4 januari 2014
Trådstartare
Tjena! Har nyss startat upp den igen! Går jättefint men fortfarande blandas vatten och olja samt att den ryker som satan. Undrar därför om det är någon som har någon idé om vad som är fel?
Det som är gjort:
* Topplockspackningsbyte
- Dragen med rätt moment (Först 20 nm, sen 60 nm och sen 130 grader)
- Ventilkåpan är limmad med volvos dyra lim (cirka 365 kr) och sen dragen till rätt moment (17 nm)
- Ventiltätningar byttes under tiden toppen var av.
- Olja + filter byttes precis innan uppstart
- Glykol fylldes även på precis innan uppstart
Motorn går jättefint och startar direkt. Oljetryck finns.
Det har även försvunnit en hel del olja under kanske 5 minuter när den stod igång. Innan den startades var oljenivån mellan MIN och MAX, och nu är nivån vid MIN.
Toppen är ej planad men vad jag förstått är det bara en onödig grej som egentligen inte behövs göras (Med andra ord, om toppen är så skev att den behövs planas är den redan skrot?).
Finns det någon packning i turbon som separerar olja och vatten? Den är ej nerplockad så den är i samma funktion sen innan bytet. Inget fel på laddtrycket heller.
Om någon har någon idé om var man ska börja så dela gärna med er.
Senast redigerat av mcollstam (11 januari 2014)