15kw per 100kg = vilken bil?

oscar600 Avstängd
15 januari 2014 · 114 Inlägg

jag har väl förstått att om man ska proppa i sin bil steroider så får man bara trimma dit 15kw/100kg

nu vill jag se olika bilar hur dem menar.

jag kan börja: en Volvo 745:a med 144hk utan turbo, väger 1440kg, hur mycket kan jag då trimma den?

en VW Golf med 96hk, väger 1300kg utan turbo (nu låtsas jag bara, jag vet inte riktigt vad en golf har för hk och vikt)

bromsar? vem fan behöver dem?
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
15 januari 2014 · 311 Inlägg

1440kg --> 14,4x15=216kW=293hk
1300kg --> 13x15=195kW=264hk

Men men,
15kW/100kg gäller bara ihop med en SFRO-besiktning, dvs besiktat som ombyggt-/amatörbyggtfordon !

Och då måste man även anpassa bromsystemet/chassit efter den nya effekten,
biltillverkaren har ofta angett max effekt för bromsystemet i samband med typningen av bilen.

Så det är INTE bara att trimma hur som helst...

Marlboroman
15 januari 2014 · 8 234 Inlägg

15kW / 100 kg gäller bara vid motorbyte om inte tillverkaren angett annan gräns och för ombyggda/amatörbyggda fordon. Så svaret på dina frågor är troligen 0 om du bara tänker trimma motorn som sitter i från fabrik om du inte använder en certifierad trimsats.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
schnauz
15 januari 2014 · 1 758 Inlägg

Om bilen är av årsmodell 1976 eller senare måste motorn dessutom vara avgascertifierad. Att trimma är alltså inte lagligt i så fall, utan det ska vara en originalmotor. Finns dock vissa undantag, till exempel kan det i vissa fall vara godkänt med turbokonvertering om man samtidigt etanolkonverterar ett ombyggt fordon. Dock är det för tillfället stopp för detta och man håller på och utreder om den möjligheten skall tas bort helt eller åtminstone begränsas.
En annan variant finns även för amatörbyggt fordon, då kan man betala en "straffskatt" (7.000 kr, har jag för mig) och då få lite slappare krav.

Senast redigerat av schnauz (15 januari 2014)

Nickeboii
15 januari 2014 · 762 Inlägg

schnauz skrev:
Om bilen är av årsmodell 1976 eller senare måste motorn dessutom vara avgascertifierad. Att trimma är alltså inte lagligt i så fall, utan det ska vara en originalmotor. Finns dock vissa undantag, till exempel kan det i vissa fall vara godkänt med turbokonvertering om man samtidigt etanolkonverterar ett ombyggt fordon. Dock är det för tillfället stopp för detta och man håller på och utreder om den möjligheten skall tas bort helt eller åtminstone begränsas.
En annan variant finns även för amatörbyggt fordon, då kan man betala en "straffskatt" (7.000 kr, har jag för mig) och då få lite slappare krav.

Det tillfälliga stoppet hävdes den andra december förra året, så det är åter tillåtet att konvertera till turbo om man kör med etanol och ombyggt fordon smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
KHRacing
15 januari 2014 ·

Samt att motorn måste vara så original som möjligt vid byte & eller reggning som ombyggt/amatörbyggt

LeafBox Lat Perfektionist
15 januari 2014 · 6 359 Inlägg

En post jag gjorde häromdan kanske kan vara till nytta här oxå.

---------------------------

Ifrån SFRO;

"Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara."

----

"...Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen...."

----

"För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
...blablabla...
...Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK"

----

"För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.

Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
oscar600 Avstängd
15 januari 2014 · 114 Inlägg

Det tillfälliga stoppet hävdes den andra december förra året, så det är åter tillåtet att konvertera till turbo om man kör med etanol och ombyggt fordon smile

åh just ja! jag såg nån Toyota Supra som var till salu på Blocket som hade turbo OCH kördes på E85

då jag såg det, så blev jag bara tvungen att söka omkring internet och se om E85 verkligen var något bättre i prestanda.

visst, du får dig billig bränsle, men dem har ju färre verkningsgrad och därför drar dem mycket mer.

men jag kanske har fel, rätta till mig gärna om ni vill.

bromsar? vem fan behöver dem?
LeafBox Lat Perfektionist
15 januari 2014 · 6 359 Inlägg

oscar600 skrev:
visst, du får dig billig bränsle, men dem har ju färre verkningsgrad och därför drar dem mycket mer.

men jag kanske har fel, rätta till mig gärna om ni vill.

Det är inte riktigt så simpelt, som tur är så har detta ämne massor utav trådar sen tidigare.
Så det finns gott om information här på forumet.

Men personligen skulle jag nog hålla mej till bensin tills dess att man talar om ordentliga effekt-uttag.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
oscar600 Avstängd
15 januari 2014 · 114 Inlägg

Alpenretter skrev:
1440kg --> 14,4x15=216kW=293hk
1300kg --> 13x15=195kW=264hk

Men men,
15kW/100kg gäller bara ihop med en SFRO-besiktning, dvs besiktat som ombyggt-/amatörbyggtfordon !

Och då måste man även anpassa bromsystemet/chassit efter den nya effekten,
biltillverkaren har ofta angett max effekt för bromsystemet i samband med typningen av bilen.

Så det är INTE bara att trimma hur som helst...

jag gillar faktiskt hur du skrev här ~ <3

jag var hela tiden och tänkte på hur jag skulle ränka ut det där, jag fick bara huvudvärk, men NU vet jag hur jag ska ränka alltså smile

1440kg skrev du att du förkortade det med 14,4

så om en pick up skulle väga 2560kg, då skulle jag kunna skriva såhär:

25,6 x 15 = 384kw = 522hk

tack så mycket min fina mattelärare, jag känner mig redan smartare big_smile

(förresten jag vet redan det där med att modifiera de andra delarna i bilen. Funderar litegrann på om jag ska installera in en roll cage)

bromsar? vem fan behöver dem?
oscar600 Avstängd
15 januari 2014 · 114 Inlägg

åh vänta... jag kom just på att min storbrorsa har en Volvo 745 med totalvikt på 1840kg

då undrar jag: räknar man 15kw med totalvikten eller tjänstevikten?

bromsar? vem fan behöver dem?
Nickeboii
15 januari 2014 · 762 Inlägg

Som jag har fattat det så vinner man oftast effekt på att byta till etanol, trots att etanol har mindre energi per volymenhet. Detta är på grund av att etanol har mer syre i sig från början och därmed får ett optimalt lamdavärde med en mycket fetare bränsle/luft blandning än vad bensin har, dock så drar ju bilen mer. Jag har för mig att optimalt lambda för etanol ligger på ca 0,76 (om jag inte misstar mig?).

Detta innebär då att den effekt man förlorar i energi per volymenhet, vinner man istället på att man kan köra en fetare blandning och därmed får man mer effekt.

Hoppas att jag kunde förklara någorlunda tydligt. smile

Såg en tråd här på garaget för inte så länge sedan där allt detta stog, med uträkningar och allt. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
15 januari 2014 · 762 Inlägg

oscar600 skrev:
åh vänta... jag kom just på att min storbrorsa har en Volvo 745 med totalvikt på 1840kg

då undrar jag: räknar man 15kw med totalvikten eller tjänstevikten?

Tjänstevikt, eller rättare sagt, vikten vid invägning när du reggar bilen smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
oscar600 Avstängd
15 januari 2014 · 114 Inlägg

Tjänstevikt, eller rättare sagt, vikten vid invägning när du reggar bilen smile

ah ok! men över 200 hästkrafter borde DEFINITIVT räcka för mig ^^

som sagt (har kanske inte nämt detta förut, men whatever) jag behöver inte bygga mig en värstingbil med över 2000hk för att bygga mig en gatulaglig tävlingsbil. visst kallas såna för road racers?

bromsar? vem fan behöver dem?
Dupond och Dupont
15 januari 2014 · 581 Inlägg

Garagemuppen skrev:

oscar600 skrev:
åh vänta... jag kom just på att min storbrorsa har en Volvo 745 med totalvikt på 1840kg

då undrar jag: räknar man 15kw med totalvikten eller tjänstevikten?

Tjänstevikt, eller rättare sagt, vikten vid invägning när du reggar bilen smile

Tänk då om det råkat fastnat lite järnskrot här och var som höjer vikt så man klarar 15kw/100kg under invägningen  tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Nickeboii
15 januari 2014 · 762 Inlägg

Dupond skrev:

Garagemuppen skrev:

oscar600 skrev:
åh vänta... jag kom just på att min storbrorsa har en Volvo 745 med totalvikt på 1840kg

då undrar jag: räknar man 15kw med totalvikten eller tjänstevikten?

Tjänstevikt, eller rättare sagt, vikten vid invägning när du reggar bilen smile

Tänk då om det råkat fastnat lite järnskrot här och var som höjer vikt så man klarar 15kw/100kg under invägningen  tongue

Det är rätt vanligt förekommande "problem" faktiskt wink

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
granadadr
15 januari 2014 · 7 294 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Dupond skrev:

Garagemuppen skrev:

Tjänstevikt, eller rättare sagt, vikten vid invägning när du reggar bilen smile

Tänk då om det råkat fastnat lite järnskrot här och var som höjer vikt så man klarar 15kw/100kg under invägningen  tongue

Det är rätt vanligt förekommande "problem" faktiskt wink

betongfyllt reservhjul, lite bly innanför dörrpaneler, osv

KHRacing
15 januari 2014 ·

Dupond skrev:

Garagemuppen skrev:

oscar600 skrev:
åh vänta... jag kom just på att min storbrorsa har en Volvo 745 med totalvikt på 1840kg

då undrar jag: räknar man 15kw med totalvikten eller tjänstevikten?

Tjänstevikt, eller rättare sagt, vikten vid invägning när du reggar bilen smile

Tänk då om det råkat fastnat lite järnskrot här och var som höjer vikt så man klarar 15kw/100kg under invägningen  tongue

SFRO´s gubbar är smartare än så... dock finns det ju fordon som reggats med traktorvikter under framstolarna exempelvis . 150kg till på en plätt som inte syns, eller blykulor i störtburens rör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang