Volvo V40 T4 - Ska fixas och fräschas upp - [The End]

Efter ett mindre lyckat byte så måste nu bilen fixas. Hittades en spricka i blocket så motorn var tvungen att bytas ut. Efter att det är gjort kommer jag att fräscha upp bilen och få lite fason på den!
  • 39 Följare
  • 72 649 Visningar
  • Projektet avslutat 2 maj 2015
Ahonen
9 mars 2014 · 350 Inlägg

Tänkte försöka dra igång en projekttråd för skojs skulll!

Så hur kommer det sig att bilen måste fixas då? Jo..

Bilen jag hade innan, en Audi, kände jag inte va riktigt för mig. Bilen va kanon och så, inga fel. Men det kändes inte rätt helt enkelt. Volvonörd som man är så ställde jag in siktet på just det igen, Volvo! Och en X40 står ju närmast hjärtat.
Sälja och leta efter en ny bil va inget alternativ då jag måste bil. Så ett byte skulle ju passa perfekt tänkte jag.
Maila på en hel del bilar men fick knappt något svar. Är det ingen som vill ha en fräsch Audi?

Hittade tillslut en bil jag tyckte såg intressant ut! En mörkgrå V40, rostfri, låga mil, och mycket gjort på redan.
Den måste jag ha!!

Vi bestämmer för att mötas då även han verkar intresserad utav Audin.

Efter att ha testat Volvon så ville jag ju bara byta mer, den gick ju så mycket bättre än Audin.
Och eftersom inga fel uppenbarade sig och personen som hade bilen verkade som en ärlig prick så blev det affär.
Jag slantade ett par gustav i mellan och jag fick åka hem i min Volvo.
Jag var sååå nöjd!!

Men lyckan var kortvarig..
Bara några hundra meter hemifrån märker jag att tempmätaren börjar röra sig lite uppåt, bara ett sträck. Hmm.. Jaja!
Parkerar, stänger av bilen och hör att fläkten går på fullvarv.

Kollar kylarvattnet, tomt i expansionskärlet... Ringer människan direkt och frågar såklart. Han hade precis bytt en givare en vecka innan, kanske va det bara lufta som sjunkit undan. Med ett väldigt tveksamt "ooookej" la vi på.
Jag lastade ut sommardäcken, toppa kärlet med vatten och skulle åka in mot staden.

Startar bilen med världens moln som följd. Vit rök.. Toppacknigen var det första som kom upp i huvet. Men det slutade ryka efter några meters körning, konstigt..
Kör bilen rätt mycket. Sen märkar jag att tempen börjar vandra igen. Stannar illa kvickt. Vattnet borta igen!
Fyller på, och startar bilen. Går ut och kollar på expansionkärlet och det ända jag ser är bubblor.. Massor med bubblor...

Ringer människan igen såklart, men han visste ju såklart ingeeeenting!
Så nu står jag här, fattig och utan fungerande bil.

Så till en början av projektet så är det att lyfta toppen och kolla vad som hänt. Kan ju rent av vara blocket som spruckit!
Projektet kommer sedan att leda till uppfräschningen av bilen.

Mycket text blev det, men en liten bakgrund på det hela.
Nu några bilder på skiten!

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-df70d3e6b6db40e0c34b8cd352c8eb69.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-3bb24309faa3ac99865cfb4e44787507.jpg

Även bild på det smutsiga pannrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-01cd0a6285aaed91d89088f6043fed92.jpg

Det är en början iallafall, hoppas nån kanske kan tycka det är intressant! big_smile

Senast redigerat av Ahonen (17 januari 2015)

Ahonen
9 mars 2014 · 350 Inlägg

Börjar väl direkt med en liten update.

Såhär ser det ut under oljelocket..
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-2b25e44010960764a48dc406cf8ee23d.jpg

Sådär såg det inte ut när jag var och kollade på bilen! Men han kanske torka av den precis innan vi möttes.

Senast redigerat av zagzer (9 mars 2014)

Ahonen
9 mars 2014 · 350 Inlägg

JimBo__ skrev:
Ser fin ut Fredrik, dock tråkigt med felet som uppenbarar sig hmm Brukar få lite kladd under oljelocket jag med, men det är endast när man har kört korta sträckor och bilen inte blivit tillräckligt varm och kondens bildats.

Antar att vattnet försvinner ut i oljan då? hmm

Ja, speciellt när det är ett sånt fel!
Jo lite kladd är jag medveten om, men tycker det där ser ut som väldigt mycket.
Verkar som att vattnet kommer ner i oljan, den ser lite små grumlig ut, men inte så mycket dock. Komp kommer ut i vattnet iallafall. Blir att riva toppen hur som helst.

Hoppas verkligen det bara är packningen och inte blocket som spruckit hmm

Ahonen
10 mars 2014 · 350 Inlägg

TuZx skrev:
Ska följas,tråkigt med problemet ,hoppas de löser sig:)

Kul att höra! smile

Jo, men sånt man får ta ibland tyvärr.

Ahonen
10 mars 2014 · 350 Inlägg

cars4ever skrev:
Surt med sådana överraskningar. Hoppas att du får ihop bilen igen med "bara" ett byte av topplockspackningen;)

Hoppas på det jag med big_smile

Ahonen
10 mars 2014 · 350 Inlägg

Började riva lite smått idag! smile Hann inte göra sådär jättemycket, men en liten början iallafall.

Har en jobbig jäkla gubbe som parkerar i garaget, han ska alltid komma fram och prata en massa strunt och bara vara ivägen. Så då tröttnar man rätt fort eftersom att han aldrig går därifrån xD

Inte den mest optimala platsen att hålla på, men funkar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-833add16cabec0f7f1ab1e29521097a5.jpg

Fått bort lite iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-1242fe102f82dbcbbd5ca64f5d7fadf3.jpg

Måste man ha ett motorstöd för att lossa på detta motorfäste som sitter vid kamremmen, eller går det att släppa på det ändå utan att det går åt helvete? Måste ju ha bort det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-e6986589f08acbd19ec065b741cea14c.jpg

Jobbigt att inte ha ett eget garage att vara i! Måste lasta i och ur varje gång man är vid bilen. Men här bak hamnar det mesta iallafall! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-4b98f5967d3e972350e771249876e779.jpg

Det va allt sålänge, fortsätter imorgon! smile

Ahonen
11 mars 2014 · 350 Inlägg

Jaha, då har man vart nere och pysslat lite till!

idag åkte insug, intercoolerrör, luftfilter, termostat och slang från den, samt diverse små slangar bort.
Väldigt mycket mer slangar än man tror som sitter på insuget..

Tömde även bilen på kylvatten, kom inte ut lika mycket som jag hoppats på, men hade inte förväntat mig så mycket heller big_smile

Börjar se mer och mer tomt ut nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-456bdfc31f90dd886c43f54059a01eeb.jpg

Vid nästa tillfälle åker grenrör och turbo bort, får se om jag hinner med mer. Så otroligt tråkigt att hålla på själv, så tar lite i taget.

Fortsättning följer... wink

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Senast redigerat av zagzer (11 mars 2014)

Ahonen
11 mars 2014 · 350 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Följer! Har själv en V40 T4 så detta kan bli lärorikt, uppdatera gärna med mycket bilder! smile

Kul att höra big_smile
Ska försöka komma ihåg att ta bilder, lätt att glömma wink

Ahonen
11 mars 2014 · 350 Inlägg

GoffeGti skrev:
följer mer än gärna  big_smile roliga bilar x40 T4a har en själv fast fas 1 smile

Skoj! big_smile

Kul att folk vill följa smile

Ahonen
11 mars 2014 · 350 Inlägg

Markus1987 skrev:
Hoppas inte det är nå super allvarligt bara! Men nu får du ju iallafall en större överblick på hur fräsch motorn annars är också!

Ja precis, sen kan jag ju passa på att byta sånt som man annars helst inte gör.
Vevhusventen bland annat, inte så kul att byta, men väldigt lätt nu när allt ändå är borta smile

BlueScreeen skrev:
hehe ja bilder glömmer man att ta wink
men kmr du åt att ta bort turbo mm. bra? den sitter ju in mot torpedväggen smile

Det är faktiskt inte så farligt med turbon, en av muttrarna på baksidan är lite dryg. Annars är det rätt okej smile
Har tagit bort turbon ett par gånger tidigare, så vet hur jag ska tackla den wink

Ahonen
13 mars 2014 · 350 Inlägg

Dags för en liten update då!

Fortsatte att rensa motorrumet på massa saker som va ivägen. Mycket slangar och kablar äre.. Hur fan ska jag få ihop allt igen? big_smile
Men det flöt på rätt bra idag, hann göra en hel del! Men nu lite bilder smile

Min första avdragna skruv på bilen. Ingen fara dock, då det bara var till värmeskölden, och den har ju 2skruvar kvar att sitta i. Men ändå!
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-fa1df835703458ee51a141dad40d4520.jpg

Värmenskölden borta, dags för downpipen att åka av nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-b9a7ce7ed1b02e520cc88bdbc9a3f3e8.jpg

Downpipen loss. Vilket helvete det var! Har man original 2.25" så är det här en barnlek, men om man har 3" som jag har så äre inge kul alls! Va tvungen att ta dom undre muttrarna underifrån då man inte kom åt ovanifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-a4235f1504e76cde9c12957321091bf3.jpg

Turbon borta, den gick bra mycket smidigare att skruva bort än downpipen iallafall! smile Lite trixit att få upp den, men går om man vrider och vänder lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-b83113937506695fff39eb120edf2470.jpg

Så gott som tomt på baksidan nu. Skönt! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-f148c8798b18af933e82ba5a11bbef62.jpg

Sprickor i "väggen" i turbon. Något som vet hur mycket som är "okej" i sprickväg? Det är inte så jättefärligt just nu, men kan vara bra att veta. Den glappar även ytterst lite i sidled. Så den ger väl upp snart. Får dock montera den ändå, då jag inte har råd med en ny just nu..
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-d55ec081b1bc0bbf77b8821144cee727.jpg

Plockade även bort alla vevhusventilationsrör, massa äckligt kladd överallt i slangar! Var väl dags för en rengöring kanske wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-b8362e9d832f3c3c0cf252e005e76c70.jpg

Så här lämnade jag det idag. Kunde inte göra så mycket mer då jag behöver en mjuk hammare att slå bort ventilkåpan med. Hade ju gärna bänt bort den med något.. Men det är ju aja baja.. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-ecbedbfd4d3f39e47658654b059362b1.jpg

Fortsätter imorgon, och då åker förhoppningsvis toppen av..
Får vi se hur domen lyder! smile

Senast redigerat av zagzer (13 mars 2014)

Ahonen
14 mars 2014 · 350 Inlägg

BlueScreeen skrev:
men hur blir de sen då men alla remmar och hjul på vänster sidan av motorn, blir det inte trångt där när motorn sitter i bilen? yikes skulle ju själv vilja öppna motorn å kolla att allt ser bra ut å byta lite förslitningssaker, men iom att jag inte har motorlyft å sånt elr kunskap, (har dock en haynes bok) så har jag inte orkat med det roll

Jo trångt är det verkligen! Men det går smile

Senast redigerat av zagzer (14 mars 2014)

Ahonen
14 mars 2014 · 350 Inlägg

Så en liten update från idag då.

Fortsatte ju där jag slutade igår. Ventilkåpan åkte av, sen toppen. Låter bilderna tala för sig själva..

Det va lite vattenblandad olja här, men mest massa gammal skit från oljan. Typ klumpar. Inte najs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-23f01c41f5f81523f4f326e777e9cc42.jpg

Och.. Som jag misstänkte, en spricka i fodret! Så jäkla typiskt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-0d1656485b1456d2b1cf91e98ee16155.jpg

Så läget som det ser ut nu måste jag ha en ny motor.. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men hade nästan räknat med det. Så nu blir bilen ståendes ett tag tills jag får ihop lite pengar till en ny motor.
Ska försöka få tag i en bottendel från en T4 fas 1. Med topp osv från min nuvarande motor. Som jag förstått ska det gå att göra relativt utan modifikationer, men håller fortfarande på att luska i det.

Att hinna ett block från en fas1 vore det absolut bästa. Inte bara i hållbarhetssynpunkt, men även för framtida planer... wink

Stay tuned, än ger jag inte upp!

Ahonen
15 mars 2014 · 350 Inlägg

BlueScreeen skrev:
dessa motorer är ju inte dom hållbaraste som sagt tongue

Utan trim är dom ju väldigt hållbara, likaså med steg1. Men steg3 kan börja bli en liten risk.
Men oftast så brukar tydligen fas2 T4:orna inte ha några som helst problem med just steg 3.
Så jag hade väl otur kanske smile

Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Diio skrev:
starkt jobbat måste jag säga att stå i ett sådant garage och meka! antar att det är belysning som slocknar ibland så man måste slå på knappen då och då? wink

sprickorna i turbon ingen fara bara dom inte går igenom och ut på utsidan eller att det är mycket runt wastegate porten smile


kommer följa denna tråd ^^

Inte det bästa stället att vara på direkt big_smile
Nä, det slockar aldrig. Men har ingen lampa direkt över bilen, och den ända som är i närheten täcker motorhuven istället tongue Så har med mig en lampa jag laddar hemma, men när batteriet tar slut, så tar även mecklusten slut, för det blir väldigt mörkt i motorrummet eller under bilen då ^^

Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Har en ny motor som är på ingång. Får hem den antingen i slutet på denna vecka, eller i slutet på nästa.
Så snart kommer det nya uppdateringar big_smile

Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

hur fan lyckas men spräcka blocket från första början? e inte steg 3 max 300? det borde nästan alla block klara av tycker jag..

Tunna cylinderväggar gör att den inte tål så mycket laddtryck.

Diio skrev:

zagzer skrev:
Fixar en T4, fas1. Bättre block, så spricker det inte iallafall! smile

antar att du tänkt byta kolvar och stakar också? smile då det inte är samma storlek på t4 fas1 och 2 ^^

Nä, kommer bara att köra på en komplett Fas1 botten, med dom kolvarna och stakarna som sitter i när jag får motorn.
Slänger på min Fas2 topp bara istället.

Har inte pengarna att lägga ner på borra, nya stakar och nya kolvar. Bilen måste rulla snarast, och vill inte få problem med blocket igen. Därför jag väljer detta blocket smile

Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Diio skrev:

Dynamic_Bass skrev:

hur fan lyckas men spräcka blocket från första början? e inte steg 3 max 300? det borde nästan alla block klara av tycker jag..

steg 3 är 250 hk smile

men kan vara så att någon har dratt på mer ladd än vad som är tänkt  = värme  = problem sad

jo men ändå vilket skit block att inte klara av lite ladd, men vet man inte vad man gör när man trimmar så kan de gå illa wink

Blocket bygger dom ju inte efter att nån som köper bilen tänker trimma tongue

Ahonen
18 mars 2014 · 350 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

zagzer skrev:

Dynamic_Bass skrev:

jo men ändå vilket skit block att inte klara av lite ladd, men vet man inte vad man gör när man trimmar så kan de gå illa wink

Blocket bygger dom ju inte efter att nån som köper bilen tänker trimma tongue

nej men vit femmorna håller fint, vet att man kan ha ca 500+ hk innan man kan behöva sätta ner stavar, men Torpis (tror jag han heter) han har ca 640 hk i sin s40 med samma motor som du har, men har man inte koll på tempen så kan man nog spräcka alla block

Finns ju vitfemmor med 83mm borr som får exakt samma problem som x40 blocket som är 83mm borr får. Så ingen skillnad egentligen smile

Och Torpis har inte samma motor som jag. Även han har bytt block till ett fas1 block. Just för att kunna trimma smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang