Åkte till Nora, en bit utanför Örebro och hämtade en Vw Jetta Mk1 -83 Har alltid gillat mk1, sen kom denna upp billigt på blocket så slog till dagen efter jag såg annonsen. Planerna är inte att renovera direkt, den är så pass så fin under o knappt någe rost så det blir mer ett "Stuk projekt" men också byta saker som är dåliga som hjullager, generator, bromsar och dylikt Stuket jag kommer gå in på är något nytt för mig. Stance ska jag gå in för! = Sänka tills det tar stopp o ett par riktigt snygga fälgar! Ljud blir det med, inte ett herrejösses ljudbygge men ska låta bra :) NYA MÅL FÖR 2015: Nya fälgar Ny front ( Europa front) Bättre ljud Coilovers ( Åka lägre) Avgassystem byte Tona rutorna i dörren med en lätt/ljus toning Byta baklyktor (kanske tona rött/svart) och extrem camber. Målsbild 2016: Byta till en turbodiesel maskin, regga om den.
Nu har jag gjort ett litet ryck och börjat på demontering av motor och låda All el är urkopplad och märkt på lite med maskeringtejp för att vara på den säkra sidan
Och även drivaxlar är borta, den korta fick jag inte bort för det var full proppad med underredsmassa i bultskallarna, försökte skrapa bort men fick inte bort allt så vill inte riskera att rund dra. MEN borde väl att kunna få ner motor när den långa är borta men korta kvar
Nu ska jag få tag på en motorlyft bara, sen är hon hjärtlös!
Senast redigerat av ericfagerstad (29 november 2015)
Efter en storm med kraftiga vindar så resulterade det med ett strömavbrott fredag och lördag. Ingen ström hemma så åkte till andra " hemmet" för att göra lite nytta Mötte upp garagegrannen och bar in motorlyften. Sen var det bara att palla upp bilen på pallbock så mycket det gick. Hissa motor lite och släppa motorfästen, sen ner med kokan! Det enda som strulade var motorfästen på passagerarsidan, bulten ville aldrig släppa men efter lite våld och svordomar så brukar det mesta kunna lösas!
Lite skitigt är det allt så tänkte göra rent det mesta
Och efter lite bromsrengöring och t-röd så slängde jag på lite lack. Jag tycker det vart bra så ska lacka hela motorutrymmet. Passar även på svetsa igen några småhål som man har stört sig på en hel del.
Håller på med lite "renovering" Slipar underdelen och lägger på rostskydd och ska snart lackas. Har sett väldigt tråkig innan med mycket märken från stenskott och diverse.
Rostskydd på
Även batteribaljan och runt där omkring har inte var rostig men har börjat på med lite ytrost och så. Helt enkelt så har det vart fult där mer. Slipa och på med lite färg. ( Rostprimern tog slut därav silverfärgen, så jag tog det jag hittade som funkar mot rost)
Insåg att "täckplåten" var fel, att det är öppen mellan blocket och lådan. Att svänghjulet ligger så öppet är kanske inte så bra så det fick det bli att byta och ta från bensin motorn. Inte bara att skruva bort...
Skillnaden på 1.6 bensin och diesel. Kan någon svara på varför den skiljer sig?
Denna vecka har det varit motorfästen på prio listan! 2 av 4 passade direkt på från bensinmotorn.
Sen den på passagerar sidan så fick jag bygga om lite. Har hört att vissa har kapat av så man bultar i 2 hål, men jag ville göra det mer seriöst och använda alla 4hål. Såhär ser den ut från bensinmotorn.
Ville inte gå mellan block och remmen
Gick ut liten utbyggnad, vet inte riktigt vad det är för något så ni får en bild på det, haha!
Skär ut för att få plats med det
Istället för att lägga brickor så ville jag göra det seriösare, tog måttet mellan och svetsade på plattjärn. Målade på med rostskydd med
Hänt en del i garaget. Fick tag på en reservsdels bil gratis av en polare, Den var på bugrun 2011 och ville inte starta, sedan dess så har ägaren inte brytt sig och jag tog över den. En Caddy mk1 med 1.6 td. Så jag tog motor ( det som kan sparas), låda, drivaxlar och motorfästen som sitter på lådan så jag slipper bygga eget Så här såg bilen ut för en massa år sedan, rätt ball!
Vill även tilllägga att motorn startade på första försöket Men glädjen försvann när det slirade från en rem, och inte bara vilken rem utan kamremmen... Spännrullen satt fast så kamremmen gnider emot så kamremssats är beställd! Väldigt lättstartad var den iallafall! I juni var den var igång senast Jag slog i 5liter diesel i gamla bensintanken, hade inte lust att byta tank så MEN allt kablage och bränsle ledningar var bara provisorisk, så en del att göra med ström och bränsle. Vill helst byta det mesta. Jordflätor och kablar som är gamla som gatan ( Eller som själva bilen, mohaha) ska bytas och ska dras om, även krympslang ska jag försöka få på. Även drivaxlar ska bytas damasker på, monteras. Avgassystem ska svetsas och montera. Växellåds länkage ska även byggas om från 4 pet till 5 pet. Och en lite pyssel kvar Försöker få bilen klar denna månad så man hinner med andra projekt! Update kommer i veckan! Hörs!