Köpt ett slutsteg + baslåda lite frågor från en ovetandes tjej

Tova84
15 november 2013 · 12 Inlägg

Snoogiloo skrev:

Tova84 skrev:
Hahaha Nej Nej tänker inte tävla jag har ju aldrig ens kopplat in ett slutsteg så jag är inte kapabel till att tävla tongue ang jordningen ska jag jorda på samma stället eller ska man dela jordningen så man har separata jordningar? smile

Det finns klasser att tävla i för alla wink

Det går utmärkt att jorda på samma ställe. Om du sätter dom i bältesfästet så kan det vara smart att sätta dom i 2 olika dock så du inte tappar allt för många gänger smile

Ja iofs men man ska nog ha lite mer kunskap först men man lär sej med tiden och det verkar ganska kul med ljud bara man förstår lite  :smile  okey tack för det tipset ang jordningen och å kör jag med samma storlek på jordkabeln som strömkabeln smile Såg att swedol hade 25mm kabel är det för klent att använda som strömkabel ? man ska inte ha för stor säkring för strömkabeln heller för då hjälper den inte så mycket kanske? smile

Snoogiloo
15 november 2013 · 685 Inlägg

25mm2 bör räcka. Men det beror som sagt helt o hållet på vad för steg du kommer köpa till basen. Men är det ett steg under 800W RMS så skall det räcka fint smile

En för stor säkring hjälper precis som du säger inte speciellt mycket tongue 25mm2 säkras med ca 120A säkring.
Och jord kabeln brukar man säga att det skall va samma storlek eller större än plus kabeln.

Tova84
15 november 2013 · 12 Inlägg

Snoogiloo skrev:
25mm2 bör räcka. Men det beror som sagt helt o hållet på vad för steg du kommer köpa till basen. Men är det ett steg under 800W RMS så skall det räcka fint smile

En för stor säkring hjälper precis som du säger inte speciellt mycket tongue 25mm2 säkras med ca 120A säkring.
Och jord kabeln brukar man säga att det skall va samma storlek eller större än plus kabeln.

Okey men då blir det nog bra med 25mm i alla fall smile heh nej den skulle inte hjälpa speciellt mycket om den är för stor tongue jag hittade en tabell högst 125 A stod det så du har helt rätt med ca 120 smile

men det går inget om man har 115-120-125 säkring men ej över alltså! Japp läste mej till det att den ska vara samma storlek eller större smile börjar kännas att man har lite koll på läget det trodde jag aldrig att jag skulle känna tongue supertack för alla inlägg och tips/råd wink

Snoogiloo
15 november 2013 · 685 Inlägg

Tova84 skrev:
Okey men då blir det nog bra med 25mm i alla fall smile heh nej den skulle inte hjälpa speciellt mycket om den är för stor tongue jag hittade en tabell högst 125 A stod det så du har helt rätt med ca 120 smile

men det går inget om man har 115-120-125 säkring men ej över alltså! Japp läste mej till det att den ska vara samma storlek eller större smile börjar kännas att man har lite koll på läget det trodde jag aldrig att jag skulle känna tongue supertack för alla inlägg och tips/råd wink

Inga problem smile Det är bara till att skicka PM om det är något annat du undrar över smile
Dock så är jag inte så insatt i billjuds fronten längre så köpråd är nog andra bättre på ^^

Senast redigerat av Snoogiloo (15 november 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang