Baslådan låter bara illa i nya bilen.

henke_99 Offroad Racing
5 mars 2014 · 3 122 Inlägg

bosabengt skrev:

henke_99 skrev:

lighter22 skrev:

+1

Jag tillhör dom som vet vad jag pratar om, så knappast. Har gjort som man ska, och även som man inte ska bara för att vara på den säkra sidan.

Om man ska förklara så tydligt så även den mest korkade fattar, hela ljudanläggningen jag har i bilen nu låter helt okej. men om jag lossar högtalarkablarna (dom från steg till baslåda) från baslådan jag har nu, byter till 15" lådan (den på bilden längre upp) och bara ansluter samma kablar till den så låter den riktigt illa. Behåller alltså även samma slutsteg.

I detta fallet borde båda baslådorna låta snarlikt, visst har det betydelse att ena lådan är sluten och har större högtalare men det är marginella skillnader i sammanhanget. Både borde ändå ge lyssningsbart bra ljud iaf på lägre volym. Högtalarna i båda baslådorna är parallellkopplade till steget, plus och minus på rätt håll. har även testat att fasvända både hela lådan och endast ena elementet bara för uteslutandets skull, det ger som väntat bara ytterligare sämre resultat.

Och vad vill du komma fram till?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
zputnic
10 mars 2014 ·

Har du provat att trycka lite försiktigt på konerna bara för att känna om det är något rent mekaniskt fel. Kan du se spolen så den är fräsch och inte blivit dålig av att stå?

Har du provat att bara spela med en bas ute i luften för att höra så det låter friskt?

Annars låter det som du har massa dist, typ som överstyrd signal från en mobiltelefon eller förmycket gain. Och när du delar lägre blir du av med de högre frekvenserna som gör att du hör disten bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang