Rostig 242a totalrenoveras till gat/bus bil

Renovera en rostig 240 till en körbar sommar bil med trimmad turbomotor och annat skojj
  • 199 Följare
  • 104 820 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 april 2020
BossesMekk
22 juni 2015 · 164 Inlägg

baken
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-46e50131707b5a2cc48e148aef737757.jpg

Motorrummet lackat och framvagn ihopsatt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-9837b677084c12a915d98c73c8f588a1.jpg

Förstärkta länkarmar, polyuretan bussningar, nya bromsskivor, nya bromsok med redstuffbelägg o stålomspunna bromsslangar. 23mm krängningshämmare, nya styrled och spindelled och servo sitter på. Bilsteindämpare o sänkningsfjädrar
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-7a0067fd8d5bd9ce15661090e8ddf66b.jpg

Även motorn har ramlat på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-5e99b74da74935110b4e98a5cc796136.jpg

Senast redigerat av BossesMekk (28 juni 2015)

Allting har sin tid.
lewwan Överladdad gröngöling
22 juni 2015 · 1 302 Inlägg

Blev ju riktigt fräscht! Snyggt! smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
BossesMekk
28 juni 2015 · 164 Inlägg

efter alla slangar och el dragen och batteriet inkopplat så vreds det på nyckeln.. inte ett piss hände. kolla runt kablar hade ström men varken startmotor eller soppa pump gick, efter nån kabelskiftning så snurra starten men insåg att soppapumpen hade gjort sitt. ny pump köptes o sattes in o den surra på direkt. motorn blev sur o kunde konstatera att gnistan hade försvunnit.. efter lite hokus pokus så tände de till o gnistan kom tillbax, fast något orolig då de gick att grilla marsmallows efter Downpipen. Enkel lösning kabel till en spridare hade åkt ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-563fcb9761b5cdd04bcc36167e3956ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-725012d463b7a68cbf789ec91f54957a.jpg

egenbyggt 3tums avgassystem
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-65ca5eb768a2cd3d50739c410d0508bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-6bd1aedf03d3d2d30dcd7bb71c5d08d9.jpg

distans på 5cm svarvad för att kardanaxlarna blev för kort, även spakställ och växelstaget kortat 9,5cm. ombyggt original växellådsbalk så det gick ihop med m90.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-d2249aef0de532930a9a53326b8a1c74.jpg

slungdiffen svarad så det går att få på rätt hastighetsmätarkrans och plattan svetsad
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-a0027b59235c855e3b12de99229865a8.jpg

sen så har vi problem med kopplingen, monterat 6 puckad fjädrad sinter lamell o förstärkt tryckplatta för enkelmassesvänghjul o M90 men den vill inte koppla ur så det går inte lägga i någon växel. någon som vet vad felet kan vara?

Allting har sin tid.
volvoqq Lastbilsmekaniker
28 juni 2015 · 5 138 Inlägg

BossesMekk skrev:
efter alla slangar och el dragen och batteriet inkopplat så vreds det på nyckeln.. inte ett piss hände. kolla runt kablar hade ström men varken startmotor eller soppa pump gick, efter nån kabelskiftning så snurra starten men insåg att soppapumpen hade gjort sitt. ny pump köptes o sattes in o den surra på direkt. motorn blev sur o kunde konstatera att gnistan hade försvunnit.. efter lite hokus pokus så tände de till o gnistan kom tillbax, fast något orolig då de gick att grilla marsmallows efter Downpipen. Enkel lösning kabel till en spridare hade åkt ut
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-563fcb9761b5cdd04bcc36167e3956ec.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-725012d463b7a68cbf789ec91f54957a.jpg

egenbyggt 3tums avgassystem
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-65ca5eb768a2cd3d50739c410d0508bf.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-6bd1aedf03d3d2d30dcd7bb71c5d08d9.jpg

distans på 5cm svarvad för att kardanaxlarna blev för kort, även spakställ och växelstaget kortat 9,5cm. ombyggt original växellådsbalk så det gick ihop med m90.
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-d2249aef0de532930a9a53326b8a1c74.jpg

slungdiffen svarad så det går att få på rätt hastighetsmätarkrans och plattan svetsad
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-a0027b59235c855e3b12de99229865a8.jpg

sen så har vi problem med kopplingen, monterat 6 puckad fjädrad sinter lamell o förstärkt tryckplatta för enkelmassesvänghjul o M90 men den vill inte koppla ur så det går inte lägga i någon växel. någon som vet vad felet kan vara?

Har du skimsat ut kopplingsarmen med tre 3 mm brickor? Skulle själv behöva göra det men, min kopplar än sålänge men oljud ifrån nya uttrampninglagret:D

BossesMekk
28 juni 2015 · 164 Inlägg

volvoqq skrev:

BossesMekk skrev:
efter alla slangar och el dragen och batteriet inkopplat så vreds det på nyckeln.. inte ett piss hände. kolla runt kablar hade ström men varken startmotor eller soppa pump gick, efter nån kabelskiftning så snurra starten men insåg att soppapumpen hade gjort sitt. ny pump köptes o sattes in o den surra på direkt. motorn blev sur o kunde konstatera att gnistan hade försvunnit.. efter lite hokus pokus så tände de till o gnistan kom tillbax, fast något orolig då de gick att grilla marsmallows efter Downpipen. Enkel lösning kabel till en spridare hade åkt ut
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-563fcb9761b5cdd04bcc36167e3956ec.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-725012d463b7a68cbf789ec91f54957a.jpg

egenbyggt 3tums avgassystem
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-65ca5eb768a2cd3d50739c410d0508bf.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-6bd1aedf03d3d2d30dcd7bb71c5d08d9.jpg

distans på 5cm svarvad för att kardanaxlarna blev för kort, även spakställ och växelstaget kortat 9,5cm. ombyggt original växellådsbalk så det gick ihop med m90.
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-d2249aef0de532930a9a53326b8a1c74.jpg

slungdiffen svarad så det går att få på rätt hastighetsmätarkrans och plattan svetsad
http://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-a0027b59235c855e3b12de99229865a8.jpg

sen så har vi problem med kopplingen, monterat 6 puckad fjädrad sinter lamell o förstärkt tryckplatta för enkelmassesvänghjul o M90 men den vill inte koppla ur så det går inte lägga i någon växel. någon som vet vad felet kan vara?

Har du skimsat ut kopplingsarmen med tre 3 mm brickor? Skulle själv behöva göra det men, min kopplar än sålänge men oljud ifrån nya uttrampninglagret:D

den är ut schimsad nu ca 5mm sen så är det 1mm schims mellan tryckplattan. när bilen är igång går det typ kasta i 1an o 2an men sedan tvärstopp på dem andra växlarna. smile

Allting har sin tid.
ChristianPettersson
28 juni 2015 · 166 Inlägg

Grymt bygge där smile följer!!

volvoqq Lastbilsmekaniker
28 juni 2015 · 5 138 Inlägg

Jag kör med M46 svänghjul, 850 glt lamell, M46 tryckplata och M90 låda. Funkar för mig:). Måste vara tryckplattan som är för stark och kanske för dåligt slag på slavcylindern kanske:/

lewwan Överladdad gröngöling
28 juni 2015 · 1 302 Inlägg

Skönt att du har fått igång den nu! Vad kör du med för låda och kardan?

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
BossesMekk
30 juni 2015 · 164 Inlägg

kopplingsproblemet är nu löst! det visade sig att huvudkopplingscylindern jag hade satt dit inte fungera som den skulle så fick byta till en annan sådan och då funka de perfekt, så fick bli en första raggarsväng nere på gatan:D

Allting har sin tid.
BossesMekk
30 juni 2015 · 164 Inlägg

lewwan skrev:
Skönt att du har fått igång den nu! Vad kör du med för låda och kardan?

aa känns riktigt bra smile m90 låda och 240 original kardanaxlar med en distans vid hardyskivan

Allting har sin tid.
BossesMekk
13 juli 2015 · 164 Inlägg

Taggad inför besiktning imorgon!!! big_smile

Allting har sin tid.
smuckas
14 juli 2015 · 66 Inlägg

mycket fint jobbat, impad!

lewwan Överladdad gröngöling
14 juli 2015 · 1 302 Inlägg

BossesMekk skrev:
Taggad inför besiktning imorgon!!! big_smile

Hur gick det? smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
BossesMekk
15 juli 2015 · 164 Inlägg

lewwan skrev:

BossesMekk skrev:
Taggad inför besiktning imorgon!!! big_smile

Hur gick det? smile

det visade sig vara en 76a så vart avgasskrav, hade ju ingen katalysator så måste montera de. även vänster bakbroms tog inte så de ska oxå ficksas annars var de inga problem.. får köra 1 månad dessutom! tongue

Allting har sin tid.
lewwan Överladdad gröngöling
15 juli 2015 · 1 302 Inlägg

BossesMekk skrev:

lewwan skrev:

BossesMekk skrev:
Taggad inför besiktning imorgon!!! big_smile

Hur gick det? smile

det visade sig vara en 76a så vart avgasskrav, hade ju ingen katalysator så måste montera de. även vänster bakbroms tog inte så de ska oxå ficksas annars var de inga problem.. får köra 1 månad dessutom! tongue

Jasså.. Jaja lätt fixat! cool

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
TBergsten
16 juli 2015 · 996 Inlägg

Läcker den blev smile

Du får kanske göra någon slags snabbkoppling till katalysatorn eller något så det bara är att hiva bort den efter besiktningen, om du nu inte vill ha den dvs. big_smile

BossesMekk
17 juli 2015 · 164 Inlägg

lewwan skrev:

BossesMekk skrev:

lewwan skrev:

Hur gick det? smile

det visade sig vara en 76a så vart avgasskrav, hade ju ingen katalysator så måste montera de. även vänster bakbroms tog inte så de ska oxå ficksas annars var de inga problem.. får köra 1 månad dessutom! tongue

Jasså.. Jaja lätt fixat! cool

Aa blir inte så stort ingrepp tongue

TBergsten skrev:
Läcker den blev smile

Du får kanske göra någon slags snabbkoppling till katalysatorn eller något så det bara är att hiva bort den efter besiktningen, om du nu inte vill ha den dvs. big_smile

Tackar big_smile ja precis tänkte se om de går att sätta dit den där mellan ljuddämparen sitter sålänge tongue

Allting har sin tid.
lewwan Överladdad gröngöling
17 juli 2015 · 1 302 Inlägg

Lite halv drygt att det inte var en -75!

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
BossesMekk
26 juli 2015 · 164 Inlägg

Från besiktningen, har ny tid den 12e så får hoppas det går bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-5cf89549b699f798256efc2f6e57de50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-ef171277525714d50331425768152b14.jpg

DTM fälgarna åkte på och blev en liten sänkning
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196267/196267-c2e7287162afe092c256e90de90e2b35.jpg

Allting har sin tid.
240Dizzel
26 juli 2015 · 225 Inlägg

Jävlar va snygg den blivit! Jätte fint jobb! Kollade du inte upp årsmodell innan du köpte?  wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang