3211
Sök

Alkotestare

624 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#21
Mack skrev:
Vettemannen skrev:
Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

Väl talat.
Det finns inga ursäkter till att bruka bilen dagen efter man har druckit.

Jo det finns det. Nu har jag testat min nya mätare några gånger och det är anmärkningsvärt vad fort man är ren. Förra helgen drack jag tex en flaska champagne följt av 5 "crafts beer" (som är betydligt starkare än vanlig lager, typiskt 7-9%) plus kanske något annat. Började vid 18-tiden och var väl klar någon timme efter midnatt.

Kl 10 dagen efter blåste jag 0,00. Och jag upprepade försöket flera gånger, men det blev noll varje gång.

Har provat att blåsa ytterligare två gånger "dagen efter" och landat på 0 varje gång. Dagen-efter-körning är våldsamt överreklamerat. Man känner sig konstig LÅNGT efter att alkoholen förbränts. Att låta bli att köra en hel helg för att man drack på fredagen (som någon ovan sa sig göra) är våldsamt överdrivet. Då borde man nog börja lägga betydligt mer energi på att hålla koll på däcken, sömnbrist, infektionssjukdomar osv innan man oroar sig för alkohol.

1 020 Inlägg
8 augusti 2014
#22
Är ju lite beroende på kroppsbyggnad matintag mm hur lång tid det tar.
Sen även om man blåser 0 o är sliten efter kröken är det ju fortfarande olämpligt.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 augusti 2014
#23
Såååå även om du mår skit, så kör du bil bara för att mätaren visar 0,0?

Det är exakt den anledningen som gör att personer som jag är emot mätare... Är du inte pigg: KÖR FÖR FAN INTE BIL OAVSETT. Det ska inte vara svårare än så.

Jag har märkt att ju äldre man blir (är "bara" 27), ju sämre mår man dagen efter även om man dricker mindre. Nu kan jag vara sliten en hel dag efter även om det var en ganska lugn kväll. Jag blåser säkert 0,0 dagen efter då jag inte dricker så mycket, men jag är inte pigg för det. Så att köpa mätare och sätta sig och köra bara för att en mätare säger "ok" är ju bara korkat.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
8 augusti 2014
#24
Vettemannen skrev:
Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

exakt..har man inte tid att låta bilen stå låt bli att dricka.

är det svårare än så sök hjälp. för man måste inte dricka sprit känner man det har man problem

Kör fort så hinner inget hända...

121 Inlägg
8 augusti 2014
#25
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

exakt..har man inte tid att låta bilen stå låt bli att dricka.

är det svårare än så sök hjälp. för man måste inte dricka sprit känner man det har man problem

Men nu är det så här att jag tål ganska mycket ( 1.95 / 130 pannor ) så på en kväll dricker jag en 70:a och 3st 7.0 och 2-3 smirnoff ice samt 2-3 öl ute. Men jag är fortfarande paranoid att köra efter att ca 52~ timmar har passerat. Men visst bör det vara lugnt ändå ? Kommer givetvis ändå hålla mig till minst 48 timmar innan jag rör bilen, Men är som sagt paranoid att köra till jobbet på måndag morgon.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#26
d-b skrev:
Mack skrev:
Vettemannen skrev:
Jag förstår inte vad privatpersoner ska med Alkotestare till. Låt bilen stå om ni druckit dagen innan, det är det bästa.

/Benny

Väl talat.
Det finns inga ursäkter till att bruka bilen dagen efter man har druckit.

Jo det finns det. Nu har jag testat min nya mätare några gånger och det är anmärkningsvärt vad fort man är ren. Förra helgen drack jag tex en flaska champagne följt av 5 "crafts beer" (som är betydligt starkare än vanlig lager, typiskt 7-9%) plus kanske något annat. Började vid 18-tiden och var väl klar någon timme efter midnatt.

Kl 10 dagen efter blåste jag 0,00. Och jag upprepade försöket flera gånger, men det blev noll varje gång.

Har provat att blåsa ytterligare två gånger "dagen efter" och landat på 0 varje gång. Dagen-efter-körning är våldsamt överreklamerat. Man känner sig konstig LÅNGT efter att alkoholen förbränts. Att låta bli att köra en hel helg för att man drack på fredagen (som någon ovan sa sig göra) är våldsamt överdrivet. Då borde man nog börja lägga betydligt mer energi på att hålla koll på däcken, sömnbrist, infektionssjukdomar osv innan man oroar sig för alkohol.

Och du är givetvis säker på att mätaren visar rätt?

Var väl PLUS som hade uppe hur ofantligt fel de "flesta" konsumentprodukter visar vill jag ha för mig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 augusti 2014
#27
rickylicious skrev:
Såååå även om du mår skit, så kör du bil bara för att mätaren visar 0,0?

Det är exakt den anledningen som gör att personer som jag är emot mätare... Är du inte pigg: KÖR FÖR FAN INTE BIL OAVSETT. Det ska inte vara svårare än så.

Jag har märkt att ju äldre man blir (är "bara" 27), ju sämre mår man dagen efter även om man dricker mindre. Nu kan jag vara sliten en hel dag efter även om det var en ganska lugn kväll. Jag blåser säkert 0,0 dagen efter då jag inte dricker så mycket, men jag är inte pigg för det. Så att köpa mätare och sätta sig och köra bara för att en mätare säger "ok" är ju bara korkat.

Men då infinner sig min frågeställning igen... Du tycker att man ska låta bli bilen dagen efter om man är trött och hängig. Men du tycker inte att man ska låta bli att åka till jobbet med samma symptom? Dvs morgontrött utan att ha inmundigat rusdrycker.  Jag får inte ihop resonemanget...

Och för att förtydliga så försvarar jag ingen form av fyllekörning.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#28
DiwraZ skrev:
rickylicious skrev:
Såååå även om du mår skit, så kör du bil bara för att mätaren visar 0,0?

Det är exakt den anledningen som gör att personer som jag är emot mätare... Är du inte pigg: KÖR FÖR FAN INTE BIL OAVSETT. Det ska inte vara svårare än så.

Jag har märkt att ju äldre man blir (är "bara" 27), ju sämre mår man dagen efter även om man dricker mindre. Nu kan jag vara sliten en hel dag efter även om det var en ganska lugn kväll. Jag blåser säkert 0,0 dagen efter då jag inte dricker så mycket, men jag är inte pigg för det. Så att köpa mätare och sätta sig och köra bara för att en mätare säger "ok" är ju bara korkat.

Men då infinner sig min frågeställning igen... Du tycker att man ska låta bli bilen dagen efter om man är trött och hängig. Men du tycker inte att man ska låta bli att åka till jobbet med samma symptom? Dvs morgontrött utan att ha inmundigat rusdrycker.  Jag får inte ihop resonemanget...

Och för att förtydliga så försvarar jag ingen form av fyllekörning.

Du ska inte sätta dig o köra om du inte är "på hugget" alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 augusti 2014
#29
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
rickylicious skrev:
Såååå även om du mår skit, så kör du bil bara för att mätaren visar 0,0?

Det är exakt den anledningen som gör att personer som jag är emot mätare... Är du inte pigg: KÖR FÖR FAN INTE BIL OAVSETT. Det ska inte vara svårare än så.

Jag har märkt att ju äldre man blir (är "bara" 27), ju sämre mår man dagen efter även om man dricker mindre. Nu kan jag vara sliten en hel dag efter även om det var en ganska lugn kväll. Jag blåser säkert 0,0 dagen efter då jag inte dricker så mycket, men jag är inte pigg för det. Så att köpa mätare och sätta sig och köra bara för att en mätare säger "ok" är ju bara korkat.

Men då infinner sig min frågeställning igen... Du tycker att man ska låta bli bilen dagen efter om man är trött och hängig. Men du tycker inte att man ska låta bli att åka till jobbet med samma symptom? Dvs morgontrött utan att ha inmundigat rusdrycker.  Jag får inte ihop resonemanget...

Och för att förtydliga så försvarar jag ingen form av fyllekörning.

Du ska inte sätta dig o köra om du inte är "på hugget" alls.

Så du själv väntar fram på förmiddagen innan du åker till jobbet tills du mornat dig färdigt?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 augusti 2014
#30
DiwraZ skrev:
rickylicious skrev:
Såååå även om du mår skit, så kör du bil bara för att mätaren visar 0,0?

Det är exakt den anledningen som gör att personer som jag är emot mätare... Är du inte pigg: KÖR FÖR FAN INTE BIL OAVSETT. Det ska inte vara svårare än så.

Jag har märkt att ju äldre man blir (är "bara" 27), ju sämre mår man dagen efter även om man dricker mindre. Nu kan jag vara sliten en hel dag efter även om det var en ganska lugn kväll. Jag blåser säkert 0,0 dagen efter då jag inte dricker så mycket, men jag är inte pigg för det. Så att köpa mätare och sätta sig och köra bara för att en mätare säger "ok" är ju bara korkat.

Men då infinner sig min frågeställning igen... Du tycker att man ska låta bli bilen dagen efter om man är trött och hängig. Men du tycker inte att man ska låta bli att åka till jobbet med samma symptom? Dvs morgontrött utan att ha inmundigat rusdrycker.  Jag får inte ihop resonemanget...

Och för att förtydliga så försvarar jag ingen form av fyllekörning.

Det är olagligt att framföra ett fordon om man är övertrött eller helt slut också. wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 augusti 2014
#31
myran skrev:
DiwraZ skrev:
rickylicious skrev:
Såååå även om du mår skit, så kör du bil bara för att mätaren visar 0,0?

Det är exakt den anledningen som gör att personer som jag är emot mätare... Är du inte pigg: KÖR FÖR FAN INTE BIL OAVSETT. Det ska inte vara svårare än så.

Jag har märkt att ju äldre man blir (är "bara" 27), ju sämre mår man dagen efter även om man dricker mindre. Nu kan jag vara sliten en hel dag efter även om det var en ganska lugn kväll. Jag blåser säkert 0,0 dagen efter då jag inte dricker så mycket, men jag är inte pigg för det. Så att köpa mätare och sätta sig och köra bara för att en mätare säger "ok" är ju bara korkat.

Men då infinner sig min frågeställning igen... Du tycker att man ska låta bli bilen dagen efter om man är trött och hängig. Men du tycker inte att man ska låta bli att åka till jobbet med samma symptom? Dvs morgontrött utan att ha inmundigat rusdrycker.  Jag får inte ihop resonemanget...

Och för att förtydliga så försvarar jag ingen form av fyllekörning.

Det är olagligt att framföra ett fordon om man är övertrött eller helt slut också. wink

Ingen har väl nämt nåt om att va övertrött eller helt slut. Utan lite däven...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 augusti 2014
#32
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:

Men då infinner sig min frågeställning igen... Du tycker att man ska låta bli bilen dagen efter om man är trött och hängig. Men du tycker inte att man ska låta bli att åka till jobbet med samma symptom? Dvs morgontrött utan att ha inmundigat rusdrycker.  Jag får inte ihop resonemanget...

Och för att förtydliga så försvarar jag ingen form av fyllekörning.

Du ska inte sätta dig o köra om du inte är "på hugget" alls.

Så du själv väntar fram på förmiddagen innan du åker till jobbet tills du mornat dig färdigt?

Vet inte hur din livsstil ser ut, men jag blir pigg betydligt tidigare än fram på förmiddagen:) Gå och lägg dig i tid så slipper du vara trött hela dagarna! big_smile

För övrigt så är jag ett dåligt exempel då jag jobbar hemifrån om jag inte är pigg (oavsett om jag är lite bakis eller bara sovit dåligt) smile Men det är många som krockar när dom somnar när dom kör bil. Och är man så trött att man somnar, ja då ska man inte köra... Behöver du då en hel förmiddag för att bli pigg nog att inte somna eller vara en trafikfara? Ja då får du väl åka kollektivt smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#33
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:

Men då infinner sig min frågeställning igen... Du tycker att man ska låta bli bilen dagen efter om man är trött och hängig. Men du tycker inte att man ska låta bli att åka till jobbet med samma symptom? Dvs morgontrött utan att ha inmundigat rusdrycker.  Jag får inte ihop resonemanget...

Och för att förtydliga så försvarar jag ingen form av fyllekörning.

Du ska inte sätta dig o köra om du inte är "på hugget" alls.

Så du själv väntar fram på förmiddagen innan du åker till jobbet tills du mornat dig färdigt?

Saken är att jag är iofs ingen morgonmänniska alls. Men, faktum är att de gånger jag går upp tidigt (antingen för att ajg sak hålla i någon föreläsning eller iväg och jobba med annat) så går jag o lägger mig i tid, vilket trots det, att jag inte är någon morgonmänniska alltså, är pigg när jag kommer till frukostbordet. En bra stund innan jag ens kommer bilen.

Köper inte riktigt ditt resonemang iofs. Du framhäver det som att -alla- som kör till jobbet klockan 06:30 är mer lik än vid liv. Så är det givetvis inte. Som påpekats i tråden så får du inte köra om du inte kan göra det på ett säkert sätt, oavsett om det handlar om att du är morgontrött eller seg efter en tung helg.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 augusti 2014
#34
rickylicious skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:

Du ska inte sätta dig o köra om du inte är "på hugget" alls.

Så du själv väntar fram på förmiddagen innan du åker till jobbet tills du mornat dig färdigt?

Vet inte hur din livsstil ser ut, men jag blir pigg betydligt tidigare än fram på förmiddagen:) Gå och lägg dig i tid så slipper du vara trött hela dagarna! big_smile

För övrigt så är jag ett dåligt exempel då jag jobbar hemifrån om jag inte är pigg (oavsett om jag är lite bakis eller bara sovit dåligt) smile Men det är många som krockar när dom somnar när dom kör bil. Och är man så trött att man somnar, ja då ska man inte köra... Behöver du då en hel förmiddag för att bli pigg nog att inte somna eller vara en trafikfara? Ja då får du väl åka kollektivt smile

Är du trögfattad eller är jag otydlig? Måste du dra det till sin spets. Jag pratar inte om att va helt färdig och somna bakom ratten. Utan om att vara disträ och ofokuserad.  Precis så som man är när man nyss vaknat och den närmaste tidsperioden framåt. Då är man i samma skick som när man druckit, dagen efter. Det finns inga trådar som du och andra spyr ut moralpredikningar om att vara morgontrött eller för den delen lite sliten efter dagens arbete och att köra hem sen. Det är vad man kallar DUBBELMORAL!!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 augusti 2014
#35
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:

Du ska inte sätta dig o köra om du inte är "på hugget" alls.

Så du själv väntar fram på förmiddagen innan du åker till jobbet tills du mornat dig färdigt?

Saken är att jag är iofs ingen morgonmänniska alls. Men, faktum är att de gånger jag går upp tidigt (antingen för att ajg sak hålla i någon föreläsning eller iväg och jobba med annat) så går jag o lägger mig i tid, vilket trots det, att jag inte är någon morgonmänniska alltså, är pigg när jag kommer till frukostbordet. En bra stund innan jag ens kommer bilen.

Köper inte riktigt ditt resonemang iofs. Du framhäver det som att -alla- som kör till jobbet klockan 06:30 är mer lik än vid liv. Så är det givetvis inte. Som påpekats i tråden så får du inte köra om du inte kan göra det på ett säkert sätt, oavsett om det handlar om att du är morgontrött eller seg efter en tung helg.

Ne det är givetvis inte alla som är sega på morgonen. MEN det är jävligt många. Och det är ju tydligen socialt accepterat, men inte att va trött pga festande. Jag påstår att en morgontrött och en lätt bakis person är lika dåliga förare. Inget av det är straffbart men det ena är okej enligt de flesta. Hmmm??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#36
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:

Så du själv väntar fram på förmiddagen innan du åker till jobbet tills du mornat dig färdigt?

Saken är att jag är iofs ingen morgonmänniska alls. Men, faktum är att de gånger jag går upp tidigt (antingen för att ajg sak hålla i någon föreläsning eller iväg och jobba med annat) så går jag o lägger mig i tid, vilket trots det, att jag inte är någon morgonmänniska alltså, är pigg när jag kommer till frukostbordet. En bra stund innan jag ens kommer bilen.

Köper inte riktigt ditt resonemang iofs. Du framhäver det som att -alla- som kör till jobbet klockan 06:30 är mer lik än vid liv. Så är det givetvis inte. Som påpekats i tråden så får du inte köra om du inte kan göra det på ett säkert sätt, oavsett om det handlar om att du är morgontrött eller seg efter en tung helg.

Ne det är givetvis inte alla som är sega på morgonen. MEN det är jävligt många. Och det är ju tydligen socialt accepterat, men inte att va trött pga festande. Jag påstår att en morgontrött och en lätt bakis person är lika dåliga förare. Inget av det är straffbart men det ena är okej enligt de flesta. Hmmm??

Visst finns det dom som är det, men om det är accepterat vet jag väl inte. Hade tråden "Jag är morgontrött som faen, ska jag köra?" kommit upp så hade du nog fått höra ett o annat där också.

De flesta är inte nyktra när de vaknar dagen efter, de har dessutom högst troligt en taskig vätskebalans,. Det räcker med så lite som 2% (av kroppsvikten) förlorad vätska för att du både fysiskt och mentalt ska prestera betydligt mycket sämre.
På det är där många av oss (jag ingår nämligen i den gruppen) som bara sover några timmar efter att vi festat. Går jag och lägger mig kl. 5 så vaknar jag vid 10-11 igen, även om jag skulle vara nykter då (inte det minsta troligt men iaf), så skulle jag knappast ha fått sömn nog för att vara "pigg och alert" (nu finns det iofs forskning som pekar på att antalet sovande timmar och trötthet inte hör ihop, men det är en annan femma). Detta till trots att jag, just då åtminstone, känner mig förbannat pigg (och sedermera toktrött 2 timmar senare).
På det har du säkerligen också haft ett betydligt större energiuttag kvällen innan, än vad som brukligt är.
Och detta är då bara att peka på någon småsak av hur kroppen reagerar på "dagen efter".

Däremot har vi då folk som argumenterar för att "jobbet måste jag till, dagen efter -kan- jag avstå från körning". Det faller ju också platt, att köra iväg till jobbet är ju något som allt som oftast är planerat.

Så nej, det är inte samma sak, men ja, jag förstår din poäng. Generellt är jag dock emot mycket som folk pysslar med när de kör bil; sms:a, fippla på facebook osv. O relevansen ligger då i att det också är sånt som tar uppmärksamheten från själva körningen (precis som att vara onykter och/eller trött som en gnu).

Faktum är att det, igen, finns undersökningar som visar att om man är vaken i 23 timmar så är det jämförbart med 0,8 promille alkohol eller en sömntablett i blodet. Så jodå, visst förstår jag din poäng

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 augusti 2014
#37
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:

Saken är att jag är iofs ingen morgonmänniska alls. Men, faktum är att de gånger jag går upp tidigt (antingen för att ajg sak hålla i någon föreläsning eller iväg och jobba med annat) så går jag o lägger mig i tid, vilket trots det, att jag inte är någon morgonmänniska alltså, är pigg när jag kommer till frukostbordet. En bra stund innan jag ens kommer bilen.

Köper inte riktigt ditt resonemang iofs. Du framhäver det som att -alla- som kör till jobbet klockan 06:30 är mer lik än vid liv. Så är det givetvis inte. Som påpekats i tråden så får du inte köra om du inte kan göra det på ett säkert sätt, oavsett om det handlar om att du är morgontrött eller seg efter en tung helg.

Ne det är givetvis inte alla som är sega på morgonen. MEN det är jävligt många. Och det är ju tydligen socialt accepterat, men inte att va trött pga festande. Jag påstår att en morgontrött och en lätt bakis person är lika dåliga förare. Inget av det är straffbart men det ena är okej enligt de flesta. Hmmm??

Visst finns det dom som är det, men om det är accepterat vet jag väl inte. Hade tråden "Jag är morgontrött som faen, ska jag köra?" kommit upp så hade du nog fått höra ett o annat där också.

De flesta är inte nyktra när de vaknar dagen efter, de har dessutom högst troligt en taskig vätskebalans,. Det räcker med så lite som 2% (av kroppsvikten) förlorad vätska för att du både fysiskt och mentalt ska prestera betydligt mycket sämre.
På det är där många av oss (jag ingår nämligen i den gruppen) som bara sover några timmar efter att vi festat. Går jag och lägger mig kl. 5 så vaknar jag vid 10-11 igen, även om jag skulle vara nykter då (inte det minsta troligt men iaf), så skulle jag knappast ha fått sömn nog för att vara "pigg och alert" (nu finns det iofs forskning som pekar på att antalet sovande timmar och trötthet inte hör ihop, men det är en annan femma). Detta till trots att jag, just då åtminstone, känner mig förbannat pigg (och sedermera toktrött 2 timmar senare).
På det har du säkerligen också haft ett betydligt större energiuttag kvällen innan, än vad som brukligt är.
Och detta är då bara att peka på någon småsak av hur kroppen reagerar på "dagen efter".

Däremot har vi då folk som argumenterar för att "jobbet måste jag till, dagen efter -kan- jag avstå från körning". Det faller ju också platt, att köra iväg till jobbet är ju något som allt som oftast är planerat.

Så nej, det är inte samma sak, men ja, jag förstår din poäng. Generellt är jag dock emot mycket som folk pysslar med när de kör bil; sms:a, fippla på facebook osv. O relevansen ligger då i att det också är sånt som tar uppmärksamheten från själva körningen (precis som att vara onykter och/eller trött som en gnu).

Faktum är att det, igen, finns undersökningar som visar att om man är vaken i 23 timmar så är det jämförbart med 0,8 promille alkohol eller en sömntablett i blodet. Så jodå, visst förstår jag din poäng

Tråden startade ju inte om åsikter om körning dagen efter... Så det har ju kommit offtopic moralpredikningar.
Tror vi är skapligt överens. Folk i allmänhet är jävligt dåliga på att ägna sig åt bilkörning just under körningen. Finns dom som har sämre förmåga att köra än både dom som är på lyset och de som är ute styr dagen efter. Men vad kan man göra åt det?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2014
#38
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:

Ne det är givetvis inte alla som är sega på morgonen. MEN det är jävligt många. Och det är ju tydligen socialt accepterat, men inte att va trött pga festande. Jag påstår att en morgontrött och en lätt bakis person är lika dåliga förare. Inget av det är straffbart men det ena är okej enligt de flesta. Hmmm??

Visst finns det dom som är det, men om det är accepterat vet jag väl inte. Hade tråden "Jag är morgontrött som faen, ska jag köra?" kommit upp så hade du nog fått höra ett o annat där också.

De flesta är inte nyktra när de vaknar dagen efter, de har dessutom högst troligt en taskig vätskebalans,. Det räcker med så lite som 2% (av kroppsvikten) förlorad vätska för att du både fysiskt och mentalt ska prestera betydligt mycket sämre.
På det är där många av oss (jag ingår nämligen i den gruppen) som bara sover några timmar efter att vi festat. Går jag och lägger mig kl. 5 så vaknar jag vid 10-11 igen, även om jag skulle vara nykter då (inte det minsta troligt men iaf), så skulle jag knappast ha fått sömn nog för att vara "pigg och alert" (nu finns det iofs forskning som pekar på att antalet sovande timmar och trötthet inte hör ihop, men det är en annan femma). Detta till trots att jag, just då åtminstone, känner mig förbannat pigg (och sedermera toktrött 2 timmar senare).
På det har du säkerligen också haft ett betydligt större energiuttag kvällen innan, än vad som brukligt är.
Och detta är då bara att peka på någon småsak av hur kroppen reagerar på "dagen efter".

Däremot har vi då folk som argumenterar för att "jobbet måste jag till, dagen efter -kan- jag avstå från körning". Det faller ju också platt, att köra iväg till jobbet är ju något som allt som oftast är planerat.

Så nej, det är inte samma sak, men ja, jag förstår din poäng. Generellt är jag dock emot mycket som folk pysslar med när de kör bil; sms:a, fippla på facebook osv. O relevansen ligger då i att det också är sånt som tar uppmärksamheten från själva körningen (precis som att vara onykter och/eller trött som en gnu).

Faktum är att det, igen, finns undersökningar som visar att om man är vaken i 23 timmar så är det jämförbart med 0,8 promille alkohol eller en sömntablett i blodet. Så jodå, visst förstår jag din poäng

Tråden startade ju inte om åsikter om körning dagen efter... Så det har ju kommit offtopic moralpredikningar.
Tror vi är skapligt överens. Folk i allmänhet är jävligt dåliga på att ägna sig åt bilkörning just under körningen. Finns dom som har sämre förmåga att köra än både dom som är på lyset och de som är ute styr dagen efter. Men vad kan man göra åt det?

Det är sant, för detta är g.org wink

Men visst är det så, personligen anser jag att polisen har för lite resurser, speciellt trafikpolisen (detta blir jag väl stenad över att säga på ett motorforum). Det skulle behövas fler poliser ute på vägarna, som faktiskt kunde plocka in folk som vinglar över hela vägen för att dom ska ta en selfie, eller som kör rakt ut framför andra bilar i korsningen för att dom pratar i telefon. Och givetvis, även plocka de som kör påverkade

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 augusti 2014
#39
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:

Visst finns det dom som är det, men om det är accepterat vet jag väl inte. Hade tråden "Jag är morgontrött som faen, ska jag köra?" kommit upp så hade du nog fått höra ett o annat där också.

De flesta är inte nyktra när de vaknar dagen efter, de har dessutom högst troligt en taskig vätskebalans,. Det räcker med så lite som 2% (av kroppsvikten) förlorad vätska för att du både fysiskt och mentalt ska prestera betydligt mycket sämre.
På det är där många av oss (jag ingår nämligen i den gruppen) som bara sover några timmar efter att vi festat. Går jag och lägger mig kl. 5 så vaknar jag vid 10-11 igen, även om jag skulle vara nykter då (inte det minsta troligt men iaf), så skulle jag knappast ha fått sömn nog för att vara "pigg och alert" (nu finns det iofs forskning som pekar på att antalet sovande timmar och trötthet inte hör ihop, men det är en annan femma). Detta till trots att jag, just då åtminstone, känner mig förbannat pigg (och sedermera toktrött 2 timmar senare).
På det har du säkerligen också haft ett betydligt större energiuttag kvällen innan, än vad som brukligt är.
Och detta är då bara att peka på någon småsak av hur kroppen reagerar på "dagen efter".

Däremot har vi då folk som argumenterar för att "jobbet måste jag till, dagen efter -kan- jag avstå från körning". Det faller ju också platt, att köra iväg till jobbet är ju något som allt som oftast är planerat.

Så nej, det är inte samma sak, men ja, jag förstår din poäng. Generellt är jag dock emot mycket som folk pysslar med när de kör bil; sms:a, fippla på facebook osv. O relevansen ligger då i att det också är sånt som tar uppmärksamheten från själva körningen (precis som att vara onykter och/eller trött som en gnu).

Faktum är att det, igen, finns undersökningar som visar att om man är vaken i 23 timmar så är det jämförbart med 0,8 promille alkohol eller en sömntablett i blodet. Så jodå, visst förstår jag din poäng

Tråden startade ju inte om åsikter om körning dagen efter... Så det har ju kommit offtopic moralpredikningar.
Tror vi är skapligt överens. Folk i allmänhet är jävligt dåliga på att ägna sig åt bilkörning just under körningen. Finns dom som har sämre förmåga att köra än både dom som är på lyset och de som är ute styr dagen efter. Men vad kan man göra åt det?

Det är sant, för detta är g.org wink

Men visst är det så, personligen anser jag att polisen har för lite resurser, speciellt trafikpolisen (detta blir jag väl stenad över att säga på ett motorforum). Det skulle behövas fler poliser ute på vägarna, som faktiskt kunde plocka in folk som vinglar över hela vägen för att dom ska ta en selfie, eller som kör rakt ut framför andra bilar i korsningen för att dom pratar i telefon. Och givetvis, även plocka de som kör påverkade

Mmm innan jag läste klart det du skrev tänkte jag mörka tankar!! Men det är helt riktigt att harryhaffa borde va ute och ta knäppskallar i trafiken. Alltså inte de lätta byten som kör för fort/inspirerat. Ta dom som inte kan köra...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

624 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#40
it_mutt skrev:
d-b skrev:
Mack skrev:

Väl talat.
Det finns inga ursäkter till att bruka bilen dagen efter man har druckit.

Jo det finns det. Nu har jag testat min nya mätare några gånger och det är anmärkningsvärt vad fort man är ren. Förra helgen drack jag tex en flaska champagne följt av 5 "crafts beer" (som är betydligt starkare än vanlig lager, typiskt 7-9%) plus kanske något annat. Började vid 18-tiden och var väl klar någon timme efter midnatt.

Kl 10 dagen efter blåste jag 0,00. Och jag upprepade försöket flera gånger, men det blev noll varje gång.

Har provat att blåsa ytterligare två gånger "dagen efter" och landat på 0 varje gång. Dagen-efter-körning är våldsamt överreklamerat. Man känner sig konstig LÅNGT efter att alkoholen förbränts. Att låta bli att köra en hel helg för att man drack på fredagen (som någon ovan sa sig göra) är våldsamt överdrivet. Då borde man nog börja lägga betydligt mer energi på att hålla koll på däcken, sömnbrist, infektionssjukdomar osv innan man oroar sig för alkohol.

Och du är givetvis säker på att mätaren visar rätt?

Var väl PLUS som hade uppe hur ofantligt fel de "flesta" konsumentprodukter visar vill jag ha för mig.

Läs början av tråden.


Sök