Dämpa en japsdämp pga grannar

puttepro
14 maj 2014 · 239 Inlägg

Halloj , har en skyline med 3tum hela vägen med en japsdämp, jag älskar ljudet men grannarna har tyvärr börjat klaga då jag ofta åker hemifrån sent på kvällarna/nätterna och kommer hem ännu senare..

Någon som har nån ide på hur jag skulle kunna dämpa ljudet tillfälligt, som mer eller mindre bara är AV/PÅ , så kan jag dämpa ljudet tills jag åkt ut ur området, har tänkt på nåt typ av ull som man bara stoppar i, åker iväg och sedan rycker ur efter en km o har i bilen..

Att svetsa dit en extra ljuddämpare vill jag helst inte, kom med andra förslag.

Alla tips är välkomna! smile

simlar
14 maj 2014 · 5 529 Inlägg

http://www.stylingbutiken.se/ljuddampar … 45-/1089-0
Förmodligen något sådant du söker efter.
Går ju att strypa ännu mer för att ta ner volymen ytterligare. Mera mottryck = lägre volym men stryper då även motorn men gör inget i ditt fall då du ändå kommer skruva bort den igen efter någon kilometer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
14 maj 2014 ·

Var hemma på nätterna och sov istället.

Problemet löst. big_smile

Alternativt bygg ett riktigt avgassystem, de som tävlingskör på bana har en gräns om 95db, om dom kan få fart i sina motorer utan att väcka ett helt kvarter så kan även en kunnig hemmapulare få till det likvärdigt och du slipper plocka på/av någon pryl.

KHRacing
14 maj 2014 ·

är den besiktigad i detta utförande så behöver du inte göra någe förutom gasa mindre isf

rickylicious Webbutvecklare
14 maj 2014 · 2 369 Inlägg

KHRacing skrev:
är den besiktigad i detta utförande så behöver du inte göra någe förutom gasa mindre isf

ELLER så kan man vara en trevlig granne och höra sig för om det går göra något enkelt smile Medmänsklighet kompis!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
VD-Design
14 maj 2014 · 1 324 Inlägg

Ljuddämpare insats funkar skit bra.

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
puttepro
14 maj 2014 · 239 Inlägg

VD-Design skrev:
Ljuddämpare insats funkar skit bra.

Tackar, blir o köpa en sån. Har du provat själv? kommer att andvända det först o främst för grannarna, men är det nåt man kan ha på under besiktningen?

Förstår inte riktigt hur man fäster den med de där skruvarna?

puttepro
14 maj 2014 · 239 Inlägg

http://www.stylingbutiken.se/ljuddampar … 45-/1089-0

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/45-ro … nsats.html

Det är 2 olika, men båda är avsedda för 4,5 tum.

Jag har mätt en innerdiameter på 11,6 så den översta länken är närmast för där står det avsedd för rör med innerdiameter 11,4 , andra länkens rör har en ytterdiamter på 11,2. Vilken hade ni kört på?

Pho3nicX
14 maj 2014 · 54 Inlägg

Så länge som du bara inte gasar på för fulla muggar precis utanför dina grannar och glassar fram och tillbaka längs gatan hela tiden så tycker jag inte att du skall behöva göra något alls.

Vissa klagar ju på precis vad som helst.
Jag stör mig tex på alla gamla bildörrar som smälls igen, men inte fan begär jag att dom skall fixa tjockare gummilister för det.

Om den dessutom gick igenom besiktningen med riskokardämparen utan anm. så tycker jag inte att du skall lägga någon större energi då detta.

Som sagt, finns ju såna som gnäller och klagar på precis vad som helst.

Senast redigerat av Pho3nicX (14 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
KHRacing
14 maj 2014 ·

rickylicious skrev:

KHRacing skrev:
är den besiktigad i detta utförande så behöver du inte göra någe förutom gasa mindre isf

ELLER så kan man vara en trevlig granne och höra sig för om det går göra något enkelt smile Medmänsklighet kompis!

Tro mig. jag vet vad du menar.. men eftersom ingen annan bryr sig var min tanke. så varför gör de sj'äv.. verkar hju vara den attityden som folk kör med nuförtiden - eller hur

Men som sagt. skönt o vara annorlunda

puttepro
14 maj 2014 · 239 Inlägg

Pho3nicX skrev:
Så länge som du bara inte gasar på för fulla muggar precis utanför dina grannar och glassar fram och tillbaka längs gatan hela tiden så tycker jag inte att du skall behöva göra något alls.

Vissa klagar ju på precis vad som helst.
Jag stör mig tex på alla gamla bildörrar som smälls igen, men inte fan begär jag att dom skall fixa tjockare gummilister för det.

Om den dessutom gick igenom besiktningen med riskokardämparen utan anm. så tycker jag inte att du skall lägga någon större energi då detta.

Som sagt, finns ju såna som gnäller och klagar på precis vad som helst.

Well, du har rätt. Men bor fortfarande med föräldrarna, och de tkr det är pinsamt att grannarna klagar, dumt att reta upp folk i onödan om jag kan köpa en pryl för några hundringar. Men förstår hur du tänker..

Pho3nicX
14 maj 2014 · 54 Inlägg

Jaha, då förstår jag.

Men det borde ju finnas universala insatser att bara stoppa in och skruva åt med en skruv.
Vet att polaren hade in insats som bara satt med en skruv, gick på två sekunder att plugga in och ur.

Jävligt smidigt med andra ord big_smile

Senast redigerat av Pho3nicX (14 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
puttepro
14 maj 2014 · 239 Inlägg

Pho3nicX skrev:
Jaha, då förstår jag.

Men det borde ju finnas universala insatser att bara stoppa in och skruva åt med en skruv.
Vet att polaren hade in insats som bara att med en skruv, gick på två sekunder att plugga in och ur.

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/45-ro … nsats.html

http://www.stylingbutiken.se/ljuddampar … 45-/1089-0

Sånna menar du väl?

Pho3nicX
14 maj 2014 · 54 Inlägg

Precis smile

Ett annat alternativ är ju att göra ett eget lock med hål i cool

Senast redigerat av Pho3nicX (14 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
puttepro
14 maj 2014 · 239 Inlägg

Pho3nicX skrev:
Precis smile

Ett annat alternativ är ju att göra ett eget lock med hål i cool

haha, hur bör man gå tillväga för att tillverka en sån?

Och mitt utblås är 4,75tum, standard verkar vara 4,5, någon som vet ifall det kmr funka ändå?

Pho3nicX
14 maj 2014 · 54 Inlägg

Ett 4,5 på ett 4,75 kommer nog inte att täta ordentligt, möjligt att det sänker bullret tillräckligt men det kanske är dumt att chansa..

Egentligen så borde det bara vara att hitta ett lock på 4,5 (Liten burk Bostongurka?) och sedan borra att lagom stort hål i mitten och sedan ett eller två små hål till för att kunna skruva på skiten i dämparen, spraylacka efter behov smile

Senast redigerat av Pho3nicX (14 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
Swe2FX
14 maj 2014 · 7 Inlägg

Om du känner att du vill lägga pengar på en ny dämpare finns ju Varex adjustable muffler
http://www.xforce.com.au/about-varex-re … uffler.php

Bara klicka på en knapp så ändras ljudet.

Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
14 maj 2014 · 148 Inlägg

skit i grannarna. helt klart lättast och billigast smile

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
VD-Design
14 maj 2014 · 1 324 Inlägg

puttepro skrev:

VD-Design skrev:
Ljuddämpare insats funkar skit bra.

Tackar, blir o köpa en sån. Har du provat själv? kommer att andvända det först o främst för grannarna, men är det nåt man kan ha på under besiktningen?

Förstår inte riktigt hur man fäster den med de där skruvarna?

Ja jag har testat.  Tycker det dämpade upp till 70% än utan.

På min var det ett hål i "ändröret"  som man bara skruva fast den i.  Du kan få köpa min Japsdämpare i kolfiber med insats. Pma isåfall.

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
sweeken
14 maj 2014 · 338 Inlägg

Olss skrev:
skit i grannarna. helt klart lättast och billigast smile

Han kanske inte vill vara hatad av grannarna....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang