Hej! Behöver hjälp med min 740 som har drar sjukt mycket soppa över 2l/milen. Jag läste av felkoderna och fick 113=Lambdareglering vid övre gräns (för mager),232=Lambdareglering, mager eller fet, tomgång. Tack för svar:)
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
jag har för mig att det var dom felkoderna jag fick på min 940 (b230 FB motorn), den drog också sjukt mycket bensin iaf, jag körde med det så ett bra tag, men sen så började bilen gå väldigt dåligt, ingen tomgång osv. testade att låna lmm från en kompis 740 och då gick bilen bra. så jag köpte en ny lmm på mekonomen och sen de har den gått utan problem.
så kolla om du kan få låna en lmm av någon du känner, var noga med att kolla så det är samma siffror på bägge två så det är rätt lmm du testar med.
Arron skrev: jag har för mig att det var dom felkoderna jag fick på min 940 (b230 FB motorn), den drog också sjukt mycket bensin iaf, jag körde med det så ett bra tag, men sen så började bilen gå väldigt dåligt, ingen tomgång osv. testade att låna lmm från en kompis 740 och då gick bilen bra. så jag köpte en ny lmm på mekonomen och sen de har den gått utan problem.
så kolla om du kan få låna en lmm av någon du känner, var noga med att kolla så det är samma siffror på bägge två så det är rätt lmm du testar med.
Inget större fel på Biltemas sonder, oftast fel på dom som skarvat kablarna till dom. Om det nu är så att lambdan säger att motorn går för magert så kanske det faktiskt är så??? Troligtvis har du bytt ut en del som fungerar. När byttes bränslefilter senast? Fungerar spridare och bränslepumpar? Kollat om du har något läckage? Har du bränsletryck?
Arron skrev: jag har för mig att det var dom felkoderna jag fick på min 940 (b230 FB motorn), den drog också sjukt mycket bensin iaf, jag körde med det så ett bra tag, men sen så började bilen gå väldigt dåligt, ingen tomgång osv. testade att låna lmm från en kompis 740 och då gick bilen bra. så jag köpte en ny lmm på mekonomen och sen de har den gått utan problem.
så kolla om du kan få låna en lmm av någon du känner, var noga med att kolla så det är samma siffror på bägge två så det är rätt lmm du testar med.
MVH Aron
Okej ska testa det. Tack för svaret. Mvh Lars
Inga problem. Läste även någonstans när jag hade samma problem med min bil att det kan vara hål i avgassystemet någonstans före lambdasonden, vilket gör att det läcker ut avgaser som den aldrig läser av och då tror den att blandningen är fel och varnar för detta. Det behöver inte vara så men det kan vara värt att tänka på
Arron skrev: jag har för mig att det var dom felkoderna jag fick på min 940 (b230 FB motorn), den drog också sjukt mycket bensin iaf, jag körde med det så ett bra tag, men sen så började bilen gå väldigt dåligt, ingen tomgång osv. testade att låna lmm från en kompis 740 och då gick bilen bra. så jag köpte en ny lmm på mekonomen och sen de har den gått utan problem.
så kolla om du kan få låna en lmm av någon du känner, var noga med att kolla så det är samma siffror på bägge två så det är rätt lmm du testar med.
MVH Aron
Okej ska testa det. Tack för svaret. Mvh Lars
Inga problem. Läste även någonstans när jag hade samma problem med min bil att det kan vara hål i avgassystemet någonstans före lambdasonden, vilket gör att det läcker ut avgaser som den aldrig läser av och då tror den att blandningen är fel och varnar för detta. Det behöver inte vara så men det kan vara värt att tänka på
hoppas de löser sig för dig MVH Aron
Hej, hittade ett läckage precis innan lamdasonden. räcker det med ett läckage för att lamdasonden ska visa fel? Mvh lars
Jag vet faktiskt inte exakt hur känsligt de är eftersom det var min lmm som var dålig. Men jag läste iaf någonstans att om det är avgaser som läcker ut och inte registreras av lambdan så kan den varna för det. Du får prova att täta röret och hoppas att det hjälper, annars lånar du en lmm av någon och testar. Att laga röret är billigare än att byta lmm så förhoppningsvis är det det som är felet
Ja läckage framför lambdasonden kan ge grova felvisningar på lambda-värdet. För mycket syre i avgaserna = högt lambdbavärde och då fetar styrdatorn på bränslet för att försöka få korrekta lambda-värden.
Kolla insugspackningen, vanligt fel på B230F. När tjejens insugspackning läckte fick bilen låg tomgång, konstigt nog. Oftast blir tomgången högre med ett insugsläckage men på hennes blev den låg :S