Federal 595RS-R, tvårgående sprickor :(

opel4life Delphian
8 oktober 2013 · 68 Inlägg

Hej!

Tänkte bara meddela mina erfarenheter av Federal 595RS-R (225/45-17).

Köpte en uppsättning i våras (från Nordendäck.se) för att använda på bankörningar under året på min Corsa OPC (vikt 1210kg). Blev tyvärr bara två körningar (Ljungbyhed och Kinnekulle) samt resa dit ToR. Däcken kändes lättavlästa och greppet var bra. Overall ett positivt intryck med tanke på priset. Bör dock nämna att jag aldrig tidigare kört med denna typen av däck. So far so good...

När jag ställde av bilen nu i höstas så uppmärksammar jag tvärgående sprickor i flera av däcken. Efter lite efterforskningar på nätet visar det sig vara skarven i slitbanan som blivit synlig. Detta verkar vara ett ganska vanligt problem med just Federal 595RS-R (även om jag läst att även Toyo och andra "R"-däck också har kunnat göra såhär). Jag vågar inte köra på bana med dem längre baserat på hur de ser ut. Har även läst mig till att det inte "borde" vara några problem men att man dock bör kassera däck som spricker på detta sättet. Någon däckkunnig som säger motsatsen?

Har varit i kontakt med Nordendäck men fått uruselt med hjälp som jag upplever det. Mailar bilder på hur de ser ut och frågar om hur/om jag kan reklamera dem. Får till svar att de inte sålt så många uppsättningar av just dessa däcken. Det var allt jag fick till svar. Mailar fram och tillbaka med dem under ett par veckor varpå jag blir ombedd att skicka bilderna igen så de kunde kontakta tillverkaren. Efter en vecka (när jag påmint dem) får jag detta till svar:

"Som de ser ut har däcken blivit riktigt varmgångna vid hård påfrestning vid tex bankörning och därför delat på sig, Tyvärr tar leverantören ej på sig en reklamation på detta."

Jag tycker det är märkligt att de inte klarar bankörning när det på Federals hemsida står att de är perfekta för just "sprinting, drifting and track-day applications".

Baserat på mina erfarenheter av både Federals 595RS-R och av Nordendäck.se så skulle jag i varje fall inte rekommendera någon av dem...

Eller är det jag som är helt tokig som tycker att däcken bör hålla mer än två körningar utan att spricka? Jag kanske är ute och cyklar?

Någon annan som har erfarenheter av Federals däck? Eller av kundtjänsten hos Nordendäck.se för den delen?

//Per

https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22063/22063-afe9bc874cc9e078d0176a8b2b01ae39.jpg
Tvärgående sprickor Federal 595 RS-R 225/45-17

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Glesmark
8 oktober 2013 · 1 938 Inlägg

Svårt sånt där, lite som att topplockspackningen går på en nyköpt Porsche, dem är ju gjorda för sportig körning, men det är också svårt att bevisa om felet fanns från början eller om det är självförvållat.

Möjligen att dom står för ena hälften av kostnaden och du för andra hälften.

Kontakta reklamationsnämnden och beskriv grundligt så får du se vad dom tycker.

dawwe ...has left the building...
8 oktober 2013 · 4 474 Inlägg

Är det drivhjulsdäcken som fått dessa sprickor? Jag skulle stå på mig. RS-R säljs som ett "Race" däck o ska klara lite mer än ett vanligt däck. Mejlat Federal direkt? Eller så klämmer du åt Nordendäck enligt konstens alla regler...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
KHRacing
9 oktober 2013 ·

skarven.... alltså regummersde däck du har. finns inga skarvar på icke regummerde däck vad jag vet

gummit läggs på i omgångar o sedan vulkas mönstret på plats i maskinen

KHRacing
9 oktober 2013 ·

sen, har duvarit ärlig o sagt att du kört bana så hade jag som säljare aldrig gett dig några nya däck eller pengarna tillbaka

Mephisto
9 oktober 2013 · 3 Inlägg

Solklar reklamation! Däcken håller inte det dem lovar. Ställ Nordendäck inför ARN och meddela dem att du driver ett ärende där. Du som konsument ska inte ta kontakt direkt med tillverkaren då det finns en distributör, således ombud, Nordendäck. Som steg 2; en stämning för falsk marknadsföring (R-däck) emot däckstillverkaren.

BMW M240i (2017)
andreasgustavsson
9 oktober 2013 · 819 Inlägg

Mephisto: Vilken värd lever du i? För det första är det upp till kunden i detta läge att bevisa att det är ett fabrikationsfel på däcken då kunden i fråga faktiskt har använt dom i såpass stor utsträckning.
Angående falsk marknadsföring så kan du ju glömma detta. Tror du själv att detta argument håller vid en stämning?
Federal uppger inte att det ÄR ett R däck, däremot att det kan liknas vid ett.

Och nej jag jobbar inte på nordendäck så jag försvarar inte dessa, men argumenten ovan håller inte någonstans tyvärr. Jag driver en egen däckfirma och jag vet själv hur jag hade agerat i detta läge.
Det jag hade gjort som leverantör är att kontakta tillverkaren och berätta läget. I bästa fall godtar dom detta och skickar nya däck. Går inte tillverkaren med på detta på grund av detta kan nog inte leverantören göra så mycket.

Så till nordendäck måste jag säga att deras kundservice är allt annat än bra. Rent ut sagt urusel.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Mephisto
9 oktober 2013 · 3 Inlägg

andreasgustavsson: Då du själv driver däckfirma är det självklart att du svarar som du gör. Det kallas jäv och är inte mycket värt här i sak.

Såklart kan reklamationsrätten åberopas. Inom 6 månader är det dessutom upp till tillverkare att bevisa sin sak.

BMW M240i (2017)
andreasgustavsson
9 oktober 2013 · 819 Inlägg

Jäv? Du borde nog ta och lära dig ett och annat innan du sitter på ett forum och gafflar ur dig.

Jag skrev följande:
Det jag hade gjort som återförsäljaren är att kontakta tillverkaren och berätta läget. I bästa fall godtar dom detta och skickar nya däck. Går inte tillverkaren med på detta på grund av detta kan nog inte återförsäljaren göra så mycket.

Vad tycker/tror du att återförsäljaren mera ska göra? Det enda han kan göra är att lämna ut nya som "godwill" men han har ingen skyldighet till detta då däcken är använda på ett sådant sätt.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
KHRacing
9 oktober 2013 ·

Mephisto skrev:
Solklar reklamation! Däcken håller inte det dem lovar. Ställ Nordendäck inför ARN och meddela dem att du driver ett ärende där. Du som konsument ska inte ta kontakt direkt med tillverkaren då det finns en distributör, således ombud, Nordendäck. Som steg 2; en stämning för falsk marknadsföring (R-däck) emot däckstillverkaren.

Inga garantier eller liknande gäller någonsin på bana. enkelt & bra o veta.

baltis
9 oktober 2013 · 1 948 Inlägg

Du är (tyvär) inte den enda som råkat ut för detta.

Dock är det inget "farligt" utan bara att fortsätta att köra, vill du reklamera så krävs det en bra och trevlig däckgubbe som är villig att i sin tur ta striden med federal.

Dagens läxa, handla billigt på nätet är bra... tills det är dags för någon form av reklamation.

KHRacing
9 oktober 2013 ·

KHRacing skrev:
skarven.... alltså regummersde däck du har. finns inga skarvar på icke regummerde däck vad jag vet

gummit läggs på i omgångar o sedan vulkas mönstret på plats i maskinen

Jag är lite nyfiken på om du ens läste det jag skrivit här ovan :-) hmm

Richtenb
10 oktober 2013 · 1 365 Inlägg

Vad har du för datumstämpel på däcken? jag har haft dessa både bak och fram och nu bara bak vid bankörningar och har aldrig fått det där problemet.

Rimligtiv bör ju en tung bakhjulsdriven bil ge mer påfrestningar vad gäller värme på däcken än en lätt framhjulsdriven bil.

Jag har haft 2 uppsättningar och kört bana med bägge.... känns som ett fabrikationsfel eller att det är gamla däck

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2013 · 10 279 Inlägg

Vet inte om det är av intresse här i tråden, men när jag var på Nürburgring i somras kunde jag konstatera att RentRaceCar körde med dessa däck på iaf sina Suzuki Swift Sport. Så rimligen bör dom ju hålla en viss kvalitet iaf. smile

Kanske läge att slå en signal eller maila till RentRaceCar och höra om det här är nå´t problem som uppkommer ofta även hos dom? Ringen är ju hyffsat krävande så att säga... smile

För övrigt kan nämnas att jag själv kört med vanliga SS-595 på tre bilar och varit mer än nöjd med såväl grepp som komfort.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
opel4life Delphian
10 oktober 2013 · 68 Inlägg

Känns som om det finns åsikter av alla slag här...Nordendäck vägrar göra något åt detta. Eftersom jag troligtvis inte kommer orka driva ärendet så är frågan om jag vågar köra på dem eller om jag bör kassera dem?

Kan dock nämna att de största sprickorna är på drivhjulen (fram) men att det även finns antydningar till sprickor bak. Bilen är ju inte jättetung...1210kg fulltankad (utan förare).

Och de säljs INTE som regummerade. Och ingenstans nämns det att det är däck av den sorten, varken på federals hemsida, återförsöljare eller på andra forum där frågan om dessa sprickorna diskuterats. Har dessutom läst att även andra "R-däck" från mer kända tillverkare har kunnat spricka på detta sättet (dock långt ifrån lika vanligt som för Federal).

Har inte kollat datummärkningen...ska ta mig till garaget någon dag och kolla detta.

Senast redigerat av opel4life (10 oktober 2013)

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
KHRacing
10 oktober 2013 ·

Jag pratade med en däckagubbe ikvälls som okså är en nära vän - han sade att det inte finns skarvar i däck som är nytillverkade. inte ens i regummerade längre... så troligen är det bara attt köra med dessa

bengi
8 december 2013 · 404 Inlägg

Vad sa återförsäljaren om att fortsätta köra med däcken?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
Glesmark
8 december 2013 · 1 938 Inlägg

KHRacing skrev:
Jag pratade med en däckagubbe ikvälls som okså är en nära vän - han sade att det inte finns skarvar i däck som är nytillverkade. inte ens i regummerade längre... så troligen är det bara attt köra med dessa

I mina Kumho dubbade vinterdäck, köpta helt nya för 2 månader sedan finns det en skarv mitt i slitytan.
Mig veterligen inte regummerade.

Jag körde gods till en reggumeringsfirma i jobbet och det var plåtar som dom gjuter mönstret i, man får som en remsa som vulkas på däcket.
Så jag antar att det måste finnas en skarv.

Sensonic
10 december 2013 · 26 Inlägg

Endel billiga Ej regummerade däck har ändå en form av skarv då de formgjuts i flera steg istället för att göras  i ett stycke.
För 20 - 30 år sedan va den metoden den vanligaste men idag är det istort bara billiga kinadäck som tillverkas så då kineserna köpt upp gamla fabriksmaskiner

Du har inget att förlora på att driva det där vidare. En sådan skada skulle kunna uppkomma utan att det finns en skarv faktiskt som gett sig. Isfal har kodlagren separerat radiellt enkelt sagt.

En liten fotnot:
Jag har jobbet lite med däckprovning åt en inte helt okänd biltillverkare ihop med deras leverantör av däck.
Leverantörer jobbar givetvis med eftermarkand också och de bekräftade mina tankar: Däckverkstäder och dess personal har egentligen skrämmande dålig kunskap om däck och framför all dess konstruktion.

Visst de skall egentligen bara hittar rätt storlek o kränga på de på fälgen men kommer det lite mer ingående frågor så är det oftast rena gissningar..
Det var så illa ställt så det hade börjat bli ett problem för denne leverantör. Ett av världens mest kända märken..

Senast redigerat av Sensonic (10 december 2013)

bengi
11 december 2013 · 404 Inlägg

Det verkar ju vara ett känt fel. Hade jag blivit nekat reklamation på detta hade jag blivit helt tokig!
SÅ BLIR INTE ETT FRISKT DÄCK

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang