Köpa elbil i norge!

Grundstrom91
23 oktober 2013 · 10 Inlägg

hej! är det någon här inne som vet hur det funkar, om man ska köpa elbil i Norge och ta in till Sverige.

Elbilarna är bra mycket billigare i Norge en Sverige, Nissan Leaf kan du få för 160-170 tusen norska, billigaste i Sverige kostar 249tusen.... Nu kommer ju inte räckvidden att räcka för att köra en Leaf från Norge till Sverige så det blir ju att ta en sån på trailer eller något xD

Tacksam för svar!

andreas_1996
23 oktober 2013 · 951 Inlägg

köp en diesel istället eller bensinare:) rullar länre .

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
FLindgren
23 oktober 2013 · 5 089 Inlägg

andreas_1996 skrev:
köp en diesel istället eller bensinare:) rullar länre .

nu frågade han ju inte om han skulle överväga en elbil över en diselbil utan hur det funkade att importera en norsk bil till sverige.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
andreas_1996
23 oktober 2013 · 951 Inlägg

FLindgren skrev:

andreas_1996 skrev:
köp en diesel istället eller bensinare:) rullar länre .

nu frågade han ju inte om han skulle överväga en elbil över en diselbil utan hur det funkade att importera en norsk bil till sverige.

JAHA men jag får väl skriva det om jag vill smile

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Rquired Allmänt envis
23 oktober 2013 · 12 512 Inlägg

andreas_1996 skrev:

FLindgren skrev:

andreas_1996 skrev:
köp en diesel istället eller bensinare:) rullar länre .

nu frågade han ju inte om han skulle överväga en elbil över en diselbil utan hur det funkade att importera en norsk bil till sverige.

JAHA men jag får väl skriva det om jag vill smile

Ja men det hör till god ton och allmän hyfs att förklara varför man ignorerade trådskaparens önskan och rekommenderar en bil med förbränningsmotor istället. Kort räckvidd eller osäker framtid hör knappast dit för det är varenda spekulant medveten om innan de bestämmer sig för en elbil.

Men till ämnet och frågan är om det lönar sig? Elbilen är billig i Norge på grund av bland annat andra skatteregler och subventioner vilket du som svensk förmodligen inte får ta del av, så frågan är om du kan utgå från den låga prislappen som gäller en Norsk medborgare?

Glöm inte heller att priset stiger snabbt bara du räknar in valutan och svensk moms, då blir NOK 170.000(x1.1x1.25)=SEK 234.000:- utan att import eller resekostnader är inräknade. I Sverige kostar den 249.000:- säger du och en elbil flyger knappast ur hallen här så lite rabatt kan man kanske räkna med, 8-10% är inte ovanligt på vanliga och populära modeller, och 7% på en svensk Leaf ger ca 230.000:- istället.

Om jag tänker rätt förlorar du på affären redan när bara valuta, skatt och eventuell rabatt är med i kalkylen.

Senast redigerat av Rquired (23 oktober 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grundstrom91
24 oktober 2013 · 10 Inlägg

170tusen nok blir 182 tusen svenska smile men du har nog rätt med att det är andra regler för skatter etc, som en svensk inte kanske får ta del av smile det ska kollas upp!

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
24 oktober 2013 · 296 Inlägg

170.000 KR - 183.304 NOK . Men jag tror det kommer bli lika dyrt i slutändan med alla omkostnader du kommer få betala.

Det blir som det blir!
Rquired Allmänt envis
24 oktober 2013 · 12 512 Inlägg

Grundstrom91 skrev:
170tusen nok blir 182 tusen svenska smile men du har nog rätt med att det är andra regler för skatter etc, som en svensk inte kanske får ta del av smile det ska kollas upp!

Ja visst NOK 170´ blir drygt SEK 180´ sedan får du betala skatt på de dryga hundraåttio och då blir det drygt 230´ du får betala istället, om jag nu har tänkt rätt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grundstrom91
24 oktober 2013 · 10 Inlägg

ajfan det är så pass sad ja då äre nog lika bra å köpa en svensk reggad bil då smile

rickylicious Webbutvecklare
24 oktober 2013 · 2 369 Inlägg

Norge är väl inte med i EU? Då är det 25% moms på köpet? Och eventuellt tull m.m. Skulle nog råda att köpa i Sverige när det handlar om dom summorna. Blir det skatter och avgifter på 170 000 så blir det snabbt höga siffror :-)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Caffe
24 oktober 2013 · 1 436 Inlägg

Om du väntar några år tror jag att det finns en bra begagnatmarknad här i Sverige när man ska byta ut alla leasingbilar som "miljömedvetna" organisationer skaffat, dvs skokartongerna c-zero et al.

Eller så har privatpersoner insett att om man ska ha en könlös tråkig pendlarlåda kan man lika gärna ha en man slipper bensinräkningen för. Missförstå mig rätt, jag skulle gärna ha en elbil men med dagens priser är det billigare för mig att åka bensin/diesel-småbil än el. Än så länge...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
SportPilot Ubåtsingenjör
24 oktober 2013 · 7 234 Inlägg

är som sagt moms på det samt tull avgifter som till kommer

är mycket dyrt att importera en bil från norge till sverige

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Grundstrom91
24 oktober 2013 · 10 Inlägg

Ok ja bästa är nog att vänta några år och se hur begagnad marknaden ser ut Sverige smile Att köpa bil från Norge tror jag skippa helt å hållet ^^

Tacksam för alla svar gott folk!

Caffe
25 oktober 2013 · 1 436 Inlägg

Vill du ha en (nästan)elbil går det att köpa en Prius (04>) för typ 50 lök och slänga i ett extrabatteri som kan laddas i vanligt eluttag och sedan "tvinga" bilen att gå på el.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang