wccmarcus skrev:
baltis skrev:
wccmarcus skrev:
Inte än, har inte bestämt vilket jag vill köra på. Svetsa dit och skapa nya svaga punkter och rostproblem, eller det där megalimmet som BMW löste problemet med... BMW limmade dit förstärkningarna istället och körde något förstärkningsskum i balkarna bak..
Tråkigt att du fått bekymmer med din! Jag har inte kört några rena bandagar med r-däck etc, utan ett gäng varv på ringen med vanliga gatdäck. Jag misstänker att du kört lite hårdare än jagHade faktiskt ingen aning om att bmw själva gett sig på en förstärkning, dom bilarna dom "åtgärdade" hade jag fattat som att dom bara bytte ut golvet.
Rost ser jag ingen anledning att vara rädd för så länge man gör rätt.
Sant att du "flyttar" problemet, för mig blev det som sagt att det gick upp i karosserisömmarna runt "golvet" under baksätes ryggen, övre fjädertallriken samt lite andra ställen. Kör med coilovers bak så tror det kan ha en inverkan också.
Kör inte överdrivet hårt, långt ifrån dom "snabbaste" fast har väll ganska hård körstil istället
Lagat upp min nu och förstärkt som bara den, stoppar in helbur i bilen nästa år (skruvbur så man fortfarande kan besikta den), hoppas det inte hinner uppstå några nya sprickor tills dess.Ska se om jag hittar servicebeskrivningen om förstärkningen som BMW gjorde. Jag vet att jag sparade den och artikelnummerna på allt man behövde, någonstans..
Det känns mer rätt, om jag ska vara ärlig, att göra som ingenjörerna föreslog. Någon har ju räknat ut detta
Skummet som man sprutade in i balkarna fungerar som fogskum, det sväller ut i alla vinklar och vrår men blir betydligt hårdare än fogskum. Det fungerar som en förstärkning med andra ord.
Jag försöker tänka på hur jag kör, att inte belasta bakvagnen onödigt mycket.
Undviker snabbaste läget på SMG:n och släpper gasen en kort stund när jag växlar. Växlingarna blir betydligt snällare.
Stänger av antisladd om jag vet att jag kommer köra nära gränsen, då undviker man att bilen bromsar bakhjulen om den släpper i utgången av kurvan. Acceleration, sidokraft och sen broms borde belasta bakvagnen som f*n..
Tanken är att byta bussningar bak, förstärka upp fästena, kanske något tvärstag mellan fjäderbenen bak och sen önskar jag mig en uppsättning öhlins
Jag ska följa ditt projekt hör jag, låter spännande
Ja gär gärna det, är väldigt nyfiken.
Då man inte vill ha mer vikt i bilen så valde jag att helsvettsa alla sömmar, har en del bekanta som kör rally och deras bilar spricker på samma sätt om dom inte helsvetsar... hoppas det ska hålla.
Fjäderbenstag bak känns väldigt vettigt, ska tillverka ett jag, tycker dom som finns att köpa antingen känns jävligt klena/bling-bling eller så kostar dom hutlöst mycket pengar.
Öhlinsdämparna är fina, lite halvtjenis med han som agerade "testpilot" åt dom på sin m3a, han är jätte nöjd. Dom är även precis som dom själva säger "street and track" så dom funkar även till vardags, dom jag har på min bil nu e däremot på tok för hårda för vanliga svenska vägar så det e knappt att man orkar köra bilen till bana, helt mörbultad i kroppen
Angående bussningar så rekommenderar jag inte att du sätter dit några jätte hårda, millways ledlager i främrebärarmsinfästning bak är fint men håller ju inte sååå många mil. Hade powerflex svarta bussningar i bakvagnsbryggan och det vandrade upp riktigt mycket vägljud då. Ska bli intressant å se hur det kommer låta iår med alubussningar
Har en liten projekttråd på rejsa, dock dålig på att ta ordentligt med bilder när man väl gör något. Ser det mer som en liten dagbok för bilen och dess resor http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 … ;start=168 finns lite läskiga bilder på bakvagnen där