Koppla Lysdioder + motstånd

ColdAsIce
25 november 2006 · 78 Inlägg

ni skall alltid använda motstånd för om ni har på strömmen till dioderna och startar bilen kommer det en strömpik som kan bränna lysdioderna.

loudness
25 november 2006 · 4 554 Inlägg

loudness skrev:
lägg motståndet i serie med dioden och batteriet.. vill du bygga ut sen med dioder ska du lägga dom paralellt med den första dioden för att bibehålla spänningsfallen över alla komponenter..

edit: gjorde en tydlig bild
http://www.geting.se/image.php/14574-skiss.jpg

trodde jag var tydlig nog... sätt bara in siffrorna du har i formeln så får man den lämpliga resistansen som man ska ha i motståndet... kör alltid med denna formeln och de funkar utmärkt...

Sharky
25 november 2006 · 10 287 Inlägg

Mjaaa,

Jag brukar använda en strömgenerator som ger 20mA så vet man att man alltid får samma ljusstyrka oavsett spänning över batteriet.

Då behövs inga extra motstånd.

/Göran

ColdAsIce skrev:
ni skall alltid använda motstånd för om ni har på strömmen till dioderna och startar bilen kommer det en strömpik som kan bränna lysdioderna.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mackan_
26 november 2006 · 74 Inlägg

Sharky skrev:
Mjaaa,

Jag brukar använda en strömgenerator som ger 20mA så vet man att man alltid får samma ljusstyrka oavsett spänning över batteriet.

Då behövs inga extra motstånd.

/Göran

ColdAsIce skrev:
ni skall alltid använda motstånd för om ni har på strömmen till dioderna och startar bilen kommer det en strömpik som kan bränna lysdioderna.

Vad kostar en sådan?

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt
el_pato
21 december 2006 · 7 Inlägg

http://metku.net/?sect=view&n=1& … /index_eng
här kan man lätt räkna ut motstånd, antal dioder och även få se bilder på hur det ska kopplas!
hur starkt lyser dom dioderna som du köpte Unander?

:lol:
_VeNoM_ Giftig
6 oktober 2007 · 419 Inlägg

Tänkte ta och lyfta den här tråden lite.

Jag undrar om det går att göra så att dioderna lyser svagare ifall det blir för starkt?
För en kompis har dioder i sin bil och de lyser väldigt starkt så det är nästan irriterande.
Har tänkt att göra så här som det översta exemplet
http://www.garaget.org/gallery/archive/18813/166109_hx6ch6.jpg
Men om de lyser för starkt och jag vill att de ska lysa lite svagare kan jag då göra som det nedre exemplet och koppla med två motstånd eller ska jag ha ett motstånd med högre ohm tal? Eller ska det då göras på något helt annat sätt?
Diodernas data: Volt3,3 mA30 mcd3500
Motståndens data: 470Ohm 0.25Watt 5%

Tacksam för all hjälp jag kan få

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
BAE BilstereoNörd
6 oktober 2007 · 576 Inlägg

Ja vill du ha mindre ström till lysdioden så ska resistansen ökas på motståndet!
Alltså större ohmtal = mindre ström till dioden..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
_VeNoM_ Giftig
6 oktober 2007 · 419 Inlägg

Okej då vet jag smile
Är det bara att prova sig fram till hur många motstånd eller hur stort man ska ha?

Senast redigerat av _VeNoM_ (6 oktober 2007)

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
BAE BilstereoNörd
6 oktober 2007 · 576 Inlägg

Ja det är bara att testa, så länge du kopplar på ett större värde så kan inte lysdioden pajja.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
_VeNoM_ Giftig
6 oktober 2007 · 419 Inlägg

Oki Tack så mycket smile nu slipper man famla i mörkret utan å veta vad man gör smile

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Ice_On_FiRe
31 december 2008 · 80 Inlägg

;o)

Zikcan
1 november 2010 · 22 Inlägg

Inte för att det är rätt forum men men... vet nån någon sida där de säljer motstånd? strömmen som kommer till motståndet är 12 volt och det ska bli 1.5 volt... nån som vet nån bra sida?

Volvo 940 -SE ltt "940n" (1996)
Kavli Motborgare
6 november 2010 · 1 099 Inlägg

240Rickard skrev:
Inte för att det är rätt forum men men... vet nån någon sida där de säljer motstånd? strömmen som kommer till motståndet är 12 volt och det ska bli 1.5 volt... nån som vet nån bra sida?

ELFA säljer motstånd. (http://www.elfa.se/) Sen säljer väl Kjell & Co och Klasse-i-Sjön motstånd också.

Det finns ju ett otal exempel på hur man räknar fram rätt värde på motståndet tidigare i tråden, fast jag har inte sett ett riktigt bra sätt än. Eller kanske jag bara har missat det.

Spänningen som skall ligga över dioden är 1.5V och matningspänningen är 12V. Då skall det ligga
12-1.5 = 10.5 V över motståndet. Sen räknar vi på en ström i dioden på 20mA, och samma ström skall gå i motståndet. (Kirchhoffs första lag) Motståndet blir då, enligt Ohms lag: R = U/I  10.5/0.02 = 525 Ohm.
I praktiken tar vi då ett motstånd från E12-serien som är på 560 Ohm. Runda alltid av motståndsvärden uppåt.

Värre är det inte.

-- K

Zikcan
8 november 2010 · 22 Inlägg

Ok, tack så mycket:D

Volvo 940 -SE ltt "940n" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang