Hur mycket bensin drar din Volvo bildbevis kan vara bra med :)

volvo-93
30 april 2014 · 625 Inlägg

Hej alla på garaget vad har ni för förbrukning i eran gamla B230 motor, hur kommer det sig att dom motorerna drar olika mycket min finaste Volvo 740 drar omkring 0,8-0,9 medans min andra 740 drar 1,3. Så fort jag tankar min bil nästa gång så tar jag kort på trippen och på pumpen för ingen tror mig annars smile

Senast redigerat av volvo-93 (30 april 2014)

Cadillac_The_King
30 april 2014 ·

volvo-93 skrev:
Hej alla på garaget vad har ni för förbrukning i eran gamla B230 motor, hur kommer det sig att dom motorerna drar olika mycket min finaste Volvo 740 drar omkring 0,8-0,9 medans min andra 740 drar 1,3. Så fort jag tankar min bil nästa gång så tar jag kort på trippen och på pumpen för ingen tror mig annars smile

Vart är din bild bevis då?:-)

volvodrajvor
30 april 2014 · 313 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

volvo-93 skrev:
Hej alla på garaget vad har ni för förbrukning i eran gamla B230 motor, hur kommer det sig att dom motorerna drar olika mycket min finaste Volvo 740 drar omkring 0,8-0,9 medans min andra 740 drar 1,3. Så fort jag tankar min bil nästa gång så tar jag kort på trippen och på pumpen för ingen tror mig annars smile

Vart är din bild bevis då?:-)

ACE cool

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
volvo-93
30 april 2014 · 625 Inlägg

Skrev ju att jag ska ta kort nästa gång jag tankar wink

rickylicious Webbutvecklare
1 maj 2014 · 2 369 Inlägg

Att ta kort på en trippmätare och en pump bevisar ju absolut ingenting tongue Och att likadana motorer drar olika mycket beror ju på hur långt dom gått, hur slitna dom är, hur man kör, osv, inget konstigt att det drar olika, speciellt inte på 25-30 år gamla bilar smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
xXSammy
1 maj 2014 · 6 579 Inlägg

Alla har inte samma förutsättningar heller. Kör jag till Jukkasjärvi drar min bil 0.5-0.6 men på hemvägen blir det 0.7-0.8.

De/Dem
Evildan
1 maj 2014 ·

volvo-93 skrev:
När jag ändå tankade idag så tog jag kort på trippen och pumpen.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2206992

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2206993

Blandad körning

0.766l/10km alltså?
Volvo 740 med B230f som enligt Volvo själva förbrukar vid blandad körning 0.98l/10km?

http://www.cars-data.com/en/volvo-740-2.3-specs/54381

Har du kontrollerat din tripmätare med GPS och fyllde du på samma pump bägge gångerna?

volvo-93
1 maj 2014 · 625 Inlägg

Det blir alltid samma siffror på alla mackar jag är på men ibland blir det upp mot 0.9 milen om jag kör mycket i stan. Men ligger oftast på 0,8 blandad körning. Som rickylicious säger skicket på motorn kan göra väldigt mycket på förbrukningen.

Senast redigerat av volvo-93 (1 maj 2014)

Evildan
1 maj 2014 ·

volvo-93 skrev:
Det blir alltid samma siffror på alla mackar jag är på men ibland blir det upp mot 0.9 milen om jag kör mycket i stan. Men ligger oftast på 0,8 blandad körning. Som rickylicious säger skicket på motorn kan göra väldigt mycket på förbrukningen.

Har du kontrollerat din tripmätare med GPS?
Inte sällan att den liksom hastighetsmätaren visar en hel del för mycket på 700 serien.

Självklart gör skicket mycket för förbrukningen.
Du menar alltså att din 740 förbrukar 2dl mindre per mil blandad körning än den spritt nya precis inkörda och finjusterade motor som Volvo Pv gjorde mätningar på i testlabbet och då fick en förbrukning om 0.98?

Senast redigerat av Evildan (1 maj 2014)

siiimooon Påstängd
1 maj 2014 · 1 194 Inlägg

940in ligger precis under litern nu när jag pendlar till jobbet 9 mil tur och retur om dagen.
Men det är klart, är man lite sen någon morgon eller bara är lite gasglad så det blir en omkörning eller två, då är det genast över litern vid nästa tankning. smile

Mack Forum- och sitemoderator
1 maj 2014 · 26 161 Inlägg

volvo-93 skrev:
Jag har ju farthållare med och det gör stor skillnad för då gasar man ju inte i onödan.

Förutom att en farthållare av gammalt snitt inte gasar på lite extra innan backarna och då går lättare uppför..men du kanske inte har så många uppförsbackar kring där du bor?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Evildan
2 maj 2014 ·

volvo-93 skrev:
Jag har ju farthållare med och det gör stor skillnad för då gasar man ju inte i onödan.

Bilen förbrukar mer bränsle med farthållaren ikopplad än om ngn som "kan" köra bil och kör snålt på samma vägsträcka.
Jag tycker fortfarande att det är mycket spännande att din 740 förbrukar ca 20% mindre bränsle än vad Volvo lyckats mäta upp i laboratoriet.
Det är som om min Silverfärgade Prius skulle gå att köra på 3,12l/100km istället för de angivna 3,9l/100km, det är en stor skillnad.

Nå? fortf inget svar....

Mätt trippmätaren och kontrollerat om den missvisar och hur mycket?

Senast redigerat av Evildan (2 maj 2014)

Peter_5565
3 maj 2014 · 326 Inlägg

Evildan skrev:
Det är som om min Silverfärgade Prius skulle gå att köra på 3,12l/100km istället för de angivna 3,9l/100km, det är en stor skillnad.

Vad var det för jämförelse? Det vet ju alla att en Prius drar mycket mer än vad lögnarna på Toy-ota säger. Lägg på ett en eller två deciliter på den angivna siffran så kommer du nog närmare sanningen.
Dessutom påstås det att den inbyggda färddatorn i Prius ljuger hejvilt. Googla får du se.

xXSammy
3 maj 2014 · 6 579 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Evildan skrev:
Det är som om min Silverfärgade Prius skulle gå att köra på 3,12l/100km istället för de angivna 3,9l/100km, det är en stor skillnad.

Vad var det för jämförelse? Det vet ju alla att en Prius drar mycket mer än vad lögnarna på Toy-ota säger. Lägg på ett en eller två deciliter på den angivna siffran så kommer du nog närmare sanningen.
Dessutom påstås det att den inbyggda färddatorn i Prius ljuger hejvilt. Googla får du se.

Dock så handlade det inte om vad Priusen drar..utan att 740n drog 20% mindre än tillverkarens siffror.
Priusen var ett exempel.

De/Dem
volvo-93
3 maj 2014 · 625 Inlägg

Min trippmätare fungerar som den ska, var ute idag och mätte och det är inga problem med den, men idag när jag tankade blev det lite högre förbrukning för att det blev buskörning igår smile men annars så går den snålt smile

Evildan
3 maj 2014 ·

Peter_5565 skrev:

Evildan skrev:
Det är som om min Silverfärgade Prius skulle gå att köra på 3,12l/100km istället för de angivna 3,9l/100km, det är en stor skillnad.

Vad var det för jämförelse? Det vet ju alla att en Prius drar mycket mer än vad lögnarna på Toy-ota säger. Lägg på ett en eller två deciliter på den angivna siffran så kommer du nog närmare sanningen.
Dessutom påstås det att den inbyggda färddatorn i Prius ljuger hejvilt. Googla får du se.

Det blev kanske för avancerad läsning med två bilar i samma inlägg, Priusen var med som en liknelse för att påvisa hur lite en sådan skulle förbruka om någon fick den att dra 20% mindre bränsle.

Sanningen angående Prius förbrukning varierar väldigt mycket beroende på vem som yppar den eller under vilka förhållanden bilen körs och av vem.
Jag kör den silverfärgade utan ansträngning på 0.4 blandad körning enligt färddatorn, nu är den dock precis införskaffad vilket innebär att korrekta förbrukningsmätningar inte helt har kunnat genomföras förutom att även denna visar sträckan väldigt korrekt på så vis som enligt de erfarenheter jag har av Prius är vanligt.

Den svarta däremot har snittat 0.4289 under första ägandeåret och den är törstigare enligt körcykeln.
Läs gärna:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666



Nåväl, om en bil (oavsett märke eller modell) enligt sin ägare förbrukar 20% mindre bränsle än vad tillverkaren angivit är jag väldigt nyfiken på hur denna ägare lyckats få denna rekordlåga förbrukning som inte ens biltillverkaren uppnått, som har alla förutsättningar att få den specifika motorn att förbruka så lite det bara är möjligt.

Evildan
3 maj 2014 ·

volvo-93 skrev:
Min trippmätare fungerar som den ska, var ute idag och mätte och det är inga problem med den, men idag när jag tankade blev det lite högre förbrukning för att det blev buskörning igår smile men annars så går den snålt smile

Hur kontrollmätte du din tripmätare?
Med vad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang