Stora Megasquirt tråden, Frågor, Guide, o.s.v

Xytoo
12 november 2014 · 146 Inlägg
#1

Har inte hittat någon Megasquirt tråd här än och vet att många laborerar med eftermarknadsinsprut osv.

10 Vanliga frågor

1. Kan jag köra med volvos original vr givare och 60-2 svänghjul?
(Svar: Ja, dock kan det ibland vara svårt att få signal, och Vr givarna är väldigt känsliga för störningar)

2. Vilket Insprut ska jag välja?
(Svar: Det är ju helt upp till dig och din plånbok. Megasquirt Funkar, men tex maxxecu har ju betydligt bättre uppläggning och standard funktioner. Har själv bara testat megasquirt 2, och har inte haft några bekymmer, vet dom som har kört med megasquirt och bytt till maxxecu som har haft stora problem med störningar som dom inte hade på megasquirt. Där finns många andra eftermarknadsinsprut, kolla upp fakta om dom och välj det som passar dig bäst!

3. Är megasquirt svårt att koppla in?
(Svar: Nej och ja, är typ som att fråga om det är svårt att svetsa. Det är inte svårt om du kan lite om el och datorer, och ja det är svårt om du inte har någon erfarenhet om elektronik.

4. Är Megasquirt svårt att mappa själv?
(Svar: Nej och ja, läser man på innan och leker runt lite i Tunerstudio och testar sig fram så blir det inte svårt, Tändningen är det ända (Svåra) kolla upp vad original tändningen är på motorn, och börja där ifrån.

5. Varför får jag ingen signal från Vr givaren?
(Svar: Ja det finns ju Många olika anledningar till detta men börja med att kolla om sensorn är i skruvad som den ska, kablarna är kopplade rätt, och när du är säker på det så har du två små blåa pottar i megasquirtet som man egentligen ska ställa med specialverktyg, detta strunta jag i och bara vred på pottarna medans jag körde på startmotorn till jag fick signal, detta funkar fortfarande för mig iaf !
Bild: Dom blå i mitten med en skruv på: http://i39.tinypic.com/r7r8d1.jpg

6. Kör med 60-2 svänghjul och har problem på högre varv med signalen.
(Svar: Ja detta är vanligt på 60-2 svänghjul, och jag kan gladligen säga att det finns en lösning för dig!
Du Tar bort C31 helt från kortet med lödd kolv, Du ska inte kortsluta eller något bara att ta bort den helt!

7. Finns det någon svensk sida man kan beställa megasquirt ifrån?
(Svar: Nej inte vad jag har hittat men rekomenderar: http://www.protoparts.fi/catalog/index. … anguage=se

8. Vilket megasquirt rekomenderar du?
(Svar: Finns ju en mängd men min rekommendation är megasquirt 2 v3 och uppåt.

ms 1: 8bitars processor, Belastningsmapparna är 12x12 stora med extra koden.
ms 2: 16 bitars processor, Bränslemappen är 16x16 och tändningen 12x12 med extra koden
ms 3: är en två kärnig processor och är den (Bästa) och nyaste av alla megasquirt.

v2.2: håller men sig långt ifrån om man ska köra låg-ohms spridare och är ett av dom första korten
v3: har pwm reglering för låg-ohm spridare och en massa andra funktioner. detta är det bästa kortet.
v3.57: Är det nyaste, har nästan inga möjligheter att lägga till extra funktioner men annars stabilt och bra!


9. Ger det någon effekthöjning på original motor?
(Svar: Ja och Nej, Beror på om man kan mappa ordentligt, Du kan både spara bränsle och få piggare motor, och nu tänker du säkert att jag skämtar men nej. Tex min bil. en b234f med h-profil och Turbo som laddar ca 0.5bar, ligger på 0.7-0.75L/mil motorväg men gasar jag till så går jag nog lätt över 2L/milen. Tipset är att mappa den snålt ca Lamda 1.07-1.10 under 3000 rpm och över 3000 rpm går du ner emot 0.85-0.88 på Bensin.

10. Behöver jag något mer än Datorbox och kablar?
(Svar: ja, när du mappar är det alltid bra att ha en Bredbandslamda. jag själv kör med MTX-L som funkar pefekt.
Du behöver även Givare beroende på motor osv. Tex: b230F med lh2.4. det du behöver är en lufttempsgivare och en tps givare, tps givaren kan du ta från text 850 men tänk på att du behöver adapter platta. (finns på klracing) http://shop.klracing.se/sv/artiklar/spj … vare-.html


Jag lämnar inte några som helst garantier på dessa mappar och vad som händer med er bil!

Ladda ner mappen och kolla igenom den, kolla tex tändningen så den är rätt, dvs, tändspole, waste-spark, osv. Kolla utgångarna så dom stämmer överens med dina. och bara kolla igenom, om allt känns rätt så ladda in den i din bil så ska den förhoppningsvis starta och sen får du finjustera själv.

Lägg gärna upp era Mappar på bilarna och följ detta formuläret!

Megasquirt version och mjukvara:
Motor:
Spridare:
Turbo (ladd):
Tändning:
Övriga Mod på motorn:

Xytoo

Megasquirt version och mjukvara: Ms2 V3. Mjukvara: Msextra 3.3.2
Motor: B234F
Spridare: 218cc (standard)
Turbo (ladd): Ingen
Tändning: waste-spark
Övriga Mod på motorn: lite portat insug och H-profil

https://mega.co.nz/#!xkkSRTqK!GUFQrV64K … 171EyGraJE


Xytoo

Megasquirt version och mjukvara: Ms2 V3. Mjukvara: Msextra 3.3.2
Motor: B234F
Spridare: 340cc (saabs röda)
Turbo (Ladd): t70 (0.4)
Tändning: waste-spark
Övriga Mod på motorn: lite portat insug och H-profil.

https://mega.co.nz/#!Z4dQlTYa!NtzmAdEnm … rkkC5hH1TY

Om du ser några skrivfel eller andra fel i inlägget så skicka ett PM till mig så rättar jag till det, Kommer uppdatera efter hand och svara på era frågor.

Senast redigerat av Xytoo (21 november 2014)

torpis Forummoderator
13 november 2014 · 9 649 Inlägg
#2

Ett sprut blir aldrig bättre än vad personen är som installerar och mappar det är. Just Megasquirt tillkommer personen som bygger boxen, då det är en byggsats(iaf de vanligaste MS1 V3)

Megasquirt byggt av en person som har koll, installerat av en person som har koll och mappat av en person som har koll kommer fungera helt okej.

MAXX ECU installerad av fel person och mappad av fel person kommer fungera kass.

Sprutet är aldrig bättre än svagaste länken och svagaste länkne är sällan sprutet tongue


Jag gillar bitar av megasquirt eftersom man med kunskap kan komma undan billigt som tusan. Exempel: Jag köper en bil med elfel som inte startar. Nu har jag en 50000kr bil för 5000kr. Jag monterar dit megasquirt och på en helg så är bilen igång. Jag byter till E85 och mappar den så gott jag kan, nu ger bilen plötsligt mer effekt än den gjorde från början. Kostnad totalt 10000kr.

Helt plötsligt har jag råd med en Audi Quattro turbo -07 som isbil medan kompisarna kör Volvo 740 :-) (ja ni förstår poängen iaf)

Samtidigt går jag helst inte nära en bil med Megasquirt som någon anna byggt ihop, det blir ALLTID dyrare än om man valt MAXX ECU från början!

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Xytoo
13 november 2014 · 146 Inlägg
#3

torpis skrev:
Ett sprut blir aldrig bättre än vad personen är som installerar och mappar det är. Just Megasquirt tillkommer personen som bygger boxen, då det är en byggsats(iaf de vanligaste MS1 V3)

Megasquirt byggt av en person som har koll, installerat av en person som har koll och mappat av en person som har koll kommer fungera helt okej.

MAXX ECU installerad av fel person och mappad av fel person kommer fungera kass.

Sprutet är aldrig bättre än svagaste länken och svagaste länkne är sällan sprutet tongue


Jag gillar bitar av megasquirt eftersom man med kunskap kan komma undan billigt som tusan. Exempel: Jag köper en bil med elfel som inte startar. Nu har jag en 50000kr bil för 5000kr. Jag monterar dit megasquirt och på en helg så är bilen igång. Jag byter till E85 och mappar den så gott jag kan, nu ger bilen plötsligt mer effekt än den gjorde från början. Kostnad totalt 10000kr.

Helt plötsligt har jag råd med en Audi Quattro turbo -07 som isbil medan kompisarna kör Volvo 740 :-) (ja ni förstår poängen iaf)

Samtidigt går jag helst inte nära en bil med Megasquirt som någon anna byggt ihop, det blir ALLTID dyrare än om man valt MAXX ECU från början!

Det har du rätt i, dock är maxxecu mer störningskänsligt än megasquirt, men maxxecu är ett betydligt bättre sprut det nekar jag inte.

Men många kör på megasquirt då det är betydligt mycket billigare, på protoparts finns det ju både byggsatser och färdiga kitt.
Jag rekommenderar att köpa ett färdigt kitt då dom är testade och vet att dom fungerar som dom ska, så man inte köper alla delar och sen inte vet hur man bygger ihop det och kanske bränner någon komponent eller i värsta fall kör "sönder" motorn smile

Senast redigerat av Xytoo (13 november 2014)

klubbfors
17 november 2014 · 135 Inlägg
#4

BRA initiativ!!
Ska montera in ett ms i min mercedes 190 som projektarbete, får hoppas på en tråd med kunnigt folk som kan ge bra svar på frågor som förmodligen kommer att komma från mitt håll!

Har dock några frågor:
Ska köra egenbyggt triggerhjul (får det gjort efter ritning på skolan så varför köpa) med honeywell GT101 givare, rekommenderas det att köra med 2 triggerpunkter (som en fördelare) och "MsN'spark", 4-1 eller 12-1? Känns som att ju färre tänder- desto mindre problem med störningar/triggerfel..eller?
Även en fråga om då man triggar med bara 2 punkter: hur kan motorn veta vilken spridarbank som ska jordas? Säkerligen helt dum i huvudet men jag får inte ihop det haha.

Har även en fråga om sekventiellt insprut, går det att få på ms1v3? Förutsatt att man har kamsynk eller?

Tror även att jag och många andra gärna mottar startmappar av olika slag, kanske inlagda i första inlägget, så att vi rookies kan se och lära av de som vet vad de håller på med!
Även saker som hur man smidigast mappar kallstart och tomgång, en förenklad guide som i klartext förklarar vad som ändrar vad, vilka värden som ska ändras och vilka man för allt i världen ska hålla sig borta ifrån.

Mvh Klubbfors

torpis Forummoderator
18 november 2014 · 9 649 Inlägg
#5

klubbfors skrev:
Även en fråga om då man triggar med bara 2 punkter: hur kan motorn veta vilken spridarbank som ska jordas? Säkerligen helt dum i huvudet men jag får inte ihop det haha.

Förutsatt att man har kamsynk eller?

Du svarar ju på din egen fråga...


klubbfors skrev:
Tror även att jag och många andra gärna mottar startmappar av olika slag, kanske inlagda i första inlägget, så att vi rookies kan se och lära av de som vet vad de håller på med!
Även saker som hur man smidigast mappar kallstart och tomgång, en förenklad guide som i klartext förklarar vad som ändrar vad, vilka värden som ska ändras och vilka man för allt i världen ska hålla sig borta ifrån.

Mvh Klubbfors

Hm, alltså det funkar inte riktigt så. Du ska få en av mina kanske roligaste liknelser på köpet också.

Det finns inget som heter startmapp. Alla bilar mappas individuellt och alla behöver omsorg för att funka. Du vet ju hur många olika sensorer du har på din bil. Skriv upp dem på en lista, det bör väl bra mellan 5-10st. Gå sen genom sprutet och justera var och en efter exakt den givare du har. När du bockat av din lista så har du ju din "startmapp".

Att mappa en motor kräver att du vet vad du gör. Jag skulle ju kunna förklara för dig i timmavis hur man knullar, men det skulle ändå gå åt skogen när du försöker själv.

Hur många timmar film har du inte sett om hur man gör innan du gjorde det första gången? 300timmar? Ändå sket det sig.

Läs på mängder och börja försiktigt, till slut börjar du förstå hur det fungerar och kan bli duktigare.

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
lewwan Överladdad gröngöling
20 november 2014 · 1 302 Inlägg
#6

Fan vad skoj med en Megasquirt tråd, Tummen upp!smile

Xytoo
21 november 2014 · 146 Inlägg
#7

klubbfors skrev:
BRA initiativ!!
Ska montera in ett ms i min mercedes 190 som projektarbete, får hoppas på en tråd med kunnigt folk som kan ge bra svar på frågor som förmodligen kommer att komma från mitt håll!

Har dock några frågor:
Ska köra egenbyggt triggerhjul (får det gjort efter ritning på skolan så varför köpa) med honeywell GT101 givare, rekommenderas det att köra med 2 triggerpunkter (som en fördelare) och "MsN'spark", 4-1 eller 12-1? Känns som att ju färre tänder- desto mindre problem med störningar/triggerfel..eller?
Även en fråga om då man triggar med bara 2 punkter: hur kan motorn veta vilken spridarbank som ska jordas? Säkerligen helt dum i huvudet men jag får inte ihop det haha.

Har även en fråga om sekventiellt insprut, går det att få på ms1v3? Förutsatt att man har kamsynk eller?

Tror även att jag och många andra gärna mottar startmappar av olika slag, kanske inlagda i första inlägget, så att vi rookies kan se och lära av de som vet vad de håller på med!
Även saker som hur man smidigast mappar kallstart och tomgång, en förenklad guide som i klartext förklarar vad som ändrar vad, vilka värden som ska ändras och vilka man för allt i världen ska hålla sig borta ifrån.

Mvh Klubbfors

Nu har jag bara testat att köra bosch vr givare på 60-2 svänghjul, och köra med hall givare från volvos b230e. Hall givaren går ju på kammen och den funkar bättre på högre varv då det är lätt att få störningar och missar med vr-givaren.
Har dock inte testat varken givaren eller 4-1 eller 12-1 hjul, men någon annan kanske har mer erfarenhet utan detta.
Om du får det att fungera hade det varit kul om du skrev ett inlägg här, hur du gick till väga och om det var något som var jobbigt.

Det andra svara "Torpis" bra på smile

Det här med startmappar är ju från motor till motor, jag har bara till volvos 16v både i standard utförande och med turbo, den i standard utförande är mappad av en riktigt duktig kille, den med turbo är bara förfinad och smått ändrad av mig, men då ska jag med säga att jag inte laddar över 0.4 för mina spridare bottnar.

Kan lägga upp dom här, och ni andra kan ju med lägga upp några mappar ni har.

Ska dock läggas in med detta formuläret så samlar jag dom i första inlägget.

Megasquirt version och mjukvara:
Motor:
Spridare:
Turbo (ladd):
Tändning:
Övriga Mod på motorn:


lewwan skrev:
Fan vad skoj med en Megasquirt tråd, Tummen upp!smile

Tack, kändes att det behövdes !

Senast redigerat av Xytoo (21 november 2014)

torpis Forummoderator
22 november 2014 · 9 649 Inlägg
#8

Ett av mina MS projekt var en Isuzu Trooper. Den startade inte när jag köpte den och jag valde att montera ett MS1 V3 i den.  Tändning via fördelaren och en 36-1 skiva svetsad på remhjulet fram.

Denna motor hade enbart MAP sensorn och triggerhjulet kopplad, samt givetvis spridarna. Den fick stå och gå på tomgång några minuter innan det gick att köra pga utebliven chokefunktion, men sen gick den toppen. Jag mappade den tills originalspridarna var bottnade, ver en rapp liten sak att köra på isen. Ett exempel på att det kan vara väldigt enkelt ibland om man vill.

Just 36-1 fungerade jättefint.  Jag använde tuner studio som komplement eftersom alla inställningar mig veterligen inte kunde skötas enbart via det ena programmet.

http://tunerstudio.com/index.php/tuner-studio

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/21835_285593434504_1004182_n.jpg?oh=e8e03fbb141f5260262760b98f5c28a4&oe=54DFF939&__gda__=1427840705_d74b41541344715941050876b1605a2a

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
torpis Forummoderator
22 november 2014 · 9 649 Inlägg
#9

Eftersom sprutet är billigt blir genvägarna ofta många och jag har ibland känt mig redo för en ny TV serie på Kanal 5 "Den arga mapparen"

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t1.0-9/554892_10150782546594505_993444425_n.jpg?oh=f5c1031efed14543d70776371fb07ab0&oe=54D1E964&__gda__=1423319758_ade39bce12e5960b6640f48e8cb3417d

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
simlar
22 november 2014 · 3 931 Inlägg
#10

Tunerstudio kan helt klart rekommenderas, speciellt om man köper en licens så man får till gång till autotune-funktionen och har en bredbandslambda kopplad till sprutet.
Går då mycket snabbare att få en fin bränslemapp, man ställer in riktvärdena på bränsleblandningen och kör och sen är det bara finjusteringar som behövs för att få bränslemappen riktigt bra.

torpis Forummoderator
22 november 2014 · 9 649 Inlägg
#11

simlar skrev:
Tunerstudio kan helt klart rekommenderas, speciellt om man köper en licens så man får till gång till autotune-funktionen och har en bredbandslambda kopplad till sprutet.
Går då mycket snabbare att få en fin bränslemapp, man ställer in riktvärdena på bränsleblandningen och kör och sen är det bara finjusteringar som behövs för att få bränslemappen riktigt bra.

Det är ju en smaksak, men jag tycker det går att fort att få till det grova manuellt, sen är ju finliret samma sak och tar forever smile

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
lewwan Överladdad gröngöling
22 november 2014 · 1 302 Inlägg
#12

Som sagt, det är alltid skoj när det fungerar! wink Jo krävs mycket innan man ska bli nöjd!

klubbfors
23 november 2014 · 135 Inlägg
#13

Torpis: Jag förstår att det är alltför individuellt mellan motorer för att kunna ha en startmapp som fungerar för ALLA t.ex. 4 cylindriga motorer, det jag menade var att man kan kolla på mappar så som de Xytoo lagt upp, och få ett hum om hur värdena ska ligga, mer att kunna se om man tryckt i något galet värde:)

En sida som är värd att ha i tråden är ju länken till alla manualer: http://www.msextra.com/doc/index.html
där står ju det mesta så att säga!

Senast redigerat av klubbfors (24 november 2014)

mats757
25 november 2014 · 838 Inlägg
#14

Jag ska konvertera min MC. En två cylindrig XTZ750 Super Tenere.
Har kommit fram till att MicroSquirt kommer att uppfylla mina krav. Jag har läst på och dom flesta frågetecken har rätats ut. Men det som återstår. Vilken programvara ska man använda för mappningen?
- Tuner Studio
- Mega Tune
Finns det fler att välja på? Vilket är enklast och bäst?
Helst vill jag använda Bredbandslambda som själv justerar, med anledning av att det är MC. Inte så kul att ha en passagerare som rattar en laptop när man kör.
Mats

klubbfors
25 november 2014 · 135 Inlägg
#15

mats757 skrev:
Jag ska konvertera min MC. En två cylindrig XTZ750 Super Tenere.
Har kommit fram till att MicroSquirt kommer att uppfylla mina krav. Jag har läst på och dom flesta frågetecken har rätats ut. Men det som återstår. Vilken programvara ska man använda för mappningen?
- Tuner Studio
- Mega Tune
Finns det fler att välja på? Vilket är enklast och bäst?
Helst vill jag använda Bredbandslambda som själv justerar, med anledning av att det är MC. Inte så kul att ha en passagerare som rattar en laptop när man kör.
Mats

Finns ens megatune att få tag på idag?.. Tunerstudio är då det alla använder.

För att få en "självjusterande" mapp är det väl nästan ett måste att köpa tunerstudio-licensen som jag förstått det, för att låsa upp ännu fler auto-funktioner i mappningen. Det som finns utan licens är väl att den kan korrigera VE-mappen efter lambda till en viss grad, men då ska du ju ändå ha mappat den grovt från början.

Torpis och andra som mixtrat mycket kan nog svara exakt på vad som krävs och till vilken grad det är möjligt smile

Senast redigerat av klubbfors (25 november 2014)

torpis Forummoderator
25 november 2014 · 9 649 Inlägg
#16

klubbfors skrev:
Torpis och andra som mixtrat mycket kan nog svara exakt på vad som krävs och till vilken grad det är möjligt smile

Jag har hitintills aldrig sett något sprut som är självmappande. Men men det kanske är sant ändå smile

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga. S40 Upgrades
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
klubbfors
25 november 2014 · 135 Inlägg
#17

torpis skrev:

klubbfors skrev:
Torpis och andra som mixtrat mycket kan nog svara exakt på vad som krävs och till vilken grad det är möjligt smile

Jag har hitintills aldrig sett något sprut som är självmappande. Men men det kanske är sant ändå smile

Nej jag vet inte kan ju ha missuppfattat funktionerna, men som jag förstod det så ÄR den självmappande...

VE Analyze Live! - Tune For You - Yes it really does tune the car for you while you drive! Starting with concepts of VE Analyze in MegaLogViewer 2.95 and taking it to the next level with dynamic offset record seeking. Whether your just running with rough tables or have already put hours into your tune, VE Analyze Live will dial in your fuel tables to a new state. Why does it work so well? By combining a vast tuning experience with expertise in data analytics you can leverage technology to improve your tune. An expert tuner can look at a data log record and know what changes that record is looking for, but one record can only tell so much. At best a record only shows the inputs and results at that instant in time with many other outside factors effecting the data. One record nay tell you one thing, but another on the same cell will say something else. To produce the best results you need to look at each record, identify and discard the ones that are junk due to other factors, then consider ALL quality data. That is where the human brain fails, it simply can not consider the full picture, computers can. As you drive VE Analyze live will look at all the data, filter what the junk and use weighted statistical averages to calculate the optimal values for you Fuel tables.

simlar
25 november 2014 · 3 931 Inlägg
#18

klubbfors skrev:

torpis skrev:

klubbfors skrev:
Torpis och andra som mixtrat mycket kan nog svara exakt på vad som krävs och till vilken grad det är möjligt smile

Jag har hitintills aldrig sett något sprut som är självmappande. Men men det kanske är sant ändå smile

Nej jag vet inte kan ju ha missuppfattat funktionerna, men som jag förstod det så ÄR den självmappande...

VE Analyze Live! - Tune For You - Yes it really does tune the car for you while you drive! Starting with concepts of VE Analyze in MegaLogViewer 2.95 and taking it to the next level with dynamic offset record seeking. Whether your just running with rough tables or have already put hours into your tune, VE Analyze Live will dial in your fuel tables to a new state. Why does it work so well? By combining a vast tuning experience with expertise in data analytics you can leverage technology to improve your tune. An expert tuner can look at a data log record and know what changes that record is looking for, but one record can only tell so much. At best a record only shows the inputs and results at that instant in time with many other outside factors effecting the data. One record nay tell you one thing, but another on the same cell will say something else. To produce the best results you need to look at each record, identify and discard the ones that are junk due to other factors, then consider ALL quality data. That is where the human brain fails, it simply can not consider the full picture, computers can. As you drive VE Analyze live will look at all the data, filter what the junk and use weighted statistical averages to calculate the optimal values for you Fuel tables.

Den mappar soppan själv mot förbestämda lambdavärden, dock inte om man ej säger åt den genom att starta automappningen manuellt.

Tobbelindh
26 november 2014 · 20 Inlägg
#19

Tjena.någon som vet hur man ska göra föe att kunna köra en sexa med separata spolar i wasted spark? Har inte köppt sprutet än men han säger att de är ett v3 men hur kan man se skillnad på alla?

klubbfors
27 november 2014 · 135 Inlägg
#20

En box med 3 tändutgångar behövs, har du mindre än så blir du tvungen att löda in fler.
Skillnaden syns på hur kortet i boxen är ihoplött, men har boxen stöd för tändning för så har du v3 eller högre.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang