Personlig reg-plåt

valle22 Smidd i rostigt stål
22 september 2013 · 933 Inlägg

Har länge tänkt på detta med att skaffa personlig reg-plåt. Är det något man skulle kunna satsa på? Mestadels är just att det är lite udda och väcker uppmärksamhet helt klart. Men priset är ännu ganska häftigt, 6000kr för 10år.

Hade transportstyrelsen haft en lägre kostnad tror jag fler entusiaster hade valt skyltarna.

Vad tycker ni själva och ert råd till mig?

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Mack Forum- och sitemoderator
22 september 2013 · 26 147 Inlägg

Överskattat.

Mitt tips: vill du absolut i det absolutaste ha en: skaffa en. Annars, använd pengarna till någonting bättre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
22 september 2013 · 314 Inlägg

Mack skrev:
Överskattat.

Mitt tips: vill du absolut i det absolutaste ha en: skaffa en. Annars, använd pengarna till någonting bättre.

Håller med... Bättre att ge lite kärlek till dina Oplar för de pengarna

Youtube.com/Theeurobandit
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september 2013 · 13 742 Inlägg

känner en som inte nöjde sig med en plåt..utan han har 3st olika..

folk är nog rätt trött på honom ibland tror jag när alla 3bilar står brevid varandra smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hamilton
22 september 2013 · 8 864 Inlägg

Så dyrt är det ju inte 50kr i månaden, sedan att det är passé är en annan sak.

Fotograf på tierpidag.se
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 september 2013 · 2 972 Inlägg

Som sagt, 50kr i månaden är ju ingenting. Dessutom går pengarna till forskning och utveckling om trafiksäkerhet, vilket kan vara bra (dock inte alltid!).
Och med "rätt" skylt, något fyndigt och bra så är det väl värt det? smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
soyd
23 september 2013 · 1 853 Inlägg

Jag har haft SOYD en längre tid... Som nämnts tidigare här så kostar det "bara" 50kr i månaden. Och pengarna går som sagt till en god sak... Det man bör tänka på är att man skaffar en plåt som inte enbart är bunden till ens fordon. Om det nu blir så att man måste byta fordon efter en tid osv. Sedan också på grund av att man bara via ett samtal till transportstyrelsen kan få skylten flyttad till ett annat av de fordon man har registrerade på sig. Och på så vis ha skylten sittandes på flera bilar samtidigt. Och bara ringa in förflyttningen (Man kanske kan göra det på webben nu till och med har inte 100 koll?, jag flyttar inte min längre...)

Har man ett ord man kan stå för eller kopplas till så tycker jag att det till för en "clean styling" och ingen kan kopiera dig smile

Enda nackdel jag kan komma på förutom då en gångs kostnaden på 6000kr. Är att gör man nått i trafiken som väcker uppmärksamhet så kommer folk att komma ihåg dit regnnummer på gott och ont... big_smile

/mvh soyd

Brådhis * Voff voff *
23 september 2013 · 10 279 Inlägg

valle22 skrev:
Har länge tänkt på detta med att skaffa personlig reg-plåt. Är det något man skulle kunna satsa på? Mestadels är just att det är lite udda och väcker uppmärksamhet helt klart. Men priset är ännu ganska häftigt, 6000kr för 10år.

Hade transportstyrelsen haft en lägre kostnad tror jag fler entusiaster hade valt skyltarna.

Vad tycker ni själva och ert råd till mig?

//Valle

6000:- är ju inte mycket om man ser till vad man lägger på fordonen på ett år. Att det sedan "håller" i 10 år gör det ju ännu mer värt + att det ju som sagt går till trafiksäkerhetsforskning.

Vill du ha en så ska du skaffa en. Man gör det ju för sin egen skull, inte för andras!

//Brådhis

EDIT: Jag har haft min i 3 år nu och inte ångrat mig ännu iaf. wink

Senast redigerat av Brådhis (23 september 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
valle22 Smidd i rostigt stål
23 september 2013 · 933 Inlägg

Mack skrev:
Överskattat.

Mitt tips: vill du absolut i det absolutaste ha en: skaffa en. Annars, använd pengarna till någonting bättre.

Jo, kan hålla med 6000kr skulle man kunna göra mer med på bilhobbyn, men 50kr per månad är lågt egentligen. Jag tror man fokuserar på de 6000 alltför mycket

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Zzoink
23 september 2013 · 1 229 Inlägg

En annan fördel som jag ser är att ingen kan se vem du är och vart du bor via regnumret! Visst olmdu har den där fula klisterlappen på rutan men det har man ju inte wink

soyd
23 september 2013 · 1 853 Inlägg

Zzoink skrev:
En annan fördel som jag ser är att ingen kan se vem du är och vart du bor via regnumret! Visst olmdu har den där fula klisterlappen på rutan men det har man ju inte wink

Det stämmer inte riktigt... Du kan kolla upp ägare på personlig skylt också utan problem. Den maskerar bara ordinarie regnummer.

Polisen brukar kollar att man har de blåa identifikations klistermärket på när de stoppar en. Vilket jag haft/har för att inte reta dem i onödan.. Det finns säkert nått otrevligt bötes belopp att mota om man inte har det...

/mvh soyd

Senast redigerat av soyd (23 september 2013)

valle22 Smidd i rostigt stål
23 september 2013 · 933 Inlägg

soyd skrev:
Jag har haft SOYD en längre tid... Som nämnts tidigare här så kostar det "bara" 50kr i månaden. Och pengarna går som sagt till en god sak... Det man bör tänka på är att man skaffar en plåt som inte enbart är bunden till ens fordon. Om det nu blir så att man måste byta fordon efter en tid osv. Sedan också på grund av att man bara via ett samtal till transportstyrelsen kan få skylten flyttad till ett annat av de fordon man har registrerade på sig. Och på så vis ha skylten sittandes på flera bilar samtidigt. Och bara ringa in förflyttningen (Man kanske kan göra det på webben nu till och med har inte 100 koll?, jag flyttar inte min längre...)

Har man ett ord man kan stå för eller kopplas till så tycker jag att det till för en "clean styling" och ingen kan kopiera dig smile

Enda nackdel jag kan komma på förutom då en gångs kostnaden på 6000kr. Är att gör man nått i trafiken som väcker uppmärksamhet så kommer folk att komma ihåg dit regnnummer på gott och ont... big_smile

/mvh soyd

Precis som du säger kan man flytta skylten mellan bilarna som behagar, kanske något som jag ska lägga som julklapps önskemål till mig själv lol

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
soyd
23 september 2013 · 1 853 Inlägg

valle22 skrev:
kanske något som jag ska lägga som julklapps önskemål till mig själv lol

Hehe precis... Men man får ju som sagt en del annat vettigt för 6000kr också. Men vill man ha det så får man la prioritera det, typ sluta snusa/röka om man nu gör det så sparar man la säkert mer än 50kr i månaden. Dra ner på krogbesöken osv osv. Det är inte dyrt om man ser det till månads vis wink

Har du kollat så att det du är sugen på är ledigt ?

/mvh soyd

valle22 Smidd i rostigt stål
23 september 2013 · 933 Inlägg

soyd skrev:

valle22 skrev:
kanske något som jag ska lägga som julklapps önskemål till mig själv lol

Hehe precis... Men man får ju som sagt en del annat vettigt för 6000kr också. Men vill man ha det så får man la prioritera det, typ sluta snusa/röka om man nu gör det så sparar man la säkert mer än 50kr i månaden. Dra ner på krogbesöken osv osv. Det är inte dyrt om man ser det till månads vis wink

Har du kollat så att det du är sugen på är ledigt ?

/mvh soyd

Jo, har kollat igår kväll medans de små låg och sov smile som du säger får man prioritera om sina "behov"

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Melwin
23 september 2013 · 33 Inlägg

Fint med egen skylt,skaffa!

Melwin!
magnuslindstrom
23 september 2013 · 136 Inlägg

Jag har alltid undrat varför folk lägger pengar på detta, men om man hittar "rätt" ord som betyder nåt för en själv så har jag full förståelse för det smile

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
Brådhis * Voff voff *
23 september 2013 · 10 279 Inlägg

magnuslindstrom skrev:
Jag har alltid undrat varför folk lägger pengar på detta, men om man hittar "rätt" ord som betyder nåt för en själv så har jag full förståelse för det smile

Styling som styling... Likaväl som man köper fälgar för 10000+ kr så kan man ju skaffa en egen regskylt. Båda sakerna saknar ju egentligen funktion (jag förstår att fälgar har en funktion, men på en normal bil blir ingenting bätter av 18-20" jämfört med billiga 16", förutom utseendet) och måste sättas upp på "man-lever-bara-en-gång-kontot" så att säga. En personlig plåt har man i 10 år och har man sönder skylten kan man köpa en ny för 80:-. Gör om det med en uppsättning fälgar. wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (23 september 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Melwin
23 september 2013 · 33 Inlägg

Varför lägger folk pengar på cigaretter??

Melwin!
joakim89
23 september 2013 · 1 265 Inlägg

Mitt namn blir ju aldrig ledigt:(

soyd
23 september 2013 · 1 853 Inlägg

joakim89 skrev:
Mitt namn blir ju aldrig ledigt:(

Det är väll det som gör att en del avstår också... Man vill ju som inte lägga ut 6000kr på nått halvdant heller och köra runt med i 10 år smile

/mvh soyd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang