Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på s.43)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

quinna

  • 273 Följare
  • 254 907 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december
689 Inlägg
Skrivet 9 maj 2014 #41

quinna skrev:

danjac skrev:

quinna skrev:

Jo, det finns såna ok att köpa. Det tillverkas ju ok av just den anledningen, att vara tunna. Problemet blir att såna ok är ofta tokdyra och beläggen likaså och om man om några år vill byta belägg så finns det inget som säger att det går att få tag i. Just därför så kollar jag för tillfället mest på ok från standardbilar.

Jag har provat med ok från V70II/S80. Dom nyper runt 305mm-skivor orginal och passar bra på min diameter. Singelkolvsok så dom bygger väldigt lite på djupet framåt. Dock liite klumpiga på diametern, men det vore ett trevligt alternativ då dom finns överallt, är billiga och lätta att serva.

Jo dyrt blir det väl alltid med nya skivor, ok och belägg. Men som du skrev kanske blir svårt att hitta belägg i framtiden. Så vanliga ok som är billigare och lättare är att föredra som du skrev med v70/s80 ok. Men blir osäker på V70II  det är den nyare modellen du syftar på eller? För de gamla v70 har klumpiga ok tycker jag. Men har aldrig plockat med nyare v70 så de kanske är mindre. S80 vet jag inte överhuvudtaget hur de ser ut.

V70, S80 och S60 har väl i princip samma grejer. Sen kör väl typ alla med snarlika grejer idag. Girling enkolvsok.

Ja de borde ha likadana saker tycker man. Men för mig att v70 tidiga inte är 100% likadan som de nyare. Men kan ha fel.De flesta kör med girling idag på volvo. Men varför de bara har enkolvsok fattar jag inte för på 200 serien körde de på tvåkolvsok vilket är bättre tycker jag.

634 Inlägg
Skrivet 9 maj 2014 #42

danjac skrev:
r på 200 serien körde de på tvåkolvsok vilket är bättre tycker jag.

Det var faktiskt 4-kolvs ok på 200 smile

373 Inlägg
Skrivet 9 maj 2014 #43

Jar har en t-hot ram över där man har svetsat fast en äldre Supra framvagn. Den har vanliga bärarmar. den övre är i alla fall i aluminium, kuggstångsstyrning colioverdämpare bra bromsar mm. Lätt att fästa upp också. Har du kollat på den framvagnen?

Kan skicka över lite bilder om du vill se hur man har integrerat den i ramen.

Senast redigerat av rosten1000 (9 maj 2014)

689 Inlägg
Skrivet 10 maj 2014 #44

Paulit skrev:

danjac skrev:
r på 200 serien körde de på tvåkolvsok vilket är bättre tycker jag.

Det var faktiskt 4-kolvs ok på 200 smile

Va yikes Har 4 st 240:i Men alla har 2 kolvok yikes Måste vara utbytta isåfall då den `nyaste´är 31 år gammal.

634 Inlägg
Skrivet 10 maj 2014 #45

danjac skrev:

Paulit skrev:

danjac skrev:
r på 200 serien körde de på tvåkolvsok vilket är bättre tycker jag.

Det var faktiskt 4-kolvs ok på 200 smile

Va yikes Har 4 st 240:i Men alla har 2 kolvok yikes Måste vara utbytta isåfall då den `nyaste´är 31 år gammal.

Jasså? Jag trodde det satt 2 kolvar per sida? Jag får det till 4 iallafall.... T om på min 140 har jag 4 kolvsok....

Senast redigerat av Paulit (10 maj 2014)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 10 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #46

Paulit skrev:

danjac skrev:

Paulit skrev:

Det var faktiskt 4-kolvs ok på 200 smile

Va yikes Har 4 st 240:i Men alla har 2 kolvok yikes Måste vara utbytta isåfall då den `nyaste´är 31 år gammal.

Jasså? Jag trodde det satt 2 kolvar per sida? Jag får det till 4 iallafall.... T om på min 140 har jag 4 kolvsok....

Jag har haft och har 240 också och har alltid haft 4-kolvs ok. 2 på vardera sida om skivan. Och dom oken är kanon! Billiga, enkla och med bra kolvarea. Tyvärr så finns det inte en chans att jag får plats med såna ok som har kolvar på båda sidorna av skivan. Det bygger helt enkelt för mycket på djupet. Dessutom så nyper dom i vanliga fall runt skivor på typ 286mm. Jag har 325mm vilket inte heller blir helt bra.

rosten1000 skrev:
Jar har en t-hot ram över där man har svetsat fast en äldre Supra framvagn. Den har vanliga bärarmar. den övre är i alla fall i aluminium, kuggstångsstyrning colioverdämpare bra bromsar mm. Lätt att fästa upp också. Har du kollat på den framvagnen?

Kan skicka över lite bilder om du vill se hur man har integrerat den i ramen.

Vanliga bärarmar säkert och säkert större bromsar än på någon vanlig standardbil, men det finns inte en chans att det är framvagnsgeometri som passar det jag har tänkt mig, spårvidden är garanterat fel, längden på bärarmarna kommer inte passa i mina skärmar och dessutom så är det med all säkerhet tokmycket dyrare än det jag bygger. Köpa 2 nya bromsok till den framvagnen så är det samma pengar som jag lägger på hela min ställbara framvagn med pullrod-fjädring.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Amatör · 488 Inlägg
Skrivet 10 maj 2014 #47

Det är 4kolvs OK på Volvo 240.
Det var visst någon som hann före smile ^^

Senast redigerat av Lygdman (10 maj 2014)

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
373 Inlägg
Skrivet 10 maj 2014 #48

quinna skrev:
[Vanliga bärarmar säkert och säkert större bromsar än på någon vanlig standardbil, men det finns inte en chans att det är framvagnsgeometri som passar det jag har tänkt mig, spårvidden är garanterat fel, längden på bärarmarna kommer inte passa i mina skärmar och dessutom så är det med all säkerhet tokmycket dyrare än det jag bygger. Köpa 2 nya bromsok till den framvagnen så är det samma pengar som jag lägger på hela min ställbara framvagn med pullrod-fjädring.

Skall du köpa nya bromsok mm så klart det blir dyrt. Själv så håller jag mig till begagnade saker från skroten.

689 Inlägg
Skrivet 10 maj 2014 #49

Paulit skrev:

danjac skrev:

Paulit skrev:

Det var faktiskt 4-kolvs ok på 200 smile

Va yikes Har 4 st 240:i Men alla har 2 kolvok yikes Måste vara utbytta isåfall då den `nyaste´är 31 år gammal.

Jasså? Jag trodde det satt 2 kolvar per sida? Jag får det till 4 iallafall.... T om på min 140 har jag 4 kolvsok....

Jasså du menar så lol 2 kolvar per sida ja. Jag pratar om per ok. För de v70 jag har meckat med har bara en kolv per sida. ( 4 sammanlagt) medan 240:i har 2 kolvar per sida ( sammanlagt 8 ) Vilket är konstigt att en äldre bil har bättre bromsar än en ny bil som har värre motor. För jag tycker 2 kolvsok är bättre en 1 kolvs ok.

634 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 #50

danjac skrev:

Paulit skrev:

danjac skrev:
Va yikes Har 4 st 240:i Men alla har 2 kolvok yikes Måste vara utbytta isåfall då den `nyaste´är 31 år gammal.

Jasså? Jag trodde det satt 2 kolvar per sida? Jag får det till 4 iallafall.... T om på min 140 har jag 4 kolvsok....

Jasså du menar så lol 2 kolvar per sida ja. Jag pratar om per ok. För de v70 jag har meckat med har bara en kolv per sida. ( 4 sammanlagt) medan 240:i har 2 kolvar per sida ( sammanlagt 8 ) Vilket är konstigt att en äldre bil har bättre bromsar än en ny bil som har värre motor. För jag tycker 2 kolvsok är bättre en 1 kolvs ok.

Hehe, jag pratar också om per ok, inte per bil? 240 oket har ju 4 kolvar per ok, alltså sammanlagt 8 kolvar fram, och 2 kolvar bak per ok, alltså sammanlagt 4 kolvar bak, så det blir 12 kolvar på hela bilen big_smile

Sorry quinna för okdiskussionen, men rätt ska väl vara rätt smile

Senast redigerat av Paulit (11 maj 2014)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #51

rosten1000 skrev:

quinna skrev:
[Vanliga bärarmar säkert och säkert större bromsar än på någon vanlig standardbil, men det finns inte en chans att det är framvagnsgeometri som passar det jag har tänkt mig, spårvidden är garanterat fel, längden på bärarmarna kommer inte passa i mina skärmar och dessutom så är det med all säkerhet tokmycket dyrare än det jag bygger. Köpa 2 nya bromsok till den framvagnen så är det samma pengar som jag lägger på hela min ställbara framvagn med pullrod-fjädring.

Skall du köpa nya bromsok mm så klart det blir dyrt. Själv så håller jag mig till begagnade saker från skroten.

Exakt... Enda begagnade delen på mitt bygge än så länge är motorblocket och det är borrat, linehonat, toppdäckat och blästrat. Dagen jag monterar ok från skroten för att spara pengar då kommer jag sälja bygget och göra något annat istället.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
373 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 #52

Olika åsikter. Jag bygger en bruksbil att ha kul med.
Antar att du bygger en utställningsbil.Hoppas du har pengar så det räcker.

Själv så har jag inte dom pengarna utan får köpa begagnade saker, svetsa, slipa, blästra, renovera och lacka för att hålla ner priset.

I min byggtråd på chevan så byter jag bultcirkel i fälgen istället för att köpa nya fälgar.
Efter att jag har monterat begagnade bromsok från en Camaro och en begagnad framvagn i bra skick inköpt för lite pengar..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p4023007

Senast redigerat av rosten1000 (11 maj 2014)

373 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 #53

quinna skrev:
Dagen jag monterar ok från skroten för att spara pengar då kommer jag sälja bygget och göra något annat istället.

Varför tillverkar du inte egna bromsok?  Klart billigare. Jag gjorde det på mitt senaste mc-bygge.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #54

rosten1000 skrev:
Olika åsikter. Jag bygger en bruksbil att ha kul med.
Antar att du bygger en utställningsbil.Hoppas du har pengar så det räcker

Pengar och pengar... Räknar med att bygget kommer ta uppemot 10 år då jag har för avsikt att göra det rätt från början. Har byggt, trimmat och renoverat flertalet bilar och alltid tagit genvägar för att det ska gå snabbt eller bli billigt. Och vad har man när man är klar? Likt förbannat tom plånbok, noll energi och en bil som är kompromissad rakt igenom som man inte har någon lust att fortsätta utveckla eller ens fortsätta äga.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 #55

Paulit skrev:

danjac skrev:

Paulit skrev:
Jasså? Jag trodde det satt 2 kolvar per sida? Jag får det till 4 iallafall.... T om på min 140 har jag 4 kolvsok....

Jasså du menar så lol 2 kolvar per sida ja. Jag pratar om per ok. För de v70 jag har meckat med har bara en kolv per sida. ( 4 sammanlagt) medan 240:i har 2 kolvar per sida ( sammanlagt 8 ) Vilket är konstigt att en äldre bil har bättre bromsar än en ny bil som har värre motor. För jag tycker 2 kolvsok är bättre en 1 kolvs ok.

Hehe, jag pratar också om per ok, inte per bil? 240 oket har ju 4 kolvar per ok, alltså sammanlagt 8 kolvar fram, och 2 kolvar bak per ok, alltså sammanlagt 4 kolvar bak, så det blir 12 kolvar på hela bilen big_smile

Sorry quinna för okdiskussionen, men rätt ska väl vara rätt smile

Då måste du har en unik bil. Har en 244- 84 GLT 244-81 DL 245-79 GLE 244-83 samt en 245-92 Och ingen varken de lyxigare eller modernare 240:inarna har 4 kolvar per ok. Så du måste vara unik med dina ok eller så har andra ok monterats på bilarna =P

Senast redigerat av danjac (11 maj 2014)

634 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 #56

danjac skrev:

Paulit skrev:

danjac skrev:

Jasså du menar så lol 2 kolvar per sida ja. Jag pratar om per ok. För de v70 jag har meckat med har bara en kolv per sida. ( 4 sammanlagt) medan 240:i har 2 kolvar per sida ( sammanlagt 8 ) Vilket är konstigt att en äldre bil har bättre bromsar än en ny bil som har värre motor. För jag tycker 2 kolvsok är bättre en 1 kolvs ok.

Hehe, jag pratar också om per ok, inte per bil? 240 oket har ju 4 kolvar per ok, alltså sammanlagt 8 kolvar fram, och 2 kolvar bak per ok, alltså sammanlagt 4 kolvar bak, så det blir 12 kolvar på hela bilen big_smile

Sorry quinna för okdiskussionen, men rätt ska väl vara rätt smile

Då måste du har en unik bil. Har en 244- 84 GLT 244-81 DL 245-79 GLE 244-83 samt en 245-92 Och ingen varken de lyxigare eller modernare 240:inarna har 4 kolvar per ok. Så du måste vara unik med dina ok eller så har andra ok monterats på bilarna =P

Ok, orkar inte mer, jag/mina bilar är unika! big_smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #57

Haha... Aja, avslutar väl med att säga att varken Mekonomen, Biltema eller bildelsspecialisten säljer något annat än 4-kolvs ok fram till 240. End of story

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 11 maj 2014 #58

Paulit skrev:

danjac skrev:

Paulit skrev:

Hehe, jag pratar också om per ok, inte per bil? 240 oket har ju 4 kolvar per ok, alltså sammanlagt 8 kolvar fram, och 2 kolvar bak per ok, alltså sammanlagt 4 kolvar bak, så det blir 12 kolvar på hela bilen big_smile

Sorry quinna för okdiskussionen, men rätt ska väl vara rätt smile

Då måste du har en unik bil. Har en 244- 84 GLT 244-81 DL 245-79 GLE 244-83 samt en 245-92 Och ingen varken de lyxigare eller modernare 240:inarna har 4 kolvar per ok. Så du måste vara unik med dina ok eller så har andra ok monterats på bilarna =P

Ok, orkar inte mer, jag/mina bilar är unika! big_smile

Jag måste få sista ordet. Och det är att jag har fel. Fast man meckar och äger massor av olika bilar så hade jag fel/ blandat ihop. För när jag kollade så hade just 244-81 2 kolvsok bak ATE och som ni säger 4 kolvsok fram Gerling. Så jag ber om ursäkt och där sätter vi punkt. Och ursäkta vi/jag har kluddat ner tråden. Ska ställa mig i skamvrån och skämmas av mitt misstag så du kan fortsätta ditt snygga bygge smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 17 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #59

Inte mycket till update i projektet kanske, men några bilder i alla fall.

Idag hade vi vår årliga bilträff på jobbet. Eller snarare fordonsträff. Den heter Udda Fordons-dagen. Man är välkommen med ALLT. Bilar, motorcyklar, båtar, mopeder... oavsett skick. Även halvklara projekt. Fränast idag var en 37-liters kompressormatad Rolls Royce Griffon-motor på stativ som startades upp. 2500hk V12 med raka rör. FRÄNT!!

Jag passade på att rasta rodden lite. Tog dit den på släp och monterade ihop alla bitar på samma sätt som i garaget. Riktigt skönt att få lite perspektiv på grejerna. Mycket positiva kommentarer också, och det är bra för motivationen.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-17132304_zps9f6dfdb0.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-17132325_zps8d3fe404.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-17132346_zps0d6f2ac1.jpg

Nu blire att börja med fälgarna.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
634 Inlägg
Skrivet 17 maj 2014 #60

quinna skrev:
Inte mycket till update i projektet kanske, men några bilder i alla fall.

Idag hade vi vår årliga bilträff på jobbet. Eller snarare fordonsträff. Den heter Udda Fordons-dagen. Man är välkommen med ALLT. Bilar, motorcyklar, båtar, mopeder... oavsett skick. Även halvklara projekt. Fränast idag var en 37-liters kompressormatad Rolls Royce Griffon-motor på stativ som startades upp. 2500hk V12 med raka rör. FRÄNT!!

Jag passade på att rasta rodden lite. Tog dit den på släp och monterade ihop alla bitar på samma sätt som i garaget. Riktigt skönt att få lite perspektiv på grejerna. Mycket positiva kommentarer också, och det är bra för motivationen.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-17132304_zps9f6dfdb0.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-17132325_zps8d3fe404.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-17132346_zps0d6f2ac1.jpg

Nu blire att börja med fälgarna.

Coolt! Såg lappen på väggen om Udda-dagen förra veckan i By 183.... big_smile


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang