Volvo 850t5 som ska fixas motor mässigt och göras finare

Första bilen är inhanlad, blev en volvo 850t5 -94. topplockspackningen har gott på den så vi börjar väl där? den ska bytas sen får vi se vad som händer de blir förmodligen lite roligt i prestandard väg om jag känner mig själv rätt dock inget overkill bara så man klarar sig Och självklart lite ljud också! De som står på lista nu är att byta topplockpackningen sen kommer listan fyllas på så småning om! följ gärna och kommentera vad ni tycker osv
  • 28 Följare
  • 48 101 Visningar
  • Projektet avslutat 13 mars 2014
Dynamic_Bass
5 februari 2014 · 926 Inlägg

Så bra smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
5 februari 2014 · 354 Inlägg

Nu börjar de äntligen hända lite grejer! Vill få ihop bilen nångång..
Slipade ventil kåpan idag och vart väl inte så där jätte nöjd, lite mycket repor för att vara perfekt blir nog att göra om de.. Har en annan "motor kåpa" som är finare därför får den där bli när jag slipar! smile

Även tagit ut alla ventiler och tagit bort dom gamla ventiltätningarna idag! Tvättat allt men skiter nog i att blästra toppen den vart rätt ren ändå och jag hittar inte blästern..
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-1f643c813bbe0246a68a9fa38d7ea550.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-9deb0e46df9b5aa982fae9161e701de4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-99439a20e1a85392e3bbac0b7d684bc9.jpg

Eftersom 850 toppen är lite speciell så passar ju typ inga ventilbågar så vi förlängde en 1cm så vart de kanon! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-4cd444f005f695d8e3fe877af977848c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-e14a976fdd8f9808fbeb14d7452200b7.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
JonteWikman
5 februari 2014 · 321 Inlägg

Mena du att du ska ta kamaxelkåpan från en annan topp, läste på annan tråd att kamaxelkåpa hör ihop med toppen och ska inte förväxlas med olika toppar och kåpor:)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Alexlindblad
5 februari 2014 · 354 Inlägg

JonteWikman skrev:
Mena du att du ska ta kamaxelkåpan från en annan topp, läste på annan tråd att kamaxelkåpa hör ihop med toppen och ska inte förväxlas med olika toppar och kåpor:)

aa ja vet läste de jag också, men tänkte bara slipa om kamaxalkåpan smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
7 februari 2014 · 354 Inlägg

Så där ja då fick man ihop toppen ikväll, byte alla ventiltätningar och gjort rent allt, känns riktigt skönt att skruva ihop motorn och veta vad som är nytt big_smile
Toppen vart klar så tänkte att jag kör väl på så länge jag orkar så slängde dit grenrör och turbon innan jag montera toppen på motorn för de va ett rent helvete att ligga under bilen å skruva.. Gick skit smidigt att göra så här tycker jag smile la på toppen på motorn också och la i toppbultarna men inte dragit åt nånting än för måste låna ett momentskaft men nästa vecka förhoppningsvis sitter toppen där och kanske till och med en uppstart om jag jobbar på! Lär ju skruva loss GLT kammarna ur andra bilen också, GLT insug kommer sen när jag har hittat en nyare!

Blir lite tråkiga bilder men bättre de än inga alls! smile skriv massa kommentarare nu så man blir sugen på att skruva! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-54f7b4f3f824e5376673e1ee4fd14ff1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-b3f66b0200ef1bf458c603f249048e68.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-8f2abdbba2c980f3c1bd08d6d5e47546.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-8704fa67c8db6ffe62feb4609a6cabce.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-231af300e6acf575cf44a96d201ea7c9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-72a82f1db894366bf40dd2c33df0bc5e.jpg

Va så nyfiken på hur de skulle bli med tryckröret och de så va tvungenatt läga dit allt lite löst och jag klagar inte big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-9252106b735d160d8c9dfd4cb924f163.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
7 februari 2014 · 926 Inlägg

Fan så fint smile men är det din gamla 15g som du satte dit? Annars finns det ju ny 16t från t5-r/r för typ ~3000-4000:-

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
7 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
Fan så fint smile men är det din gamla 15g som du satte dit? Annars finns det ju ny 16t från t5-r/r för typ ~3000-4000:-

Tackar! smile
Japp de är gamla och den får sitta där ett tag! Är student och har 1500kr i månden så de får vänta smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

Fick ett ryck igår och bestämde mig för att motorn skulle gå innan jag gick in från garaget men de slutade med att jag hade så ont i knäna av att stå framåtlutad över motorn så jag gav upp och gick in! Men de är nära nu! Ska bara dra klart alla vakumslangar, fylla på ny olja och glykol sen vrida på nyckeln. Får se om jag hinner med de idag smile 

Bild på när jag tog ur GLT kammarna ur GLT, dock såg jag ingen större skillnad på kammarna? Men kasta i dom i t5an ändå smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-9d850e763cfeff0086f7c6ac4f41bdd2.jpg

Drog allt med moment som de står i boken först 20nm, 60nm sen 120grader smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-19d6034369fc981cc75c27839fd23e51.jpg

Sen kom Jontewikman här på garaget förbi med tätning till toppen, mitt termostathus och lmm jag hade glömt hos honom. Ställde kammarna och satte på kamremen och sen snurra på motorn för hand för att kolla så inget tog i och de blev skit bra allt går fritt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-fde2559717b1f2ba37fa54a7ec1b0b99.jpg

Vart att skruva dit insug, tryckte dit alla spridare och satte dit fuelrailen, satte dit alla anslutnigar på turbon så de är klart!

Blir org insug tills jag har hittat ett nyare glt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-d0ac59a01b9abc82ac4a2c68b4f4ee22.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

Juste Jontewikman här på garaget hitta en bosh dump från en saab men hans 945a tyckte inte om den så jag fick den så den hamnar på t5an sen smile och ska inte ha filtret där nej, så de blir ingen öppen Dump!
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-f3bad4777d74058737e6d7f033684b81.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
11 februari 2014 · 926 Inlägg

Du har ju redan en org återcirkulerande dump, varför ska du ha en till? wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
Du har ju redan en org återcirkulerande dump, varför ska du ha en till? wink

Sätter en platta där den andra ska sitta, och folk brukar köra med saab bosh dump, dom är lite hårdare och jag får dumpen närmare spjället smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Dynamic_Bass
11 februari 2014 · 926 Inlägg

Alexlindblad skrev:

Dynamic_Bass skrev:
Du har ju redan en org återcirkulerande dump, varför ska du ha en till? wink

Sätter en platta där den andra ska sitta, och folk brukar köra med saab bosh dump, dom är lite hårdare och jag får dumpen närmare spjället smile

Aha okej wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Alexlindblad skrev:

Dynamic_Bass skrev:
Du har ju redan en org återcirkulerande dump, varför ska du ha en till? wink

Sätter en platta där den andra ska sitta, och folk brukar köra med saab bosh dump, dom är lite hårdare och jag får dumpen närmare spjället smile

Aha okej wink

Får säkert skönase pys också man kan ju alltid hoppas! smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

Känslan att sätta sig att vrida om nycklen första gången lär va dem bästa wink bara lite små fix nu, glykolen riner rakt ut ur turbon... Och läcker olja nånstans vid turbon också men är nog bara en packning förhopningsvis! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-1ba43fc4fda747485408dc95d964b161.jpg

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
mcollstam
11 februari 2014 · 51 Inlägg

Alexlindblad skrev:
Känslan att sätta sig att vrida om nycklen första gången lär va dem bästa wink bara lite små fix nu, glykolen riner rakt ut ur turbon... Och läcker olja nånstans vid turbon också men är nog bara en packning förhopningsvis! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-1ba43fc4fda747485408dc95d964b161.jpg

Då jag monterade ny turbo på min så var jag tvungen att byta plats på en täckplugg på turbons baksida (Alltså den sidan som är mot torpeden). Täckpluggen stack ut några mm för mycket vilket gjorde att man inte kunde få banjokopplingen att gå på rakt.

Hade samma problem som dig först då glykolen bara rann rakt genom turbon.

Jag använde även nya kopparbrickor runt om på banjokopplingarna då de gamla redan var tillplattade. Finns på biltema med art. nr 77-206. Kostar 4 :- styck.

Extrazz En 5a är Livet.
11 februari 2014 · 2 005 Inlägg

Vilken härlig känsla det måste vara att kunna vrida om nycklen!

Ang GLT kammerna och Spjället/Insuget.  Någon årsmodell man ska titta efter eller räcker det med just en GLT bil?

ang Bosch Dumpen så är de grymt bra. Se bara till att man har en "relativ ny" som är i  metall på insidan som håller tätt bättre än de gamla gamla i plast. Ska man Ladda på lite extra så finns det de som sätter två st istället.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

mcollstam skrev:

Alexlindblad skrev:
Känslan att sätta sig att vrida om nycklen första gången lär va dem bästa wink bara lite små fix nu, glykolen riner rakt ut ur turbon... Och läcker olja nånstans vid turbon också men är nog bara en packning förhopningsvis! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-1ba43fc4fda747485408dc95d964b161.jpg

Då jag monterade ny turbo på min så var jag tvungen att byta plats på en täckplugg på turbons baksida (Alltså den sidan som är mot torpeden). Täckpluggen stack ut några mm för mycket vilket gjorde att man inte kunde få banjokopplingen att gå på rakt.

Hade samma problem som dig först då glykolen bara rann rakt genom turbon.

Jag använde även nya kopparbrickor runt om på banjokopplingarna då de gamla redan var tillplattade. Finns på biltema med art. nr 77-206. Kostar 4 :- styck.

Ja de är ju två vatten anslutnigar bak på turbon en som vatten röret sitter i och ett hål är bara igen pluggat eller nåt, jag satte mitt rör i de översta för man ser ju inte när turbon sitter på plats.. Men ska de vattenröret sitta i nedre hålet kanske? smile för när jag ska fylla på glykol så riner allt ut vid turbon..

Ja de kanske man skulle kosta på haha dom gamla har ju suttit fär i 30k mil, dom borde inte finnas på nån rör firma annars? Biltema ligger ju i borlänge och jag bor i falun och har inte körkort än heller hmm

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

Extrazz skrev:
Vilken härlig känsla det måste vara att kunna vrida om nycklen!

Ang GLT kammerna och Spjället/Insuget.  Någon årsmodell man ska titta efter eller räcker det med just en GLT bil?

ang Bosch Dumpen så är de grymt bra. Se bara till att man har en "relativ ny" som är i  metall på insidan som håller tätt bättre än de gamla gamla i plast. Ska man Ladda på lite extra så finns det de som sätter två st istället.

Om du tänkte på mig här så har jag redan GLT kammarna i nu smile annars lär du ta GLT kammarna från en 850 -92 eller tidigare, insuget är lite kantigare på dom äldre 850 så jag hade tagit från en -94 eller nyare, då dom insugen är rundare och snyggare! smile

Ja jag har hört de också men har nog ingen i metall tyvärr men ska bara köra med steg 2 ship så borde inte ladda så mycket mer än original? smile  hörde att man hellre ska köpa en saab bosh dump ist för en eftermarknads dump? Så va ju bra att jag fick den då ska börja göra hål i ena tryckröret när jag fått bilen att gå bra smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
mcollstam
11 februari 2014 · 51 Inlägg

Alexlindblad skrev:

mcollstam skrev:

Alexlindblad skrev:
Känslan att sätta sig att vrida om nycklen första gången lär va dem bästa wink bara lite små fix nu, glykolen riner rakt ut ur turbon... Och läcker olja nånstans vid turbon också men är nog bara en packning förhopningsvis! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-1ba43fc4fda747485408dc95d964b161.jpg

Då jag monterade ny turbo på min så var jag tvungen att byta plats på en täckplugg på turbons baksida (Alltså den sidan som är mot torpeden). Täckpluggen stack ut några mm för mycket vilket gjorde att man inte kunde få banjokopplingen att gå på rakt.

Hade samma problem som dig först då glykolen bara rann rakt genom turbon.

Jag använde även nya kopparbrickor runt om på banjokopplingarna då de gamla redan var tillplattade. Finns på biltema med art. nr 77-206. Kostar 4 :- styck.

Ja de är ju två vatten anslutnigar bak på turbon en som vatten röret sitter i och ett hål är bara igen pluggat eller nåt, jag satte mitt rör i de översta för man ser ju inte när turbon sitter på plats.. Men ska de vattenröret sitta i nedre hålet kanske? smile för när jag ska fylla på glykol så riner allt ut vid turbon..

Ja de kanske man skulle kosta på haha dom gamla har ju suttit fär i 30k mil, dom borde inte finnas på nån rör firma annars? Biltema ligger ju i borlänge och jag bor i falun och har inte körkort än heller hmm

Övre eller nedre hålet spelar ingen roll för funktionen då de är sammankopplade. Jag fick montera röret i det nedre hålet pga. täckpluggens utformning på nya turboaggregatet (Biltemas). Täckpluggen på Biltemas var en liten plugg med hål för en insexnyckel så den gick att skruva ur och byta plats på. På original Mitsu-turbo så vet jag dock inte om det går att byta då den har en helt annan design och inte verkar vara gängad.

Bifogar en bild på hur jag gjorde. Man kan se täckpluggen på originalturbon till höger om man kollar noga.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20140121_125908.jpg

Alexlindblad
11 februari 2014 · 354 Inlägg

mcollstam skrev:

Alexlindblad skrev:

mcollstam skrev:

Då jag monterade ny turbo på min så var jag tvungen att byta plats på en täckplugg på turbons baksida (Alltså den sidan som är mot torpeden). Täckpluggen stack ut några mm för mycket vilket gjorde att man inte kunde få banjokopplingen att gå på rakt.

Hade samma problem som dig först då glykolen bara rann rakt genom turbon.

Jag använde även nya kopparbrickor runt om på banjokopplingarna då de gamla redan var tillplattade. Finns på biltema med art. nr 77-206. Kostar 4 :- styck.

Ja de är ju två vatten anslutnigar bak på turbon en som vatten röret sitter i och ett hål är bara igen pluggat eller nåt, jag satte mitt rör i de översta för man ser ju inte när turbon sitter på plats.. Men ska de vattenröret sitta i nedre hålet kanske? smile för när jag ska fylla på glykol så riner allt ut vid turbon..

Ja de kanske man skulle kosta på haha dom gamla har ju suttit fär i 30k mil, dom borde inte finnas på nån rör firma annars? Biltema ligger ju i borlänge och jag bor i falun och har inte körkort än heller hmm

Övre eller nedre hålet spelar ingen roll för funktionen då de är sammankopplade. Jag fick montera röret i det nedre hålet pga. täckpluggens utformning på nya turboaggregatet (Biltemas). Täckpluggen på Biltemas var en liten plugg med hål för en insexnyckel så den gick att skruva ur och byta plats på. På original Mitsu-turbo så vet jag dock inte om det går att byta då den har en helt annan design och inte verkar vara gängad.

Bifogar en bild på hur jag gjorde. Man kan se täckpluggen på originalturbon till höger om man kollar noga.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … 125908.jpg

Ja precis jag hade månterat röret i de övre hålet, har ju org turbo så sitter ingen täckskruv utan en i pressad plugg därför gick de nog att montera dem fel, aja är bara att göra om och göra rätt! smile

Dock ser jag att de där inte är lika turbo som jag har för de är vinklat avgashus så de måste va en 16t? smile

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang