Lossa spridare som sitter fast v70 d5 07a tips o tricks samt vart köpa verktyget för det

dragonsmile
3 augusti 2014 · 2 Inlägg

ska lossa mina spridare på v70 07a d5 185 hk och byta virvel spjäll.
problemet är att ena spridaren lossnade utan bekymmer men då dom andra 4 sitter som berget och tänkte kolla med er andra om ni haft samma problem och hur ni gjorde.
samt om det finns något verktyg som man kan köpa och då vart?

Radero
20 augusti 2018 · 4 Inlägg

Hej, hade mycket problem med mina spridare. För det första låssade 2st bara med händerna (2:an och 3:an) den 3:e (4:an) lossade med vickande med tång fram och tillbaka samt drog uppåt samtidigt. 1:an och 5:an sitter bom fast! Sprutade ner 5-56 lät stå ca 2 dagar ingen skillnad. Modifierade då en avdragare som fick tag i nedre delen på spridaren alltså precis ovanför fäste med dem 2 bultarna. Köpte 2 armad avdragare 80/100mm på jula artnr: 033184. Slipade ner klorna/armarna så dem passade och gick under spridaren sen satte jag en slangklämma 30-50 så långt ner det gick alltså under kontakten och magneten med över inkommande bränsle som pressade in armarna mot spridaren så avdragarens armar inte lossade sen fäste jag den på Biltemas drag hammare med lite modifieringar och slog utav helvete men ingen av dem rörde sig! Sprutade på ett annat penetrant medel väntade 2 dagar, samma resultat. Köpte då Omega 636 krypolja på Mekonomen lät stå 3dagar och fick då loss 5:an men 1:an sitter fortfarande kvar. Där är jag nu, verkar som dem sitter fast med rost och skit! Ska låta det verka 1dag till sen ska vi se! Vet ej det kanske finns bättre medel?

Senast redigerat av Radero (20 augusti 2018)

Radero
23 augusti 2018 · 4 Inlägg

Radero skrev:
Hej, hade mycket problem med mina spridare. För det första låssade 2st bara med händerna (2:an och 3:an) den 3:e (4:an) lossade med vickande med tång fram och tillbaka samt drog uppåt samtidigt. 1:an och 5:an sitter bom fast! Sprutade ner 5-56 lät stå ca 2 dagar ingen skillnad. Modifierade då en avdragare som fick tag i nedre delen på spridaren alltså precis ovanför fäste med dem 2 bultarna. Köpte 2 armad avdragare 80/100mm på jula artnr: 033184. Slipade ner klorna/armarna så dem passade och gick under spridaren sen satte jag en slangklämma 30-50 så långt ner det gick alltså under kontakten och magneten med över inkommande bränsle som pressade in armarna mot spridaren så avdragarens armar inte lossade sen fäste jag den på Biltemas drag hammare med lite modifieringar och slog utav helvete men ingen av dem rörde sig! Sprutade på ett annat penetrant medel väntade 2 dagar, samma resultat. Köpte då Omega 636 krypolja på Mekonomen lät stå 3dagar och fick då loss 5:an men 1:an sitter fortfarande kvar. Där är jag nu, verkar som dem sitter fast med rost och skit! Ska låta det verka 1dag till sen ska vi se! Vet ej det kanske finns bättre medel?

Edit: Men nu efter ytterligare fyra dagar kom 1:ans spridare äntligen! Så med tid går det!

fish Allfixare
23 augusti 2018 · 1 475 Inlägg

Inte mycket som slår omegas 636 på fingrarna. 5-56 och wd40 är rena kalle anka prylarna jämförelsevis. Iaf ur krypoljesynpunkt. Dock reflekteras det även på priset.

EmsAnders
24 augusti 2018 · 151 Inlägg

Går bilen att köra så spruta på Omega och kör med bilen, fyll på med mer Omega när det försvinner, låt bilen stå på tomgång någon timme, upprepa behandlingen tills de lossnar. Värmen gör att Omega kryper ner lättare.

jaka54
24 augusti 2018 · 5 743 Inlägg

Hej!
Lika mycket aceton som ATF olja funkar i en sprayflaska funkar också bra.

Radero
24 augusti 2018 · 4 Inlägg

Tack gott att veta till nästa gång😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang