2651
Sök

V40 motorbygge och styling (långtidsprojekt)

Renovering och ombyggnad av min v40 2,0t (byte till t4 motor) för bättre prestanda, även styling av interiör och exteriör

90 331 Visningar
Projektet avslutat 23 april 2016
292 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#201
Dags för ny update då smile

Det händer mycket nu och ni kommer få en liten tjuvkik på oljekylsystemet bland annat wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-041d2464f52fbd3f719cfb21d4a4d0df.jpg
Topplocket på plats på motorblocket


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-2fdf9c2113da8b9abd903a21809dfff9.jpg
Topplocksbultarna skall smännas i en viss ordning på t4:an spänner man först alla bultar 20 nm sedan 60 nm därefter vinkeldrar man dem 150 grader


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-8652d48110dde421e647a5c096c0aab2.jpg
Tacingtermostat från j-spec som öppnar vid 67 grader och en ny termostatpacning ifrån volvo


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-27cc512acc2857c71eabc2720a1a31bb.jpg
Termostaten på plats smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-43e87f47c4de0ee8403fb8c5099d5fb5.jpg
Också locket på, jag kommer dock behöva ett nytt termostathus då jag ska köra med nuke bränslebrygga och tempgivaren är ivägen för AN- kopplingarna


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-0de2d34f9f22bdb263adea4ce4834667.jpg
Jag fäster vattenröret på avgassidan på toppen


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-deafdff2798ec43fad10a0a468236d05.jpg
Diverse slangar och rör på plats till oljefällan


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-4fce37475c271d40c6b673dc49f79e72.jpg
Jag har fått hem mitt billet-kompressorhjul från turbomeck.se


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-b57f77602e6f89dcbbfe57531ecd4c69.jpg
Såja, nu till det ni har undrat Över, jag har tagit ett oljetråg från s/v40 råsmodell 96-97, där är exakt samma fästpunkter som på de nyare oljetrågen men där är ej "insatsfilter" utan "plåtfilter" istället då är det enkelt att skruva på en så kallad sandwich-addapter för att kunna plocka ut olja till en oljekyl


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-f0ddde377306cd132af52d8403c4fc5a.jpg
Oljekylkittet kopplas ihop med slangar som fås med i kittet jag köpte och det är bara att skruva ihop, tänk på att man kan beställa kittet med eller utan termostat, jag valde med termostat så motorn blir varm lite snabbare. termostaten öppnar vid 89 grader.


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-12ca7fb4ac4dabb7b02dd52a98994a79.jpg
Där finns alltid två sidor på ett mynt, nackdelen med att montera oljekylen är att orginal oljekyl kyls även med vatten, det innebär att man måste plugga igen vattenrören så det inte läcker smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-a294497040eabf8df98ad78d1b7b2645.jpg
Kunde inte hålla mig, kompressorhjulet är monterat på ett i stort sätt nytt 18t agg med 7:ans vinklade avgashus på, sedan bytar jag bara kompressorhuset till ett 19t kompressorhus och saken är klar, dock så ska turbon in på balansering. Sakerna ska ju hålla! wink

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

354 Inlägg
1 februari 2015
#202
fränt med tråg från96-97! smart att ta termostat
har löser du termostathuset så det funkar med railen?
har mejlat dig ang kammarna, skickar pm sen ifall du ej fått det..


292 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#203
rudarmy skrev:
fränt med tråg från96-97! smart att ta termostat
har löser du termostathuset så det funkar med railen?
har mejlat dig ang kammarna, skickar pm sen ifall du ej fått det..

Om jag svestar in givaren så den ligger vågrätt in i termostathuset istället för att ha den lodrätt som idag så kommer jag få plats med AN-kopplingen och railen, den givaren är ju extra till nirat så den är ju inte medräknad när de tog fram railen, så nu är där lite vattenrör och termostatlock som behövs svetsas om smile

Nu vet ni hur de fungerar med oljekylen iallafall, inget svårt men lösningarna med placering brukar ju vara individuell för var bil smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

570 Inlägg
1 februari 2015
#204
nice med update! ser riktigt bra ut! smile


292 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#205
Diio skrev:
nice med update! ser riktigt bra ut! smile

Tack, hoppas de blev bra förklarat ned oljekylen smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

2 Inlägg
2 februari 2015
#206
Riktigt fint blir det! smile var har du beställt adaptern till oljekyl om man får fråga? smile

Never drive faster than your guardian angel can fly.

570 Inlägg
3 februari 2015
#207
flexet skrev:
Diio skrev:
nice med update! ser riktigt bra ut! smile

Tack, hoppas de blev bra förklarat ned oljekylen smile

ja det var bra förklarat! smile men undrar varför du valde att ta bort den kylare som sitter på original? eller blir den i vägen för nya mellan delen innan filtret?


292 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#208
Eskilboe skrev:
Riktigt fint blir det! smile var har du beställt adaptern till oljekyl om man får fråga? smile

Jag beställde oljekylkittet ifrån streetperformance.se, där kan du även välja modellanpassad kyl till din egen bil.

Diio skrev:
flexet skrev:
Diio skrev:
nice med update! ser riktigt bra ut! smile

Tack, hoppas de blev bra förklarat ned oljekylen smile

ja det var bra förklarat! smile men undrar varför du valde att ta bort den kylare som sitter på original? eller blir den i vägen för nya mellan delen innan filtret?

På oljetråget från 96-97 har du ingen oljekyl byggt på tråget, var den sitter orginal på de modellerna vet jag inte så de låter jag vara osagt (om där ens är oljekyl) , men iallafall så känner jag att det är lättare att svetsa igen vattenkanalerna än att modifiera på en dåligt fungerande oljekyl på ett tråg som inte är byggt för oljekyl.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

208 Inlägg
20 februari 2015
#209
flexet skrev:
Får ju köra en liten uppdatering på kvällens arbete!
Fortsatte att jobba på med min Fmic idag, fick kapa mer i krockbalken och borra lite.
Tyckte i alla fall att resultatet blev bra, och för er som vill montera Fmic på era x40 så blir där tydligt utförande på hur jag har gjort och vilka delar jag har byggt med. smile
Har för ett tag sedan införskaffat lite nya undre motorfästen också, och så får ni se på hur orginalfästet såg ut efter steg 4 chippet.

 
http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-7f410f85c01bdd90759b1fc5323f172d.jpg
Jag fick göra ett borrhål i övre delen av krockbalken för att kunna komma åt med verktyg att spänna åt bultarna med.


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-aeee3da7ca2150a0f03fd818fff39c18.jpg
Ursäkta den dåliga kvalitén på fotot, fick i alla fall borra ett mindre hål från undersidan på krockbalken, som ni ser så har jag filat hålet lite avlångt då min fmic inte blev centrerad först (jag mätte dåligt).
Bilden är tagen inuti krockbalken för er som undrar. Bult: m8 2st


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-e8dc03a47a5dfe0b031477b9fc3dcc48.jpg
Då var intercoolern på plats, storlek på den är 550x180x65 med 2,5" anslutningar.
Jag behövde även kapa bort mer på den vinkeln som sticker ner från krockbalken än vad som syns på bilden från förra uppateringen


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-9277954120f4b7ac566a08c24efb53c1.jpg
Hängde upp fronten lite snabbt. jag kommer få slipa bort lite material på fronten också så att ic:n får plats ordentligt.
Det kommer även se snyggare ut eftersom fronten följer ic:n bättre då.
Fronten döljer de borrhålen som ni ser på första bilden i detta inlägget


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-a52a1a93e14c852354d15eefd833bdf0.jpg
Motorfästen som är i helgjutet gummi kommer att monteras på subframen innan motorn åker på plats igen


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-0884664eeb042018808ce0d1a732cf64.jpg
Såhär kan det se ut när man har kört med för mycket effekt med original motorfäste! inte bra...

För mycket effekt ??? Kan man få det ?

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

292 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
#210
Volvo-V40-T4 skrev:
flexet skrev:
Får ju köra en liten uppdatering på kvällens arbete!
Fortsatte att jobba på med min Fmic idag, fick kapa mer i krockbalken och borra lite.
Tyckte i alla fall att resultatet blev bra, och för er som vill montera Fmic på era x40 så blir där tydligt utförande på hur jag har gjort och vilka delar jag har byggt med. smile
Har för ett tag sedan införskaffat lite nya undre motorfästen också, och så får ni se på hur orginalfästet såg ut efter steg 4 chippet.

 
http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-7f410f85c01bdd90759b1fc5323f172d.jpg
Jag fick göra ett borrhål i övre delen av krockbalken för att kunna komma åt med verktyg att spänna åt bultarna med.


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-aeee3da7ca2150a0f03fd818fff39c18.jpg
Ursäkta den dåliga kvalitén på fotot, fick i alla fall borra ett mindre hål från undersidan på krockbalken, som ni ser så har jag filat hålet lite avlångt då min fmic inte blev centrerad först (jag mätte dåligt).
Bilden är tagen inuti krockbalken för er som undrar. Bult: m8 2st


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-e8dc03a47a5dfe0b031477b9fc3dcc48.jpg
Då var intercoolern på plats, storlek på den är 550x180x65 med 2,5" anslutningar.
Jag behövde även kapa bort mer på den vinkeln som sticker ner från krockbalken än vad som syns på bilden från förra uppateringen


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-9277954120f4b7ac566a08c24efb53c1.jpg
Hängde upp fronten lite snabbt. jag kommer få slipa bort lite material på fronten också så att ic:n får plats ordentligt.
Det kommer även se snyggare ut eftersom fronten följer ic:n bättre då.
Fronten döljer de borrhålen som ni ser på första bilden i detta inlägget


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-a52a1a93e14c852354d15eefd833bdf0.jpg
Motorfästen som är i helgjutet gummi kommer att monteras på subframen innan motorn åker på plats igen


http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-0884664eeb042018808ce0d1a732cf64.jpg
Såhär kan det se ut när man har kört med för mycket effekt med original motorfäste! inte bra...

För mycket effekt ??? Kan man få det ?

Haha nä de kan man väl inte big_smile men där kan finnas saker som inte klarar de wink

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

292 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#211
då var det dags för en uppdatering till. Det har hänt en hel del sedan sist och jag har inte tagit mig tid att uppdatera min tråd. det är inte säkert att jag hinner med allt jag har gjort i denna uppdateringen men jag har mycket bilder och info att dela med mig av smile

Jag har valt att sätta ihop motorn med orginalkamaxlar denna gången också. Sedan har jag fått lägga ner stor möda på att göra rent oljetråget ifrån gamla rester och även målat de jag fick även modefiera det lite för att kunna montera det och ni kommer få bilder på det. jag har även byggt mitt eget fäste till nuke railen och fått några leveranser till med saker. Det blir ingen 044 pump, jag valde att beställa en aem 320 intankpump istället för snyggare installation och även ännu bättre prestanda!
slang till etanol har inhandlats och provats i ett etanolbad i ca 2-3 veckor så det verkligen klarar av etanolen och inte gör att bilen går sönder om slangen smälter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-b35059c579ddecf0eeadced70e92c2dc.jpg
Såhär löste jag problemet med vattenledningarna till orginal oljekylen


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-7dad30b1000dc95c7162620d591acc50.jpg
Byggde ihop ett kamaxelvertyg lite snabbt, kan även fixa detta till andra om någon behöver smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-2b6a599289e07b4aa099a0953a812e86.jpg
När man lägger på den flytande packningen på fogytan ska man se till att lägga på ett tunt och jämt lager, jag använder mig av den mjuka sidan på en disksvamp och duttar på packningen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-da353263075e610328545d1b45bb9206.jpg
Bultarna till topplocket spänns 17 nm


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-8e295310fefde97e1a2dba9a63461987.jpg
kamremmen på plats, lägg också märke till att på insugskammen har du 2 bulthål övanför centrum på kamaxlen medans du på avgaskammen enbart har 1 hål ovanför, detta är när kammarna är i nolläge


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-777cf722bea0dbe8640095425b43e2ce.jpg
Mitt modefierade oljetråg från årsmodell -97 där jag fick klippa bort en bit av skvalpplåten och kapa i lite av ett skvalpjärn i tråget för att det skulle passa med min oljesil


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-74fe0552e063560d6ae98bc5448fc82c.jpg
Innan jag skruvade tråget på plats så målade jag det med svart motorfärg


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-4d47d62af8517e93823d80a81b6882cd.jpg
Jag sågade av en del av ett profiljärn för att göra mitt fäste till fuelrailen, det kan vara bra att tänka på för er som har funderat på att köpa dessa fuelrailar att de krävs ett egenbyggt fäste


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-b74875a3f50eff3acb14dad00041da43.jpg
Fästet till fuelrailen är färdigbyggt och svartmålat och spridarna sitter fastskruvade i railen, glöm inte att fetta in o-ringarna till spridarna när ni trycker dem på plats smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-77279d904449aac349dc329b47158bce.jpg
Railen monterad på insuget smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-0351ce9b54a01761d72b183a969d6de1.jpg
Grenröret på plats med nya grenrörspackningar, bultarna är dragna med 25 nm


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-432ed65166f3a0ce4da1c15ba8804e59.jpg
Generatorn på plats


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-d02dc521ca9e032a167b9a2d1187cc08.jpg
Lite bränslesystem nu då, på s/v40 bilarna finns där ingen bränsleretur orginal men bilarna är förbredda med retur på bränslearmaturen. Anslutningen i mitten är för bräsnlet ut och anslutningen till vänster på bilden är där du kopplar på slangen om du har byggt om med bränsleretur. De blir fler bilder senare på när jag monterar aem pumpen i orginal bränslearmaturen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-02b9e247fa40fe819b6af2d91442f5ba.jpg
Sedan har även bränsletrycksregulatorn fått en mätare så man kan ställa in bränsletrycket rätt smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-fe316c3cbb59ad69232bd47f2bee0b09.jpg
Ögonlocken omlackerade


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-25cb92038acc45a681cc16d74ff9fdd3.jpg
Det händer mycket nu, den nya intercoolern är på plats även min läpp är lackad och på plats, glad och nöjd smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-35d047398c766c7acd0890c2030fa1c8.jpg
oljekylen är också monterad på plats, dock behöver jag få den lite längre fram så de blir att kapa lite försiktigt i fronten och få fram kylen lite mer så ic slangarna får plats. men oavsätt lär den få bra kylning där smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-3bca378b7b32a7a4c41a874e16e73e11.jpg
Den här ska nog kunna trycka bränsle så det räcker smile

de var allt för denna gången smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

354 Inlägg
22 februari 2015
#212
Kul att det går framåt:) bra jobbat!


292 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#213
rudarmy skrev:
Kul att det går framåt:) bra jobbat!

Tack så mycket, ska bli roligt att se vad man får ut utav de smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

292 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#214
Tänkte höra lite med er läsare om ni har något bra tips på motorolja till trimmade bilar, vad kör ni med för oljor i era bilar osv

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

570 Inlägg
26 februari 2015
#215
flexet skrev:
Tänkte höra lite med er läsare om ni har något bra tips på motorolja till trimmade bilar, vad kör ni med för oljor i era bilar osv

Kör biltema 5W50 helsyntet funkar kanon smile

har dock "bara" steg 4


354 Inlägg
26 februari 2015
#216
Diio skrev:
flexet skrev:
Tänkte höra lite med er läsare om ni har något bra tips på motorolja till trimmade bilar, vad kör ni med för oljor i era bilar osv

Kör biltema 5W50 helsyntet funkar kanon smile

har dock "bara" steg 4

Den funkar bra men blir lite väl tunn på bana å stripp enligt mina erfarenheter, nu har ju du bättre oljekyl men skulle köra Castrol Edge/magnatech för att vara på den säkra sidan!


208 Inlägg
27 februari 2015
#217
flexet skrev:
Tänkte höra lite med er läsare om ni har något bra tips på motorolja till trimmade bilar, vad kör ni med för oljor i era bilar osv

Castrol or walviline för trimmade motorer enligt race killar.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

292 Inlägg
28 februari 2015
Trådstartare
#218
Diio skrev:
flexet skrev:
Tänkte höra lite med er läsare om ni har något bra tips på motorolja till trimmade bilar, vad kör ni med för oljor i era bilar osv

Kör biltema 5W50 helsyntet funkar kanon smile

har dock "bara" steg 4

rudarmy skrev:
Diio skrev:
flexet skrev:
Tänkte höra lite med er läsare om ni har något bra tips på motorolja till trimmade bilar, vad kör ni med för oljor i era bilar osv

Kör biltema 5W50 helsyntet funkar kanon smile

har dock "bara" steg 4

Den funkar bra men blir lite väl tunn på bana å stripp enligt mina erfarenheter, nu har ju du bättre oljekyl men skulle köra Castrol Edge/magnatech för att vara på den säkra sidan!

Volvo-V40-T4 skrev:
flexet skrev:
Tänkte höra lite med er läsare om ni har något bra tips på motorolja till trimmade bilar, vad kör ni med för oljor i era bilar osv

Castrol or walviline för trimmade motorer enligt race killar.

Kollade lite på vad grabbarna i "autotech motorsport drivers" på Facebook hade att säga.
Där fick jag fram av 2 st som kör t4:or med över 400 hk att de kör mobil 5w50 och av den ena som var finsk sa att han inte hade några problem med oljetemp däremot blev det en vilda diskutioner om castrol edge 10w60 som jag körde med innan om att den var för tjock så inte motorn riktigt hängde med. De kan ju stämma då jag hade högt vevhustryck på min bil och sköt Stickan om den inte satt med strips.
Och ja min vevhusvent är fräst och jag har ny oljefälla.

Så för min del blir det nog mobil 5w50 då den verkar beprövad och väl smöjande men ej för tjock.

Sedan har jag även viktig info gällande "etanolslang" som jag köpte på swedol. Den har simmat i etanol i 3 veckors tid nu och när man tar på slangen så blir man svart om handen. Med andra ord den tål inte etanol och där måste man vara noga om man ska konvertera för att ha hela slangen i spridarna efter 2 veckor vill jag ju inte!

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

292 Inlägg
6 mars 2015
Trådstartare
#219
Lite prylar till salu från tidigare projekt
http://www.blocket.se/vi/58972964.htm
044 pumpen och kopplingen är sålt.

Allt ljud son har suttit i bilen är även till salu, hör av er i PM för mer info och priser

Blir uppdatering i helgen, turbon tillbaka nu så jag får snart ihop kärran smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

151 Inlägg
29 mars 2015
#220
hur går de med vförtian igentligen? wink



Sök