Bubbla VW 1303s med subaru ej20g motor SUBBLA

Syftet är att bygga en 1303s germanlook bubbla. Den ska gå fint med impreza gt med ej20g motorn. Rs liknande fälgar, breddade skärmar runtom och hela köret. Ändrade planer angående växellådan, kommer att köra med subaru låda med konvertering för att driva åt andra hållet i en bakmonterad sub motor!
  • 96 Följare
  • 86 121 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 december 2014
vw1303 prestanda framför utseende
13 mars 2014 · 225 Inlägg

Tja.... jag hade inte skaffat något link ..... MAXXecu är utan tvekan de mest kompetenta eftermarknadsstyrsystemet med roliga extrafunktioner som man har nytta av . billigare än 17 papp är det oxå......

Ja kostnader kommer det ju alltid

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
AAK
13 mars 2014 · 102 Inlägg

Tuniz skrev:
för mig har det ståt still har varit skid sesong samt att jag försöker få ordnig på en legacy men nu börjar det närma sig så man kan börja med bilen och hoppas det går undan som din jobba på bara det ser skit bra ut

Längtar till din nästa uppdatering ska jag säga smile kör hårt och tack för peppandet smile

AAK
13 mars 2014 · 102 Inlägg

vw1303 skrev:
Tja.... jag hade inte skaffat något link ..... MAXXecu är utan tvekan de mest kompetenta eftermarknadsstyrsystemet med roliga extrafunktioner som man har nytta av . billigare än 17 papp är det oxå......

Ja kostnader kommer det ju alltid

Jag har redan kontaktat MAXXecu och så. Det skulle kosta ca 25 lax för ecun och label dragningen och mappning.  Det är lite väl för mycket för vad jag har råd med jist nu hmm

Tuniz
14 mars 2014 · 85 Inlägg

kör på vems sprut och gör om orginal trigger hjulet vid veven så får du ett bra och billigt sprut ja skall göra så med min motor vems kostar ju inte så mycket smile

vw1303 prestanda framför utseende
14 mars 2014 · 225 Inlägg

Tuniz skrev:
kör på vems sprut och gör om orginal trigger hjulet vid veven så får du ett bra och billigt sprut ja skall göra så med min motor vems kostar ju inte så mycket smile

Ja vems är oxå bra men ska man åka vems kan man lika gärna åka färdigbyggt megasquirt från mofid i sthlm.... så stor skillnad på dem är det inte o då sparar man ytterligare pengar.....

Tja jag tror man får vad man betalar för i det här fallet. allt hänger ju på vilken budget man har helt klart . Själv kommer jag åka megasquirt o bygga det själv med allt vad det innebär mest för läroprocessen det innebär.

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
AAK
16 mars 2014 · 102 Inlägg

Har pratat med Thorbjörn Engdahl om VEMS, ska se hur det blir. Som det känns nu så känns det onödigt med värsting system som vipec, maxxecu, link osv som första bygge, där jag vet att jag inte äns kommer att använda hälften av funktionerna..Vill oxå kunna lära mig en del som vw1303 säger och för det syftets skull känns det bättre att få in lite kunskap först..

Tillbaka till växellådan. Tro det eller ej så har jag gått runt och varit orolig hela tiden för hur jag ska föra över allt till nya pinjongen helt i onödan. När jag läste lite om det igår för sista gången så insåg jag att hela partiet kom ut när man lossade muttern...
Så idag lossade jag på muttern och sedan tog jag fram allt på skrivbordet hemma för renare arbetsmiljö och kylskåpet några meter ifrån (Y)

Så vad som behövs för den processen är 27mm hylsa, press och nåt rör att trycka ned ringen med i pressen, momentnyckel, pepsi och  jazzmusik!

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140315_214456_zps358e366a.jpg

Sedan var det bara att lyfta av allt.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140315_214720_zps0761508e.jpg

Nya pinjongen till vänster.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140315_215942_zpscaf69cb6.jpg

Skrev ner allt som togs bort i sin ordning, inte för att det var så avancerat men för att göra det till en vana då jag är dålig på det. Skrev ner vilka brickor och lager som togs bort i ordning..

kvar att göra är att gå till nån med press för att få ut brickan som låser själva lagern för hela pinjongen. Sedan är det bara att pressa in den på den nya pinjongen, slänga på allt, dit med subaspool för att konvertera driften till endast 2wd och sedan låsa muttern i slutet till 86.8 ft/lbs och fortsätta.

Här är resten på Grejerna från Subarugears
Motorfäste och växellådsfäste
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140315_214018_zps72fc5b1b.jpg

och såklart lite stickers för att skryta om att man har en sån under plåten wink
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140313_134702_zpsb3c2176e.jpg

Måste säga att Subarugears borde övervägas av alla vw byggare med vassare bakmonterade motorer, även luftkylda motorer då Todd har tagit fram motorfäste och adapter som passar den. Mycket bättre än att köra 4växlade Pro street lådor eller jag vet inte vad för 20-25+ lax.. Det grundar jag på servicen och supporten som Subarugears visar..Bra packade och snabba leveranser och snabba svar även på facebook från Todd.

Testade fälgarna för att se vad som kommer att behöva göras.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140312_160310_zps6c20cbdb.jpg

Tog i lite men med vinkelslip och lite spacers ska vi få både clearance och fylla ut kerscher skärmarna som kommer nästa v!

Senast redigerat av AAK (16 mars 2014)

vw1303 prestanda framför utseende
17 mars 2014 · 225 Inlägg

Fy faaan va awsome den blir ! de fälgarna satt verkligen helt jävla perfekt !

Jag fick tag på en rallycrosslåda själv för vettig peng och har totalt lagt 9 tusen på låda med bmw m3 ls diff monterad o klar.... nu hade jag ju tur som lyckades med de för den låga slanten men annars hade helt klart en subaru-gears variant en väg att gå.

Jag borde göra en egen projekttråd istället för att spamma om mina grejor enbart i din men du gör ett jävla bra jobb och det är sketkul o följa det, jag trodde inte du skulle slutföra ett tag så det är roligt när man får uppdateringarna smile

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
EPG Kärnkraftstomte
17 mars 2014 · 766 Inlägg

Klickar på gilla knappen... [klick] smile

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
AAK
18 mars 2014 · 102 Inlägg

vw1303 skrev:
Fy faaan va awsome den blir ! de fälgarna satt verkligen helt jävla perfekt !

Jag fick tag på en rallycrosslåda själv för vettig peng och har totalt lagt 9 tusen på låda med bmw m3 ls diff monterad o klar.... nu hade jag ju tur som lyckades med de för den låga slanten men annars hade helt klart en subaru-gears variant en väg att gå.

Jag borde göra en egen projekttråd istället för att spamma om mina grejor enbart i din men du gör ett jävla bra jobb och det är sketkul o följa det, jag trodde inte du skulle slutföra ett tag så det är roligt när man får uppdateringarna smile

9000 för en hållbar låda, det var ingen dålig deal det tongue

Du får jättegärna spamma min tråd gällande ditt bygge så att man får en jämförelse samtidigt! Starta en tråd vågar jag inte be dig att göra, du har ju inte ens lagt upp bilder som du sa att du skulle göra för några månader sen tongue skärpning nuu, vill ju hur långt du har kommit sad
Slutföra projektet kommer jag att göra, dök upp ett sidospår med den dära t3an men om jag får för mig att göra liknande på t3an så passar ju motorn, lådan och elen(lite förlängning av kablar bara) in i t3an oxå wink men fortsätter som sagt på bubblan nu!

AAK
18 mars 2014 · 102 Inlägg

EPG skrev:
Klickar på gilla knappen... [klick] smile

Kul att du följer det än wink

AAK
18 mars 2014 · 102 Inlägg

Så idag tog jag med pinjongen för att ev pressa dit ringen som håller lagret på plats. Det visade sig att jag kunde ha gjort det hemma press.

Greppade fast pinjongen, hade en tygbit runton för att inte skada den. Sedan använde jag mig av en skruvmejsel för att få ur ringen då jag fick reda på att den inte var så hårt pressad som jag trodde från början. Efter lite böj och trixande var ringen ute, likaså lagret.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140318_103739_zpscdf27646.jpg

Här är lagret och ringen fast på den nya pinjongen. Jag hade tänkt att pressa över ringen men använde mig istället av ett rör av mukare material så att den kom över pinjongen och vilade mot ringen och sedan hamrade jag ner den. Det var väldigt smidigt utan några skador alls då den inte skulle pressas så hårt.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140318_103711_zps467ada24.jpg

Väl hemma skulle hela drevpartiet och resten av lagren över oxå. Dessa 2 brickor eller ringar, lilla lagret och spline:ade adaptern skulle bort och ersättas av sk subaspool för att för att konvertera från 4wd till 2wd
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140318_223611_zps5659b843.jpg

Klart! Bara att dra åt till rätt moment, men måste hålla fast den. Det får vänt till garagebesöket.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140318_223726_zpsdfcee6db.jpg

Nu väntar det svåra som oroar mig mest, att mäta i växellådan backlashen och ställa in den.

Hunted Jackass
19 mars 2014 · 795 Inlägg

Helt sinnessjukt fett bygge, lycka till!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
EPG Kärnkraftstomte
19 mars 2014 · 766 Inlägg

AAK skrev:

EPG skrev:
Klickar på gilla knappen... [klick] smile

Kul att du följer det än wink

Klart att man gör!
Jag tycker det är intressant att följa någon som bygger växellåda med Subarugears delar.

Men varför passar du inte på att byta lagren när du ändå har det isär? Eller har du mätt upp dom och konstaterat att slitaget är minimalt?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
AAK
19 mars 2014 · 102 Inlägg

Hunted skrev:
Helt sinnessjukt fett bygge, lycka till!

Tackartackar smile Det lär behövas wink

AAK
19 mars 2014 · 102 Inlägg

EPG skrev:

AAK skrev:

EPG skrev:
Klickar på gilla knappen... [klick] smile

Kul att du följer det än wink

Klart att man gör!
Jag tycker det är intressant att följa någon som bygger växellåda med Subarugears delar.

Men varför passar du inte på att byta lagren när du ändå har det isär? Eller har du mätt upp dom och konstaterat att slitaget är minimalt?

Jag kollade lagret och visade även mina lärare, och frågade även Todd på Subarugears och det var bara onödigt att byta när det var i så bra skick! smile kan lägga ner pengarna på de förbannade drivaxlarna med speciella mått tongue

För er som har Facebook kan ni kolla här hur lycklig jag är för sammanställningen av pinjongen, lyckan har nått Australien tongue

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

Steenzor
20 mars 2014 · 489 Inlägg

Gryyyymt!!

AAK
28 mars 2014 · 102 Inlägg

Ironiskt hur detta projekt har eskalerats sen första ingreppet på bilen...Det som började med att jag skulle bygga en sleeper med subaru maskin i har nu ändrats till en skrytar bubbla med German look på det hela och bara de värsta av de värsta grejerna kommer att användas, inget mer tänkande på snåleri eller så.

Ringde Remmele igår och har nu lagt en fet beställning på hos dom..Ni får se när de kommer hem wink

Efter riktigt intensiva veckor på universitet har jag nu äntligen blivit fri från plugg och firade med en heldag på garaget med vinkelslip ljudet och jazz i bakgrunden!

Blev väldigt besviken på att fälgarna jag har BBS RS kopior inte fyller ut kerscher skärmarna ALLS, inte ens i närheten..så jag har en fet dilemma nu som ska lösas..
Fram fälgarna 8x18 med en fet et på 42
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140328_144319_zps6f301031.jpg

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140328_144359_zps5e66f63a.jpg

Bak

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140328_153849_zps2e153edb.jpg

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140328_153838_zps109c7455.jpg

ringde kerscher i tyskland direkt och de konstaterade att jag behöver åtminstone spacers på 30mm fram och 50-60mm bak för att de ska fylla ut gapet där, eller tänka om gällande fälgar helt enkelt.

Så ska jag tillverka spacers? de kommer ju bli enorma yikes eller ska jag sälja/byta dessa fälgar mot några med lägre eller negativ ET?
Hur som helst så kommer bilen att bli feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet, skärmarna ser livsfarliga ut måste jag säga, inte som vanliga glasfiber skämarna som brukar användas vid breddning wink har såna med ska tilläggas..

efter pungsparken med skärmarna och fälgarna som ser ut som små dockor i de feta skärmarna så bestämde jag mig för att ta ut min ilska och sorg på mellanplåten bak..Eftersom den ska göras om till borttagbar och ersättas med 75ans utåtbuktade mellanplåt så satte jag i vinkelslipen och kapade bort den gammla..

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140328_165825_zps48b6bfd6.jpg

Först försökte jag få bort den enligt instruktioner, först borra ur punktsvetsen etc etc men sen kom jag på att jag ändå kommer att kapa innerskärmarna i alla fall för att få plats med quad cam motorn så jag kapade bort skiten, det visade sig vara mycket svårare med motorn i bilen tongue

nya mellanplåten hade lite onödigheter för mig som ska ha den borttagbar så jag satte vinkelslipen i den med!
sen la jag på den för att se hur den skulle se ut
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140328_171646_zpsae9da550.jpg

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140328_171640_zps1d898d33.jpg

Hur har ni gjort med era borttagbara plåtar bubbla folket? Tänkte bara svetsa på en mutter där skärmarna ska skruvas fast..Rätt?

Överlevde ni texten? haahha

Senast redigerat av AAK (28 mars 2014)

Tuniz
29 mars 2014 · 85 Inlägg

Bak kan du ändra till porche 944 allubärarmar har för mig dom ändrar spår viden  där bak kommer inte riktigt håg vilken av dom det är om det är tidiga eller sena men nån av dom är det

AAK
29 mars 2014 · 102 Inlägg

Det är 944ans aluarmar som breddar mest. M kommer ändå behöva breda fälgar..man kanske skulle ringa kerscher och beställa splitfälgar enligt önskemål wink

vw1303 prestanda framför utseende
29 mars 2014 · 225 Inlägg

Tuniz skrev:
Bak kan du ändra till porche 944 allubärarmar har för mig dom ändrar spår viden  där bak kommer inte riktigt håg vilken av dom det är om det är tidiga eller sena men nån av dom är det

De sena porche 944 irs-armarna breddar en hel del . där har du en lösning bak iallafall.... fram får det väl gå med spacers ?

det finns alltså även 2st olika alu armar....

Senast redigerat av vw1303 (29 mars 2014)

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang