3160
Sök

Billack efter nyår

81 Inlägg
28 november 2006
Snubbden som lackade skärmen på min Merca hade nyss börjat med vatten baserad klarlack och för honom ville den bara rinna hela tiden, ändå var han en rutinerad billackerare.

147 Inlägg
28 november 2006
Men var det inte så här att dom ska försöka minska thinner baserat från fabriker först och främst? Jag vet ialf att jag kommer kunna köpa thinnerbaserade färger även efter 2007 då de kommer klassas som konstnärs färger (typ)..Och sluta helt med thinner tror jag inte det blir förrän om ett antal år eller kanske aldrig. För det piskar stjärt med vattenbaserat förutom en punk och det är väl att thinner är giftigare, men vattenbaserat bör man också använda msak till tänk på det!

Better than God \o/
1 886 Inlägg
28 november 2006
Hoppas innerligt att ingen trodde det skulle bli bättre när höginkomsttagarnas klubb för inbördes beundran fick makten. Skyll inte på mig, jag skulle hellre röstat på miljöpartiet än nått parti i alliansen...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Billackerare
737 Inlägg
28 november 2006
Armada skrev:
Youngblood: Tack för svaret! Om det bara är en vanesak så får man väl prova och prova tills man lyckas. Frågan är ju bara hur man ska få tag i en spruta...
Och stämmer det som nån sa att man måste ha speciellt ljus och sånt?

Det är som att lära sig cykla. Ju mera du övar desto bättre blir du. Ang. sprutan så handlar det ju om hur mycket pengar du vill spendera på en. Biltema har väl billiga varianter. Hur bra dem (eller inte är) är vet jag dock inte.. men man brukar ju säga att man får det man betalar för. En riktig spruta får du kanske ge runt 3000-4000:- för.

Bra ljus har ju att göra med att du ska se vad du gör.. har du för dåligt ljus så ser du ju knappt hur det blir när du målar. Det kanske rinner.. eller blir torrt.. eller nå´t annat. Kort sagt. Ja, du behöver bra ljus.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
28 november 2006
koppartaket skrev:
nja det förstås, har varit inne på en del merca verkstäder för min förra tjej jobbade i en i Skövde å en såg en del otäcka saker som inte skulle finnas på sånna bilar,

men det blir nog till att slipa bilen plåtren å hoppas på att det kommer fungera men den vattenbaserade färgen, det kankse kommer funka bra trots allt.

Innan du ger dig in på det äventyret kan jag berätta för dig att det går jättebra att måla över cellulosa lacken. Det är ett JÄKLA jobb att slipa en bil plåtren... Börja med huven så får vi se hur roligt du sedan tycker att det är. smile

Lycka till! smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
28 november 2006
trimtrim skrev:
Snubbden som lackade skärmen på min Merca hade nyss börjat med vatten baserad klarlack och för honom ville den bara rinna hela tiden, ändå var han en rutinerad billackerare.

Det är ju väldigt olika från person till person. Kanske gjorde han lite fel? Sedan så är det ju så att har man kört med en viss klarlack i (kanske) flera decennier så är det inte så bara att plötsligt byta klarlack. Och sedan är det ju som du skriver.. han hade nyss börjat måla med vatten baserad klarlack... svaret finns ju där. Låt honom jobba med det nya materialet ett tag så ska du nog se att han snart får snits på det också. wink

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 november 2006
Som jockecruiser skriver, vid årskiftet ska alla lacka med vattenbaserat, förutom i vanliga sprayburkar då. Utbildar mig nu till lackerare och det är mkt tjat om vattenbaserat och så.

Thinnerbaserad färg är skönare att lacka med men tycker inte vattenbaserade färgen är så pjåkig heller. Tycker för det mesta att det blir istortsätt samma resultat, dock är det mer tidsödande med den vattenbaserade och den är lite lurigare att lägga. Många äldre lackerare förbannar sig över den vattenbaserade eftersom det är en liten annan påstryknings metod som dom inte har lärt sig in är riktigt, medans vi som nu utbildaross her ju ett litet "försprång" där. men jag tror att kunderna märker nog ingen större skillnad om en lackerare använder thinner eller vattenbaserad färg.

97 Inlägg
29 november 2006
Youngblood skrev:
Ang. sprutan så handlar det ju om hur mycket pengar du vill spendera på en. Biltema har väl billiga varianter. Hur bra dem (eller inte är) är vet jag dock inte.. men man brukar ju säga att man får det man betalar för. En riktig spruta får du kanske ge runt 3000-4000:- för.

Jag har hört att man måste använda en annan sorts spruta till vattenbaserad lack. Stämmer det också? För jag hade tänkt köpa en riktig spruta nån gång (har bara lånat förut) men nu är jag osäker om det ens är nån ide.
Och vart får man tag i en riktig spruta nånstans om man vill köpa en seriös? Finns det speciella firmor eller nåt?
Senast redigerat av Armada (29 november 2006)

Billackerare
737 Inlägg
2 december 2006
Armada skrev:
Youngblood skrev:
Ang. sprutan så handlar det ju om hur mycket pengar du vill spendera på en. Biltema har väl billiga varianter. Hur bra dem (eller inte är) är vet jag dock inte.. men man brukar ju säga att man får det man betalar för. En riktig spruta får du kanske ge runt 3000-4000:- för.

Jag har hört att man måste använda en annan sorts spruta till vattenbaserad lack. Stämmer det också? För jag hade tänkt köpa en riktig spruta nån gång (har bara lånat förut) men nu är jag osäker om det ens är nån ide.
Och vart får man tag i en riktig spruta nånstans om man vill köpa en seriös? Finns det speciella firmor eller nåt?

Jo, till vatten baserade färger använder man en annan spruta. Hör med närmaste lackerings firma om du kan få tel. nr. till deras inköps ställe.. av lackerings sprutor alltså.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

147 Inlägg
3 december 2006
fick höra att klarlacken kommer bli kvar i
thinnerform. Dom har ändrat inehållet i den så att den är godkänd plus att
baserna kommer finnas kvar hela 2007

Bekräfta?

97 Inlägg
3 december 2006
Tack Youngblood för alla svar! Skönt att man rätat ut några frågetecken iaf smile

116 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
Youngblood skrev:
koppartaket skrev:
nja det förstås, har varit inne på en del merca verkstäder för min förra tjej jobbade i en i Skövde å en såg en del otäcka saker som inte skulle finnas på sånna bilar,

men det blir nog till att slipa bilen plåtren å hoppas på att det kommer fungera men den vattenbaserade färgen, det kankse kommer funka bra trots allt.

Innan du ger dig in på det äventyret kan jag berätta för dig att det går jättebra att måla över cellulosa lacken. Det är ett JÄKLA jobb att slipa en bil plåtren... Börja med huven så får vi se hur roligt du sedan tycker att det är. smile

Lycka till! smile

så det går att lacka över cellulosa? många säger att vanlig färg reser sig när det torkar om det läggs på en cellulosa, mm mycket jobb är det,  mycket måste ju bli plåtrent på bilen pga av att den är lite solblekt, (se bild). Men det får jag jobba med i sommar när det är lite varmare ute .. Tack för alla lärorika svar på mina frågor hoppas frammtiden för alla lakerare blir bra.

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

13 Inlägg
1 januari 2007
Thinner baserad färg kommer att finnas kvar. Det kommer att finnas inom industriell målning. Så helt kommer det inte försvinna.

eat,sleeps dreams VW

Sök