200sx S13 med SkylineMotor & 300zx bromsar (Uppdaterad, "Bashbar " )

RB25DET i en s13, med uppgraderat bromssystem, coilovers, snygga fälgar, snyggt kjolpaket och på sikt blir det även att trimma. Det kommer nog att spåra ur en aning... (Är vi där ännu?)
  • 78 Följare
  • 129 796 Visningar
  • Projektet avslutat 23 oktober 2018
Nissan200sx-
5 november 2014 · 593 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-c109904b9a949a7ac7b8b39628fe86ce.jpg

Så ser det väl ungefär ut.

"Bushing" är ju själva plastbiten som sitter på kulan längst ner på spaken.
Och det är då den som sitter fast.

Men ska väl försöka skruva bort hela locket har man tur kan man ju dra ur sprinten(retaining pin) till armen(striking arm) och plocka ut alltihopa.

Sen är det ju inga problem när man väl har det borta. Men tveksamt att man har sån tur att de går, haha..

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
7 november 2014 · 593 Inlägg

Det löste sig med spaken, det gick att plocka bort "locket" var dock tvungen att klippa lite i plåten framför spaken. Men så är det.
Med locket av var det enkelt fixat iaf. Visade sig att eftersom det fattades grejjer till spaken så kom den för långt ner, så den hade liksom åkt igenom... Knas.

Bilder på de:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-54e269f13f3bbd35c29951bc430adbc6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-5c789c96b72d8141f975c5fcf40fa772.jpg

Sen fick jag hem en lite beställning, mockaratt, en liten kylare till servon och bult till oken.
(Beställde M6 80mm och 120mm från maskindelen, kostar inget om man jämför med vad det kostar annars)
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-5a6a42243af703fe04521f5aeb7cd5f6.jpg

Och provmonterat kylen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-2d1cda41555bee99665b1e4178be7571.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-96733856971512cf9c802802dc25369e.jpg

Lite overkill med kylen kanske med bättre att göra de ordentligt på en gång. Orginal på s13 sitter det ju en kylslinga, vilket var borttaget.
Ska man drifta brukar det bli lite struligt om man inte har nå kyl alls.

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
8 november 2014 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
förresten hur fan ändrar du din rubrik hela tiden??

Du redigerar första inlägget i tråden (=

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
8 november 2014 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:

Nissan200sx- skrev:

Hoaken skrev:
förresten hur fan ändrar du din rubrik hela tiden??

Du redigerar första inlägget i tråden (=

tack ska du ha! ha hållt på å bli galen haha ! smile jobbas de något idag ed bilen? själv lägger man golv idag så min får ingen kärlek idag:(

Hehe varsågod, händer inget fysiskt idag, håller på att letar lite delar och så. Men imorgon kanske det blir en vända! smile

Najs med nytt golv! wink

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
9 november 2014 · 593 Inlägg

Håller ju på och bråkar lite med nedre kabelhärvan, finns ett par frågetecken, något ni kanske kan hjälpa med?
Skulle spara mig lite research..

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-b7f171745feb1ee620ef4ca0cdfaeb7a.jpg

13. Alternator Live - Vart ska man koppla den? Går det att koppla ihop den med 12. Output på Generatorn?

I övrigt så är det dom två sladdarna från generatorn som ska kopplas in.

Och dom två som går från (tror jag) Oil pressure switch. Den gula runda grejjen neranför till vänster om oljefiltret. Om någon som kör skyline läser detta får ni gärna bekräfta/rätta mig. (Kommer givetvis kolla upp det annars)
Isf ska väl den gula gå till nr8 på E202, frågan är dock vad man göra med den blåa sladden.

Det är väl dom här sladdarna som ska hitta nytt hem:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f2bedf7a6faa85e41d68b8eba97b73c6.jpg


I övrigt så saknades relät som startar boxen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-389e6383c20e4c7fc9edf34f62f014b3.jpg

Men har hittat på en som hade ett liggandes så det är på väg.


Övre härvan som typ är klar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-b83201256bc724044b1b81cdfb9a6f04.jpg

wink

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
10 november 2014 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
humm luktar fan nästan provstart snart? big_smile tyvärr har jag fan inga tips till dig !sad

på s13 går iaf en gul/vit från oljetryck som ska in på 8 - E202 och den andra verkar bara gå till jord, konstigt att den är blå ist för svart.. ? Dåligt med "el dokument" för nedre härvan. Man den blå går ju in i en dosa som sen går vidare mot l ecu om ja inte minns fel så får väl följa den dit bara och se vad den gå ihop med, så det är nog inget problem.

Ang sladdarna från generatorn så var det relativt enkelt, på s13 är den r/w och ska in på 7 -E202 och det var ju samma färg på min härva.
Och då är det den gröna som är alternator live och ska in på 13 E204 (som sen kommer gå ihop med 203 på andra sidan kontakten, så ja va inte helt ute å cyklade ; )

Så jag ska väl bara dubbelkolla den blå så borde nedre härvan va klar smile

Någon som vet vilken av speedo som är + eller - ? grå/röd eller gul?
Får väl ta och mäta upp de sen annars, ska ju ändå in konvertering på både hastighet och varv för att dom ska funka.

EDIT: blå går till orginalmätaren för oljetryck, som folk inte direkt brukar va nöjda med, så den skiter vi bara i
         På speedo ska gul vara +

Senast redigerat av Nissan200sx- (18 november 2014)

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
18 november 2014 · 593 Inlägg

Händer lite iaf, har skarvat och måttat in det mesta med elen klar, så snart slipper ni mer tråkiga update om det wink
(Fan va tid de tar...)

Tog hela lambda sladden från s13 härvan, den som satt va för kort.
Sen tog jag även en lång isolerad till LMM.
(Eftersom härven går in på motsatt sida på skyline så blir ju allt på denna sida för kort, och allt annat för långt...)
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-905761e61afabf911c3a1407f7a291a7.jpg

Nedre härvan klarkopplad, väntar med att linda in den i slang och sånt förrän jag vet att de funkar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-e38cf9bc91e2bf5278e2803b9898f2c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-bd0c144c9359fe48c85dfe2b0b43c4b8.jpg

Några skarvningar kvar sen borde man våga koppla på batteriet och börja testa lite (=
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f38cdd9a33dfd9a0bca4549d78b68c43.jpg

Fick hem min short-shift:
(Även fått relä till styrboxen, fick va med på ett hörn)

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-73df1a8fea0d246a051d898a89ec5256.jpg

Sen har jag fått tag i en som ska fixa min kardan, känns skönt att veta att den är ballanserad och ordentligt gjord.

Sen ska jag snart lägga en beställning(igen)på lite grejer från JapTuning, shims till diffen, nya packboxar och lite stålomspunna konverteringsslangar till z32 bromsarna!! smile

Senast redigerat av Nissan200sx- (18 november 2014)

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
18 november 2014 · 593 Inlägg

Brago skrev:
Härligt projekt!

Såg ett inlägg ang måla bilen med hammarlack
Men hammarlack är något man ska passa sig för så mycke de går.. Det innehåller nämligen silikon & det är en lackerares värsta fiende typ. roll
Så jag rekomenderar inte att du målar bilen i de, dels för att de blir en hemsk ytan & för du kommer få ett helvete om du vill lacka om bilen sen roll

Lycka till med projektet!

Mvh

Tack så mycket!

Jajo det är ju sant! Kanske får strunta i det då, tack för varningen!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
8 december 2014 · 593 Inlägg

Har haft lite fullt upp så har inte hänt jättemycket.
Väntar på att få tillbaka min kardan, borde va klar nu i veckan.

Sen "råkade" jag köpa en Tomei box
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-11bebcdea875ef98270839cf279b6eae.jpg

Ska ge ungefär 320-330 @0,85 bar. Är ju lite mer än original iaf smile
(Lär givetvis monter FMIC)

Ska köra på org boxen till en början.

Elen är väl klarkopplad vad det gäller kabelhärvan. Ska bara lindas sen när ja vet att det funkar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6dcb2e2b8316f7a55921d1f792691498.jpg

Dragit igenom den genom torpeden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-29c4e91ac05fd99681dd0765410f79df.jpg

Så jäkla trångt, rivit sönder hela armarna haha.

Vart lite besviken när jag insåg att jag inte hade grejer för att koppla på plusskabeln. Batteriet sitter ju i bagaget så har ju en sladd som e framdragen, men hade ingen kabelsko till den. Så ska handla det och en säkringsdosa sen borde det gå att vrida på nyckeln å se vad som händer!

Sen har jag gjort lite småpill, dragit slangar till servokylen, gjort rent ic-rör, mm

Senast redigerat av Nissan200sx- (8 december 2014)

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
8 december 2014 · 593 Inlägg

Inte så snyggt men få duga så länge:

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-1f1ad36c3e7951bd330d55b635fb63c1.jpg

Sen vred vi lite på nyckeln!

Startmotorn går och inga konstiga missöden! Alltså har man kopplat något rätt iaf wink

Dock så får den ingen soppa... Har en bosch pump liggandes som jag skulle sätta i sen, men tar nog och byter på en gång. Så vet man att det inte är pumpen det är fel på.
Kan vara så enkelt att det bara är slut på soppa med, hehe. Sitter antagligen en org s13 pump i nu och den hör man ju inte om den är igång heller.
Han bara vara där en stund så blir att kika närmare på de sen, är ju bara att mäta upp och se om den får ström.

Tog ett par kort på servokylen också, som är inkopplad, uppfylld å klar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-22be3e3b2ff91cf765a475b72fa8f3ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-2d7300c6f46da534c3ffcc083c39d630.jpg

Så nu ska ja väl vänta på att kardanen blir klar, sen ska ja hämta en oljekyl samtidigt. Sen borde vi kunna få till en uppstart, om det inte är nå jätteknas med soppasystemet, men vet inte vad de skulle kunna va... Borde va lugnt.

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
8 december 2014 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
spännande!! ser fram emot update!! big_smile

Blev en liten iaf wink

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
8 december 2014 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
ohhh ja! fan va härligt ! stort steg å få snurra motorn tyckte jag själv så ! smile har glömt uppdatera mig själv men meckade i helgen å haft bränsleläckage å annat så nu åter står lufta kopplingen lite till å ev. provköra kanske tillomed ikväll! hade varit kul å se hur det fungerar.. har iallafall provat backa å köra frammåt wink

Jo de känns gött smile Men nu vill man ju få igång den!

Ser fram emot att du ska updata också, låter ju riktigt najs, kul att du kommit såpass långt (=
Är en bra bit kvar tills min står på backen hmm Men steg ett är att få snurr på motorn och det känns ju inte jätte avlägset iaf wink

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
9 december 2014 · 593 Inlägg

Va tråkigt att de strular! Men de löser du!
Hur gör du när du luftar? ska väl gå att använda slang med backventil? samma som man anv till bromsarna? Sår går det ju bra mkt fortare än att en person ska ligga under bilen å öppna å stänga... tongue

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
13 december 2014 · 593 Inlägg

Vart en vända i garaget, började med att plocka ur soppapumpsarmaturen - blev glatt överraskad. Det satt en walbro 255l/h där, så den låter vi sitta. Sen var slangarna riktigt gamla, gick typ sönder när man tog i dom så dom byttes. Alltså mellan armaturen och till rören under bilen.

gss 341 = 255l/h står även walbro på den så ingen kopia.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-cabf3680aa93e9361e6a46a0a952a7c5.jpg

Sen har jag hämtat min kardan(skyline-yoken överflyttad) sen har ja öven köpt en setrab oljekyl m mocal termostat adapter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7d5b8d8d6ea2e4b5042f28d43a2ef173.jpg

Har även monterat den och fyllt upp olja i lådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6d224143c473c9389a8f8417a8221907.jpg

Skulle vara en 34 raders men visade sig att det var en 44 raders ... hehe. Så den blir ju rätt stor.

Provade lite hur den ska sitta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-e793686122d4c517c3cf4379a4e8683c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7ee733764e74d173cbcc823a7e12225e.jpg

Kommer ju ta rätt mycket luft för kylaren när den sitter där så ska försöka sätta den i hjulhuset istället, kan gå om man kapar ur så ena slangen liksom går upp genom golvet framför spolarvätskebehållaren.

Någon som har en annan ide? (Får inte plats mellan kylare och motor).

Provmonterade shortshiftern lite också, sitter perfekt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-5a49140ed7049959f6c8b113e1c34cf4.jpg

Och ett litet bonus kort på när jag hade gjort rent ic, rör och luftburk:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-35c56188f29aa6e5626857fa77c54f04.jpg

Får fortfarande ingen soppa, har mätt upp strömmen vid kontakten och där är det dött så får kravla in och utgå från pin på databoxen och spåra därifrån vad som hänt.

Allt för denna gång! wink

Senast redigerat av Nissan200sx- (13 december 2014)

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
29 december 2014 · 593 Inlägg

Blev lite julklappar till Nissy, digital panel:

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-2cdaaeae51611cbef93a8bfffb5ec46e.jpg
Blir väl att montera sen ngn gång.

Sen köpte jag en IC:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-558ac95b62f77912fdee2e7a6a15708e.jpg
Blir att montera senare när ja byter box.

Även köpt en lambda så man kan kolla så blandningen ligger rätt sen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7b2a6f37757235613df07eace80b1be2.jpg

Och så fick ja tag i lite slangar rör och klämmor billigt så slog till på de, kommer ju behövas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f1c872e3a70cc3d35b4dcc7ea5b4691c.jpg

Sen beslutade jag att fixa större skivor fram, så de blev ett par 3000gt skivor, 315mm borrade för dubbla bultmönster, från bromsmannen. JapTuning har adaptrar för oken till dessa skivor så blir ett par sånna med nästa beställning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6d94837ef27160c663ba64ad25baef3e.jpg
Notera att dom är försänktborrade och inte borrade rakt igenom, vilket resulterar i att dom inte spricker runt hålen, vilket dom hålborrade har en tendens att göra, speciellt vid hård körning.

Upptäckte ett fel i elkopplingen när jag satt och gick igenom det, så vet vad som är fel, så ska åtgärda detta nästa gång, så får vi se...

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
30 december 2014 · 593 Inlägg

I_am_lost1 skrev:
kul att se 6or i s13, kör själv med sexor i mina 200or dock är det brodern från en annan moder motor i mina smile
följer med spänning smile

Kul att du följer!
Ja din såg inte fel ut, 2jz är också fina grejor!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
31 december 2014 · 593 Inlägg

NIzmO skrev:
Blir bra med dom bromsskivorna sen, hade nog likadana och klara hård bankörning utan att spricka.
Sen ser vanliga 280mm skivor alldeles för små ut om man har inte har 15" fälgar wink

Jo dom blir nog bra smile Ja 280 skivor i 19" ser nog inte så vackert ut... wink

Fin s13 du har förresten!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
1 januari 2015 · 593 Inlägg

Efter att ha kopplat elen rätt så hoppade den igång!
(Såhär kopplade jag: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2330237)

Försök ett, rätt värdelöst är bara igång typ 3 sek eftersom jag märker att kardanen slår runt, därför det låter konstigt med.
Så det är jag lite förbryllad över, kardanen ska väl inte rotera på friläge? Eller kan den driva lite grann eftersom det inte är ngt motstånd? Kopplingen är ju ny så kanske har med det att göra?
Det går ju att snurra kardanen när motorn är av på friläge.
http://www.garaget.org/video/147883

Försök två, nu har jag tagit bort bakre kardanen som tidigare låg i backen, nu är den igång lite längre. Sen lägger jag mobilen vid bakluckan så man får höra lite hur det låter smile
http://www.garaget.org/video/147884

Sen har jag fått hem mina DD omvandlare till varv och hastighet (:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-83382bc6e67b0342807b38596bd8a0c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-9d7abdb65045c70efdda099297151952.jpg

Och ett skapligt färskt kort på hur det ser ut, händer iofs inte så mkt men men:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-141c7e856ff8f4a29c748927a967e70e.jpg

Så nu ska jag väl snygga till det med kablar osv

Sen är det väl bromsar och bakvagnen som ska fixas!

Gott nytt år på er!

Senast redigerat av Nissan200sx- (2 januari 2015)

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
2 januari 2015 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
fan va gott den startat! hoppas du får ordning med kardanen !smile ska nog ej va nårra problem !smile

Kändes riktigt gött smile Ja de hoppas jag med, ska väl ta och lufta kopplingen och se att det funkar att lägga i växlar och så. Förhoppningsvis är det väl inget som är fel.

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
2 januari 2015 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
tips på lufta koppling : ta en genomskinlig slang från nippeln på slaven å i din behållare .. se till att den är välfylld !! å sedan släpp nippeln å in å tryck i botten å släpp upp å ner igen å bara sitt å pumpa tills de bara kommer olja.. sedan kan du gå ner å dra handen på slaven å dra den mot dig å gör de tills de ej kommer luft .. sedan spänn nippeln , klart!

bästa metoden ja kom fram till !smile

Har genomskinlig slang med backventil, så blir nog bra. Förstår inte hur du menar med att man ska dra i slaven med handen? Den är ju typ i botten? Det andra fattar jag (=

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang