Oseriös bilhandlare?

Zlatinis
24 mars 2014 · 3 Inlägg

Hejsan!

Köpte förra tisdagen en honda civic type r 2002. Den var nyser och jag fick den besiktigad innan leverans.
Men! Häromdagen började motorlampan lysa, och när jag tog kontakt med bilhandlaren var han inte intresserad av att hjälpa mig.
så nu är fråga vad är rätt och fel, fick tydligen ingen garanti på bilen, men borde det inte finnas någon konsumentlagen?

Bilen köpt i Helsingborg gav 50.000kr den har gått 150 mil om det gör någon skillnad.

Tacksam för tips och svar smile

Kille född 89 ny inom sportbilesvärlden, kan ju tacka min kompis Koffez för det. Ska bli kul att fixa upp bilen lite och lägga upp bilder hoppas man får bra feedback. Peace out!
Peter_5565
24 mars 2014 · 326 Inlägg

Klart du har rätt att reklamera. Han kan bara komma undan om det står i köpeavtalet att det är nåt fel på bilen.
På honom igen, och ger han sig inte så vänd dig till ARN. Är det en oseriös handlare skiter han i det också, men då riskerar han att hamna i Svarta Listan i alla fall.
Kolla på Konsumentverkets hemsida om Konsumentköplagen så ser du vilka rättigheter du har.

Korsen
24 mars 2014 · 236 Inlägg

eftersom det är handlare så har du garanti om inte annat står i köpepapperna ...

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
Lyngmo
24 mars 2014 · 466 Inlägg

får man fråga vart du köpte den ?

ha d

KHRacing
24 mars 2014 ·

är det inte så att alla fordon som kostar över en viss summa,, 6000kr? skall innefattas av en garanti ?
samt varudeklaration enligt lag ?

Hamilton
24 mars 2014 · 8 864 Inlägg

Finns ingen lag på att man ska lämna garanti, det är helt upp till säljaren.

Fotograf på tierpidag.se
Presidento Of World
24 mars 2014 · 3 306 Inlägg

varför har bilen gått så lite om den är så gammal? 150mil bara? låter skumt men men. .

kontakta hen igen fråga om han är beredd att ta lite ansvar annars hotar du helt enkelt med ARN med halvt arg/seriös attityd. funkat för mig även om dom inte ville ta allt på sig så vart det iallafall hälften (felsökning,plus 40% rep-kostnad)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hamilton
24 mars 2014 · 8 864 Inlägg

Zlatinis skrev:
Oj skulle stå 15800 Mil smile Vilket dock fortfarande inte är mycket för en honda..

Hitta även ett urklipp om en dispyt.

http://knyt.se/blog/2012/06/28/hbg-bilf … va-bilkop/

ARN i all ära men deras beslut är inte vattenvärt då företagen inte behöver följa dom.
Bättre du försöker lösa det direkt med företaget.

Fotograf på tierpidag.se
partyvan
24 mars 2014 · 1 071 Inlägg

Kompisen som har bilfirma säger att över 14999:- så måste man ge en månads garanti som minst

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
TheMPG
24 mars 2014 · 141 Inlägg

Trafiksäkerhetsgaranti ja, täcker ej motorfel

Jag fixar din A/C, skicka PM
Hamilton
25 mars 2014 · 8 864 Inlägg

MRF anslutna måste lämna garantier övriga kan göra som dom vill. Finns som sagt ingen lag på att man måste lämna garantier vare sig på nya eller begagnade bilar.

Läser man MRF"s garantivillkor så hittar man massor av kryphål som skulle fungera i trådskaparens fel.
http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx

Att skriva att företaget i den här tråden är oseriös är inte rätt då dom inte kan besvara inlägget.

Senast redigerat av Hamilton (25 mars 2014)

Fotograf på tierpidag.se
Peter_5565
25 mars 2014 · 326 Inlägg

TheMPG skrev:
Trafiksäkerhetsgaranti ja, täcker ej motorfel

Som jag sa till en handlare när jag klagade på ett motorfel på en bil jag köpt när han sa som du..

"Din trafiksäkerhetsgaranti kan du stoppa upp nånstans, jag lutar mig mot Konsumentköplagen". Han gav sig direkt...

Shaf
25 mars 2014 · 122 Inlägg

Saxxat från Konsumentverket:

http://www.konsumentverket.se/vara-omra … ch-fordon/
"Bilförsäljaren är ansvarig för fel som du inte blivit informerad om vid köpet. Det går alltså inte att friskriva sig från ansvar genom att säga att bilen har sålts i befintligt skick. Kontakta därför försäljaren igen och hänvisa till konsumentköplagen. Där står det att du har reklamationsrätt. Det innebär att du har rätt att klaga på en vara inom 3 år från inköpsdatum. Under de första 6 månaderna är det dessutom försäljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början.

Om ni ändå inte kommer överens kan du kontakta konsumentvägledaren i din kommun för att få råd och hjälp."

Senast redigerat av Shaf (25 mars 2014)

Snoogiloo
25 mars 2014 · 685 Inlägg

En sak du borde kolla i köpekontraktet är om det står att den såldes som renoveringsobjekt. En på jobbet som råkade ut för detta och då gäller ingen garanti alls för att du har köpt bilen och vetat om att det behöver repareras! Även denna köptes i Helsingborg om jag inte minns fel..

Peter_5565
25 mars 2014 · 326 Inlägg

Snoogiloo skrev:
En sak du borde kolla i köpekontraktet är om det står att den såldes som renoveringsobjekt.

Precis! Står det så och man har skrivit på så är man oftast rökt.

jocke_gronberg
25 mars 2014 · 4 586 Inlägg

När det gäller en 12 år gammal bil så kan du inte få några garantier. Ofta brukar bilar som stått ett tag säkert med urladdat batteri ge lite felkoder. Läs av dom behöver inte vara några fel på bilen

mange_240
25 mars 2014 · 1 562 Inlägg

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re … tkoplagen/  Enligt denna ska säljaren reparera eller ta tillbaka bilen. Så länge han inte upplyste dig om felen före köpet, står inget om maxålder, minimipris eller maxmiltal.

Senast redigerat av mange_240 (25 mars 2014)

jocke_gronberg
25 mars 2014 · 4 586 Inlägg

mange_240 skrev:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/  Enligt denna ska säljaren reparera eller ta tillbaka bilen. Så länge han inte upplyste dig om felen före köpet, står inget om maxålder, minimipris eller maxmiltal.

Då lampan inte lös vid köpet så är det svårt att påvisa att felet fanns vid försäljning av bilen.

Säljaren vill då såklart ej laga fel som inte har känt till har ej någon krav på att göra det heller.

lagen låter bra men kryphål finns

mange_240
25 mars 2014 · 1 562 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

mange_240 skrev:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/  Enligt denna ska säljaren reparera eller ta tillbaka bilen. Så länge han inte upplyste dig om felen före köpet, står inget om maxålder, minimipris eller maxmiltal.

Då lampan inte lös vid köpet så är det svårt att påvisa att felet fanns vid försäljning av bilen.

Säljaren vill då såklart ej laga fel som inte har känt till har ej någon krav på att göra det heller.

lagen låter bra men kryphål finns

Finns inga kryphål, bara oseriösa människor. TS har råkat ut för det senare som det verkar, får hoppas det inte är något större fel.

jocke_gronberg
25 mars 2014 · 4 586 Inlägg

mange_240 skrev:

jocke_gronberg skrev:

mange_240 skrev:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/  Enligt denna ska säljaren reparera eller ta tillbaka bilen. Så länge han inte upplyste dig om felen före köpet, står inget om maxålder, minimipris eller maxmiltal.

Då lampan inte lös vid köpet så är det svårt att påvisa att felet fanns vid försäljning av bilen.

Säljaren vill då såklart ej laga fel som inte har känt till har ej någon krav på att göra det heller.

lagen låter bra men kryphål finns

Finns inga kryphål, bara oseriösa människor. TS har råkat ut för det senare som det verkar, får hoppas det inte är något större fel.

Tänkte mest på detta.

Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang