Vågar man köpa ett öppet sportluftfilter?

Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

Hej! Jag undrar om man vågar köpa ett öppet sportluftfilter, såklart med avskärmning, till min Saab Aero 9-3. Jag jobbar på en mack har vissa kunder som verkar vettiga på bilar och har då ställt frågan om de tycker jag skall köpa ett öppet sportluftfilter och har fått en del olika svar. En del säger att det inte är någon fara och tycker att jag skall köpa det och en del kunder som också verkar duktig på bilar säger att det inte är bra att köpa öppet sportluftfilter då Saab är känsliga mot det samt att LMM kan ta skada och motorlapan kan börja lysa. Jag ställde denna frågan på Flashback och fick nästan bara negativa svar och dom rekommenderade att jag skulle behålla orginalet. https://www.flashback.org/t2316443 Länken till flashback där jag ställde frågan.

Nu frågar jag då er här på Garaget vad ni tycker jag skall göra? Det enda syftet jag vill få ut med ett sportluftfilter är det underbara ljudet för jag vet att effekten ökar inte med ett öppet sportluftfilter.

Tack för svaren!

Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

En kund sa även att ett öppetsportluft filter kan göra så att tomgången går ojämnt och varvmätaren "hoppar" upp och ner, vet inte om det stämmer.

nordicperformance
2 mars 2014 · 61 Inlägg

Har de på min 9-3 och är ett avskärmat . Funkar hur bra som helst lägg hellre ner minst en tusenlapp på ett vettigt filter så minskar du risken för skit i motorn

Ger väl lite effekt en häst eller 2 om du har tur . annars minskar det men ett roligare ljud får man ! Inte tänkt¨på chippa ? 2-4000 spänn för 50 hk och mer varvvillig motor

Senast redigerat av nordicperformance (2 mars 2014)

Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

Jag hade tänkt mig ett sportluftfilter ifrån BSR, http://sv.bsr.se/produkt/opti_flow_filt … 4900504/49

nordicperformance
2 mars 2014 · 61 Inlägg

Kör på . Chippa den även så höjer du ju laddtrycket lite och bilen går bättre och du sänker soppaförbrukningen lite . Värt om du kör en hel del och tänker behålla bilen

Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

Är chansen större att det kommer in mer skit i motorn om jag skaffar ett öppet sportluftfilter än orginalet?

jok3 Lastbilsschaffis
2 mars 2014 · 886 Inlägg

Lracthor skrev:
Är chansen större att det kommer in mer skit i motorn om jag skaffar ett öppet sportluftfilter än orginalet?

Tänk på att ett sport filter SKA rengöras/tvättas var 500e mil till skillnad från 2000 mil som brukar vara på standard. Det är när man inte följer detta som det blir dåligt.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

jok3 skrev:

Lracthor skrev:
Är chansen större att det kommer in mer skit i motorn om jag skaffar ett öppet sportluftfilter än orginalet?

Tänk på att ett sport filter SKA rengöras/tvättas var 500e mil till skillnad från 2000 mil som brukar vara på standard. Det är när man inte följer detta som det blir dåligt.

Okej, så om jag tar hand om det, dvs rengör det efter 500 mil så skall det inte vara några problem?

jok3 Lastbilsschaffis
2 mars 2014 · 886 Inlägg

Lracthor skrev:

jok3 skrev:

Lracthor skrev:
Är chansen större att det kommer in mer skit i motorn om jag skaffar ett öppet sportluftfilter än orginalet?

Tänk på att ett sport filter SKA rengöras/tvättas var 500e mil till skillnad från 2000 mil som brukar vara på standard. Det är när man inte följer detta som det blir dåligt.

Okej, så om jag tar hand om det, dvs rengör det efter 500 mil så skall det inte vara några problem?

Mindre problem iallafall. Satsa på ett dyrare filter från något större märke. Dem brukar även sälja rengöringsmedel.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

jok3 skrev:

Lracthor skrev:

jok3 skrev:

Tänk på att ett sport filter SKA rengöras/tvättas var 500e mil till skillnad från 2000 mil som brukar vara på standard. Det är när man inte följer detta som det blir dåligt.

Okej, så om jag tar hand om det, dvs rengör det efter 500 mil så skall det inte vara några problem?

Mindre problem iallafall. Satsa på ett dyrare filter från något större märke. Dem brukar även sälja rengöringsmedel.

Tycker du/ni det är värt att skaffa öppet sportluftfilter?

Weckis
2 mars 2014 · 95 Inlägg

Har haft det på mina SAAB och funkat sådär. Motorlampan tänds ofta pga att den får fel värden. Köp en felkods avläsare på samma gång så kan du släcka lampan när det dyker upp. Inte använt billiga skit filter

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.
Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

Weckis skrev:
Har haft det på mina SAAB och funkat sådär. Motorlampan tänds ofta pga att den får fel värden. Köp en felkods avläsare på samma gång så kan du släcka lampan när det dyker upp. Inte använt billiga skit filter

Vad var det för sportluftfilter du hade? Jag har en ELM327bluetooth felkod läsare så då slipper jag köpa det. smile
Var tomgången på den jämn och fin eller skuttade den?

YeahBitch
2 mars 2014 · 730 Inlägg

Satt Bsr optiflow på min Audi när ja köpte den, men tyckte den pös alldeles för mycket och skulle tro att ja fick mindre hästar av de då filtret blir ganska varmt även fast de var avskärmning.
Fick även svajigt laddtryck på högre varv. Detta försvann när ja satte i original!

Finns sportluftfilter som man sätter i original luftburk så ja rekommenderar att satsa på ett sådant istället om det finns till saab

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
zzr94092
2 mars 2014 · 4 391 Inlägg

har ett sånt filter som länken till BSR vsade på en S60,har haft det i flera år ,tvättat rent ett par ggr,inga som helst problem varesig med lmm eller motorlampan

Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

YeahBitch skrev:
Satt Bsr optiflow på min Audi när ja köpte den, men tyckte den pös alldeles för mycket och skulle tro att ja fick mindre hästar av de då filtret blir ganska varmt även fast de var avskärmning.
Fick även svajigt laddtryck på högre varv. Detta försvann när ja satte i original!

Finns sportluftfilter som man sätter i original luftburk så ja rekommenderar att satsa på ett sådant istället om det finns till saab

Då får jag titta på det. Får man fortfarande det där goa ljudet som på ett öppet sportluftfilter?

zzr94092 skrev:
har ett sånt filter som länken till BSR vsade på en S60,har haft det i flera år ,tvättat rent ett par ggr,inga som helst problem varesig med lmm eller motorlampan

Okej, var det svårt att hålla rent/ göra rent?

YeahBitch
2 mars 2014 · 730 Inlägg

Lracthor skrev:

YeahBitch skrev:
Satt Bsr optiflow på min Audi när ja köpte den, men tyckte den pös alldeles för mycket och skulle tro att ja fick mindre hästar av de då filtret blir ganska varmt även fast de var avskärmning.
Fick även svajigt laddtryck på högre varv. Detta försvann när ja satte i original!

Finns sportluftfilter som man sätter i original luftburk så ja rekommenderar att satsa på ett sådant istället om det finns till saab

Då får jag titta på det. Får man fortfarande det där goa ljudet som på ett öppet sportluftfilter?

zzr94092 skrev:
har ett sånt filter som länken till BSR vsade på en S60,har haft det i flera år ,tvättat rent ett par ggr,inga som helst problem varesig med lmm eller motorlampan

Okej, var det svårt att hålla rent/ göra rent?

Det vet jag inte då jag inte köpt insatsfilter än men skulle tro att du får de fast inte lika mycket!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Lracthor
2 mars 2014 · 87 Inlägg

YeahBitch skrev:

Lracthor skrev:

YeahBitch skrev:
Satt Bsr optiflow på min Audi när ja köpte den, men tyckte den pös alldeles för mycket och skulle tro att ja fick mindre hästar av de då filtret blir ganska varmt även fast de var avskärmning.
Fick även svajigt laddtryck på högre varv. Detta försvann när ja satte i original!

Finns sportluftfilter som man sätter i original luftburk så ja rekommenderar att satsa på ett sådant istället om det finns till saab

Då får jag titta på det. Får man fortfarande det där goa ljudet som på ett öppet sportluftfilter?

zzr94092 skrev:
har ett sånt filter som länken till BSR vsade på en S60,har haft det i flera år ,tvättat rent ett par ggr,inga som helst problem varesig med lmm eller motorlampan

Okej, var det svårt att hålla rent/ göra rent?

Det vet jag inte då jag inte köpt insatsfilter än men skulle tro att du får de fast inte lika mycket!

Okej, hackade bilen då du körde på högre varv? Vad var det för Audi?

YeahBitch
2 mars 2014 · 730 Inlägg

Nej inget hackande direkt utan sega svajningar. Är svårt att förklara!

Det är den röda Audin du ser under min bild.

-

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
silversnurran
2 mars 2014 · 773 Inlägg

Spara pengarna och ta bort isoleringen under huven och i luftburken, så sätt sparar du både pengar och du riskerar inte lmm så kan bli en dyr historia:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Weckis
3 mars 2014 · 95 Inlägg

Lracthor skrev:

Weckis skrev:
Har haft det på mina SAAB och funkat sådär. Motorlampan tänds ofta pga att den får fel värden. Köp en felkods avläsare på samma gång så kan du släcka lampan när det dyker upp. Inte använt billiga skit filter

Vad var det för sportluftfilter du hade? Jag har en ELM327bluetooth felkod läsare så då slipper jag köpa det. smile
Var tomgången på den jämn och fin eller skuttade den?

BSR inkl värmeskyddsplåt samt BMC filter. Inga problem med varken tomgång eller skuttande bil, men på höga varv när man drog på lite så kunde lampan tändas. Sen ett alldeles för högt insugsljud för att vara trevligt att köra i stan.
(Bättre att spela in en CD med samma ljud som man själv kan bestämma ljudnivån)

Fick byta Lmm då den till slut gav upp. Men har kompisar som inte haft problem överhuvudtaget med sina bilar..

Senast redigerat av Weckis (3 mars 2014)

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang