Bubbla VW 1303s med subaru ej20g motor SUBBLA

Syftet är att bygga en 1303s germanlook bubbla. Den ska gå fint med impreza gt med ej20g motorn. Rs liknande fälgar, breddade skärmar runtom och hela köret. Ändrade planer angående växellådan, kommer att köra med subaru låda med konvertering för att driva åt andra hållet i en bakmonterad sub motor!
  • 96 Följare
  • 86 122 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 december 2014
AAK
29 mars 2014 · 102 Inlägg

Problemet med porsches armar att jag i framtiden ska köra subaru bromsar och det kittet kommer att tillverkas för vanliga vw armar.
Hur mycket breddar dom armarna?

vw1303 prestanda framför utseende
29 mars 2014 · 225 Inlägg

Du det ska jag låta vara osagt.... Har en kompis i borlänge som vet precis men lite sent o ringa honom nu......

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Tuniz
29 mars 2014 · 85 Inlägg

har för mig att tidiga 86 alluarmar ökar spårviden med ca 22mm  och senare tror jag det är
ca 64mm på vadera sida men kan ha fel inte 100 säker på dom senare

AAK
29 mars 2014 · 102 Inlägg

Men senare och tidigare, kan vi vara mer specifika på det? :p vilka årsmodell pratar vi?

AAK
30 mars 2014 · 102 Inlägg

Fick just tag på 944 s2 bärarmar, är det dom vi pratar om? smile Hur gör jag med bromsarna? måste jag nu ha porshce bromsar eller går det att byta ut hubben?

Tuniz
30 mars 2014 · 85 Inlägg

Jag skulle ha använt porsche bromsarna men det kanske går att byta  ooch annvända annat om man skulle vela det

AAK
30 mars 2014 · 102 Inlägg

Men då är jag fast på porsche bultmönster vilket inte är förtjust i hmm

Tuniz
30 mars 2014 · 85 Inlägg

Japp det är vell det som är detenda negativa annars äd det om man skall bygga egna bärarmar i dom måten man vill ha
Om du inte blir å anväda porsche bär armarna så är jeg eventuelt i treserad av att köpa handbroms mekanismen samt hubbarna

vw1303 prestanda framför utseende
31 mars 2014 · 225 Inlägg

du kan ju eventuellt byta bultmönstret på hubbarna beroende på hur baksidan ser ut, ta en bild och lägg upp får vi se

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
AAK
31 mars 2014 · 102 Inlägg

vw1303 skrev:
du kan ju eventuellt byta bultmönstret på hubbarna beroende på hur baksidan ser ut, ta en bild och lägg upp får vi se

Har redan kollat upp det, det är omöjligt att göra det för att det finns inte tillräckligt med plats. Det blir i så fall cadda ihop nåt custom. Funderar på om det går att tillverka annan hub för en annan skiva och byta bromsar till några ok med handbroms i så man slipper porsches trumm handbromsen.

vw1303 prestanda framför utseende
31 mars 2014 · 225 Inlägg

ja så kan man oxå göra ..... eller så kör man med spacers som byter bultmönstret om man nu vill ha det extra breddningen det ger ..... customhubbar kostar en del dineros men det verkar du ha helt släppt taget om plånboken så KÖR KÖR KÖR  smile

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
AAK
30 maj 2014 · 102 Inlägg

Ojoj, länge sen man uppdaterade här då! Har haft mycket att göra på en gång tyvärr. Inte mycket gjort på bilen.
När jag väl hade skrivit ner en lista på all plåt och annat jag behövde för totalrenoveringen så hamnade det på ca 10k plus jobbet som hade behövts. Det hade dessutom tagit mig ännu nåt år smile Jag hade turen med att hitta en väldigt fin bottenplatta i Skåne med en väldigt fin kaross som är tillfixad av en plåtslagare, han hade dessutom konverterat till en med taklucka. Så jag slog till på det!
Min bubbla kommer att användas som vardagsbil, härligt stuk på den och dessutom 2 år besikt!

Fick min bottenplatta, så jag började direkt med att montera motor och en tom låda för mätningar och lite massage för att lådan skulle på plats!
Såhär fin är bottenplattan!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10383578_720272214678492_8198554430656381737_n_zps79327929.jpg

Sedan blev den ännu finare med sin livs kärlek
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10300507_722187367820310_2734401182528639978_n_zps58a46f00.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/1545192_722187384486975_7510720022951574366_n_zps2353a6fc.jpg

Ursäkta suddig bild, hade skitiga händer så gjorde snabbt tongue
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140530_171941_zps4727825a.jpg
Subarugears fästen. Närmast, nosfäste som fästes i subarulådan öron och den längre fram är motorfästet!

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140529_193122_zps7ce1a4af.jpg
Tight men smidigare än porschelådorna, inte lika mycket kapande krävs!

Har även börjat fundera på kopplingscylindern. Det finns 2 alternativ ena är att borra ur vid huvudcylinderns plats och göra nåt liknande
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10411978_720272591345121_6165072661579515098_n_zpsa3c6ff9c.jpg
Eller att bygga in den i tunneln, använda pedalens mekanism för vajern, men det känns tungt att kapa i tunneln, dessutom skaffa annan cylinder för att omplacera behållaren då subaruns cylinder har behållaren ovanför och är för hög för att smyga in den i tunneln tror ja.
http://turnkeymanx.com/?product=vw-hydr … ansmission

Hade ju redan bestämt mig för att dra vattenkylningen med kopparrör men ännu en ändring här då tongue
Har bestämt mig för att köra korrugerad rostfri rör som man använder för poluppvärmning, ledningar till och från solpaneler. I teorin så har de ju en invändig form som kommer försämra vattenflödet, men en jag har pratat med i Tyskland har kört med dessa i flera konverteringar och de håller väldigt bra prestanda!! De är otroligt billiga och lätta att jobba med jämfört med annat.. De går att böja för hand och väger typ fjäder! smile

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140530_172949_zps9da5735d.jpg

Härnäst blir det att dra soppaledningen, fixa växellådslänkaget och annat smått och gott.

Ni får ha tålamod med mig, jag vet jag ändrar mig hela tiden under projektets gång men bra ska det bli big_smile

vw1303 prestanda framför utseende
31 maj 2014 · 225 Inlägg

jag har lärt mig en sak igenom ÅREN jag fixat med min.. att ändra sig under projektets gång är ÖDESTIGERT för färdigställande-datum.....

skriv upp en plan  håll dig till den om du faktiskt vill köra med bilen inte bara bygga

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Tuniz
3 juli 2014 · 85 Inlägg

Ser utt att gå frammåt med stormsteg för dig

bubbla
4 juli 2014 · 16 Inlägg

AAK skrev:
Ojoj, länge sen man uppdaterade här då! Har haft mycket att göra på en gång tyvärr. Inte mycket gjort på bilen.
När jag väl hade skrivit ner en lista på all plåt och annat jag behövde för totalrenoveringen så hamnade det på ca 10k plus jobbet som hade behövts. Det hade dessutom tagit mig ännu nåt år smile Jag hade turen med att hitta en väldigt fin bottenplatta i Skåne med en väldigt fin kaross som är tillfixad av en plåtslagare, han hade dessutom konverterat till en med taklucka. Så jag slog till på det!
Min bubbla kommer att användas som vardagsbil, härligt stuk på den och dessutom 2 år besikt!

Fick min bottenplatta, så jag började direkt med att montera motor och en tom låda för mätningar och lite massage för att lådan skulle på plats!
Såhär fin är bottenplattan!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10383578_720272214678492_8198554430656381737_n_zps79327929.jpg

Sedan blev den ännu finare med sin livs kärlek
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10300507_722187367820310_2734401182528639978_n_zps58a46f00.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/1545192_722187384486975_7510720022951574366_n_zps2353a6fc.jpg

Ursäkta suddig bild, hade skitiga händer så gjorde snabbt tongue
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140530_171941_zps4727825a.jpg
Subarugears fästen. Närmast, nosfäste som fästes i subarulådan öron och den längre fram är motorfästet!

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140529_193122_zps7ce1a4af.jpg
Tight men smidigare än porschelådorna, inte lika mycket kapande krävs!

Har även börjat fundera på kopplingscylindern. Det finns 2 alternativ ena är att borra ur vid huvudcylinderns plats och göra nåt liknande
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10411978_720272591345121_6165072661579515098_n_zpsa3c6ff9c.jpg
Eller att bygga in den i tunneln, använda pedalens mekanism för vajern, men det känns tungt att kapa i tunneln, dessutom skaffa annan cylinder för att omplacera behållaren då subaruns cylinder har behållaren ovanför och är för hög för att smyga in den i tunneln tror ja.
http://turnkeymanx.com/?product=vw-hydr … ansmission

Hade ju redan bestämt mig för att dra vattenkylningen med kopparrör men ännu en ändring här då tongue
Har bestämt mig för att köra korrugerad rostfri rör som man använder för poluppvärmning, ledningar till och från solpaneler. I teorin så har de ju en invändig form som kommer försämra vattenflödet, men en jag har pratat med i Tyskland har kört med dessa i flera konverteringar och de håller väldigt bra prestanda!! De är otroligt billiga och lätta att jobba med jämfört med annat.. De går att böja för hand och väger typ fjäder! smile

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140530_172949_zps9da5735d.jpg

Härnäst blir det att dra soppaledningen, fixa växellådslänkaget och annat smått och gott.

Ni får ha tålamod med mig, jag vet jag ändrar mig hela tiden under projektets gång men bra ska det bli big_smile

Ja, jag behövde då inta kapa något alls när jag satt i min Porsche 901-låda tongue

Volkswagen 1303 S "RS Germanlook" (1973)
AAK
5 juli 2014 · 102 Inlägg

bubbla skrev:

AAK skrev:
Ojoj, länge sen man uppdaterade här då! Har haft mycket att göra på en gång tyvärr. Inte mycket gjort på bilen.
När jag väl hade skrivit ner en lista på all plåt och annat jag behövde för totalrenoveringen så hamnade det på ca 10k plus jobbet som hade behövts. Det hade dessutom tagit mig ännu nåt år smile Jag hade turen med att hitta en väldigt fin bottenplatta i Skåne med en väldigt fin kaross som är tillfixad av en plåtslagare, han hade dessutom konverterat till en med taklucka. Så jag slog till på det!
Min bubbla kommer att användas som vardagsbil, härligt stuk på den och dessutom 2 år besikt!

Fick min bottenplatta, så jag började direkt med att montera motor och en tom låda för mätningar och lite massage för att lådan skulle på plats!
Såhär fin är bottenplattan!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10383578_720272214678492_8198554430656381737_n_zps79327929.jpg

Sedan blev den ännu finare med sin livs kärlek
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10300507_722187367820310_2734401182528639978_n_zps58a46f00.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/1545192_722187384486975_7510720022951574366_n_zps2353a6fc.jpg

Ursäkta suddig bild, hade skitiga händer så gjorde snabbt tongue
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140530_171941_zps4727825a.jpg
Subarugears fästen. Närmast, nosfäste som fästes i subarulådan öron och den längre fram är motorfästet!

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140529_193122_zps7ce1a4af.jpg
Tight men smidigare än porschelådorna, inte lika mycket kapande krävs!

Har även börjat fundera på kopplingscylindern. Det finns 2 alternativ ena är att borra ur vid huvudcylinderns plats och göra nåt liknande
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10411978_720272591345121_6165072661579515098_n_zpsa3c6ff9c.jpg
Eller att bygga in den i tunneln, använda pedalens mekanism för vajern, men det känns tungt att kapa i tunneln, dessutom skaffa annan cylinder för att omplacera behållaren då subaruns cylinder har behållaren ovanför och är för hög för att smyga in den i tunneln tror ja.
http://turnkeymanx.com/?product=vw-hydr … ansmission

Hade ju redan bestämt mig för att dra vattenkylningen med kopparrör men ännu en ändring här då tongue
Har bestämt mig för att köra korrugerad rostfri rör som man använder för poluppvärmning, ledningar till och från solpaneler. I teorin så har de ju en invändig form som kommer försämra vattenflödet, men en jag har pratat med i Tyskland har kört med dessa i flera konverteringar och de håller väldigt bra prestanda!! De är otroligt billiga och lätta att jobba med jämfört med annat.. De går att böja för hand och väger typ fjäder! smile

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140530_172949_zps9da5735d.jpg

Härnäst blir det att dra soppaledningen, fixa växellådslänkaget och annat smått och gott.

Ni får ha tålamod med mig, jag vet jag ändrar mig hela tiden under projektets gång men bra ska det bli big_smile

Ja, jag behövde då inta kapa något alls när jag satt i min Porsche 901-låda tongue

Inte använde du nån subba motor wink annars måste man tyvärr flytta fram lådan för att få motorn under innerskärmarna, det var det jag syftade på wink

AAK
5 juli 2014 · 102 Inlägg

vw1303 skrev:
jag har lärt mig en sak igenom ÅREN jag fixat med min.. att ändra sig under projektets gång är ÖDESTIGERT för färdigställande-datum.....

skriv upp en plan  håll dig till den om du faktiskt vill köra med bilen inte bara bygga

vw1303, har skrivit upp en plan nu, tack för rådet! tänka sig, det är ju som ett skolprojekt vrf gjorde jag inte så från början? Nu har jag ett dokument med just det projektet!

AAK
5 juli 2014 · 102 Inlägg

Tuniz skrev:
Ser utt att gå frammåt med stormsteg för dig

Man kan se det så, inte ofta jag mekar nuförtiden men när det väl händer så händer det stora grejer tongue

vw1303 prestanda framför utseende
5 juli 2014 · 225 Inlägg

AAK skrev:

vw1303 skrev:
jag har lärt mig en sak igenom ÅREN jag fixat med min.. att ändra sig under projektets gång är ÖDESTIGERT för färdigställande-datum.....

skriv upp en plan  håll dig till den om du faktiskt vill köra med bilen inte bara bygga

vw1303, har skrivit upp en plan nu, tack för rådet! tänka sig, det är ju som ett skolprojekt vrf gjorde jag inte så från början? Nu har jag ett dokument med just det projektet!

Jag tror det är jävligt vettig approach faktiskt o man kan kryssa av delar av listan o hålla fokus på va som måste göras för att man ska nå sitt mål .

Jag försöker även göra så attn är jag skruvar och inte blir riktigt klar så skriver jag en liten notis om vad jag INTE gjorde klart. på så sätt så sparar jag en massa extrajobb i slutändan

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
AAK
3 september 2014 · 102 Inlägg

vad har hänt här då?

Jag valde ju att fortsätta med en ny kaross och platta och börja om helt(hade ju egentligen inte gjort nåt spec på själva konverteringen, så det blev väl starten kan man säga). Hämtade karossen förra veckan och kört på så det ryker.

Salam
Nu har det hänt massor, vinkelslipen har jobbat för fullt och kapskivorna byts ut en efter en och ögonen får i mer och mer smuts även med skyddsglasögen. Med andra ord är jag igång igen!

Karossen är en 73a med omsvetsat tak till ett med taklucka big_smile

Vi lyfte ner karossen på kvällen och jag började meka med den dagen efter, mcyket koffein och spänning i kroppen gjorde att jag inte kunde hålla mig!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140826_190343_zps68dd28f8.jpg


Fick hjälp av chefen(far min) med att lyfta upp den på bottenplattan för att det skulle ta mindre plats än när de är separerade...

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140827_170642_zpscc71454c.jpg
Sedan började jag med att kapa bort fronten, och den som hade grejat med karossen hade svetsat den ordentligt vilket gjorde det ännu jobbigare än de vanliga punktsvetsen frontplåten egentligen sitte med!

Provade kylaren som vi hade flera ex av i garaget. Kommer från passat kompakt och smidig, billig och även finns överallt att få tag på!
Passade utmärkt och stack upp väldigt lite!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140830_193451_zps8d22e922.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140830_193424_zps84327552.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140830_170835_zpsbed4b2d3.jpg
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140830_165701_zps623f7757.jpg
Kylaren sitter bak och fram på bilderna med meninge, in och utgångar kommer såklart vara in mot bilen!
Frontplåten var inte 100% på plats heller.

Då rör vi oss lite bakåt i bilen. För nosen på lådan behövs lite mod karossen för att den ska få plats. Det räcker med vääääldigt lite kapningar, folk som har gjort detta överdrev med vinkelslipen nu när jag ser hur mkt det behövs.
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140828_181252_zps03376977.jpg
Det hade räckt med ännu mindre än detta hål.
Men eftersom jag ville att den ska monteras mycket lätt då jag vet att jag oftast är själv när jag monterar motor och låda så ville jag inte att det ska vara tight så jag kapade bort hela skiten och ska boxa in det senare!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140829_161416_zps49ca3da4.jpg
Observera dock att det inte behövs så överdrivet hål, det är bara jag som valde detta!

Nu kommer det bilder som säger till er, VÄLJ INTE QUADCAM SUBBA MOTORER, nöj er med SOHC NA motorer om ni är rädda för att kapa..
Nu är det oxå väldigt orättvist för att i subarugears motorfäste finns 2 lägen. 1 läge för twincam motorer ej22 mm mm och ett lägre läge för ej25 ej20g mm som sänker hela motorn för att göra plats åt den under plåten, deta enda man behöver kapa är för lilla utsticket från kamremkåporna. Nackdelen som jag anser med de lägre hålen är
1: man behöver korta ner drivaxlarna
2: Liten höjdmarginal eller markfrigång(alltså fucka tråget eller grenröret så galen jag är när jag kör)
3: korta av oljetråget(fast det tror jag att jag måste göra i alla fall.

Men när jag kör med högre hålen så får jag 1 nackdel, som nästan överväger dom alla för vissa..Mycket tight och mycket kaross modd som kommer behövas, den motorn är så jävla bred, helt sjukt alltså!  Den tar i överallt om man är så dum som jag som ville prova att köra med övre hålen tongue men nån måste göra det, slipper gärna svetsa om grenröt och beställa nya special drivaxlar tongue

Så här kommer lite läskiga bilder!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140901_175819_zps0405794b.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140901_192211_zps9548ddeb.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140902_165750_zpsd4706272.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140902_175405_zps252ab913.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140902_175416_zpse95b6972.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140902_175424_zpsd39c96ad.jpg

Det blir mera kapa innan man börjar styva upp allt igen!

Kuggstångsstyrning var inplanerat och pga att reservhjulsbaljan var lite kasst lagad så kapade jag bort den för att lyfta upp lite och lyfta upp hela styrningen för att få plats som flera har gjort här med sina 1303s big_smile
Hängde upp hela styrningen för att få en hum om vart den ska vara och sen markerade jag bara. Det visar sig sen hur rätt eller fel det blev tongue

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140831_174635_zps64243bf4.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140831_174601_zpsce6ff431.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140901_145420_zpsa3489bf0.jpg

Imorn blire att svetsa muttrar på en metallplatta som sedan svetsas fast på innerskärmarna som fästen!

nästa på listan är att fästa styrningen, kapa klart allt och börja svets så man kan skicka in den på lackering så fort som möjligt.

Peace and out!
Abdullah Alkhaigani

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang