AAK skrev:
MagnumR skrev:
Min VW-buss är så pass ombyggd att jag är så illa tvungen att registrera den med Subarumotor. Att hålla på att byta tillbaka till wasserboxer vid varje besiktning är så gott som omöjligt eftersom att jag i så fall måste hålla på att kapa och svetsa inför (och efter) varje besiktning. Och jag tror inte att det kommer att bli annorlunda för dig som har ett betydligt trängre motorutrymme.Menar du att besiktingen kommer att anmärka bortkapningen som har behövts för Sub.motorn? För det kommer att bli en DEEl om jag kör med org.lådan! Som du säger så pallar jag inte svetsa tillbaka alllt och sedan kapa ur det.
Nej jag syftade på mitt eget projekt att så pass mycket är omgjort i motorutrymmet att det inte är värt besväret att bygga om precis ALLT inför besiktning och sen bygga tillbaka igen efter att den är gjord. Då är det lättare att försöka få skiten godkänd med den motorn jag ändå ska köra med sen.
Är det omöjligt att få bilfan godkänd med sexan så får jag helt enkelt skaffa mig en Subarumotor med mindre effekt och regga in bilen med eftersom att det är betydligt enklare att byta fram och tillbaks mellan två Subarumotorer än mellan Wasserboxer och Subarumotor. Sen får väl motorn i så fall stå inplastad på en pall i garaget till den behövs nästa gång.
Och i ditt fall så gissar jag att det är likadant, att du lär få bygga om halva motorutrymmet för att få både en annan motor och en annan växellåda att passa och sen när det är gjort så kommer troligtvis inte orginalmotorn att passa längre eftersom att orginal motor och växellådsfästen kanske är bortkapade, bränsleledningar går på helt andra ställen och du har en kabelmatta runt halva motorrummet. Visst du har det lite enklare än jag iomed att orginalmotorn i din bil inte behöver något vatten men i alla fall.
Därför rekommenderar jag att du skaffar (köper eller lånar) en annan motor utan turbo och reggar bilen med första gången.
Det är väl mest om man kapar i bärande delar de kan bli lite gnälliga på besiktningen. Jag har kapat av en tvärbalk i min VW-buss eftersom att Renaultlådan är längre än AAP-lådan men har ersatt den med en ny precis framför och som dessutom är ihopbyggd med resterna av den gamla balken. Dessutom är det förstärkt med en massa plåtar extra runt om där den är kapad. Om nu SFRO upptäcker detta så hoppas jag att de anser att jag har gjort ombyggnaden på ett föredömligt sätt.
Senast redigerat av MagnumR (3 november 2013)