Oseriös bilhandlare?

discokapten Kapten på disco!
25 mars 2014 · 1 729 Inlägg

Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt.

Vilket är i det närmaste omöjligt, den lagtexten är där för att du inte ska kunna orsaka fel (köra på saker) och kräva att försäljaren lagar det.

Anledningen till att vi har varudeklarerade bilar i Sverige är att man ska kunna köpa en begagnad bil som total novis utan att bli blåst. Sen om bilhandlaren inte går igenom bilen innan försäljning och skriver inget att anmärka på varudeklarationen är faktiskt upp till honom, lagen är inte ny och kan man den inte som bilförsäljare så är man fan bra dum.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Shaf
25 mars 2014 · 122 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Då lampan inte lös vid köpet så är det svårt att påvisa att felet fanns vid försäljning av bilen.

Precis som discokapten säger så är det upp till försäljaren att bevisa att felet inte fanns vid försäljning. Hur de sen går tillväga är försäljarens ansvar och bekymmer. Tråkigt när det händer, jag står själv i valet och kvalet att bestrida min radio som la av efter någon vecka i min bil. En radio ska överleva längre än 4 år, även om bilförsäljaren var nonchalant nog att skratta mig rakt i ansiktet när jag frågade om garanti.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang