Ta technix Coils!

HotSauce
30 november 2013 · 92 Inlägg

Jag anser inte TA som en uppgradering i väghållning nånstans. Får garanterat bättre väghållning med sänkfjädrar. Men vill du ha de "snyggt" bara så kör på.. men byter man så ska det i förstahand göra något positivt i uppgraderingsväg, imte enbart få bilen bli lägre. Då kan man lika gärna kapa fjädrarna o åka bottnat, eller skaffa plattorna från biltema, deras version av "sänkningssats".. Väghållnimgen är ju tänkt att bli bättre med coils, inte bara för en "look". Köp nått bättre säger jag. Jag litar inte på sånt här billigt tjaffs för 5 öre. Men det är min åsikt

Edit: vill du endå åka hårt, beställ då "riktiga" coils men med custom springrates som de flesta leverantörer erbjuder utan tillägg

Senast redigerat av HotSauce (30 november 2013)

werik
1 december 2013 · 144 Inlägg

Jag fick en 2:a på "fjädring framaxel stum/kärv" när jag hade TA-Technix på min 535. Kan vara bra att känna till att de inte är godkända av bilprovningen innan man köper billiga coilovers.

Som ovanstående säger, kapa fjädrarna om du bara vill åka lågt eller köp riktiga grejer om du vill ha bra väghållning.

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
Min0lta
1 december 2013 · 441 Inlägg

Jag kommer skippa ta coilsen! smile blir nog att lägga undan till D2 coils om det inte blir coil sleevs! smile

Honda civic "Jane" (1996)
dawwe ...has left the building...
1 december 2013 · 4 474 Inlägg

werik: TA skall godkännas hos Bilprovningen på "icke helbilsgodkända" bilar, om dämparna är hela. I regel godkänns de även på helbilsgodkända bilar, E39 är helbilsgodkänd har jag för mig... I ditt fall verkar de ha kärvat eller så hade du sänkt way too much, eller en mycket grinig tekniker? Stumma är de, helt klart. Har besiktigat bilen 2 gånger med TA utan anmärkning. Utöver detta så har (iaf mina) ett "TUV certifikat", vilket betyder att de är testade (eller vad de nu gör...) och godkända av Tysklands motsvarighet till SBP. TUV-certifikatet följer med o kan även laddas ner på webben (har jag för mig). Jag kan dock tänka mig att om man sänker mycket att infjädringsvägen blir mycket kort o att man kan i värsta fall ha dämpare som är helt komprimerade...TUV godkännandet för mina dämpare är i området mellan 0-60mm, sänker man mer än 60mm (fjädertallrikens läge!) så är de inte godkända då det gissningsvis blir alldeles för kort infjädringsväg.

Har även jag en E39, dock med K-Sport, inga klagomål alls. Samma sak på E34 där jag har K-Sport 356mm skivor runt om med 8 resp 6 kolvs ok, visst kikar de o blir "impade" av bromsarna, men inga anmärkningar. I fallet med bromsarna så konsulterade jag en ingenjör hos SBP vad som gällde MIN bil, han svar var att "Ja de skall godkännas om de fungerar som de skall".

Senast redigerat av dawwe (1 december 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HotSauce
1 december 2013 · 92 Inlägg

Coil sleeves kommer du behöva andra stötdämpare till om du vill ha nån form av hållbarhet. Köra lågt med orginaldämpare o sleeves kommer skapligt raskt ta död på dina dämpare. Köpa sleeves och t.ex koni dämpare eller liknande, då kan du lika gärna köpa TA coilsen för samma eller mindre pengar. Tycker du ska satsa på nått mer ordentligt från början. Finns många andra bra märken än d2 med, sök runt eller kolla på hpc om de finns nått begagnat

wofflan- Gear Heads Göteborg
1 december 2013 · 156 Inlägg

Jag har kört med TA ett bra tag inga problem med varken väghållning eller Bilprovningen. Visst är det hårt men inte otäckt hårt. Köp nya lagringar till dina fästen bara för dom följde inte med mina. När det gäller livslängden vet jag inte om dom håller så länge som finare märken men man kan ju köpa 2 TA kitt för samma pris som ett D2. Vinter kör inte bilen men inget problem med rost eller kärvhet heller.

Senast redigerat av mrglass (1 december 2013)

DKn
1 december 2013 · 535 Inlägg

Att ta coilovers inte ska gå igenom besiktningen är skit snack. Polaren bessade MIN bil med ta coilovers tag 20-30 min innan dom fick upp den på liften för den e för låg. Fick hålla på med plankor och skit. Han sa att han aldrig skulle åka med min bil till besiktningen igen wink
Att dom är hårda tycker ja inte alls. Tycker dom skulle varit mycket hårdare. Och att väghållningen blir sämre. Va fan snackar ni om. Ja jo åker man med en bött låg polo så kanske den känns jobbig i svängar. Men den känns inte bra i svängar original heller. Med min bil audin går att pressa som  fan genom kurvor mot original.  Och blir så in i helvete mycket skönare att köra. Så de e ingel fel på ta coilovers alls.

dawwe ...has left the building...
1 december 2013 · 4 474 Inlägg

DKn: Jasså? Min Passat med original dämparna (OK skick!) gick att köra helt odramatiskt på en mindre landsväg med ganska ordentliga "kompressionsgupp", hastighet ca 110km/h. Körde samma väg med TA (uppskruvade på max höjd) i ungefär samma fart o det kändes fan som att man skulle "studsa" av vägen när man körde genom "kompressionsguppen", bilen lättade alltså nästan...
Jag är helt 100 på att en vettig bil där dämparna är bra i skick är allt som oftast snabbare med originaldämpare/fjädrar än med TA, även på bana...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DKn
1 december 2013 · 535 Inlägg

Okej ja de kan ju inte ja svara på för ja kan inte gasa på guppiga vägar för bilen e för låg får sne å så. Det e inte coiloversnas (?) Fel. Utan att de2n e låg. Men på lite bättre asfaltsvägar ligger den och slickar vägen hur fint som helst. Så ja kan inte hålla med dig dawwe

Erick
1 december 2013 · 4 767 Inlägg

Jag gillar hur ni lyfter D2 som kvalitetsmärkesgrejer i sammanhanget, det är också kinaskit wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Gumartin
1 december 2013 · 287 Inlägg

Dawwe.. din bil är så hård för att du kör med dom max ihopskruvade, fjädern blir helt ihoptryckt och fjädrar knappt nått. Min bil va --LITE-- jobbig den dagen jag hade det långt uppskruvat men det blev bra mycket bättre när man skruvade ner.  Kör nu utan hjälpfjäder, genomslagsgummin och justeringen så långt ner det går utan att den ska lossna (dvs bott!) och jag tycker inte att det är några problem att köra även om jag bor mitt ute i skogen..

Audi A3 1.8T "Dahlbäck steg3" (1998)
BMW 530D E61 "Bärs" (2008)
Pendulum
1 december 2013 · 1 298 Inlägg

Låg och stenhård betyder inte bättre väghållning. En låg bil har lägre tyngdpunkt vilket är bra men det säger sig självt att man inte åker snabbare i en kurva med stenhård upphängning för där en bil med vettig upphängning jobbar sig igenom ojämnheterna i kurvan och bibehåller 100% kontakt med vägen kommer en stenhård bil gång på gång gradvis tappa grepp vid de små ojämnheter som de flesta svenska vägar har.

Detta sker långt innan man upplever att bilen guppar och "lyfter" från vägbanan.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
DKn
1 december 2013 · 535 Inlägg

Kändes som de va lite riktat mot mig. Jag har aldrig sagt att det ÄR bättre väghållning för att min bil är låg (tycker dock den inte är hård nog) men min bil bra mycket bättre genom kurvor mot va den va när de satt original.

Pendulum
1 december 2013 · 1 298 Inlägg

DKn skrev:
Kändes som de va lite riktat mot mig. Jag har aldrig sagt att det ÄR bättre väghållning för att min bil är låg (tycker dock den inte är hård nog) men min bil bra mycket bättre genom kurvor mot va den va när de satt original.

Har inte läst vem som skrivit vad eller inte. Men de känns lite som att folk i allmänhet tror att ju hårdare de är desto bättre väghållning har man.
Har ju själv provat TA's coilovers fram på min C70 och de va åt helvete för mjukt vilket gjorde att de bottnade för minsta lilla och bilen blev i princip oanvändbar. Enligt mig hade kapade fjädrar varit en bättre utväg vad gäller körbarhet så jag håller med dig om att de inte är hårt nog. Då provade jag ändå att justera fjäderplattan på olika sätt utan större framgång.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
dawwe ...has left the building...
1 december 2013 · 4 474 Inlägg

DKn: Vägen är en helt vanlig svensk väg, nämligen vägen ut mot Muskö, delen som börjar ut mot "Muskö-landet" strax efter att man svängt av stora vägen (73:an) mot Nynsäshamn.

QuattroMartin: Fel. Jag har inga hjälpfjädrar. Fjärdrarna har full "fri" längd, dvs de är/var inte komprimerade alls när jag monterade dit coiloversen. Bilens tyngd komprimerar fjädern uppskattningsvis 2-4 cm fram, mer bak. Så din teori är felaktigt, för fjädern hade INTE komprimerats mer om jag sänkt den mer, tyngden på de är densamma, utfjädringsvägen skulle alltså fortfarande vara lika kort.

Erick: D2 är bra grejer, om man beaktar priset. Är priset "not an issue" kan man kolla på bättre/värre grejer, tex Bilstein, HR, KW osv med en prislapp på mellan 10-20" i regel, dock så har dessa ofta en sniklösning på höjdjusteringen, dvs samma lösning som TA, man flyttar fjädertallrikens position. Öhlins är oxå ett alternativ, men då pratar vi en helt annan prisklass. D2 mfl är mer än tillräckligt bra grejer för de allra flesta, speciellt om man köper deras värsta kit (runt 20") men då är de inte helt billiga längre, men man får fortfarande mycket för pengarna.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Min0lta
1 december 2013 · 441 Inlägg

HotSauce skrev:
Coil sleeves kommer du behöva andra stötdämpare till om du vill ha nån form av hållbarhet. Köra lågt med orginaldämpare o sleeves kommer skapligt raskt ta död på dina dämpare. Köpa sleeves och t.ex koni dämpare eller liknande, då kan du lika gärna köpa TA coilsen för samma eller mindre pengar. Tycker du ska satsa på nått mer ordentligt från början. Finns många andra bra märken än d2 med, sök runt eller kolla på hpc om de finns nått begagnat

Nej det vet jag. ska ju endå byta ut dämparna för bak är inte alls bra! så det ska bytas runt om så småningom.

Honda civic "Jane" (1996)
Min0lta
1 december 2013 · 441 Inlägg

Som sagt min budget är inte på top just nu. men ville liksom bara höra om det var något att ha för priset! annars får man kapa orginal skiten och köra lågt så länge tills pengar finns till bättre skit smile För vill ha den låg liksom pallar inte när dem är så höga ut tongue

Honda civic "Jane" (1996)
werik
1 december 2013 · 144 Inlägg

dawwe skrev:
werik: TA skall godkännas hos Bilprovningen på "icke helbilsgodkända" bilar, om dämparna är hela. I regel godkänns de även på helbilsgodkända bilar, E39 är helbilsgodkänd har jag för mig... I ditt fall verkar de ha kärvat eller så hade du sänkt way too much, eller en mycket grinig tekniker? Stumma är de, helt klart. Har besiktigat bilen 2 gånger med TA utan anmärkning. Utöver detta så har (iaf mina) ett "TUV certifikat", vilket betyder att de är testade (eller vad de nu gör...) och godkända av Tysklands motsvarighet till SBP. TUV-certifikatet följer med o kan även laddas ner på webben (har jag för mig). Jag kan dock tänka mig att om man sänker mycket att infjädringsvägen blir mycket kort o att man kan i värsta fall ha dämpare som är helt komprimerade...TUV godkännandet för mina dämpare är i området mellan 0-60mm, sänker man mer än 60mm (fjädertallrikens läge!) så är de inte godkända då det gissningsvis blir alldeles för kort infjädringsväg.

Har även jag en E39, dock med K-Sport, inga klagomål alls. Samma sak på E34 där jag har K-Sport 356mm skivor runt om med 8 resp 6 kolvs ok, visst kikar de o blir "impade" av bromsarna, men inga anmärkningar. I fallet med bromsarna så konsulterade jag en ingenjör hos SBP vad som gällde MIN bil, han svar var att "Ja de skall godkännas om de fungerar som de skall".

E39 är helbilsgodkänd, ja. Jo, jag hade sänkt max och besiktningsteknikern var typ 65 och grinig. Löste detta genom att skruva upp bilen typ 2.5-3 cm och fick 2:an släckt, men bilen var lika stenhård för det - så jag tror inte hårdheten har med sänkningen att göra. Har även åkt i andra bilar med TA-coilovers och de var lika stenhårda fram...
Hoppas mina Bilsteindämpare faller nästa besiktningsman i smaken, fast de bör väl kunna klassas som "motsvarande original", så det kanske är lugnt.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
dawwe ...has left the building...
2 december 2013 · 4 474 Inlägg

werik: Maxsäänkt är ju utanför det TUV-godkända området så jag tycker nog att besiktningsteknikern gjorde helt rätt i ditt fall. Förmodligen hade du i princip ingen fjädringsväg kvar, typ som en "bottsänkt" raggar Volvo med kapade fjädrar o bortplockade dämpare (eller tvärsom)...Hårdheten ligger inte i dämparna utan fjädrarna...Verkar som om TA har ett "antal" (få) olika fjäderkonstanter som de "matchar" efter bilens vikt men då inom ett rätt stort spann(?), typ "Fjäder konstant 1 för bil med tjänstevikt mellan 1000-1350kg" osv. Är kanske därför vissa upplever de som mjuka, o andra (som jag) som stenhårda, framför allt fram. Innan montering så motionerade jag mina dämpar med borttagen fjäder, o själva dämparen kändes helt ok, mer motstånd fram, mindre bak, men jämnt o utan ryck i båda fallen....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
werik
2 december 2013 · 144 Inlägg

dawwe skrev:
werik: Maxsäänkt är ju utanför det TUV-godkända området så jag tycker nog att besiktningsteknikern gjorde helt rätt i ditt fall. Förmodligen hade du i princip ingen fjädringsväg kvar, typ som en "bottsänkt" raggar Volvo med kapade fjädrar o bortplockade dämpare (eller tvärsom)...Hårdheten ligger inte i dämparna utan fjädrarna...Verkar som om TA har ett "antal" (få) olika fjäderkonstanter som de "matchar" efter bilens vikt men då inom ett rätt stort spann(?), typ "Fjäder konstant 1 för bil med tjänstevikt mellan 1000-1350kg" osv. Är kanske därför vissa upplever de som mjuka, o andra (som jag) som stenhårda, framför allt fram. Innan montering så motionerade jag mina dämpar med borttagen fjäder, o själva dämparen kändes helt ok, mer motstånd fram, mindre bak, men jämnt o utan ryck i båda fallen....

Men egentligen gör besiktningsmannen rätt som underkänner allt som inte är original eller motsvarande original på en helbilsgodkänd bil, ellerhur? TÜV eller inte är icke-relevant i Sverige vid besiktning - dessutom gav inte 3 cm mer fjädringsväg någon som helst skillnad i hårdhet i mitt fall. Antagligen stämmer din teori med olika fjäderkonstant mellan bilarna, synd att man fick de hårdaste fjädrarna isåfall smile

Meningen med min post var främst att uppmärksamma folk på att coiloversen kan bli underkända på bes av en grinig besiktningsman, och så med rätta om det sker...

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang