Lcd eller Plasma?

Epitaph
30 november 2006 · 835 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
Om du ska ha upp till 32" då ska det vara LCD... Över det gäller Plasma... Lcd visar inte riktigt lika bra bild i högre upplösningar... Men lcs har finare kvalite vad det gäller stillbilder.

Det stämmer, för 1 år sen iaf. nu har faktiskt 1080p och 720p-skärmarna ultimat upplösning! samsungs 40" och 47" e kristallklara, men förut var det så absolut!
plasma är på väg ut tyvärr.... 1080p lcd med diod-bakbelysning kommer ta över helt...

DasAuto
30 november 2006 · 2 751 Inlägg

jo de kanske stämmer det du säger.. men kollla va priset för sånna skärmar ligger på heheh .

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Epitaph
30 november 2006 · 835 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
jo de kanske stämmer det du säger.. men kollla va priset för sånna skärmar ligger på heheh .

25k för en 46'a LG.
40k för en 47 samsung

VS.

30k för en 50" plasma från samsung
20k för en 42" plasma från samsung/lg

personligen lägger jag hellre till 5k för så pass mycket bättre tv. När man endå har stora plånboken med sig.....sen att jag köper för inköpspriser....... wink

Audi_freak_on_a_leash
1 december 2006 · 216 Inlägg

LCD. Fungerar bättre om du vill koppla in en HTPC också.

En plasma för övrigt är behagligare att titta på, lider inte av responstidsproblem (snabba kamerasekvenser m.m).

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu
white_trash
1 december 2006 · 6 Inlägg

ja har en billig andersson plasma 42" med 10000:1 i kontrast den funkar jävligt bra kostade 14k tror ja för ett år sen... men det är väl vanligare med döda pixlar på en lcd... och jag har monitorkabel från datorn till tvn och de syns lika bra som på en lcd... men med s-video vet jag inte... dom drar ju mer ström men kostar ju mindre... är nöjd med min iaf smile

Epitaph
1 december 2006 · 835 Inlägg

Mitt insidertips: om du vill spara pengar o köpa en "budget"-skärm, köp en lite äldre samsung eller panasonic istället för en ny t ex andersson, LL, dover, crosswood mm mm mm.... samsung har "in home service" och svenska kontor, med svensktalande telefonservice, svenska reparationskontrakt mm....bara en sån sak gör STOR skillnad om det händer nått......

Max
1 december 2006 · 12 Inlägg

Nu har jag inte läst vad dom andra skrivit men Plasma drar mer än dubbelt så mkt el.
Så har man som jag tex direktverkande el är det inte ens något att fundera på..

Senast redigerat av Max (1 december 2006)

tobi
1 december 2006 · 562 Inlägg

Mitt tycke e så här:

Att lcd'en har ibland lite sämmre kvalite men dock så drar den lite ström å håller väl typ 3 ggr så mycke längre än en plasma.. å att man måste sitta ca: 2,8 m i från tvn om man köper en 40 tummare för att få ut max kvalite

en plasma kan skiffta jäääkligt mycke i kvalite och drar mer ström bilden kan brännas fast och har dåligt lifs längd...

Så mitt råd e när du ändå ska köpa en ny tv lägg då ut lite mer pengar å köp en bra lcd som håller i många år.. vet ej hur länge dom håller men har hört att snitten med mycke tv tittande är 30 år? rätt lr fel vet jag ej...  Så för guds skull köp en lcd (jag är skit nöjd)

Senast redigerat av tobi (1 december 2006)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
white_trash
1 december 2006 · 6 Inlägg

tror att det här är en diskution som kan pågå länge...

MEN en plasma är billigare än en lcd men lcd har bättre bild om man hård drar det..

men frågan är ju om de spelar så stor roll att ha superbra bild om du har halvdassig dvd, billiga kablar eller dåligt ljud!?

jag bor i hyreskåk med "kabel tv" och jag gissar att det försvinner mkt bildkvalite i uttaget och i min sunkiga antennkabel som jag har haft i flera år.
och vad ja har förstått så ska man ha rgb kabel eller en riktigt bra scart.

men i grund och botten så ser de vräkigt ut med en stoor tv på väggen och det är väl de dom flesta vill tongue

Martin 9-3 Fisketokig
1 december 2006 · 2 997 Inlägg

LCD är billigare för då kan man lättare få de som LCD-skärm på kvittot och då göra avdrag för en 50" LCD som datorskärm i bokföringen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
t4
2 december 2006 · 24 Inlägg

Det blev en lcd tv från samsung le-37r72b. Hel nöjd!

bdahl Säljare
3 december 2006 · 341 Inlägg

Epitaph skrev:

n0b0dy_ skrev:
jo de kanske stämmer det du säger.. men kollla va priset för sånna skärmar ligger på heheh .

25k för en 46'a LG.
40k för en 47 samsung

VS.

30k för en 50" plasma från samsung
20k för en 42" plasma från samsung/lg

personligen lägger jag hellre till 5k för så pass mycket bättre tv. När man endå har stora plånboken med sig.....sen att jag köper för inköpspriser....... wink

För det är ju så otroligt bra marginaler i den här branschen så det blir ju helt otroligt billigt!!!

OBS! Stor ironi!

Senast redigerat av bdahl (3 december 2006)

dusty Living in the fastlane
3 december 2006 · 2 616 Inlägg

ojojoj har länge tänkt att köpa en lcd men efter jag läst denna tråden så är jag mer inne på att köpa en plasma faktiskt. för frågan är vad som är inne om 10-15år när man står där med sin trasiga plasma-tv då borde det finnas ganska mycket nytt som man är sugen på då känns det som att dagens lcd och plasma kommer vara med på antikrundan. så tror det får bli en plasma

Kristian_L
3 december 2006 · 1 893 Inlägg

LCD har en brintid på ca 60'000 timmar, medans plasma har en brintid på ca 20'000 timmar. Plasma har högre kontrast än LCD. Det är svårt att tilverka riktigt stora LCD apparater, därförär plasma TV billigare när man kommer upp i storlek.

Jag skulle lätt välja Plasma, även om den tar slut tre gånger snabbare än LCDn. Den har bätre bild.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
dusty Living in the fastlane
3 december 2006 · 2 616 Inlägg

nu har jag bestämt mig tongue det får bli en panasonic plasma smile för efter 20.000timmar så lär man vilja ha något nytt big_smile

pittbull
3 december 2006 · 15 Inlägg

i dag e det i stort sätt detsamma.... ligger ungefär i lika upplösning... förr var lcd det som var det ända rätta... idag spelar d ingen roll.

allt ska vara perfekt.....
tobi
3 december 2006 · 562 Inlägg

dusty skrev:
ojojoj har länge tänkt att köpa en lcd men efter jag läst denna tråden så är jag mer inne på att köpa en plasma faktiskt. för frågan är vad som är inne om 10-15år när man står där med sin trasiga plasma-tv då borde det finnas ganska mycket nytt som man är sugen på då känns det som att dagens lcd och plasma kommer vara med på antikrundan. så tror det får bli en plasma

Å andra sidan så kommer lcdn alltid finnas.. (tror ja) plasman blir ju bara sämre å sämre lr?

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
dusty Living in the fastlane
3 december 2006 · 2 616 Inlägg

tobi skrev:

dusty skrev:
ojojoj har länge tänkt att köpa en lcd men efter jag läst denna tråden så är jag mer inne på att köpa en plasma faktiskt. för frågan är vad som är inne om 10-15år när man står där med sin trasiga plasma-tv då borde det finnas ganska mycket nytt som man är sugen på då känns det som att dagens lcd och plasma kommer vara med på antikrundan. så tror det får bli en plasma

Å andra sidan så kommer lcdn alltid finnas.. (tror ja) plasman blir ju bara sämre å sämre lr?

tja sämre tror jag inte den blir wink  är medveten om att lcdn kommer regera marknaden inom 10år men frågan är hur bra en lcd är då jag tror den är såpass mycket bättre än dagens modeller så jag vill köpa en ny. då är det okej att jag köper en plasma nu och köper en ny tv om 10 år smile

civic Naturally Aspiranted
14 december 2006 · 543 Inlägg

Är inne på att köpa en 42" Plasma TV nu, men har några frågor:

- Gör det STOR skillnad på bilden om man har 1200cd/m2 eller 1000cd/m2 i ljusstyrka?

- Skillnad på Kontrast 10000:1 och 3000:1, är det mycket ljusare och finare bild ju mer man har? Stor märkbar skillnad?

Stefan Varberg Supraman
14 december 2006 · 2 300 Inlägg

civic skrev:
Är inne på att köpa en 42" Plasma TV nu, men har några frågor:

- Gör det STOR skillnad på bilden om man har 1200cd/m2 eller 1000cd/m2 i ljusstyrka?

- Skillnad på Kontrast 10000:1 och 3000:1, är det mycket ljusare och finare bild ju mer man har? Stor märkbar skillnad?

Man märker skillnad.

En kompis har skaffat sig en samsung plasma 52" eller vad det var för storlek.
Trodde inte att man kunda få så bra bild.
Så svaret är ja, man märker skillnad.

Plasman har blivit av med dom flesta av sina barnsjukdommar.

Dom bränner inte fast som dom gjorde innan, nu finns det en "tvättningsfunktion" som ska förhindra detta.
Och livslängden har ökat så att den matchar lcd.

Nästa tv för min del blir helt klart en plasma.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang