Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt förutom vinge som görs i glasfiber. Nytt motorprojekt är påbörjat vid sidan av, en 305 tunnelram motor med dubbla 450 holley slayers.
  • 113 Följare
  • 226 879 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juni
Vonbackman Bäckman
10 oktober 2020 · 720 Inlägg

Kör en liten update med bild denna gången.

Hade ju med mig diffusorn till jobbet, kollegan har skurit plåt åt mig. Idag svetsades allt ihop. Den andra pvn som jag köpt ska ju bli en minihusvagn, och självklart ska den ha sig en diffusor med 🤣https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b47627b2687a7d2815d7285328c1b819.jpg

Var ju tvungen att provmontera den såklart, sitter bra tycker jag allt. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8ba89ca365dd147ca597b75c80ba49f8.jpg

Nu är det småpyssel kvar i fronten, får göra ett ryck snart igen så alla fästen är gjorda. Har lagt märke till att ”stången” som är huvens stop för att den inte ska tippas för långt fram sticker nedanför strax bakom öppningen längst ner i fronten, denna måste väck, och därav får jag även bort spiralfjädern bakom grillen, jag försöker komma på en snygg lösning för detta. Jag kan ju inte ha det så, den kommer vara ivägen för intercoolern som ska sitta där i framtiden. Jag funderar på att montera en gasfjäder på var sida mellan huven och mittenstycket i fronten, alternativt få huven att öppnas bakåt mot framrutan istället för framåt. Isåfall skulle man kunna ha en någon form av 240ns huvlås och hela den biten. Eller har ni läsare möjligtvis något annat förslag?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Turbo_ride
12 oktober 2020 · 163 Inlägg

Ser ju as tufft ut det där.
Tycker du ska ha huvöppningen som den är att den öppnas framåt så mycket fränare än bakåt som alla vanliga bilar har det, har väll ingen lösning på det men tycker det är tufft.
För övrigt ett mycket kul projekt följt i tystnad ett tag, (följer såklart husvagnsbygget oxå)

Volvo C70 (1999)
Vonbackman Bäckman
12 oktober 2020 · 720 Inlägg

Turbo_ride skrev:
Ser ju as tufft ut det där.
Tycker du ska ha huvöppningen som den är att den öppnas framåt så mycket fränare än bakåt som alla vanliga bilar har det, har väll ingen lösning på det men tycker det är tufft.
För övrigt ett mycket kul projekt följt i tystnad ett tag, (följer såklart husvagnsbygget oxå)

Ja men precis, lite det som är en del av charmen på en pv. Jag håller med dig, vill ha kvar det. Får lösa ett huvstopp helt enkelt, kan ju inte vara så svårt trots allt. Som jag nämnde så går det ju lösa att ha någon form av gasfjäder på insidan av huven.

Kul att höra! Förhoppningsvis är projektet färdigt till nästa säsong, jag ska iallafall ut och provköra med allt på. Vingen kan bli lite knepigt dock.

Husvagnen får däremot ingen vinge, och jag är lite orolig att vingen kommer ställa till problem med farbror blå. Man skulle isåfall satsa på att få godkända papper på den, men farbror blå gör väl lite som han själv vill om han har en dålig dag. Bilen kommer nog vara ganska så brutal utan vinge med. big_smile

Husvagnsbygget kommer påbörjas direkt efter att bilen är färdig, lackad eller inte. Hade ju varit kul att skicka in båda på lack samtidigt, kanske man kan få det hela till ett bra pris.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 oktober 2020 · 720 Inlägg

Tråkig nyhet, fick mejl angående fälgarna. Det tar ytterligare några veckor innan båten lämnar Japan. Bad om att bli kontaktad när den lämnar samt att jag åker personligen upp och hämtar dom hos återförsäljaren. Sparar lite tid på det isåfall.

Senast redigerat av Vonbackman (13 oktober 2020)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 oktober 2020 · 720 Inlägg

Med tanke på att man inväntar fälgarna så får man ju påbörja huven, som också ska få en remake.

Lite corvette inspiration såklart. big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-3efaacd4a460896cd8fcc98a6dc6a44c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b02ccf4ee5602cdb6cfde03924166170.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
farbrorbozze Sköning med mycke idéer som mest yrar runt ;)
14 oktober 2020 · 6 369 Inlägg

Kul med alla vilda idéer du har 😊
Ett tips om du behöver göra vattendränering i scoopet är att du svetsar i rörbitar i rostfritt & förlänger med slangar 👍

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Vonbackman Bäckman
15 oktober 2020 · 720 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Kul med alla vilda idéer du har 😊
Ett tips om du behöver göra vattendränering i scoopet är att du svetsar i rörbitar i rostfritt & förlänger med slangar 👍

Tack! big_smile Saken är den att bilen byggs efter en bild som är photoshoppad, så alla idéer är tagna ifrån projektbilden.

Jag förstår hur du tänker men det är inte det bästa att svetsa rostfritt i svartstål, men rörbitar och slänga dit slangar funkar ju kalas.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
15 oktober 2020 · 720 Inlägg

Vonbackman skrev:

farbrorbozze skrev:
Kul med alla vilda idéer du har 😊
Ett tips om du behöver göra vattendränering i scoopet är att du svetsar i rörbitar i rostfritt & förlänger med slangar 👍

Tack! big_smile Saken är den att bilen byggs efter en bild som är photoshoppad, så alla idéer är tagna ifrån projektbilden.

Jag förstår hur du tänker men det är inte det bästa att svetsa rostfritt i svartstål, men rörbitar och slänga dit slangar funkar ju kalas.

Skulle ju också funka att ha någon form av öppning så man ser kylet osv, men det blir ju lätt nergrisat i motorrummet då. Hade kunnat tänka mig att ha som Corvetten, den chromade metallbiten monterat, den får jag ju göra på egen hand isåfall, kanske är värt det trots allt? ☺️

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
16 oktober 2020 · 720 Inlägg

Precis hemkommen från jobb, inväntar en polare som ska hjälpa mig att provmontera huven. Den är färdigpunktad, måste provmonteras innan jag helsvetsar den, ifall något tar i men det ska nog gå ganska så fritt. Bättre att vara på den säkra sidan, tråkigt att få göra om när man lagt ner så mycket tid på huven, totalt 10 timmar än sålänge. 😅

Men jag är nöjd iallafall!https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e8b0406ef2e5e72636a527cb939e2a03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-311ade2be25c8abb1a3767f7e3a7cbef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e2971ad4e0b25960181c00c6087b3914.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
17 oktober 2020 · 720 Inlägg

Trött i huvudet och några kalla öl så slocknar man ganska så fort nu för tiden, är man gammal tro?

Hur som helst så monterades huven igår, lyckades inte riktigt få den inpassad rätt men hyfsat iallafall. Ena luftintaget tog emot i fläkt/värmepaketet, så jag valde att skruva bort det. I denna bilen behövs inget värmepaket med tanke på effekten i motorn.

Jag är väl relativt nöjd, finns väl något man skulle kunna göra annorlunda. Det ser liksom smått konstigt ut vid lufturtaget om man kollar i vissa vinklar, sedan skulle jag nog förlängt huvens plåt som är inböjd, kanske det som gör att det ser konstigt ut.


Plåten som jag satte dit som ni ser i underkanten av luftintaget ska filas ner så den slutar i samma ände som huvens plåt gör. Sen blir det förmodligen ett plåtnät innanför. Men det är häftigt att se förgasaren med huven stängd, iallafall det lilla man ser. 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bde1c2d6ff7fe908d5d07344e5a57504.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b301bf909a867050dd079f2fc505127f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-3fb1027b45170be808de32e14fd2c5a9.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
eastmotorsport -sommar ska de va....
18 oktober 2020 · 4 403 Inlägg

Ett tips är att på nått sätt ha värme i bilen. Det finns små värmepaket du kan montera inne i bilen. Jag körde i min ungdom min A-Ascona utan värmepaket och på vår o höst saknade jag värmen.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Vonbackman Bäckman
18 oktober 2020 · 720 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Ett tips är att på nått sätt ha värme i bilen. Det finns små värmepaket du kan montera inne i bilen. Jag körde i min ungdom min A-Ascona utan värmepaket och på vår o höst saknade jag värmen.

Har spekulerat lite på sådana, alternativt montera gamla paketet lite längre ner för att få frigång för huven.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
31 oktober 2020 · 720 Inlägg

Nu är i stort sett allt plåtarbete klart, färdigsvetsat, nu ska alla fogarna slipas ner.

Det är inte ”helsvetsat” men det är punktat till en sådan mängd att helsvetsning är onödigt, alla nästen är tätt punktade, för att detta ska spricka eller gå sönder så krävs det ganska så högt tryck, till exempel vid en kollision, men det ska vi ju såklart undvika.

Hur som helst, bagageluckan fick sig en liten remake idag, det enda som ska göras nu är att plocka av framskärmarna och göra hålen för gälarna. Valde att skrota tröskelläpparna i glasfiber och bockade i 1mm plåt istället, de ska svetsas ihop och slipas till, har i och för sig fästen kvar att svetsa dit på tröskelläpparna men annars så är det stora hel färdigt.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-73092736d6a13b017103edd7eb9e7314.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bfef17408e2fffaa9ce7fa8a8dc43962.jpg

Har också valt att behålla de gamla hålen för handtag osv, det har egentligen ingen större betydelse, men jag rådiggar pvns handtag, och eftersom det ser så tomt ut bak utan handtag och låset så känner jag att jag vill behålla dom.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
farbrorbozze Sköning med mycke idéer som mest yrar runt ;)
1 november 2020 · 6 369 Inlägg

Vonbackman skrev:

eastmotorsport skrev:
Ett tips är att på nått sätt ha värme i bilen. Det finns små värmepaket du kan montera inne i bilen. Jag körde i min ungdom min A-Ascona utan värmepaket och på vår o höst saknade jag värmen.

Har spekulerat lite på sådana, alternativt montera gamla paketet lite längre ner för att få frigång för huven.

Värme är ett måste även på fuktiga sommardagar.
Såg knappt nånting i vindrutan på min lille sportbil förra helgen & då saknar jag ändå sidorutor så det är en öppen luftig bil.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
vEight Baronen
1 november 2020 · 1 187 Inlägg

Helsvetsning är ett måste, det kommer spricka annars då jag misstänker att det kommer gå åt en hel del spackel.

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
1 november 2020 · 720 Inlägg

vEight skrev:
Helsvetsning är ett måste, det kommer spricka annars då jag misstänker att det kommer gå åt en hel del spackel.

Den tanken har slagit mig, jag får helt enkelt helsvetsa bara haha.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
1 november 2020 · 1 187 Inlägg

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Helsvetsning är ett måste, det kommer spricka annars då jag misstänker att det kommer gå åt en hel del spackel.

Den tanken har slagit mig, jag får helt enkelt helsvetsa bara haha.

Genvägar blir ofta senvägar 😎 När du lagt så mycket tid på den så blir det som en käftsmäll när första sprickan dyker upp.

Elbilar kan dra åt helvete.
olssonp000
1 november 2020 · 240 Inlägg

Helsvetsa alltid allt tycker jag som sagt ovan så spricker alltid spackel om plåten rör sig.  Alternativet är ju att köra tenn tänker köra det på min pv för att slippa mycket spackel 🙂

Vonbackman Bäckman
2 november 2020 · 720 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Helsvetsning är ett måste, det kommer spricka annars då jag misstänker att det kommer gå åt en hel del spackel.

Den tanken har slagit mig, jag får helt enkelt helsvetsa bara haha.

Genvägar blir ofta senvägar 😎 När du lagt så mycket tid på den så blir det som en käftsmäll när första sprickan dyker upp.

Ja exakt, och det vill vi undvika. Helsvetsning kommer ske.

olssonp000 skrev:
Helsvetsa alltid allt tycker jag som sagt ovan så spricker alltid spackel om plåten rör sig.  Alternativet är ju att köra tenn tänker köra det på min pv för att slippa mycket spackel 🙂

Har tänkt mycket på tennspackel, känns som att det kan bli en dyr historia att lämna iväg bilen för tennspackling, såvidare man inte gör det själv, men kunskapen finns tyvärr inte. Därför kommer jag helsvetsa istället.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Low
3 november 2020 · 2 775 Inlägg

Snyggt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang