Ja ska köpa en vw lupo 1.4 2000 och undrar lite på bränsle förbrukningen

CarRider
31 maj 2014 · 79 Inlägg

är det någon här som skulle kunna säga vad absolut minst en riktigt snål körning vill säga hur mycket skulle den dra då
sen landsvägs körning 
      blandad körning
      stadskörning
      riktigt snålkörning

stampecarlsson
1 juni 2014 · 46 Inlägg

Tjabba, en lite snabb googling gav mig

Bränsleförbrukning: 6,2 l/100km

http://www.bilpriser.se/begagnade-bilar … po-14-75hk

Och det är säkert på blandad körning. Du kan säkert pressa ner den till 0.5.
Eller så köper du en med 3L diesel så säger dom att det är 0.2l per mil! wink

Senast redigerat av stampecarlsson (1 juni 2014)

Mikael Carlsson
Landsbefäl TrafficSec
Folierare för dekortryck.se (i göteborg).
Kia Ceed Sportswagon "Landsbefäl" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2014 · 14 075 Inlägg

CarRider skrev:
är det någon här som skulle kunna säga vad absolut minst en riktigt snål körning vill säga hur mycket skulle den dra då
sen landsvägs körning 
      blandad körning
      stadskörning
      riktigt snålkörning

En sån där minibil kan väl inte dra så mycket att man behöver oroa sig över hög soppaförbrukning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
1 juni 2014 ·

Lupo 1.4 100hk
Top speed: 188 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 10,0 s
Urban consumption:
9,3 l/100km
Extra-urban consumption:
5,1 l/100km
Average consumption:
6,6 l/100km

Lupo 1.4 60hk
Top speed:
160 km/h
Acceleration 0-100 km/h:
14,3 s
Urban consumption:
8,5 l/100km
Extra-urban consumption:
4,9 l/100km
Average consumption:
6,2 l/100km

Lupo 1.4 75hk
Top speed: 172 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 12,0 s
Urban consumption:
8,3 l/100km
Extra-urban consumption:
4,8 l/100km
Average consumption:
6,1 l/100km


Hur snålt någon sedan lyckas köra den är väldigt varierande på vägens sträckning samt trafiksituationen.

CarRider
1 juni 2014 · 79 Inlägg

Evildan skrev:
Lupo 1.4 100hk
Top speed: 188 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 10,0 s
Urban consumption:
9,3 l/100km
Extra-urban consumption:
5,1 l/100km
Average consumption:
6,6 l/100km

Lupo 1.4 60hk
Top speed:
160 km/h
Acceleration 0-100 km/h:
14,3 s
Urban consumption:
8,5 l/100km
Extra-urban consumption:
4,9 l/100km
Average consumption:
6,2 l/100km

Lupo 1.4 75hk
Top speed: 172 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 12,0 s
Urban consumption:
8,3 l/100km
Extra-urban consumption:
4,8 l/100km
Average consumption:
6,1 l/100km


Hur snålt någon sedan lyckas köra den är väldigt varierande på vägens sträckning samt trafiksituationen.

tack så jätte mycket för det svaret det hade jag inte hittat 0.48 är ju godkänt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2014 · 13 749 Inlägg

våra seater med 1.4 60hk brukar ligga och pendla runt 0.65-0.67  när jag kör runt 0.7 men då är det fullt ös.

detta är enbart motorvägsfart runt 120-130

lägger man sig runt 100 som toppfart så är man direkt nere i 0.58 så dom blir lätt törstiga när man ökar på farten lite

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
CarRider
1 juni 2014 · 79 Inlägg

Growe skrev:
våra seater med 1.4 60hk brukar ligga och pendla runt 0.65-0.67  när jag kör runt 0.7 men då är det fullt ös.

detta är enbart motorvägsfart runt 120-130

lägger man sig runt 100 som toppfart så är man direkt nere i 0.58 så dom blir lätt törstiga när man ökar på farten lite

ja jag vart lite förvånad när jag såg att dom drar så mycket. eftersom dom bara väger 900kg. men det är väl lådan som är dåligt utväxlad så den varvar mycket. eller något sånt. men är det någon som vet om man skulle kunna göra något för att få ner förbrukningen lite.

henke_99 Offroad Racing
1 juni 2014 · 3 122 Inlägg

Det i princip enda sättet att få till en minskad förbrukning utan att man måste lägga en massa pengar på olika saker är att köra på ett så bra sätt som möjligt. Måste man köpa prylar för att få ner förbrukningen vill det ju till att man kör så pass mycket att dom investerade pengarna tas igen av den minskade förbrukningen. Generellt sett är det höga hastigheter som höjer förbrukningen på småbilarna rejält, luftmotståndet gör helt enkelt att dom måste jobba så hårt då. (en träskiva på 1 kvadratmeter är ju inte särskilt tung, men i 100 blås går den rätt trögt att knuffa fram om den står på fel håll wink )

(köper du en bränslebesparande grej för 1000 kr så måste du ju ha sparat in 1000 kr i bränsle som den "snålat in på" innan den faktiskt ger nån ekonomisk besparing)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2014 · 13 749 Inlägg

farten är det som avgör mest..  enda sättet att snåla ner med dessa.

men det spelar ingen roll hur du kör 0.7 är det högsta mätningen jag gjort då körde jag i 10mil full gas
och den övriga tiden drog jag ur bilen mer eller mindre mest hela tiden.

köpte just på mig en Fabia från 2006 med 3cyl maskin den ska dra 0.51l/mil landsväg..endå en kombi och rätt mycket större än Lupon/Arosan

var t.o.m lägre skatt på den än Arosan.. arosan kostar 990kr/året skodan kostar 900kr/året

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rickylicious Webbutvecklare
1 juni 2014 · 2 369 Inlägg

Jag hade en 75 hästars och mycket handlar om hastigheten smile Ligger man i 90-100 så körde man under 0.6 varje gång jag tankade (körde mest landsväg), men så fort man började köra motorväg och 110-120 så steg förbrukningen... Så om du ska pendla motorväg så är det nog billigare att köpa en större bil då dom oftast går billigast i dom hastigheterna smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2014 · 13 749 Inlägg

ska tilläggas att utväxlingen är en av sakerna som är mycket bättre än någon annan småbil jag någonsin kört.
varvar 4.500rpm i 170  iof mätarfart..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2014 · 13 749 Inlägg

rickylicious skrev:
Jag hade en 75 hästars och mycket handlar om hastigheten smile Ligger man i 90-100 så körde man under 0.6 varje gång jag tankade (körde mest landsväg), men så fort man började köra motorväg och 110-120 så steg förbrukningen... Så om du ska pendla motorväg så är det nog billigare att köpa en större bil då dom oftast går billigast i dom hastigheterna smile

mm det är väldigt tydlig skillnad i förbrukningen direkt när man går över 100... värsta är när man har en tant som pendlar i 14mil om dagen enbart 110väg utom först 5km   och hon ligger istort sätt alltid straxt under 30över

tror inte att storleken på motorn har så stor skillnad  för det är dom siffrorna jag hamnar i fast jag har den motorsvagare motorn med 8v..


skulle personligen gå på den motorsvagare varianten då 1.4 16v bara strular.
blir ingen billig historia när vevhusskiten fryser och kamremmen går sönder pga obefintlig smörjning på ena kamaxeln smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2014 · 14 075 Inlägg

Jag tror att det beror på vridet. Alla pyttesmå motorer har oftast väldigt dåligt vrid och det resulterar i högt varv och mycket högre förbrukning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
rickylicious Webbutvecklare
1 juni 2014 · 2 369 Inlägg

Growe skrev:

rickylicious skrev:
Jag hade en 75 hästars och mycket handlar om hastigheten smile Ligger man i 90-100 så körde man under 0.6 varje gång jag tankade (körde mest landsväg), men så fort man började köra motorväg och 110-120 så steg förbrukningen... Så om du ska pendla motorväg så är det nog billigare att köpa en större bil då dom oftast går billigast i dom hastigheterna smile

mm det är väldigt tydlig skillnad i förbrukningen direkt när man går över 100... värsta är när man har en tant som pendlar i 14mil om dagen enbart 110väg utom först 5km   och hon ligger istort sätt alltid straxt under 30över

tror inte att storleken på motorn har så stor skillnad  för det är dom siffrorna jag hamnar i fast jag har den motorsvagare motorn med 8v..


skulle personligen gå på den motorsvagare varianten då 1.4 16v bara strular.
blir ingen billig historia när vevhusskiten fryser och kamremmen går sönder pga obefintlig smörjning på ena kamaxeln smile

Det finns dom 1.4 16v som har fått det felet fixat smile På min hade VAG eftermonterat en värmare på vevhus-grejen så det var inget problem smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2014 · 13 749 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag tror att det beror på vridet. Alla pyttesmå motorer har oftast väldigt dåligt vrid och det resulterar i högt varv och mycket högre förbrukning.

/Benny

något Peugot borde fundera över.. för deras motorer är totalt döda..
vi har en 99:ans 306kombi med 1.6l 90hk och den är REJÄLT mycket tröttare än Arosan.
dessutom stendöd på låga varv.  vw 1.4 är faktist riktigt trevlig och behöver inte varv för att orka med.  det är otroligt sällan man får gå ner en växel fast man är 4st i biilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
CarRider
3 juni 2014 · 79 Inlägg

Har nu köpt mig en vw lupo. felen som jag tänkte fråga om är blinkers spaken går inte till baka när man blinkar vänster. och ett som jag inte vet om det ska va så. kopplingspedalen känns lite slapp i början men kopplingen funkar hur bra som helst. men det kanske ska vara så?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juni 2014 · 13 749 Inlägg

kopplingarna brukar kännas lite mysko. min grå har bara gått 8000mil och känns typ så oxå.


spaken har troligen pajat skulle nog lära mig leva med det för så skoj är det inte att riva det där..

hade du haft äldre lupon hade jag haft en extra fungerade spak men nyare bräda i dom där mot arosorna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
CarRider
4 juni 2014 · 79 Inlägg

Okej ja med kopplingen hade jag en aning om att den skulle va lite slapp i början men det märks väl om det skrapar någon gång

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juni 2014 · 13 749 Inlägg

ett tips med dessa lådor är att minst 1gång var 6månad kolla oljenivån i lådan. inget stort jobb men det sparar lådan.
då dessa är kända för att ha problem. felet ligger i en packbox vid växelföraren som nästan alltid läcker tycker inte heller att det blir perfekt om man byter denna. då axeln ofta blir utsatt för grus och skit som skadar den lite.

jag fyller olja vid varannan service men så rullar våran 6000mil på ett år.
den nya får dock lite enklare liv än den jag ägt i 1.5år smile  fördelen är att det sällan är några fel på dom förutom hjulager..det är det enda jag krånglar med ofta smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang