Byta skivor på volvo 945

komoor
18 oktober 2013 · 99 Inlägg

Har en 945 med ABS -95 som bromsarna tar ganska dåligt, bromsarna är väldigt svampiga och skivorna ser ut som jag vet inte vad, det ser nästan ut som, hur ska man förklara, nästan som att slit ytan skulle vara påväg bort även om det är stål raktigenom. det ser ut som att bromsbeläggen ser hyffsade ut, det an väl inte vara något annat än skivorna som ska bytas? Någon som har ild hur kassa skivor kan se ut?

Nästa fråga är då hur man gör? Tar man bort oket och sen bara plocka av skivan och vise versa? smile

Mack Forum- och sitemoderator
18 oktober 2013 · 26 167 Inlägg

Skivorna kan se ganska ruttna ut men ändå vara okej. Vissa bromsskivor har en urgröpning i slitytan, som med tiden slits bort. Är den helt borta så vet man att det är dags att byta skivor.

Vid byte så plockar man bort bromsoket, eventuellt plockar bort en liten skruv nära hjulbultarna och sedan slår bort skivorna med tex gummiklubba. Montering i omvänd ordning..förutom att man behöver inte slå dit dem förstås..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Pvpjtgb1111 Land-Rover Allergiker
18 oktober 2013 · 65 Inlägg

Nu skriver du inte om det är fram eller bak men bak är enklare att göra än fram och ungefär samma tillvägagångssätt.
Byt alltid belägg och skivor samtidigt! Sök lite på google så ser du bilder på dåliga bromsskivor. De kan se olika ut beroende på vad det är som har gjort dom dålig, till exmeple rost, dåliga belägg osv.

Volvo har två alternativ på både belägg och skivor. Ett som är lite billigare och ett dyrare. Det billigaste alternativet var samma prisklass som på både Mekonomen och Ad Center (skilde ca 30 kr).

Här har du en guide som visar i detalj hur du byter fram på Volvo 940. Den beskriver även hur du byter bromsskölden men det är bara att följa guiden för skivorna endast annars:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10697

Senast redigerat av Pvpjtgb1111 (18 oktober 2013)

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma
Saab 900i "Jubileumsversion" (1988)
Sharky
18 oktober 2013 · 10 287 Inlägg

1: När byttes bromsvätska senast? Spola igenom med ny fräsch bromsvätska kan absolut löna sig.

2: När byttes bromsslangarna senast? Dom brukar bli ruttna och svampiga vilket inte hjälper till för att få bra bromsar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
schnauz
18 oktober 2013 · 1 758 Inlägg

Instämmer med Görans synpunkter. Kolla bromsslangar och bromsvätskan först.
Speciellt bromsvätskan är det konstigt nog många som verkar strunta i att byta/kolla med jämna mellanrum. Den är ju trots allt "ganska" viktig...
Vet du att den inte är bytt på flera år så är det bäst att byta. Är du osäker så åk till en bra verkstad så kan de kolla fuktinnehåll och kokpunkt.

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
18 oktober 2013 · 296 Inlägg

Ett bromsbyte är enkelt på en 945a, och finns slitagegräns för hur lite gods det får vara också!

280mm skiva: ny 26mm
Slitagegräns: 23mm

287mm skiva: ny 22mm
Slitagegräns: 20mm

Så du får mäta hela kvarvarande tjocklek! Efter du mätt hur mycket det finns kvar så ser du ifall du behöver byta skivor!

Det blir som det blir!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang