DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Så du själv väntar fram på förmiddagen innan du åker till jobbet tills du mornat dig färdigt?
Saken är att jag är iofs ingen morgonmänniska alls. Men, faktum är att de gånger jag går upp tidigt (antingen för att ajg sak hålla i någon föreläsning eller iväg och jobba med annat) så går jag o lägger mig i tid, vilket trots det, att jag inte är någon morgonmänniska alltså, är pigg när jag kommer till frukostbordet. En bra stund innan jag ens kommer bilen.
Köper inte riktigt ditt resonemang iofs. Du framhäver det som att -alla- som kör till jobbet klockan 06:30 är mer lik än vid liv. Så är det givetvis inte. Som påpekats i tråden så får du inte köra om du inte kan göra det på ett säkert sätt, oavsett om det handlar om att du är morgontrött eller seg efter en tung helg.
Ne det är givetvis inte alla som är sega på morgonen. MEN det är jävligt många. Och det är ju tydligen socialt accepterat, men inte att va trött pga festande. Jag påstår att en morgontrött och en lätt bakis person är lika dåliga förare. Inget av det är straffbart men det ena är okej enligt de flesta. Hmmm??
Visst finns det dom som är det, men om det är accepterat vet jag väl inte. Hade tråden "Jag är morgontrött som faen, ska jag köra?" kommit upp så hade du nog fått höra ett o annat där också.
De flesta är inte nyktra när de vaknar dagen efter, de har dessutom högst troligt en taskig vätskebalans,. Det räcker med så lite som 2% (av kroppsvikten) förlorad vätska för att du både fysiskt och mentalt ska prestera betydligt mycket sämre.
På det är där många av oss (jag ingår nämligen i den gruppen) som bara sover några timmar efter att vi festat. Går jag och lägger mig kl. 5 så vaknar jag vid 10-11 igen, även om jag skulle vara nykter då (inte det minsta troligt men iaf), så skulle jag knappast ha fått sömn nog för att vara "pigg och alert" (nu finns det iofs forskning som pekar på att antalet sovande timmar och trötthet inte hör ihop, men det är en annan femma). Detta till trots att jag, just då åtminstone, känner mig förbannat pigg (och sedermera toktrött 2 timmar senare).
På det har du säkerligen också haft ett betydligt större energiuttag kvällen innan, än vad som brukligt är.
Och detta är då bara att peka på någon småsak av hur kroppen reagerar på "dagen efter".
Däremot har vi då folk som argumenterar för att "jobbet måste jag till, dagen efter -kan- jag avstå från körning". Det faller ju också platt, att köra iväg till jobbet är ju något som allt som oftast är planerat.
Så nej, det är inte samma sak, men ja, jag förstår din poäng. Generellt är jag dock emot mycket som folk pysslar med när de kör bil; sms:a, fippla på facebook osv. O relevansen ligger då i att det också är sånt som tar uppmärksamheten från själva körningen (precis som att vara onykter och/eller trött som en gnu).
Faktum är att det, igen, finns undersökningar som visar att om man är vaken i 23 timmar så är det jämförbart med 0,8 promille alkohol eller en sömntablett i blodet. Så jodå, visst förstår jag din poäng