Ta bort växelspaken på m46

linkan960
26 maj 2014 · 91 Inlägg

Tja
hur tar man bort själva spaken på m46? måste man ta ner växellådan eller är de bara o ta bort damasken o skruva bort spaken därifrån? ska alltså bara byta spaken.

tacksam för svar! // Erik

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Mack Forum- och sitemoderator
26 maj 2014 · 26 157 Inlägg

Lyfter man på damasken så kommer man åt att lossa på den därifrån.

Edit: Tänkte på bussningarna. När det gäller spaken så får man lyfta på damasken och knacka ur ett fjäderstift ur den undre delen av spaken.

Senast redigerat av Mack (26 maj 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
linkan960
26 maj 2014 · 91 Inlägg

alltså inge svårt.

tack så mycket!

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
linkan960
26 maj 2014 · 91 Inlägg

men visst går de att byta spaken utan problem?

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Mack Forum- och sitemoderator
26 maj 2014 · 26 157 Inlägg

linkan960 skrev:
men visst går de att byta spaken utan problem?

Varför skulle det vara några problem?
Ska du byta till en annan m46-spak så bör det inte vara några konstigheter, mer än att du får hålla reda på kablarna till overdriven.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 maj 2014 · 3 730 Inlägg

Bussningarna tas ovanifrån med hjälp av låsringstång. Sen får du krypa under för att dela på spak och växelförare. Insex underifrån i spaken. Sen puttar du ur bulten/sprinten. Eller är det bara kromdelen som ska loss? Då knackar du ur sprinten som sitter i gummiplupparna på spaken och drar upp.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
linkan960
26 maj 2014 · 91 Inlägg

Ja ska inte byta bussningar. De ända ja ska göra är att ja ska byta m46 växelspak till en annan m46 spak. vad ja har hört så det ända man behöver göra är att lyfta på damasken sen skruva bort växelspaken sen klämma dit den nya. stämmer det?

yes det är själva kromdelen ja ska ha bort.

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 maj 2014 · 3 730 Inlägg

linkan960 skrev:
Ja ska inte byta bussningar. De ända ja ska göra är att ja ska byta m46 växelspak till en annan m46 spak. vad ja har hört så det ända man behöver göra är att lyfta på damasken sen skruva bort växelspaken sen klämma dit den nya. stämmer det?

yes det är själva kromdelen ja ska ha bort.

Bara kromdelen? Ja då tar du nåt smalt och knackar ur sprinten som sitter i gummiplupparna. Varför ska du bara byta den?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
linkan960
27 maj 2014 · 91 Inlägg

Själva växelknoppen är sönder då tyckte ja de va lika bra o leta eftet en komplett spak med backspärr o växelknopp eftersom de va så enkelt o byta.

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 maj 2014 · 3 730 Inlägg

linkan960 skrev:
Själva växelknoppen är sönder då tyckte ja de va lika bra o leta eftet en komplett spak med backspärr o växelknopp eftersom de va så enkelt o byta.

Byt bara knoppen om det bara är den det är fel på

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
linkan960
27 maj 2014 · 91 Inlägg

De sitter väll fast på den kromade spaken? Isåfall byter ja såklart bara knoppen

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 maj 2014 · 3 730 Inlägg

linkan960 skrev:
De sitter väll fast på den kromade spaken? Isåfall byter ja såklart bara knoppen

Knoppen drar du bara rakt upp...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
linkan960
27 maj 2014 · 91 Inlägg

Nu är de fixat med spaken, trodde att knoppen satt fast på spaken först för den satt hårt men med lite kraft lossnade den.

Senast redigerat av linkan960 (27 maj 2014)

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 maj 2014 · 3 730 Inlägg

linkan960 skrev:
Nu är de fixat med spaken, trodde att knoppen satt fast på spaken först för den satt hårt men med lite kraft lossnade den.

Dom satte ju dit den när bilen byggdes. Då går det ju oxå att ta loss

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
linkan960
27 maj 2014 · 91 Inlägg

joo sant! men eftersom jag inte fick loss knoppen så trodde ja att den satt fast... ville ju inte dra för hårt. skitsamma nu är de fixat iaf. tack

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Evildan
27 maj 2014 ·

Tips för andra som hittar tråden.

Lägg i tvåan eller fyran.
Ta av dig träskon eller använd något annat halvmjukt som inte spräcker knoppen att slå med.
Använd benutrymmet på passagerarsidan för att få till en lagom swing och slå till knoppen vänligt men bestämt underifrån några gånger och sedan är knoppen lös.

Var försiktig med kablarna, dom är korta och gamla.

MrbigMac
27 maj 2014 · 393 Inlägg

han menar att lite jävlar anama löser mycket wink

Volvo 940 (1992)
linkan960
27 maj 2014 · 91 Inlägg

hahaha okej wink

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Evildan
27 maj 2014 ·

VolvoMacce skrev:
han menar att lite jävlar anama löser mycket wink

linkan960 skrev:
hahaha okej wink

Rätt mängd våld löser det mesta, för mycket skapar oftast mer jobb. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang