2280
Sök

Hjälp elfel och en massa andra fel 740 B230f. bilen dör när den blir varm.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
volvo-93 skrev:
Angående blandningen så brukar jag blanda 2 liter olja och 2 liter diesel så det inte blir allt för tunt smile

oj haha okej smile det blir inge "fel" då big_smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-232f2260106e1bb39e2e70442db48f08.jpgdrog av bulten till spännaren tror jag? vad gör man åt det? :S

klabbarpan
3 041 Inlägg
19 november 2014
Antingen skaffa en ny/bättrebegagnad eller spänn ut den med en kofot smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
nixon89 skrev:

Hur sitter den monterad där inne? Bara ned en bult eller? Om man ska bryta med kofot för att få på bult känns det som att remmen kommer bli spändare än spändast? :p

Filkörning?
852 Inlägg
19 november 2014
Piratstikin skrev:
Btw, vad beror det på att det trycks in olja i insuget, samt upp typ 2 dec på oljestickan? är det för att det inte varit tätt mellan oljan & vattnet eller kan det vara något stopp någonstans?

Beror på vattnet ja.
När det rinner ner i oljan får du ju en jävla massa vätska i blocket. Så när kolvarna rör sig komprimerar dem inte bara luft och bensin på ovansidan utan även det som är under i blocket (oljeblasket).

Så då drar det upp antingen genom vevhusventilationen och in i insuget eller så trycker det upp mellan kolvringarna och ut genom ventilerna i toppen.

Jag tror att din motor mår rätt dåligt. Lär vara en rejäl spricka någonstans.

Testa att tejpa igen alla vattenkanaler på undersidan när du har ute blocket och toppa i vatten med en vattenkanna. Så kanske du kan se om du hittar någonstans det läcker.

Annars har jag en b230f som saknar lite småsaker, men du har ju en egen motor att plocka från.
Den är gratis om du kommer och hämtar den.

MVH Andreas.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
Portal skrev:
Piratstikin skrev:
Btw, vad beror det på att det trycks in olja i insuget, samt upp typ 2 dec på oljestickan? är det för att det inte varit tätt mellan oljan & vattnet eller kan det vara något stopp någonstans?

Beror på vattnet ja.
När det rinner ner i oljan får du ju en jävla massa vätska i blocket. Så när kolvarna rör sig komprimerar dem inte bara luft och bensin på ovansidan utan även det som är under i blocket (oljeblasket).

Så då drar det upp antingen genom vevhusventilationen och in i insuget eller så trycker det upp mellan kolvringarna och ut genom ventilerna i toppen.

Jag tror att din motor mår rätt dåligt. Lär vara en rejäl spricka någonstans.

Testa att tejpa igen alla vattenkanaler på undersidan när du har ute blocket och toppa i vatten med en vattenkanna. Så kanske du kan se om du hittar någonstans det läcker.

Annars har jag en b230f som saknar lite småsaker, men du har ju en egen motor att plocka från.
Den är gratis om du kommer och hämtar den.

MVH Andreas.

okej, ja jag har ju blocket monterat i bilen igen så det är bara toppen som är ur nu. men jag tänkte i vilket fall som helst nu när toppen är planad, kasta i den och testa en gång till. blir det samma så är det spräckt någonstans och häder det inte så var toppen skev smile

Men jätte tack för erbjudandet, jag kanske tackar ja om det visar sig att detta inte går som jag hoppas. ska kolla lite hur långt det är smile

Återkommer här med info om hur alt urartar sig smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 november 2014
Piratstikin skrev:
nixon89 skrev:

Hur sitter den monterad där inne? Bara ned en bult eller? Om man ska bryta med kofot för att få på bult känns det som att remmen kommer bli spändare än spändast? :p

Sitter med en bult framtill i blocket smile nja du får givetvis spänna med förstånd smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
nixon89 skrev:
Piratstikin skrev:
nixon89 skrev:

Sitter med en bult framtill i blocket smile nja du får givetvis spänna med förstånd smile

aha så det är typ bara att skruva loss hela spännaren med en 10 nyckel då? smile isåfall ska jag spana in närmaste skrot eller liknande inom kort och byta smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 november 2014
Du ser ganska snabbt hur du gör smile se bara till att hitta en frisk samt smörj den innan du justerar wink

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
Piratstikin skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Som sagts tidigare så lägger du bara i kammen och drar dess skruvar i rätt ordning och med rätt moment.

Kammens läge ställer du sedan enligt instruktionerna i instruktionsboken  eller de du hittar på "nätet" .
Du har ju en markering på vevaxeln som ska stå mot gjutningen på den utstickande delen på vevaxelkåpan och en markering på kamremshjulet som samtidigt ska passa mot markeringen på plåten bakom kamremshjulet.
Kolla här!
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf

så dom ska oxå dras med moment? står väll isåfall i boken med?

Tack för den länken, kan hjälpas en del när motorn ska nollas & nya remen ska på. har även ny spännrulle osv så blir allt sånt bytt smile

Dom ska dras med 20Nm

mvh

du vet inte vilka nm alla topp bultar ska dras med bara såhär på rak arm?

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 november 2014
20nm i rätt ordning sedan 60nm avslutas med 90 grader

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
Tack då kanske man kan få ordning på det om man väljer RÄTT Nm... drog åt bultarna till kammen nyss som skulle sitta med 20Nm, tog ett halvmeters skaft och trodde jag valt 20Nm men i själva verket vart det ca 70Nm hmm 3 bultar gick av innan jag fatta tongue så nya pinnbultar i morgon så blir det hand dragning tongue

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
Så. monterade kamremmen rätt idag och det tog lite längre tid för vattnet att återigen blanda sig med oljan :Shmm:S:E

Då måste nån kanal eller liknande ha spruckit så det får väll bli en ny bil istället.

Men tack alla för hjälpen smile

627 Inlägg
22 november 2014
Testa med en annan topp också. Jag tror fortfarande inte att det är blocket.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
volvo-93 skrev:
Testa med en annan topp också. Jag tror fortfarande inte att det är blocket.

det är väll större chans att toppen spricker än blocket? Börjar bli redigt less på den där motorn nu. kopplingen fungerar men ät sjukt lätt mot va den var innan, samt att motorn går på tomgång på ca 500rpm nu oxå så har inte den blekaste om vad det kan vara hmm

627 Inlägg
22 november 2014
Jag har aldrig hört talas om att ett gjutjärns block kan spricka.

6 691 Inlägg
22 november 2014
Spräckte blocket på min gamla w124 merca.

Men att den spikade tills kolven sprack har inte med saken att göra. wink

De/Dem

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
volvo-93 skrev:
Jag har aldrig hört talas om att ett gjutjärns block kan spricka.

hmm isåfall kanske man kan orka testa. fast en vän som hjälpte mig i garaget i dag sa att det lät som nå lager till veven var slut. han trodde att det isåfall kunde rasa ganska snart. hoppas det är fel men ska kika om jag hittar en topp

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
Spräckte blocket på min gamla w124 merca.

Men att den spikade tills kolven sprack har inte med saken att göra. wink

haha ja jag har ju oxå hört att kanalerna inte kan sprica på dessa motorer? fast dom kanske menade just blocket då för toppen borde det ju kunna spricka?

Sök