Dra 2 släp efter bil

it_mutt Avstängd
4 december 2013 · 10 388 Inlägg

fadret skrev:
Då får ni den foldern jag länkade

Förklarar man problemet och påpekar att man inte blivit riktigt säker från informationen man hittat, så får man ett "riktigt" svar.



Germax skrev:

KHRacing skrev:
En bonne som bara har traktorkort/B får ej efter den 1/6 köra sina skitstora vagnar i företagsverksamt.

Likaså en personbil som enses på dra ett stort traktorsläp i 30 - får man ej längre, krävs C-kort

Du menar de som tagit traktorkort/B efter den 1/6?

Bör ju så vara, de fordonskombinationer som var lagliga när man tog kortet behåller man ju. Man blir ju aldrig "degraderad"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fredda_king Fotograf
4 december 2013 · 1 319 Inlägg

jag ringde och frågade förut om att få sätta drag på en biltrailer så man fick med sig husvagnen bakom fall man ska iväg på nå roligt. det skulle inte vara nå problem mer än att kombinationen skulle vara tvungen att ha ABS bromsar. men då gällde det 80km/h ekipage.  men gäller det 30km/h så ska det väll bara vara att åka.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Muttley
4 december 2013 ·

fadret skrev:
Då får ni den foldern jag länkade

Foldern är ju otydlig.  Gäller de både 30 och 80 kärra.   Eftersom de i princip inte fanns en enda regel om 30 kärror innan förutom vikten så kan de ju skriva det.

Kan ju tyda foldern som om de är 2st 80 kärror man kopplar ihop. De är som vanligt när man ska läsa massa info från myndigheten.

jockev8
5 december 2013 · 127 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
Hallå undra om jag får Enligt lag dra 2 släpvagnar ( 30 vagnar hemmabyggda ) efter bilen?  OBS 30 KM/H

2 båttrailers  ( hemmabygda )

vad är dragkroken godkänd för? har du last på och de överstiger godkänd vikt för dragkroken är de dryga böter enligt harry haffa.

Muttley
5 december 2013 ·

jockev8 skrev:

Kalasgasarn skrev:
Hallå undra om jag får Enligt lag dra 2 släpvagnar ( 30 vagnar hemmabyggda ) efter bilen?  OBS 30 KM/H

2 båttrailers  ( hemmabygda )

vad är dragkroken godkänd för? har du last på och de överstiger godkänd vikt för dragkroken är de dryga böter enligt harry haffa.

Det står ju i papperna.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 december 2013 · 938 Inlägg

it_mutt skrev:

fadret skrev:
Då får ni den foldern jag länkade

Förklarar man problemet och påpekar att man inte blivit riktigt säker från informationen man hittat, så får man ett "riktigt" svar.



Germax skrev:

KHRacing skrev:
En bonne som bara har traktorkort/B får ej efter den 1/6 köra sina skitstora vagnar i företagsverksamt.

Likaså en personbil som enses på dra ett stort traktorsläp i 30 - får man ej längre, krävs C-kort

Du menar de som tagit traktorkort/B efter den 1/6?

Bör ju så vara, de fordonskombinationer som var lagliga när man tog kortet behåller man ju. Man blir ju aldrig "degraderad"

Nu vart de rörigt här angående traktor och släp...
Som jag förstått nya reglerna så kommer det krävas C-kort för att köra traktor med släp I YRKESMÄSSIG TRAFIK, och det gäller oavsett när man tog körkort, det gäller ALLA.
Kom dock ihåg att de gäller yrkesmässig trafik, alltså när man utför en transport mot ersättning åt någon annan än sig själv... Gäller alltså inte jordbrukaren som drar ut sin egen gödseltunna på åkern, utan om han tex. kör ut gruslass åt kommunen och tar betalt för transporten...
Hoppas jag inte rörde till de ännu mer nu... // Tobbe

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Kalasgasarn
6 december 2013 · 937 Inlägg

okej smile då förstår jag. tanken jag har är att kunna dra 2 båt trailers ( 30 kmh ) till en sjö som är 1 mil hemmifrån, det är min egna båt och min bros, onödigt att ta 2 bilar, men sen kan man ju köra även om det ej är lagligt, fick bara för mig att man fick köra 2 släp i 30 om man har hemmabyggda eller 30 kärror

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang