2870
Sök

Fyrhjuling(atv) för nybörjare

65 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
hej funderar på att köpa en atv till våren men vet inte vad jag ska köpa, manuell eller automat? kan köra mc men är inte så bra på manuell kan köra manuell men tycker det är lite jobbigt måste man öva lite kankse? har ingen mc körkort heller så funderar jag om det blir svårt att växla manuell för mig
hur är kvaliten på badboy elite 250cc? är det bra första köp eller ska man satsa på någon bättre?

24 Inlägg
31 januari 2014
Har inte någon egen erfarenhet av badboy själv men vet att folk har diskuterat mycket om denna på andra forum och vad jag har hört så det första man sak göra när man får den är att titta igenom så alla skruva m.m. sitter åt ordentligt och du ska även tänka på att växel lådan inte håller för för mycket stryk, finns mycket delade åsikter om den är värd eller inte värd att köpa.

Skulle personligen råda dig att lägga till lite till och köpa något annat t.e.x. en äldre Raptor eller en Suzuki Ltz 400. Har själv ägt en SMC Wildcat 503 och den kan även vara en bra första maskin.

www.goldentowns.com?i=98263 Ha kul och tjäna en slant samtidigt =)

65 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
Frapp3 skrev:
Har inte någon egen erfarenhet av badboy själv men vet att folk har diskuterat mycket om denna på andra forum och vad jag har hört så det första man sak göra när man får den är att titta igenom så alla skruva m.m. sitter åt ordentligt och du ska även tänka på att växel lådan inte håller för för mycket stryk, finns mycket delade åsikter om den är värd eller inte värd att köpa.

Skulle personligen råda dig att lägga till lite till och köpa något annat t.e.x. en äldre Raptor eller en Suzuki Ltz 400. Har själv ägt en SMC Wildcat 503 och den kan även vara en bra första maskin.

hej tack för svaret, vad tycker du om access? är den lika bra som smc? har hittat en som jag gillar den är med cvt access 400 sp, kostar det nånting att vägregga dom eller är dom körklar när man köper en sån?

24 Inlägg
1 februari 2014
Inga problem smile Access ska vara helt okej vad jag har hört tänk bara på att det inte är en Yamaha eller Suzuki den ligger ju inte i samma klass som dem, Men den ska vara värda sina pengar. När du köper den så är den oftast vägreggad men kolla noga så den verkligen är det annars så kan det vara lite jobbigt.

65 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
Frapp3 skrev:
Inga problem smile Access ska vara helt okej vad jag har hört tänk bara på att det inte är en Yamaha eller Suzuki den ligger ju inte i samma klass som dem, Men den ska vara värda sina pengar. När du köper den så är den oftast vägreggad men kolla noga så den verkligen är det annars så kan det vara lite jobbigt.

var intresserad av suzuki men den gick inte att vägregga yamahan är lite för dyr tycker jag, vill ha en som vägreggad och med passagerare men manuell eller automat vilket är bäst tycker du? jag är inte så bra på manuell tror du det blir jobbigt för mig?

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 februari 2014
Att växla manuellt är inte svårt, gäller bara att öva. Tror du skulle få det roligare med manuell låda än halvautomaterna

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

648 Inlägg
2 februari 2014
Köp ingen badboy och annat liknande "skit" , köp en rejäl maskin med en större motor annars kommer du tröttna fort, minst en 400cc om du frågar mig.

Bra maskiner  för vettiga pengar är SMC Wildcat 500 503 och Dinli 450, går väldigt bra och är av bra kvalitet

har kört min SMC 503 mer eller mindre problemfritt i 800mil nu, bara småsaker som blinkers jag fått laga samt svetsa ljuddämparen som sprack.

Du nämnde ingen budget så Suzuki LTZ 400 och Yahama Raptor 660 och 700 är är väldigt bra köp om du kliver upp lite i pris.

alla ovannämnda är manuellt växlade och det är vägen att gå om du vill ha kul, Att växla manuellt går fort att lära sig och ger så mycket mer körglädje än en sur CVT-låda.

Fyrhjulingar körs vägreggat med A eller B-kort
Senast redigerat av Ejan (2 februari 2014)

65 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Ejan skrev:
Köp ingen badboy och annat liknande "skit" , köp en rejäl maskin med en större motor annars kommer du tröttna fort, minst en 400cc om du frågar mig.

Bra maskiner  för vettiga pengar är SMC Wildcat 500 503 och Dinli 450, går väldigt bra och är av bra kvalitet

har kört min SMC 503 mer eller mindre problemfritt i 800mil nu, bara småsaker som blinkers jag fått laga samt svetsa ljuddämparen som sprack.

Du nämnde ingen budget så Suzuki LTZ 400 och Yahama Raptor 660 och 700 är är väldigt bra köp om du kliver upp lite i pris.

alla ovannämnda är manuellt växlade och det är vägen att gå om du vill ha kul, Att växla manuellt går fort att lära sig och ger så mycket mer körglädje än en sur CVT-låda.

Fyrhjulingar körs vägreggat med A eller B-kort

tack för alla svar! hade funderat på access 400 sp men den är med cvt blir sugen för manuellt efter era svar, nu vågar jag faktiskt köra manuellt kankse om det är inte så svårt, dinli håller på att gå i konkurs sa han som jobbar på atv huset i gbg, vad kan jag köpa för en bra maskin max för 50000:-?

* Voff voff *
10 929 Inlägg
3 februari 2014
Dinli, Access och SMC är alla tre vettiga mellanklass-maskiner. Har själv haft en Dinli 450 -09 som hade gått 1400 mil(!) och jag var riktigt nöjd med den. Precis som skrivits vill även jag slå ett slag för manuell. Körglädjen är enormt mycket större och det är inte alls särskilt svårt att komma in i.

Badboy och liknande skräp ska du undvika. Du kommer ledsna pga dom går sönder hela tiden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

65 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Brådhis skrev:
Dinli, Access och SMC är alla tre vettiga mellanklass-maskiner. Har själv haft en Dinli 450 -09 som hade gått 1400 mil(!) och jag var riktigt nöjd med den. Precis som skrivits vill även jag slå ett slag för manuell. Körglädjen är enormt mycket större och det är inte alls särskilt svårt att komma in i.

Badboy och liknande skräp ska du undvika. Du kommer ledsna pga dom går sönder hela tiden.

//Brådhis

tack! dinli finns inte ute längre den är slutsåld överallt! jag vill ha en ny maskin vad kan jag köpa under 50000?

648 Inlägg
3 februari 2014
Finns inga maskiner värda att köpa nya under 50k.  öka budget eller köp lätt begagnat.

SMC Wildcat hittas nästintill nya för din nämnda budget och du kan även hitta äldre Yamaha Raptor 660 och 700 och Suzuki LTZ400 för dom pengarna och självklart även nästan nya Dinli 450.

65 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Ejan skrev:
Finns inga maskiner värda att köpa nya under 50k.  öka budget eller köp lätt begagnat.

SMC Wildcat hittas nästintill nya för din nämnda budget och du kan även hitta äldre Yamaha Raptor 660 och 700 och Suzuki LTZ400 för dom pengarna och självklart även nästan nya Dinli 450.

jag hittar ingen som är bra smc är bra men tycker den är dyr dinli kostade ju 50000 innan den slutsåld vet inte om den kommer säljas igen? finns ju inte många modeller heller man kan välja..

24 Inlägg
3 februari 2014
Hade jag varit dig så hade jag lagt pengarna på en begangnad Suzuki LTZ 400 eller en Raptor.

65 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Frapp3 skrev:
Hade jag varit dig så hade jag lagt pengarna på en begangnad Suzuki LTZ 400 eller en Raptor.

men jag vill ha helst en ny med garanti för jag vill inte ha problem sen smile

24 Inlägg
3 februari 2014
Då hade jag råder jag dig att lägga till lite till och köpa en SMC Wildcat, Men jag hade köpt en begagnad Suzuki eller Yamaha.

648 Inlägg
3 februari 2014
Finns väl massa bra begagnade ATV´s !?  fanns ett gäng SMC Wildcat på blocket   finns massor av Dinli, hittade även LTZ 400 Raptor osv osv..är du bara beredd att åka en bit så hittar du garanterat nåt bra

Du hittar absolut inget nytt värt att köpa för 50k,, hoppar du upp 60-65k får du en sprillans SMC Wildcat racing edt tex

Garanti är ändå bara 1år dvs en sommar värd av körning innan den är borta,  Wildcat är problemfri  jag har som sagt åkt över 800mil med min sen 2011 och bara småsaker som blinkers som gått sönder och slutdämparen sprack i en svets och det är också allt som hänt under min ägo.

var inte rädd att köpa begagnat ..finns massor av Fynd där ägare tröttnat efter några hundra mil och säljer en skaplig summa under nypris.

Dinli SMC  Yamaha raptor LTZ400 för att nämna några är inte några crossmaskiner som behöver ses över med oljebyten och annan service så ofta,,intervallerna ligger ofta på 200-300mil och det är inga problem med dessa maskiner sålänge service skötts någorlunda..många ägare mig inklusive byter ändå oljan var 100mil så dessa maskiner är bra köp begagnat
Senast redigerat av Ejan (3 februari 2014)

65 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Ejan skrev:
Finns väl massa bra begagnade ATV´s !?  fanns ett gäng SMC Wildcat på blocket   finns massor av Dinli, hittade även LTZ 400 Raptor osv osv..är du bara beredd att åka en bit så hittar du garanterat nåt bra

Du hittar absolut inget nytt värt att köpa för 50k,, hoppar du upp 60-65k får du en sprillans SMC Wildcat racing edt tex

Garanti är ändå bara 1år dvs en sommar värd av körning innan den är borta,  Wildcat är problemfri  jag har som sagt åkt över 800mil med min sen 2011 och bara småsaker som blinkers som gått sönder och slutdämparen sprack i en svets och det är också allt som hänt under min ägo.

var inte rädd att köpa begagnat ..finns massor av Fynd där ägare tröttnat efter några hundra mil och säljer en skaplig summa under nypris.

ok ska vänta och fundera lite kankse kommer nya modeller under tiden om några månader men funderar på en wildcat 500 off road om jag inte hittar någon annan så får jag köpa en smc! tack för alla svar det hjälpte verkligen!

648 Inlägg
3 februari 2014
ja håll koll på blocket efter ovannämnda maskiner , ingen av dom kommer göra dig besviken eller resultera i ett problemfyllt köp sålänge service är skött och skicket är OK

65 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Ejan skrev:
ja håll koll på blocket efter ovannämnda maskiner , ingen av dom kommer göra dig besviken eller resultera i ett problemfyllt köp sålänge service är skött och skicket är OK

det ska jag göra! hoppas på att jag kan köra manuellt bara smile

* Voff voff *
10 929 Inlägg
4 februari 2014
Som sagt, min Dinli hade gått hela 1400 mil, vilket väl får anses som ganska så långt på en fyrhjuling. Inga som helst problem varken maskinellt eller mekaniskt. Så köper du en beggad t.ex. Dinli som gått 3-400 mil bör du ha rätt många hyffsat problemfria mil framför dig.

Men man ska väl tillägga att du kommer behöva skruva förr eller senare. Det är inte som att köra/äga bil. Detta gäller även om du köper en Yamaha eller Suzuki.

Men jag har haft totalt 4 st fyrhjulingar av olika märken och även om livssituationen just nu tyvärr inte tillåter en så kommer jag köpa en igen så snart jag har möjlighet. smile Och då kommer det högst sannolikt bli en (beggad) Dinli 450 igen för jag var sjukt nöjd både med själva fyrhjulingen och med komfort/beteendet.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (4 februari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök