Ta technix Coils!

Min0lta
29 november 2013 · 441 Inlägg

Då var det snart dax för Coilovers är det tänkt men så är  budgeten inte stor för  Några värsting coils..
Hittade ett par Ta-technix coilovers till min honda, så frågan är det bra grejor fast dem är så billiga ? vill liksom inte köpa om det är så att dem håller i cirkan en månad hehe smile

Honda civic "Jane" (1996)
TBergsten
29 november 2013 · 996 Inlägg

Håller gör dom nog, skiljer nog dock många hästlängder gällande komfort... smile

Min0lta
29 november 2013 · 441 Inlägg

TBergsten skrev:
Håller gör dom nog, skiljer nog dock många hästlängder gällande komfort... smile

Okej smile vadå menar du ? är dem inte så bekväma ? stötigare än vanligt eller ?tongue

Honda civic "Jane" (1996)
Munkis
29 november 2013 · 1 635 Inlägg

Min0lta skrev:

TBergsten skrev:
Håller gör dom nog, skiljer nog dock många hästlängder gällande komfort... smile

Okej smile vadå menar du ? är dem inte så bekväma ? stötigare än vanligt eller ?tongue

Jag har TA Technix på min 850 och jag har INGEN fjädringsväg alls. Går jag ut å trycker ner fronten så hårt jag bara orkar så rubbar bilen sig inte tongue Så komfort? nää tongue

Min0lta
29 november 2013 · 441 Inlägg

Munkis skrev:

Min0lta skrev:

TBergsten skrev:
Håller gör dom nog, skiljer nog dock många hästlängder gällande komfort... smile

Okej smile vadå menar du ? är dem inte så bekväma ? stötigare än vanligt eller ?tongue

Jag har TA Technix på min 850 och jag har INGEN fjädringsväg alls. Går jag ut å trycker ner fronten så hårt jag bara orkar så rubbar bilen sig inte tongue Så komfort? nää tongue

ahh fan haha smile ja jag vet inte därför jag frågar första gången jag ska köra med coils så smile

Honda civic "Jane" (1996)
saav
29 november 2013 · 632 Inlägg

Har Ta Technix på min Passat och den är dynglåg, och tycker inte det är hårt alls utan tycker man åker gött med tanke på va mycket sänkt de är smile

Min0lta
29 november 2013 · 441 Inlägg

saav skrev:
Har Ta Technix på min Passat och den är dynglåg, och tycker inte det är hårt alls utan tycker man åker gött med tanke på va mycket sänkt de är smile

okej kanske är från bil till bil smile får nog prova det var inte fasligt dyrt för dem coilsen till min civic smile

Honda civic "Jane" (1996)
dawwe ...has left the building...
29 november 2013 · 4 474 Inlägg

Min Passat -96 har TA-technix coils runt om, aphårda fram, betydligt mjukare bak. Komfort? Mja inte om bilen är tom, men är den lastad med sisådär 250kg så är det OK!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kolsvajansson
29 november 2013 · 875 Inlägg

Har ta på bimmern, man åker ju inte mjukt med dem, stötiga, men gör sitt jobb med att sänka bilen. Lätta att montera, men skulle aldrig använda dem på ett riktigt motormonster

SportPilot Ubåtsingenjör
29 november 2013 · 7 228 Inlägg

Ta-technix är som sagt väldigt hårda men gör sitt jobb

AP är enligt mig ett bättre val, utvecklas utav KW smile finns att köpa på www.billiga.coilovers.se de har även ta-technix till bra priser

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Erick
29 november 2013 · 4 767 Inlägg

Vi hade TA Technix på frugans gamla Lupo, köpte dom på tyska ebay ( www.ebay.de ) för typ 1800 kr inkl dhl frakt som kom på 2 dagar.

Dom är ju inget under av kvalitet gällande rostskydd osv men dom passade bra och fungerade perfekt under tiden vi ägde bilen. smile Man åkte helt ok i bilen komfortmässigt. Ett tips är att spraya på lite hålrumswax på dom när du monterat, så klarar dom svenska vintern oändligt mkt bättre wink


http://www.ebay.de/itm/Gewindefahrwerk- … 3f2af3abbd
TA Technix
1950 kr inkl frakt

http://www.ebay.de/itm/TUNINGART-GEWIND … 5d43deccd8
Tuningart
1900 kr inkl frakt

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Min0lta
29 november 2013 · 441 Inlägg

Då är det kanske värt att prova. bara bilen blir låg så är jag nöjd! så får väll prova och se om man blir nöjd smile

Honda civic "Jane" (1996)
streetan
29 november 2013 · 127 Inlägg

Jag kör Ta-technix på min Ep1 och jag är tok nöjd, Bilen blir stenhård och det är ju inte alltid bra men saken med Ta-technix är att du kan tok sänka din bil så du bara har 20mm från däck och skärmkant utan att de tar i när du kör! Dock som en annan sa här skulle jag inte villa ha dom på en redigt effekt stark och snabb bil för de är de aaaaaalldeles för hårda för!! Kan säga redan nu att du kommer inte ha någon åk komfort med dom på din civic iaf

Sluta vela ladda mera..
Honda Civic Coupe Turbo "TURBO FUN" (1994)
Hummer H2 "BIG BOY" (2004)
Honda Integra Type-R "RPM KILLER NR 2" (1998)
Gumartin
29 november 2013 · 287 Inlägg

Vet inte hur det är just på civic, men på Bmw och VAG går det åka klapplågt utan att det är obekvämt iallafall. Visst är det hårdare men inte så farligt som alla tror innan dom hoppar in:)

BMW 530D E61 "Bärs" (2008)
Audi A3 1.8T "Dahlbäck steg3" (1998)
Alex-s Bakhjulskrafs
29 november 2013 · 1 479 Inlägg

jag har rokkor på min vr6 och det är typ samma sak. dom har suttit där nu i 1.5 år och funkar lika bra. men jag tycker dom är lite mjuka.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Martin81
29 november 2013 · 1 232 Inlägg

har haft det i mins bilar-inga problem bättre än andra alternativ plus vill man ha fjädring elr dämpning dvs komfort släng in lite kuddar å sitt på. elr köp dyrare coils.... man får vad man betalar för...

Pendulum
29 november 2013 · 1 298 Inlägg

Var snål i våras och köpte sådana till min C70. Helt kass. När jag hade justerat plattan som håller emot fjädern så att jag tyckte bilen var lagom låg så blev fjädringsvägen väl kort vilket gör att fjädrarna bottnar i sig själva för lite ojämnheter i vägen... Om man justerar ner plattan så att bilen blir klapplåg så får jag lite längre fjädringsväg men då är bilen så låg att drivaxlarna ger vibrationer pga ogynnsam vinkel.

Det är möjligt att de funkar bättre på mindre och lättare bilar men till större tunga Volvos skulle jag inte rekommendera de alls. Mjuka och svampiga med. Betydligt mjukare än vanlig sänkfjäder och semisportstötdämpare som jag kommer åka på till sommaren.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
DusanMandick Random Hero
30 november 2013 · 4 047 Inlägg

http://www.ebay.com/itm/CIVIC-EF-DA-DC2 … mp;vxp=mtr

körde dessa på min, funkar asbra! ni som säger nåt annat, prova först o kom tillbaka sen. de är bättre än de billigaste setet med coils.

har du dåliga stötdämpare på bilen kan de bli sämre rätt fort med sleeves

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Min0lta
30 november 2013 · 441 Inlägg

Okej tack alla för infon! och att ni har svarat så snabbt! Då hoppar jag dem coilsen! men frågan är blir det bättre med sleevs då ? annars så får jag spara undan lite ! och införskaffa D2 coils till sommaren! smile

Honda civic "Jane" (1996)
dawwe ...has left the building...
30 november 2013 · 4 474 Inlägg

Jag valde TA av en anledning: priset. Var först inne på att köpa nya original eller "märkesdämpare med sänkfjädrar" (Monroe/Sachs) men då skulle det landa på kring 5000 har jag för mig. TA-kitet kostat då (2008) 1800 kr inkl frakt. Hade jag vetat att om det var så här hårda innan köp så vette katten om jag köpt de. Mitt mål var att sänka bilen en aning (enligt TA sänkte kitet mellan 0-70mm med möjlighet till 120mm kitet men då utanför godkänt område. Sanningen är väl att de sänker snarare mellan 40-100mm, jag har de på på högsta läget, vilket är rätt lågt för en bruxis...). Utfjädringsvägen är KORT, man behöver inte många pumpslag med domkraften innan hjulet är i luften. Att utfjädringsvägen är kort märker man när man kör över "stup", det som kan hända är att benet kickar ut fullt till ändläge varvid man hör ett "klonk", man tappar förmodligen även kontakten med vägen gissar jag, detta gäller främst vid tom bil o främst framvagnen, kör jag ordentligt lastat så är det klart bättre. Min åsikt är om dina nuvarande dämpare/fjädrar är sopslut så är TA OK men kom då ihåg att det är hårt, rätt lågt, o förmodligen sämre väghållning, om du nu inte lastar ner bilen(?)?. Jag har även D2 respektive K-Sport på två av mina andra bilar, klart bättre grejer. Där kan man ha originalhöjd på bilen, sänkningen göres genom att man ändrar längden på "fjäderbenet", inte genom att man flyttar fjädertallrikens position.

Skall du åka budget-budget o vet med dig att dina nuvarande dämpare/fjädrar är apslut, samt att du är införstådd med att TA är stenhårt, väghållningen blir förmodligen sämre på vanliga svenska vägar, ja få är TA ett OK val. Om du däremot vill ha bättre väghållning på vanliga vägar så välj nåt med längre fjädringsväg samt annorlunda sättning. Kan tänkas att TA funkar helt OK på salsgolv, men det är inte så den genomsnitttliga vägen ser ut...

Spara lite till o köp D2/K-Sport/XYZ eller nåt annat liknande, finns fler märken som tillverkas i samma fabrik, likadana prylar, olika färgsättning. Har man gott om stålar kan man säkert skapa sitt egna "Coilover märke", bara att lägga en beställning på typ 1000 kit i fabriken så är jag tämligen övertygad om att du får hitta på namnet själv, får de i snygga kartonger osv...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang