Rquired
Allmänt envis
20 mars 2014
· 12 512 Inlägg
maaw skrev:
Tycker ni att 2.5T är ett bättre alternativ i XC90 än D5 får ni väl tycka det. Tror inte många håller med.
Vill tillägga vad jag faktiskt skrev från början, då det inte handlade om några effektsiffror eller 0-100kmh
"En 2.5T XC90 blir man vansinnig på. Den orkar knappt dra sig själv, för att inte tala om att köra släp/husvagn."
Dra iväg ifrån en korsning med 2.5T är drygt, man får gasa mycket.. Speciellt med släp.
Det går lättare och smidigare med D5, därav väljer alla som drar transportsläp Diesel. Det är inget nytt.
Med D5 känner du inte av XC90 tunga vikt lika mycket som med 2.5T och det känns piggare.
Fattar inte varför det är så svårt att förstå.
Jag försöker inte vara otrevlig, men detta är inte direkt något konstig teori. Att tjafsa emot för att bilen gör 0-100 typ 0.3 sekunder snabbare tycker jag är otroligt drygt. Men ska inte bidra till mer OT.
Då ber jag om ursäkt för att ha uppfattat dig som otrevlig tidigare men jag förstår inte heller var missförståndet uppstår, jag har inte diskuterat acceleration tidigare och bryr mig ärligt talat inte om hur snabb en bil är från rödljuset heller. Men en 2.5t är starkare än en D5 och behöver anstränga sig mindre för att dra iväg från en korsning eller för att starta med ett tungt släp på kroken, ta en titt på siffrorna ovan.
Jag blir lite konfunderad när du skriver att det inte handlar om effekt? Det som avgör hur stark en bil är eller hur tungt en bil orkar att dra är just mängden energi motorn orkar utveckla under en viss tid, eller med en annat ord vilken effekt den utvecklar. Vridmomentet säger dig ingenting utan är en av två faktorer som tillsammans med varvtalet ger dig en effekt, enligt formeln Effekt=moment X varvtal.
Vridmoment i sig är en tidlös enhet och säger dig inget, 1Nm kan vara "mer" än vad 2Nm är. Om du får veta att en viss bil har 400Nm så säger det dig ingenting om hur stark bilen är, först när du vet att motorn ger 400Nm vid 1500varv/minut så kan du räkna ut att det blir 400X1500/7022=85.5Hk. Och kopplar du ett tungt släp till den bilen är det motorns 85.5Hk som drar det tunga släpet framåt inte de 400Nm.
Förstår du nu varför jag och Busgrabb har reagerat? En XC90 2.5t är upp emot 25% starkare än vad en D5 är på låga varv och därför behöver dieselmotorn arbeta hårdare och på högre varv än vad bensinmotorn behöver göra för att få fart på ekipaget i det här fallet, förutsatt att motorn är frisk förstås.
Och angående det där att alla som drar tunga släp väljer diesel så har jag aldrig haft en dieselbil trots att jag haft och dragit tunga släp, så för mig var det nytt!
Senast redigerat av Rquired (20 mars 2014)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.