Bilen provstartad och varmkörd, allting lirade direkt! Fick hjälp av Erik Englund vid uppstarted sen fixade Viktor på Dahlbäck Racing en mappningtid någon dag efter, stort stort tack för snabba ryck! Kändes konstigt att tanka e85 första gången, haha!
På plats i bänken hos Dahlbäck!
Efter några timmars mappning av Viktor fick vi ut 413whp och 522wnm vid 1,2 bars ladd. Turbon gick att stressa på lite mer men jag nöjde mig vid dom här siffrorna så att det ska hålla ett tag iallafall Det enda strulet vi hade under bänkningen var att den helt plötsligt började gå på 5 burkar, trodde först det var problem med tändspolarna så bytte det - ingen skillnad. Testade byta spridare - ingen skillnad. Så till sist kom vi fram till att det måste vara utgången i sprutet som var trasig så vi bytta utgång till den spridaren å whips så fungerade det!
Direkt efter mappningen var man ju tvungen att ta en provtur med bilen den gick som en dröm, helt gaaaalet kul! Ddt slutade tyvärr med ett trasigt difflock, hehehe.
Detta beror på att den bakvagnen jag hade på hade sprukit och var lite sne vilket gjorde att difflocket gick sönder! Köpte sedan en ny bakvagn och satte upp. ( mer om detta i nästa inlägg )
Dagen efter mappningen var jag så sjukt sugen på att dra ut och testa bilen mera så jag började direkt att riva ner diffen för att byta difflocket!
Med nytt difflock var bilen redo att köras igen
Efter någon dag senare lyckades tändninglåset gå sönder och rattlåset låg naturligtvis i... Så fick ta en bärgare tillbaka till garaget.... Haha! Men åkte till skroten någon dag efter och lycksdes hitta exakt en sån cylinder jag behövde, så det var bara att sätta igång å byta!
Här en den förbaskade prylen som gick sönder!
Sedan lyckades jag spräng ett diffflock till pga att hela bakvagnsbryggan var sne så då fick jag nog och började göra iordning nya bakvagnen med strongflexbussningar!
Sååå efter att ha sprängt ett till difflock och nu till och med drivaxeln så fick det bli dax att byta ut bakvagnen!
Bilen på plats på lyften! Så sjukt nice att ha tillgång till lyft i garaget, utan den hade detta inte varit roligt!
Eftersom att jag skulle svetsa dit förstärklingar uppe i karossen fick vi riva ner tanken så att det inte skulle finnas någon risk att det skulle kunna börja brinna!
Gjorde egna 3mm (tror dom var 3mm) plattor som jag svetsade fast i karossen vid dom fyra infästningspunkterna för bakvagnen!
Sådär nya bakvagnen samt alla strongflexbussningar på plats! Slängde på drivaxlarna sedan tog vi en provsväng och det fungerade! Sen dess har jag kört en jädra massa och det har hållt!
Med bakvagnen fixad var det dax för min första ban/drifting körning som fick bli driftbash på Gröndal. Så blev en del däckkrängande och fin justeringar sedan var det bara att lasta bilen å köra
Monterade även dit 2 st fläktar på intercoolern för att kanske få lite bättre kylning på allt, men det blev varken bättre eller sämre tror jag!
Eftersom att det var typ 1000 grader varmt ute gick bilen lite varmt så vi testa en massa olika grejer å tog av huven till å med men det hjälpte inte så mycket! Så jag fick ösa 2 varv, kyla 1, ösa 2, kyla 1 osv..
Sådär! Det var en väldigt snabb sammanfattning av bygget hittils! Har inte tagit med exakt allt jag har hunnit gjort med bilen men det viktigaste är nog med. Kommer troligvis att uppdatera tråden med mer text och bilder senare någon gång men då skriver jag ett inlägg om det.
Så nu kan jag börja uppdatera med det som jag gör för studen vilket känns kul. Börjar med att slänga upp några bilder som Jimmy Larsson tog på min bil för några veckor sedan!
Hjälpte en kompis göra dörrsidor i 0,9mm tjocka aluminum ark. Samtidigt passade jag på att göra några alu "paneler" till min bil där jag ska sätta diverse knappar. Just nu sitter det launch control till vänster och fläkarna till IC'n till höger!
Har under veckan köpt pch krängt en hel del däck så att jag ska kunna sladda mycket på driftbash på lördag ;-) Har även gått igenom bilen och kollat så allt ser bra ut och sitter fast!
Har sedan länge tänkt att köpa en surfplatta så jag kan se all viktig info från styrboxen, (använt mig av mobilen innan) så som laddtryck, exakt temp, varvtal osv. Kan även logga allt så jag kan kolla på det i efterhand! Köpte en hyfsat billig surfplatta och så hade jag ett fäste för bil som jag byggde om lite så det blev riktigt fint
Igår var det driftbash på gröndal igen, riktigt bra förutsättningar med molnigt och lagom varmt väder! Med bilen besiktad och nya sulor på så var det bara att ösa! Jennifer Larsson var där och tog kort och så lånade mina kompisar min kamera å tog en del kort! Slänger upp några här!
Din bil är inte bara snygg utan den plågas ordentligt med, det gillas. Smart med surfplattan med all info från sprutet, hur funkar det egentligen wifi,blåtand??? blir mätvärdena exakta ?
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.