snabb fråga angående upkörning

aly
8 november 2006 · 84 Inlägg

hej.

ju jag har en fråga.  på min trafikskola så lärde mig lärare mig " du kör bilen, du bestämmer om det är fara att göra si och så, och du ska inte lyssna på andra när dom säger åt dig hur du ska köra , eftersom du är ansvarig för det som händer" <--  OKI. så har min pappa sagt också.

jag har uppkörning imorn. och om jag ska vara ärlig så är jag KASS på att fickparkera ><.
"underviker" helst o göra det.

jag läste i andra tråd att man ska snacka med personen man kör med, " tvärtom det jag dom sa till mig på trafik skola" ( snacka ej med nån så mkt ).

vad jag undrar är. om imorn , killen som jag ska köra med. säger " gör det " kan jag säga " Nej  det är en fara" eller vägra göra det han säger om jag inser är farligt?

eller måste man göra exakt som han säger?


tack för all svar smile

brillmongo
8 november 2006 · 874 Inlägg

tja, man blir nog inte populär om man käftar emot. naturligtvis ska man ju vägra om det VERKILGEN är farligt. Men jag har svårt att tro att den man kör upp med ber en göra nåt direkt farligt. Och om han ber dig fickparkera och du vägrar för att du inte kan. Då kuggas du nog, Jag körde upp tre gånger.

Den första var en katastrof, På den andre så blev jag kuggad just pga att jag missade en fickparkering och på den tredje .. Ja ..

lycka till smile

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 november 2006 · 5 753 Inlägg

jag ska själv i ntill stan nu å köra upp.. men jag har hört att dom kan säga så.. asså en "kugg fråga" så att säga men om de är så vet jag inte...

lycka till smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
aly
8 november 2006 · 84 Inlägg

okey jag ska ta bra kontakt med han i början ;D   men nån bra tips föratt undvika en fickparkering?   skylla på nåt? tongue hehe hade tänkt o skylla på nån som står i vägen eller nån kat ;D hahahah tongue men allvar.  jag känner på mig att han kommer o säga " aly kan du va vänlig o fickparkera här" .  då kan jag lika gärna öppna dörren o gå ut, sen ta taxi hem ^^. hehehe

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 november 2006 · 5 753 Inlägg

hm jag fick inte fick parkera eller backa runt ett hörn eller nått sånt idag när jag körde upp smile.. de va inte alls så svårt som jag trodde!... dock så kuggade jag mig men de kan jag säga att de va slarv fel, för annars när jag brukar köra där jag kuggade mig så brukar jag köra fel fritt där så som sagt, slarv fel... men ta de bara lungt å kolla riktigt noga osv så ska de nog gå bra ska du se smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
FreddeK
9 november 2006 ·

aha så du blev våt i byxorna och kuggades...vad var det för slarvfel?

RacingBunny
9 november 2006 · 508 Inlägg

Ja nu blev man ju lite "nyfiken". Vad va d för slarvfel?

jinxs 90mil+ på en tank.
9 november 2006 · 484 Inlägg

när jag körde upp så fick jag fickparkera.
-Det var lite katastrofalt men det gick.

Han sa till mej att fickparkera.
Det gick ganska bra förutom att det var trångt som fan när jag var klar. så sa han att där kommer man inte ut, Det är lite trångt."det var på förarsidan som han påpekade det på"
- och där flög mina tankar om ett körkort iväg.
Sa jag lite snesigt att då fick man väll gå ur på passagerarsidan.

Men när jag kom tillbaka till vägverkets kontor så fick jag min lapp.
Så länge alla fyra däcken är innom rutan, så är det en godkänd fickparkering.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
pulk
9 november 2006 · 143 Inlägg

du ska inte alltid lyssna på dom, tex kan dom säga ta nästa gata höger, å när du kommer dit ser du den är enkelriktad. Tar du den då blir du kuggad fast uppköraren bad dej göra det. Lätt att göra slarvfel på uppkörning, blev själv kuggad första pga: kört för fort på 50väg (gick 40 där det stog en blå skylt rekomenderat 30), polisen kan inte ens göra något då det endast är en rekomendation. Sen tyckte han jag förde växelspaken för fort, växlingen och kopplingen var riktig men rörelsen med spaken gick för fort...lycka till och säg du är osäker på tex fickparkering om han ber dej göra en.

BMW 323 Ci (1999)
lundwall
9 november 2006 ·

På en fickparkering kan inget vara ivägen för förardörren, eftersom det är en gata där. En vanlig parkering mellan t.ex. två bilar på en stor parkering är inte en fickparkering.

aly
9 november 2006 · 84 Inlägg

AAAAAAAAAAAAAA hmm  jag har uppkörning om 2 timmar från o med nu


WISSSSSSH  me goodluck big_smile

för första gången jag NERVÖÖÖÖÖÖÖS som f*n.. svets ju redan hmm  kanske beror på min axel e svår skadad o jag kan ej ta smärtstillande medecin då jag e allergisk mot dom :S.  men men..  hoppas jag klarar det tongue

lanred
9 november 2006 · 555 Inlägg

snacka eller inte snacka, om du inte kan svara på frågor medan du kör så borde du lära dig, eftersom de kommer fråga dig vanliga frågor som vad du gör på fritiden och vad du jobbar med eller pluggar osv..

vad jag har hört så var det bara förr i tiden typ för 5-10år sedan de höll på med att lura folk, men det är där jag bor.. men om du ser att det är enkelriktat så ska du såklart inte svänga in dit.

dessutom skyltar med rekommendation, följ det eftersom uppkörningar är petiga..

fickparkera? det finns enkla tips, svårt att förklara på internet...

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
9 november 2006 · 5 753 Inlägg

ni som undrade vad jag gjorde för fel... så fick jag sol jäveln i ögona i en korsning med väjnignsplikt så jag såg inte en bil... eller de kanske inte va slarv fel men less blev jag iaf sad

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Sushikocken Sleeper
9 november 2006 · 3 084 Inlägg

min körlärare sa att det var en myt att de försöker provocera fram en kuggning tex genom att säga åt en att ta in på en enkelriktad gata.... de säger vart  man ska sen får man hitta dit själv   
men man måste vara uppmärksam på skyltarna!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
MW_Motors
9 november 2006 · 13 Inlägg

jag tog mitt körkort i år 18e augusti. den 19e vare american car show. killen jag körde upp med såg jag läste en bilsport tidning under tiden jag skrev teorin. så antagligen var han bilintresserad tänkte jag. så jag börja snacka me han om bilarna jag har och han va ju klart intresserad av de så vi snacka rätt mycket om de typ. jag sa ju även.."tar jag inte körkort idag så har vi ingen chauför imorrn" slapp skriva om teorin. slapp köra upp en gång till. slapp ta lektioner..äntligen lönade sej 2års skämig epa körning. klararde du det då?

egad
Cadillac Sedan De Ville "serie 62" (1956)
Toyota Crown "Ms55" (1971)
Loffe123
9 november 2006 · 527 Inlägg

Fickparkera ingår inte i körtestet.
Däremot att backa runt hörn ingår, räkna med att du kan komma få göra det.

Epitaph
9 november 2006 · 835 Inlägg

körskollärare får ej "lura" elever att köra in på enkelriktad gata t ex. det är olagligt.
Undrar om det är någon som torskat på uppkörning och överklagat som sedan fått godkänt? hmm.. nån som vet nån som känner nån som....? big_smile

VictorD Med Jetplan i generna
10 november 2006 · 413 Inlägg

Hur gick uppkörningen då?

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
Hee-Maan
10 november 2006 · 3 113 Inlägg

håller med.. vad blev resultatet?

Semper Fi
Sandman
10 november 2006 · 873 Inlägg

Det är typ standard att de försöker lura en att köra in på enkelriktad gata där jag körde upp.
Därför fick jag öva just det momentet. Att någon sa till mig att bara fortsätta rakt fram.
Men om rakt fram då var en enkelriktad gata betydde rakt fram tydligen att jag själv skulle välja höger eller vänster.

Angående det där att käfta emot eller inte, beror mycket på personkemi. Det måste man aväga själv.

Första uppkörningen gick skitbra för mig. Jag satt och myste lite för mig själv och tänkte "Yes. Gjorde inte ett enda misstag. Nu har jag lappen."
Då vände sig uppkörningskillen till mig och sa att jag var en huligan och att jag "över lag" visade dåligt omdömme även om han inte kunde precisera sakfel.
När jag bad honom att precisera sakfel sa han efter ett ögonblicks tystnad "Du körde för fort över övergångställen." och kryssade och underkände mig på det momentet.
Jag insåg då att det hade gått åt helvete ögonblicket han såg att jag hade långt hår.
Fick senare veta att han kuggade nästan alla unga pågar han kunde.

Andra uppkörningen fick jag en kille jag satt och snackade konstant med, allt mellan himmel och jord.
Och jag käftade emot honom när han bad mig göra något. Jag sade "Jag gör bedömningen att det är olämpligt och hade inte gjort det i verkligheten baserat på min ringa erfarenhet."
Hade jag sagt så till den första killen hade han sagt "Då är du inte redo att ta körkort slyngel!"
Den här killen sa helt enkelt "Nej det är ju klart. Den erfarenheten kan du ju inte få på något annat sätt än att ha körkort. Det är bra att du tar det varsamt tills du är säker på din förmåga."
Och trots att jag gjorde ett misstag fick jag då alltså lappen andra gången med orden "Du gjorde ett misstag, men du var medveten om vad du gjorde fel och jag tror du gjorde det pga att du blev kuggad sist och var nervös. Grattis till lappen!"

Misstaget var då alltså att jag tvärnitade vid ett övergångställe vilket jag normalt sätt inte hade gjort om det inte var uppkörning.


Så... i kort.
Det finns inget direkt rätt och fel.
Man får köra så som man själv tycker är ett bra sätt att göra det på och hoppas man får en uppkörningsgubbe som har samma uppfattning som du själv.

Don't get mad, get even.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang