Då var det dags för en uppdatering, det blir lite bildbomb

Jag tänkte ta och förklara lite mer i detalj hur man sätter ihop motorn så att de som är intresserade kanske förstår hur de går till.
Jag har iallafall satt ihop stakar och kolvar, monterat dem i motorblocket. topplocket är monterat och även insugsgrenröret

De delar du behöver för att montera ihop staken med kolven är en kolvbult och 2 låsringar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-5d60441ba0b3cc40943fce9674cb0576.jpg]()
Det är viktigt att märka stakar och kolvar så att man inte blandar ihop dem efter att man balanserat in dem
Det första man gör när man skall montera ihop stakarna och kolvarna är att få allt ordentligt rent, sedan oljar du in kolvbulten för att man skall ha en lättglidande led vid den första uppstarten
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-7089b3ca33801e4c408649e3af2e2ba6.jpg]()
Börja med att sikta in staken så att glidytorna för kolvbulten ligger i lod med kolvens glidytor
Tryck kolvbulten på plats med en roterande rörelse så oljefilmen fördelar sig jämt över glidytorna
Säkerställ kolvbultens plats med låsringarna, en på var sida om kolven
Innan monterar kolvar och stakar i blocket skall man montera kolvringarna, den undra av dem som också kallas för oljeskrarapring är den som huvudsakligen ska se till att inte olja tränger upp från nedre delen av blocket upp i förbräningsrummet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-6a4f548b60b8471bc930029d887d9e2c.jpg]()
Montering av oljeskrapringen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-54eb0e3a6148c0c8632833e3e63762f6.jpg]()
Se till att ha kolvingarna med rätt sida upp
Använd ett rakblad eller ett bladmått för att montera kolvingarna så de ej repar kolven
Överblick på hur kolvringarna skall sitta vid montering, hynesboken är ett bra hjälpmedel
När man skall montera kolvarna och stakarna i blocket behöver man en kolvringspress, denna är köpt på biltema och fungerar utmärkt
Innan man knackar ner kolvarna i cylinderloppet är det viktigt att olja in cylinderlopp och kolvarna+kolvringarna
Knacka försiktigt ner stakar och kolvar med skaftet på en gammal hammare i trä
Olja in vevlagerna och se till så där inte är några skador på dem, se även till att montera överfallet med den jackade sidan mot stakens jackade sida då de är slipade så (i mitt fall är det så)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-9634124906f5464764a14ef74da38a62.jpg]()
I mitt fall använder jag arp-bultar till stakarna och de ska spännas med 66 nm 3 gånger med gängerna infettade i arpfett.
Så ser det ut ifrån undersidan. snurra gärna ett varv på veven efter montering av varje stake+kolv så allt rör sig lätt. då märker du lättare om där blir problem
Nu tackar jag för mig för ikväll, där är mycket fler bilder och saker att skriva som kommer inom kort, stay tuned, sov med övertryck i insuget
