1797
Sök

Relä som ger ström under några sekunder?

3 259 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
Hej på er!

Nu har kärringen lurat på mig en massa jobb igen. En automatiskt hönsluckeöppnare!

Min tanke:

En motor från en elhissarmatur som i sin tur snurrar upp en vajer så att en lucka (40x40cm) öppnas.

Problemet är ju bara att motorn måste få ström under enbart ett visst antal sekunder.

Finns det nån typ av relä som man kan koppla ström TILL under 10-20min(ett knäpp på en vanlig 220v timer) men som bara ger ström UT i kanske 10-20 sekunder?

Eller är det nån som har tips på en helt annan lösning?

Luckan ska bara öppnas. På kvällen tänkte vi stänga den manuellt.

Och det ska i stort sett inte få kosta nånting! wink

Mvh/Jon

EDIT: Man kanske skulle sätta en brytare när luckan kommer i det läget man vill ha den? (dvs helt öppen)
Senast redigerat av JonR (29 september 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 september 2013
Om det inte får kosta något så är det billigaste att ha en knapp som drar relät och sen stå och trycka på knappen i 10-20 sek. Eller så köper man ett tidrelä, men det kostar lite
Senast redigerat av Marcus_89 (29 september 2013)

3 259 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
Tanken är ju att det ska öppna när vi är på jobbet.

Vad kostar ett tidrelä? Kan man ställa in det på exakt dom sekundrarna man vill ha?

Funderade på nån slags timer, vet att finns digitala men det kanske inte går att ställa dom på så lite som 10-20sekunder enbart?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 september 2013
JonR skrev:

Vad kostar ett tidrelä? Kan man ställa in det på exakt dom sekundrarna man vill ha?

Funderade på nån slags timer, vet att finns digitala men det kanske inte går att ställa dom på så lite som 10-20sekunder enbart?

Mvh/Jon

Okej, från några hundra och uppåt, svårt att säga exakt vad det kostar. Har dålig koll på hur lågt de går att ställa. Går det inte att hitta ett tidrelä för det så får man köra ett vanligt slutande relä och någon typ av timer/styrning som drar relät i några sekunder. Det mesta finns om man vill, men man får ju tyvärr betala där efter med

Hittade ngt intressant på elfa faktiskt smile https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19567
Senast redigerat av Marcus_89 (29 september 2013)

3 259 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
JonR skrev:

Mvh/Jon

Okej, från några hundra och uppåt, svårt att säga exakt vad det kostar. Har dålig koll på hur lågt de går att ställa. Går det inte att hitta ett tidrelä för det så får man köra ett vanligt slutande relä och någon typ av timer/styrning som drar relät i några sekunder. Det mesta finns om man vill, men man får ju tyvärr betala där efter med

Okej! Jo såna där prylar kostar ju. Tänkte mest om det finns prylar som det redan sitter användbara komponenter i som man kan skrota på just dom delarna.. Miljötänkande du vet! (eller snålhet!) wink

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 september 2013
JonR skrev:
Marcus_89 skrev:
JonR skrev:

Mvh/Jon

Okej! Jo såna där prylar kostar ju. Tänkte mest om det finns prylar som det redan sitter användbara komponenter i som man kan skrota på just dom delarna.. Miljötänkande du vet! (eller snålhet!) wink

Hehe tongue Tyvärr kan jag inte komma på ngn apparat som innehåller det tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 september 2013
En microbrytare borde väl lösa problemet?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 september 2013
te_wik skrev:
En microbrytare borde väl lösa problemet?

Mvh Tommy

Om man lyckas om man får den att funka med luckan. Måste dock ändå ha nån typ av timer så den kan gå upp av sig självt.

12 086 Inlägg
30 september 2013
En konding?

12 086 Inlägg
30 september 2013
Germax skrev:
En konding?

..eller som någon skrev, en brytare i öppet läge som bryter strömmen till motorn. Det låter ju onekligen som det enklaste. Hur ska du få ner luckan sen? Något slags frihjul. En spole med en urtagbar sprint kanske?

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
1 oktober 2013
För många år sedan vet jag att man kunde köpa ett "programmerbart relä" där man själv satte tiden hur länge de skulle ge ström första gången man använde reläet, sedan mindes reläet det för all framtid.

Jag letade efter ett sätt att ändra intervallet på min gamla Volvo 850 när jag fann detta, men det är många år sedan och jag kan inte hitta det längre.
Om du kollar med de kunniga grabbarna och flickorna på Elektronikforumet så kanske de kan hjälpa dig.

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 oktober 2013
JonR skrev:
Hej på er!

Nu har kärringen lurat på mig en massa jobb igen. En automatiskt hönsluckeöppnare!

Min tanke:

En motor från en elhissarmatur som i sin tur snurrar upp en vajer så att en lucka (40x40cm) öppnas.

Problemet är ju bara att motorn måste få ström under enbart ett visst antal sekunder.

Finns det nån typ av relä som man kan koppla ström TILL under 10-20min(ett knäpp på en vanlig 220v timer) men som bara ger ström UT i kanske 10-20 sekunder?

Mvh/Jon

EDIT: Man kanske skulle sätta en brytare när luckan kommer i det läget man vill ha den? (dvs helt öppen)

Klura lite på hur lampan i kupén släcks när dörren är stängd och använd samma funkation för att slå av din motor.  Timern kan ju få starta den...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 086 Inlägg
1 oktober 2013
torpis skrev:
JonR skrev:
Hej på er!

Min tanke:

Mvh/Jon

Klura lite på hur lampan i kupén släcks när dörren är stängd och använd samma funkation för att slå av din motor.  Timern kan ju få starta den...

På äldre bilar styrs innerbelysningen garanterat av en konding.

Här kommer en lösning

Gör luckan fjäderbelastad så att den strävar efter att vara öppen, sen en låsmekanism som styrs av en vanlig solenoid 

Stäng luckan, låsmekanismen "låser", timern går på och solenoiden öppnar då låset och fjädern drar upp luckan, gör ju inget att solenoiden har ström i 10-20 min, sen bara stänga luckan... solenoider finns i allt från bilar till vitvaror och fjädrar lika så smile

hoppas att du förstod, lite trött tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

3 259 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
Hej och tack för alla idéer! smile

Rightfront: Riktigt smart lösning faktiskt! Och dessutom billig och enkelt! Tror till och med att jag har en skufflucke soleniod från en volvo 240 liggandes nånstans (var rätt vanligt att det satt sånna förr, nån tillbehörs grej.) och den passar ju perfekt! Annars blir det en soleniod från en startmotor och en 220-12v adapter! smile

Mvh Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

755 Inlägg
2 oktober 2013
JonR skrev:

Rightfront: Riktigt smart lösning faktiskt! Och dessutom billig och enkelt! Tror till och med att jag har en skufflucke soleniod från en volvo 240 liggandes nånstans (var rätt vanligt att det satt sånna förr, nån tillbehörs grej.) och den passar ju perfekt! Annars blir det en soleniod från en startmotor och en 220-12v adapter! smile

Mvh Jon

går att göra den billigare om man har en timer som roterar, limmar fast en tråd på timern, så när den roterar drar den tillslut ut sprinten så öppnas luckan men då ska sprinten ha väldigt lite friktion i luckan väggen/dörren smile

If you want to win, You mustn't loose.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 oktober 2013
MSpader skrev:
JonR skrev:

Mvh Jon

går att göra den billigare om man har en timer som roterar, limmar fast en tråd på timern, så när den roterar drar den tillslut ut sprinten så öppnas luckan men då ska sprinten ha väldigt lite friktion i luckan väggen/dörren smile

Pratar vi billigt så gör en hävarm med en petflaska fäst i änden, ovanför petflaskan har du en till flaska med litet hål i som droppar vatten. När tillräckligt mycket vatten droppat ner så öppnas luckan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Vill du ha det ännu billigare så ska du ta och dra ett snöre från brevlådan till luckan, så när brevbäraren öppnar lådan och lägger in posten (läs: räkningar) så dras det i snöret som då öppnar hönsluckan big_smile 

Kör på solenoiden, jag tror att det blir bäst smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

3 259 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
Haha ja många fina lösningar finns det! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

20 Inlägg
6 oktober 2013
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … 113-p88113

Den löser alla dina problem...

Funkar även utmärkt till ABS/Airbag-lampor som vägrar slockna när det är dags för besikning........

Sök