Är Ford dåliga bilar?

GAS83
27 januari 2014 · 76 Inlägg

Har haft min Ford i flera år och den har funkat ganska bra. Men man hör alltid nån säga INGEN FORD PÅ VÅRAN GÅRD!! och FORD är bara skit !!!

Så jag undrar vad alla härute tycker allmänt om FORDAR ?? bra bilar eller inte??    hmm

Knugcab
27 januari 2014 · 5 111 Inlägg

Tja, Ford har gjort bilar i 111 år och haft många modeller under den tiden, vissa har varit bättre än andra. Har inget emot Ford som märke, men visst har de gjort modeller som lockar mig lika mycket som kall gröt, som t.ex. Escort Mk5...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
-matte En Medlem
27 januari 2014 · 405 Inlägg

Själv tror jag att det är en gammal kvarleva från deras äldre bilar som inte har någon verklighetsförankring idag. De äldre 80 och 90 tals bilarna var som känt varken de finaste eller mest pålitliga, rostade duktigt gjorde de också.

Men utvecklingen går framåt, vid millennieskiftet och mondeo generation 3 så kom dom definitivt ikapp medelbilen och idag anser jag att deras bilar håller precis lika hög kvalite som vilken bmw eller audi som helst.
Precis som tex kia eller skoda idag också gör.

Man måste förstå att bilen blir inte bättre än den som bygger dem, dvs anställer ford eller kia rätt folk och ingenjörer så kan dom med lätthet göra bilar som sopar banan med vilken "premiumbil" som helst. Så i min mening är hela begreppet "premiumbil" dött.

Däremot så är alla bilar en kompromiss av olika egenskaper och en ford må ger mer för pengarna än kanske en audi eller mercedes, så tror jag inte att den har samma pålitlighet som tex en toyota. Tittar man tex på en ford för 70k så får du en betydligt mer välutrustade och nyare bil än från motsvarande audi eller toyota.

Prisvärda bilar alltså.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 januari 2014 · 6 170 Inlägg

Har bara ägt en Ford hittills men ja, den är dynga tongue

Ford Windstar -95 med 26000 mils misshandel i bagaget xD

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 478 Inlägg

En Focus idag delar det mesta med en V50. Tror V50 är en ford med volvoskal. Säg det till Bertil på 68 år som kört Volvo hela sitt liv...

V70 bygger på Mondeo men inte i samma grad. Såg en medlem som sa detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
27 januari 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:
En Focus idag delar det mesta med en V50. Tror V50 är en ford med volvoskal. Säg det till Bertil på 68 år som kört Volvo hela sitt liv...

V70 bygger på Mondeo men inte i samma grad. Såg en medlem som sa detta.

Det var kanske jag, då jag envisas med att kalla V70II för Mondeo Exclusive.

Ford gör som de flesta andra biltillverkare bra, bättre, kanonbra bilar och riktiga bottennapp.

Mina Fordar har fungerat utmärkt, generellt sett bättre än mina Volvo jag ägt och har ägt både nyare och äldre modeller av bägge märkena.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En Focus idag delar det mesta med en V50. Tror V50 är en ford med volvoskal. Säg det till Bertil på 68 år som kört Volvo hela sitt liv...

V70 bygger på Mondeo men inte i samma grad. Såg en medlem som sa detta.

Det var kanske jag, då jag envisas med att kalla V70II för Mondeo Exclusive.

Ford gör som de flesta andra biltillverkare bra, bättre, kanonbra bilar och riktiga bottennapp.

Mina Fordar har fungerat utmärkt, generellt sett bättre än mina Volvo jag ägt och har ägt både nyare och äldre modeller av bägge märkena.

En kompis som är bilhandlare kallar Jaguar S-type för "En ford med skinnfotöljer" Helt korrekt.
Och ja: Det var nog du Evil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
27 januari 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En Focus idag delar det mesta med en V50. Tror V50 är en ford med volvoskal. Säg det till Bertil på 68 år som kört Volvo hela sitt liv...

V70 bygger på Mondeo men inte i samma grad. Såg en medlem som sa detta.

Det var kanske jag, då jag envisas med att kalla V70II för Mondeo Exclusive.

Ford gör som de flesta andra biltillverkare bra, bättre, kanonbra bilar och riktiga bottennapp.

Mina Fordar har fungerat utmärkt, generellt sett bättre än mina Volvo jag ägt och har ägt både nyare och äldre modeller av bägge märkena.

En kompis som är bilhandlare kallar Jaguar S-type för "En ford med skinnfotöljer" Helt korrekt.
Och ja: Det var nog du Evil.

En dito till mig kände sig lite -lurad- när han köpte sin X-type,
"Som att betala för två Mondeo och bara få en med hyfsad skinnklädsel"
sen blev inte långvarig.

Badge Engineering kallas detta, ett smart sätt att kränga samma komponenter till olika kundgrupper.
Titta på Aston Martin Cygnet, förmodligen den driftsäkraste bil med Aston badge som någonsin existerat wink
http://www.astonmartin.com/cars/aston-martin-cygnet
Ser den bekant ut?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Det var kanske jag, då jag envisas med att kalla V70II för Mondeo Exclusive.

Ford gör som de flesta andra biltillverkare bra, bättre, kanonbra bilar och riktiga bottennapp.

Mina Fordar har fungerat utmärkt, generellt sett bättre än mina Volvo jag ägt och har ägt både nyare och äldre modeller av bägge märkena.

En kompis som är bilhandlare kallar Jaguar S-type för "En ford med skinnfotöljer" Helt korrekt.
Och ja: Det var nog du Evil.

En dito till mig kände sig lite -lurad- när han köpte sin X-type,
"Som att betala för två Mondeo och bara få en med hyfsad skinnklädsel"
sen blev inte långvarig.

Badge Engineering kallas detta, ett smart sätt att kränga samma komponenter till olika kundgrupper.
Titta på Aston Martin Cygnet, förmodligen den driftsäkraste bil med Aston badge som någonsin existerat wink
http://www.astonmartin.com/cars/aston-martin-cygnet
Ser den bekant ut?

Vaffan? En IQ?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
27 januari 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

En kompis som är bilhandlare kallar Jaguar S-type för "En ford med skinnfotöljer" Helt korrekt.
Och ja: Det var nog du Evil.

En dito till mig kände sig lite -lurad- när han köpte sin X-type,
"Som att betala för två Mondeo och bara få en med hyfsad skinnklädsel"
sen blev inte långvarig.

Badge Engineering kallas detta, ett smart sätt att kränga samma komponenter till olika kundgrupper.
Titta på Aston Martin Cygnet, förmodligen den driftsäkraste bil med Aston badge som någonsin existerat wink
http://www.astonmartin.com/cars/aston-martin-cygnet
Ser den bekant ut?

Vaffan? En IQ?

iQ stämmer utmärkt, med något förbättrd (fördyrande) inredning.
Bästa Aston någonsin smile

pukan2
27 januari 2014 · 3 182 Inlägg

hade en ford sierra 92 en gång i tiden, har aldrig haft en bil som har strulat och pajat så mycket. vet inte nåt om andra fordar men denna va en ren skit hög, inge mer ford efter den bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

En dito till mig kände sig lite -lurad- när han köpte sin X-type,
"Som att betala för två Mondeo och bara få en med hyfsad skinnklädsel"
sen blev inte långvarig.

Badge Engineering kallas detta, ett smart sätt att kränga samma komponenter till olika kundgrupper.
Titta på Aston Martin Cygnet, förmodligen den driftsäkraste bil med Aston badge som någonsin existerat wink
http://www.astonmartin.com/cars/aston-martin-cygnet
Ser den bekant ut?

Vaffan? En IQ?

iQ stämmer utmärkt, med något förbättrd (fördyrande) inredning.
Bästa Aston någonsin smile

Tacka vet jag Lagonda. Går som en klocka. Typ....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Germax
27 januari 2014 · 12 086 Inlägg

Jag har haft en del Sierra, på många sätt en mycket trevlig bil sista åren men det är ju inget underverk av konstruktion. Ford har ju ryckt upp sig betydligt sen skitbilseran som slutade någon gång på 90-talet.

Vad det beträffar driftsäkerhet och säkerhet tror jag inte Ford är sämre än normalbilen.

Screampipe
27 januari 2014 · 159 Inlägg

Ford är lika bra som allt annat skulle jag säga,
Och som ni säger så bygger V50 och focus på samma och V70 och mondeo.

Jag jobbar som mekaniker på Ford och kan säga att den största delen 'Fel' på bilarna är typ generator, batteri, hydraulenhet och lite lager hit och dit, väldigt mycket 'bara service' är det, sköter man om dom så funkar dom hur fint som helst, sen ser man även skräck exempel komma in.
3-4år gamla och hur illa behandlade som helst, såklart den inte funkar tiptop då. Men vilken bil gör de då?

Echonator Köpingsbo i exil
27 januari 2014 · 507 Inlägg

Ja vad ska man säga, familjens Ford Focus -03 (köpt 2002) har idag gått 30k mil, och vi är enda ägaren. Om vi tar inköpspriset och säger att nuvärdet är 0 kr vid en ev försäljning och lägger till de reparationskostnader vi fått lägga ut på bilen förutom vanlig schemalagd service och dyl så hamnar milkostnaden på ca 6kr i dagsläget. Lägger vi där till bränsle, skatt, försäkring, däck osv så hamnar vi på en kostnad på strax över 20kr/mil sett över bilens livslängd fram till dags datum. Kvalitétskänslan är ju inte på topp men visst fan har det varit ett riktigt bra bilägande över tid...så total skitbil är det verkligen inte.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
28 januari 2014 · 311 Inlägg

Visst är det så att bilar av olika märken delar komponenter/plattor idag,
tex att vissa Volvosar är i botten delvis Fordar.... men det betyder ju inte att Volvosarna är bra heller !

V50 drogs med en del kvalitetsproblem, likaså har tex V70 svaga delar.

Men jag säger som jag sagt förut, det finns en anledning till varför vårat STORA bolag slutade med att köpa in Fordar som bara strulade, och vi snackar inte om enstaka bilar utan snarare 100-tals...

Och dom Fordar som finns/funnits i familjen har inte heller varit några under av tillförlitlighet !

Senast igår när vi mekade med morsans j*vla Ford Galaxy -02 svor vi över bilens delar som pajar konstant och har gjort så ända sedan leverans... listan med servicekvitton är lång, både "garanti åtagna" och självbetalda.

Syrrans Mondeo -00 är den enda bil jag känner till där förarstolens golvskena rostat loss INNE i bilen,
utan att bilen varit onormalt fuktig eller haft vattenskador !!!!!!!!
Denna djävulens påfund till bil är äntligen väck och nu slipper man det konstanta mekandet med den ! ...
men morsans bil (nåja bil och bil, vi säger Ford) är kvar...

Grattis till er som införskaffat Fordar som fungerar, era lyckans ostar ! wink

granadadr
28 januari 2014 · 7 289 Inlägg

jag säger både ock, äldre Fordar som Granada, Taunus, Sierra, är ok, speciellt de första de är drivsäkra bilar, när sierra scorpio kom så är motoerna ok, men de fick dåliga kamaxlar, dålig leverantör,
sen de nyare rostar ju så förbannat jämfört med ex en Granada,, de är ju inga under av rostskydd de heller,, men de är ju som vilken 240-740 som helst,,

jag tycker sierra är en ok bil, som en sa inget under av ingenjörskonst men ok, nyare scorpio lider av elfel,, har dock inte ägt en enda med det;) och jag har väl haft 6-7 st smile
escort är också MKT rostbenägen, och har lite halvakassa maskiner men är trevliga bilar tycker jag,
första och andra generationen av Focus är också rostbenägen motorerna vet jag inget om,,

de nya Fordarna är helt ok tycker trevliga, en vän till mig som driver hyrbilsfirma köper MKT Ford,, han har slutat köpa Volvo, för de är bara bekymmer med sa han,
han köper mest Ford och Bmw nu,, givetvis inte bara dem,

OpelP1
28 januari 2014 · 1 412 Inlägg

Av dom nyare bilarna jag haft så var faktiskt min Focus kombi från -06 den som funkade bäst, den var nästan lika problemfri som mina veteranare.

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
28 januari 2014 · 311 Inlägg

granadadr skrev:
jag säger både ock, äldre Fordar som Granada, Taunus, Sierra, är ok, speciellt de första de är drivsäkra bilar, när sierra scorpio kom så är motoerna ok, men de fick dåliga kamaxlar, dålig leverantör,
sen de nyare rostar ju så förbannat jämfört med ex en Granada,, de är ju inga under av rostskydd de heller,, men de är ju som vilken 240-740 som helst,,

jag tycker sierra är en ok bil, som en sa inget under av ingenjörskonst men ok, nyare scorpio lider av elfel,, har dock inte ägt en enda med det;) och jag har väl haft 6-7 st smile
escort är också MKT rostbenägen, och har lite halvakassa maskiner men är trevliga bilar tycker jag,
första och andra generationen av Focus är också rostbenägen motorerna vet jag inget om,,

de nya Fordarna är helt ok tycker trevliga, en vän till mig som driver hyrbilsfirma köper MKT Ford,, han har slutat köpa Volvo, för de är bara bekymmer med sa han,
han köper mest Ford och Bmw nu,, givetvis inte bara dem,

Fords elände började när man slutade med produktionen av Granada och Scorpion infördes.

Granadan hade t.ex en bakvagn som gick att finjustera, men i Scorpion sparade man in dessa möjligheter !
Till slut betydde det att Ford tillät vinkeltoleranser som var 10ggr större än vad t.ex Bmw tillät på sina bilar !!
Alla har väl hört talas om Fordarna med galna-kosjukan hmm

Motorerna, speciellt OHC modellerna var undermånliga, ventiltätningar "täta" som hårdplastringar !
Någonsin sett en blårykande Ford vid ett trafikljus, inte ? GRATTIS !!! tongue

Penningjaktens största symbol på Fordfabriken var när man försökte spara in på färgen,
ses på att många delar inte lackades på insidan.

El-felen är ett kapitell för sig...

Mkt av Ford problem har nog kommit från undermånligt material från underleverantörer,
det är sant,
men alla tillverkare använder ju underleverantörer och vid val av dessa så måste även kvaliteten inräknas,
inte bara priset roll

Men som sagt, dom gamla bilarna innan 80-talets bilar infördes höll bra,
gamla Taunusar och Granador är under av kvalitet jämfört med senare modeller från samma tillverkare smile

Dessa goa gammelfordar är oxå anledningen till varför t.ex min familj gett nyare Fordar chans på chans på chans... och gått på ni på nit på nit...

Och som vanligt:
"Det finns en anledning varför man får mkt bil för pengarna, trots att stålet kostar lika mkt för alla tillverkare"

granadadr
28 januari 2014 · 7 289 Inlägg

Alpenretter skrev:

granadadr skrev:
jag säger både ock, äldre Fordar som Granada, Taunus, Sierra, är ok, speciellt de första de är drivsäkra bilar, när sierra scorpio kom så är motoerna ok, men de fick dåliga kamaxlar, dålig leverantör,
sen de nyare rostar ju så förbannat jämfört med ex en Granada,, de är ju inga under av rostskydd de heller,, men de är ju som vilken 240-740 som helst,,

jag tycker sierra är en ok bil, som en sa inget under av ingenjörskonst men ok, nyare scorpio lider av elfel,, har dock inte ägt en enda med det;) och jag har väl haft 6-7 st smile
escort är också MKT rostbenägen, och har lite halvakassa maskiner men är trevliga bilar tycker jag,
första och andra generationen av Focus är också rostbenägen motorerna vet jag inget om,,

de nya Fordarna är helt ok tycker trevliga, en vän till mig som driver hyrbilsfirma köper MKT Ford,, han har slutat köpa Volvo, för de är bara bekymmer med sa han,
han köper mest Ford och Bmw nu,, givetvis inte bara dem,

Fords elände började när man slutade med produktionen av Granada och Scorpion infördes.

Granadan hade t.ex en bakvagn som gick att finjustera, men i Scorpion sparade man in dessa möjligheter !
Till slut betydde det att Ford tillät vinkeltoleranser som var 10ggr större än vad t.ex Bmw tillät på sina bilar !!
Alla har väl hört talas om Fordarna med galna-kosjukan hmm

Motorerna, speciellt OHC modellerna var undermånliga, ventiltätningar "täta" som hårdplastringar !
Någonsin sett en blårykande Ford vid ett trafikljus, inte ? GRATTIS !!! tongue

Penningjaktens största symbol på Fordfabriken var när man försökte spara in på färgen,
ses på att många delar inte lackades på insidan.

El-felen är ett kapitell för sig...

Mkt av Ford problem har nog kommit från undermånligt material från underleverantörer,
det är sant,
men alla tillverkare använder ju underleverantörer och vid val av dessa så måste även kvaliteten inräknas,
inte bara priset roll

Men som sagt, dom gamla bilarna innan 80-talets bilar infördes höll bra,
gamla Taunusar och Granador är under av kvalitet jämfört med senare modeller från samma tillverkare smile

Dessa goa gammelfordar är oxå anledningen till varför t.ex min familj gett nyare Fordar chans på chans på chans... och gått på ni på nit på nit...

Och som vanligt:
"Det finns en anledning varför man får mkt bil för pengarna, trots att stålet kostar lika mkt för alla tillverkare"

håller inte med om att ohc motorn är dålig,, byter man till 2,8ans ventiltätningar och en bättre kam,, så är den istortsett skottsäker,, bra billig konstruktion,, lite tråkig kanske men guud vad jag har plågat pinto med runda kammar,, å de bara gick å gick,, det slutade med att jag smälte en kamrem på en bil som jag skrotade wink meo den gick egentligen smile
dohc är skitmotorer jämfört,, de har dåliga packningar å klena toppar,, dock är de billigare i soppa,,

jag tycker focus 08-10 är jättetrista tråkig äcklig inr bla,, vi har en 2010 på jobbet,, å näeee aldrig,, då kör jag hällre mina Granador

det där med att snåla med färgen håller jag delvis med om,, klart ett sätt att spara pengar,, ingen klarlack under huven ex mina silverfärgade är vita under huven,, men vafaan är ju en bruksbil how cares??

Senast redigerat av granadadr (28 januari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang