Köra utan att byta termostat

zilleosse08
2 mars 2014 · 2 Inlägg

Hej,har en Audi a4 b5 med v6 motorn . I höstas började motorn gå på låg temp vid landsvägen körning. Nu på vintern ligger den runt 60 hela tiden. Troligen är det termosen. Men att byta denna på v6a motorn ska va ett helvete.. Lika mycket jobb som ett kamremsbyte då den sitter bakom kamremmen . Kommer motorn Klara att jag kör med den som den är eller kommer jag få negativa effekter av detta. Men att byta denna hos verkstad ska kosta ca 10k.. Känns som att de bara e att köra med det tills motorn rasar hmm

rickylicious Webbutvecklare
2 mars 2014 · 2 369 Inlägg

Att köra med trasig termostat gör väl att bränsleblandningen blir fel (får mer bränsle) och det kan öka din bränslekostnad rätt rejält... Sen är det väl inte bra att köra för lång tid med för låg temperatur i motorn efterom motorerna är byggda för att gå i en viss temp?

Jag är dock inte säker på detta, kan inte mycket om motorer men det låter rent teoretiskt som att det blir dyrare i längden än att bara byta termostat smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
jocke_gronberg
2 mars 2014 · 4 586 Inlägg

Kan även vara tempgivaren. Skulle nog iväg och läsa felkod

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang