Hej! Då var det dags för mig att gå med strömmen och skapa en projekttråd.
Kan börja lite kort om mig. Är en 20-årig kille bosatt i Södermanland som haft ett stort växande intresse på senare tid för bilar och meck. Det började så sent som för ca 2 år sedan när man tog körkort och köpte sig sin första bil, självklart en 740
Var inte alls förtjust i dom då det hade en riktig raggarstämpel och jag tyckte de såg så raka om fyrkantiga ut. Men det ena ledde till det andra och där stod jag med en 744, även kallad Namnam, som jag fick för 2500kr, besiktad ett bra tag framöver. Och den bilen blev som en start för mitt intresse, jag märkte mer och mer hur lätt det var att skruva loss saker och sätta tillbaka dom och även att man kunde göra skillnad.
Så jag hade den bilen tills för någon månad sen, den fräschades upp rätt rejält och såg rätt anständig ut jämfört med när jag köpte den och fick ofta beröm över att den var fräsch och fin. Sålde den till en mycket glad 18-åring som antingen övningskörde eller just tagit körkort (svårt att säga). Han körde inte ens in bilen vid huset när han provkört utan ställde den ute på vägen så han skulle kunna åka direkt efter betalning haha. 8000kr fick jag så jag var mycket nöjd!
Aja, det var lite om min bakgrund, nu till själva projektet:
Köpte en 850 Turbo från en kille i Eskilstuna, kan säga såhär i efterhand att det var den första 850n jag kollade på och egentligen var det kanske dumt att slå till direkt istället för att kolla på fler och få en lite känsla över bilarna men det är inget jag tänker på nu, är mycket nöjd över mitt köp!
Efter köpet blev jag även kontaktad av JimBo__ här på forumet vilken var en trevlig överraskning då bilen har en T5-R motor i sig och det var han som satte i den (inte den ägaren som jag köpte den av) Han hade även en projekttråd från den tiden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264921
Måste säga att han hade mycket bra smak med stylingen (R-Front, Nebulafälgar, xc-handtag, lyktorna & blinkers mm mm) Enda jag kunde skippat var väll den vita vingen haha
Nu till bilen, det är en 850 Sedan från 1995, 2.3L 5 cylindrig motor från en T5-R, samt en M56H låda. Färgen är 417 "Nautic Blue" otroligt fin i mitt tycke!
Det som jag på rak arm vet ska göras just nu är:
/ = Beställt/Inköpt X = Gjort
R-Vinge (Färgkod 417) [ ]
R-Ratt [ ]
Sänkas (30 eller 40mm) [ ]
Byta Generator [/]
Vindavvisare [ ]
Nya Regskyltar [ ]
Nytt mätarhus med SVENSK färddator
[ ]
Tändkablar [X]
Laga rost [ ]
Byta skivor & Belägg fram [X]
Fixa Handbromsen [ ]
Nytt armstöd [ ]
Polyuretan undre motorfäste [X]
Fjäderbensstag [ ]
Kylarslangar silikon [/]
Nytt expansionskärl [/]
Sportavgassystem [ ]
Drivknutsdamasker [/]
Byta länkarmar [/]
Byta stabilisatorstagen [/]
Skulle även i framtiden vilja stoppa i en 19T och ev. större insug med gröna spridare och 3" lmm osv.
Sen finns det även problemen med att den är svårstartad (Känns som att vara elrelaterat) samt pulserande belysning (Ev. generatorn). Vet att jimbo hade problem med det förstnämnda.
Här är bilen i dagsläget (2014-08-27)
![http://i.imgur.com/RyImtdf.jpg]()
![http://i.imgur.com/TQhSGwj.jpg]()
Kan börja lite kort om mig. Är en 20-årig kille bosatt i Södermanland som haft ett stort växande intresse på senare tid för bilar och meck. Det började så sent som för ca 2 år sedan när man tog körkort och köpte sig sin första bil, självklart en 740

Så jag hade den bilen tills för någon månad sen, den fräschades upp rätt rejält och såg rätt anständig ut jämfört med när jag köpte den och fick ofta beröm över att den var fräsch och fin. Sålde den till en mycket glad 18-åring som antingen övningskörde eller just tagit körkort (svårt att säga). Han körde inte ens in bilen vid huset när han provkört utan ställde den ute på vägen så han skulle kunna åka direkt efter betalning haha. 8000kr fick jag så jag var mycket nöjd!
Aja, det var lite om min bakgrund, nu till själva projektet:
Köpte en 850 Turbo från en kille i Eskilstuna, kan säga såhär i efterhand att det var den första 850n jag kollade på och egentligen var det kanske dumt att slå till direkt istället för att kolla på fler och få en lite känsla över bilarna men det är inget jag tänker på nu, är mycket nöjd över mitt köp!
Efter köpet blev jag även kontaktad av JimBo__ här på forumet vilken var en trevlig överraskning då bilen har en T5-R motor i sig och det var han som satte i den (inte den ägaren som jag köpte den av) Han hade även en projekttråd från den tiden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264921
Måste säga att han hade mycket bra smak med stylingen (R-Front, Nebulafälgar, xc-handtag, lyktorna & blinkers mm mm) Enda jag kunde skippat var väll den vita vingen haha

Nu till bilen, det är en 850 Sedan från 1995, 2.3L 5 cylindrig motor från en T5-R, samt en M56H låda. Färgen är 417 "Nautic Blue" otroligt fin i mitt tycke!
Det som jag på rak arm vet ska göras just nu är:
/ = Beställt/Inköpt X = Gjort
R-Vinge (Färgkod 417) [ ]
R-Ratt [ ]
Sänkas (30 eller 40mm) [ ]
Byta Generator [/]
Vindavvisare [ ]
Nya Regskyltar [ ]
Nytt mätarhus med SVENSK färddator

Tändkablar [X]
Laga rost [ ]
Byta skivor & Belägg fram [X]
Fixa Handbromsen [ ]
Nytt armstöd [ ]
Polyuretan undre motorfäste [X]
Fjäderbensstag [ ]
Kylarslangar silikon [/]
Nytt expansionskärl [/]
Sportavgassystem [ ]
Drivknutsdamasker [/]
Byta länkarmar [/]
Byta stabilisatorstagen [/]
Skulle även i framtiden vilja stoppa i en 19T och ev. större insug med gröna spridare och 3" lmm osv.
Sen finns det även problemen med att den är svårstartad (Känns som att vara elrelaterat) samt pulserande belysning (Ev. generatorn). Vet att jimbo hade problem med det förstnämnda.
Här är bilen i dagsläget (2014-08-27)

Senast redigerat av Erikzxz (22 juli 2016)
0
0
0
0