Ny hemsida för bilintresserade tjejer!

Sandman
15 december 2006 · 873 Inlägg

MilleN skrev:
Håller helt och hållet med pUs och Lundwall när det gäller jämställdheten i stora drag.

Måste dock säga att jag gott och väl tycker att tjejerna kan få ha en egen site. Jag har inget som helst behov av en klubb för killar och skulle absolut inte vilja gå med då de flesta bilforum redan är rejält överfyllda med pojkar/män men jag förstår att tjejer är sugna på ett eget litet forum för att kunna snacka om tjejbilar och smink wink

På samma sätt startar ju även många lokala bilforum och märkesforum, just för att folket på forumen har något gemensamt. Det tjejerna har gemensamt är ju då sitt kön, och även om det kanske är etiskt fel så har jag inget som helst problem med det då det finns 100 bilforum och de flesta söker sig hit i alla fall. Man måste inte kämpa för jämställdhet så långt ner i stegen fan.

Sedan måste jag säga att vi lever väldigt jämställt i Sverige, feminismen är bara toköverdriven. Att män har högre löner beror på att de flesta högutbildade (speciellt de lite äldre) är just män, och kvinnor söker fler låglönejobb från början. Tunga jobb är mer slit och har därmed högre lön än t.ex dagisfröknar, så enkelt är det.

Samma lön för samma arbete är ju självklart överallt! Sedan är nog tjejer inte lika hårda på att löneförhandla på arbeten med såna förmåner. På industrijobb är det ju uteslutande samma lön för samma arbete.

My 2 cents. Och jag har fan rätt wink

Låt säga att allt du skriver faktiskt är sant.
Du kommer ändå inte ifrån att det är diskriminering att säga att någon inte är välkommen på grund av sitt kön. För det är det i annat fall än hygien faciliteter wink
Sedan att du tycker det är OK är väl en annan sak.
Tänk efter lite och byt ut ordet "tjejer" mot "svarta" eller "vita" och avgör sedan själv hur korrekt det är att säga så.
(Nej jag försöker inte överdriva. Jag tycker det är loj att göra skillnad på diskriminering och diskriminering.)

Finns säkert de som både blir upprörda och sårade av att läsa att de inte är välkommna på grund av sitt kön. Och det är verkligen fel att någon ska behöva känna så.

Det är stor skillnad att säga att ett forum eller en sida RIKTAR sig åt en viss grupp, och att säga att enbart en grupp är välkommen och andra är förbjudna.

Det är fullt acceptabelt att en kille registrerar sig på en tjejtidnings forum, och att en tjej registrerar sig på ett herrmagasins tidning.
Men inte finns det många män på kvinnoforumen eller kvinnor på herrtidningsforumen för det. För att de inte riktar sig åt dem helt enkelt.
MEN skulle de gå ut och FÖRBJUDA det andra könet kan jag lova att de hade blivit uthängda i media.

Läs FAQ på de flesta forum som är nischade. Nästan alltid står det att de "riktar" sig till en viss grupp. Men på de forumen och inom de communities hittar man alltid folk som man kanske egentligen inte tycker hör hemma där.
Och i regel brukar de inte bli bannade eller utkörda för det så länge de uppför sig.
Har själv bett om hjälp med en bil av ett visst märke på ett forum riktat till ett annat märke och jag blev inte flejmad för det.


Sedan hade HardcoreHunny tydligen rätt i sin första post i tråden.

HardcoreHunny skrev:
Jag fattar inte grejen......*funderar*.....
Vad gör det om killar så att säga lägge sig i? All kuskap kan vara viktig!
Å vill vi tjejer bli respekterade på lika vilkor så tror jag knappast en sida för bara tjejer e rätta vägen att gå,....

Jag kan lätt hålla med om åsikter som "Det är inget att bry sig om." och "Låt dem hållas."
Men formuleringen på första posten i tråden är en stor nagel i ögat för jämställdheten det talas så varmt om. Inget gott kommer av det.

Nu hoppas jag på att denna negativa ton över forumet enbart införts via posten här på Gorg och att regelverket på själva siten inte kommer att företala diskriminering.
Vi bor i Sverige och lever på 2000 talet!

Don't get mad, get even.
lundwall
15 december 2006 ·

Sandman skrev:
Du kommer ändå inte ifrån att det är diskriminering att säga att någon inte är välkommen på grund av sitt kön. För det är det i annat fall än hygien faciliteter wink

Vad som är lustigt med den här jämställdhetslagen är just att den faktiskt inte används där det behövs. Vi har ju något som heter "allmän värnplikt" i Sverige, och hur illa man än tycker om det (som jag t.ex.) så bryter ju staten eller Pliktverket i det här fallet, just mot jämställdhetslagen. Att använda skälet att kvinnor passar bättre för att sköta hem och barn osv håller inte riktigt 2006 - för det är just detta skälet och inget annat som gör att det är som det är.

En annan helt omvänd grej är manlig dagispersonal, denna häxjakt på pedofilspöken som gör att på tok för många killar slutar eller sjukskriver sig. Jag kommer ihåg mina dagisfröknar, och jag skulle verkligen inte vilja ha dem som största källan till uppfostring. I dagisåldern är män minst lika viktiga för barns uppfostran. Vårdyrken är samma sak där, männen hamnar utanför pga sitt kön. Som parentes kan nämnas att de killar jag känner som har jobbat inom vården dock har valt att hålla sig borta från de blendrökande hyundai-körande kaffepimplande babbelkärringarna. Herregud vilka historier man har hört om alla dessa maktkamper på högstadienivå smile

Jag kan tänka mig att tjejer i mansdominerade yrken kan uppleva "lilla gumman"-grejen eller liknande, så det finns ju två sidor på varje mynt.

En annan fin sak är det här med tjejtaxa på nätterna på taxi, härligt att staten ska bestämma att privata näringsidkare inte får sätta priser som de själva vill. Jag hoppas verkligen att det syns i brottsstatistiken om ett par år.

ghost_boy83 CREW
18 december 2006 · 2 594 Inlägg

Nitroo skrev:

ghost_boy83 skrev:

pUs skrev:

Vänta lite här nu.

"Det kvinnliga perspektivet".. vad menar du egentligen?

Har man per automatik ett särskilt "perspektiv" som kvinna, och ett annat om man är man? Det där låter inte särskilt modernt, om du ursäktar. Snarare grumligt och fördomsfullt.

Vi är fritt tänkande varelser. Det finns ingenting som säger att alla kvinnor är stöpta i samma form, eller alla män heller för den delen. Följaktligen har alla kvinnor inte alls samma "perspektiv". Känns smått komiskt att jag ens måste påpeka det här för dig, men det är uppenbarligen nödvändigt.

Alldeles för många i samhället häver ur sig intetsägande floskler som "kvinnligt perspektiv", "genusperspektiv" och annan dynga utan att fundera på vad orden egentligen betyder. Men dom tror oftast att det är så man bör säga för att accepteras enligt rådande Politiskt Korrekta Normer.

men vad är det du inte förstår med det jag skrev? samhället är i dag väldigt mans dominerande och fördomsfullt mot kvinnor om du nu inte redan visste det, så därför förstår jag om kvinnor vill ha en egen sida! skälv tycker jag det bara är bra så att dom på egen hand försöker komma i kapp killarna i kunskap mm

Så du säger att tjejer vet mindre om bilar mm än vad killar gör??? Det är ju övervägande mest killar på garaget så jag tror inte att det kommer bli speciellt många på den "nya"... den dör nog ut inom en snar framtid, för här på garaget så är det inte många tjejer som skiver i något forum. Men när det händer så är det ju samma tjejer hela tiden. Men synd om dom som finns här skulle dra, för garaget är webbens bästa sida alla kategorier...
Så tjejer, strunta i den andra sidan o börja skriva mer här på garaget så kommer det att vara mytcket roligare!!!!!

men de va då fruktansvärt va folk i denna tråd har svårt att förstå va jag menar,
om vissa tjejer vill ha en egen sida utan en massa drägglande killar som skriver flörtiga kommentarer,eller slippa känna sig dummförklarade när dom ställer en fråga,eller påhoppad av lundwall så kan jag förstå om dom vill slippa sånt och bara ha en egen med bara tjejer på.

Och det är vell inget konstigt med de? så jag förstår inte varför alla påhopp pus? jag har inget annat synsett på kön än vad du har så vad är problemet jo det är at du har svårt att tänka dig in i hur jag/andra tänker! och det är inte första gången jag påpekar det.

pUs Ûbersturmstekare
18 december 2006 · 534 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

Nitroo skrev:

ghost_boy83 skrev:

men vad är det du inte förstår med det jag skrev? samhället är i dag väldigt mans dominerande och fördomsfullt mot kvinnor om du nu inte redan visste det, så därför förstår jag om kvinnor vill ha en egen sida! skälv tycker jag det bara är bra så att dom på egen hand försöker komma i kapp killarna i kunskap mm

Så du säger att tjejer vet mindre om bilar mm än vad killar gör??? Det är ju övervägande mest killar på garaget så jag tror inte att det kommer bli speciellt många på den "nya"... den dör nog ut inom en snar framtid, för här på garaget så är det inte många tjejer som skiver i något forum. Men när det händer så är det ju samma tjejer hela tiden. Men synd om dom som finns här skulle dra, för garaget är webbens bästa sida alla kategorier...
Så tjejer, strunta i den andra sidan o börja skriva mer här på garaget så kommer det att vara mytcket roligare!!!!!

men de va då fruktansvärt va folk i denna tråd har svårt att förstå va jag menar,
om vissa tjejer vill ha en egen sida utan en massa drägglande killar som skriver flörtiga kommentarer,eller slippa känna sig dummförklarade när dom ställer en fråga,eller påhoppad av lundwall så kan jag förstå om dom vill slippa sånt och bara ha en egen med bara tjejer på.

Och det är vell inget konstigt med de? så jag förstår inte varför alla påhopp pus? jag har inget annat synsett på kön än vad du har så vad är problemet jo det är at du har svårt att tänka dig in i hur jag/andra tänker! och det är inte första gången jag påpekar det.

"En massa drägglande killar som skriver flörtiga kommentarer".. well, jag föredrar att bara tala för mig själv i såna här diskussioner. Men det kanske du precis gjorde?

Hur som helst så finns det trots allt ganska många killar som klarar av att behärska sig, trots att det finns tjejer på samma forum. Även om du kanske inte känner att du är en av dom. wink

Konklusion kolon: Dregglande killar är ett märkligt argument. Och ett väldigt fördomsfullt sådant. Tror du att dom dregglande killarna lär sig umgås med tjejer genom att umgås ännu mindre med dom?

ghost_boy83 CREW
18 december 2006 · 2 594 Inlägg

pUs skrev:

ghost_boy83 skrev:

Nitroo skrev:

Så du säger att tjejer vet mindre om bilar mm än vad killar gör??? Det är ju övervägande mest killar på garaget så jag tror inte att det kommer bli speciellt många på den "nya"... den dör nog ut inom en snar framtid, för här på garaget så är det inte många tjejer som skiver i något forum. Men när det händer så är det ju samma tjejer hela tiden. Men synd om dom som finns här skulle dra, för garaget är webbens bästa sida alla kategorier...
Så tjejer, strunta i den andra sidan o börja skriva mer här på garaget så kommer det att vara mytcket roligare!!!!!

men de va då fruktansvärt va folk i denna tråd har svårt att förstå va jag menar,
om vissa tjejer vill ha en egen sida utan en massa drägglande killar som skriver flörtiga kommentarer,eller slippa känna sig dummförklarade när dom ställer en fråga,eller påhoppad av lundwall så kan jag förstå om dom vill slippa sånt och bara ha en egen med bara tjejer på.

Och det är vell inget konstigt med de? så jag förstår inte varför alla påhopp pus? jag har inget annat synsett på kön än vad du har så vad är problemet jo det är at du har svårt att tänka dig in i hur jag/andra tänker! och det är inte första gången jag påpekar det.

"En massa drägglande killar som skriver flörtiga kommentarer".. well, jag föredrar att bara tala för mig själv i såna här diskussioner. Men det kanske du precis gjorde?

Hur som helst så finns det trots allt ganska många killar som klarar av att behärska sig, trots att det finns tjejer på samma forum. Även om du kanske inte känner att du är en av dom. wink

Konklusion kolon: Dregglande killar är ett märkligt argument. Och ett väldigt fördomsfullt sådant. Tror du att dom dregglande killarna lär sig umgås med tjejer genom att umgås ännu mindre med dom?

ja pus det kange det som är ditt stora problen att du är väldigt egocentrisk allt verkar just kretsa om hur just du tänker,medans jag pratar om hur andra kanske tänker och tycker.
hoppas att du kan printa in detta nu så slipper vi ha ännu en onödig disskussion.
och nästa gång försök förstå vad som skrivs innan du kommer med en kommentar.

pUs Ûbersturmstekare
18 december 2006 · 534 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
ja pus det kange det som är ditt stora problen att du är väldigt egocentrisk allt verkar just kretsa om hur just du tänker,medans jag pratar om hur andra kanske tänker och tycker.
hoppas att du kan printa in detta nu så slipper vi ha ännu en onödig disskussion.
och nästa gång försök förstå vad som skrivs innan du kommer med en kommentar.

Jösses. Vad vill du att jag ska svara? Javisst, du kanske har rätt. Jag kanske är väldigt egocentrisk av mig som inte håller med dig?

Eller så är det du som hellre diskuterar min personlighet, snarare än könsåtskiljda forum på internet, som tråden faktiskt handlade om från början.. wink Lite mer on-topic tack, min gode man.

Det blir liksom en ganska meningslös diskussion om du anser att jag inte borde lufta mina åsikter. Klart som fan att jag gör det. Vems åsikter skulle jag annars uttrycka?

Senast redigerat av pUs (18 december 2006)

Nitroo Köttare
18 december 2006 · 203 Inlägg

Hur orkar ni egentligen...

pUs Ûbersturmstekare
18 december 2006 · 534 Inlägg

Nitroo skrev:
Hur orkar ni egentligen...

Övertid på kontoret ger oanade krafter..

Nitroo Köttare
18 december 2006 · 203 Inlägg

May the force be with you!

B3lla
6 februari 2007 · 4 Inlägg

Sandra skrev:
Jag kan inte registrera mig. Ser inte bilden med koden som man ska skriva in. Det är bara ett rött kryss...

Har samma problem. får testa igen när man kommer hem.. Går väl förr eller senare..tss...

Rebecca Persson - "Bella"
EyeLighters brud...!!!
Turbopinglan
6 februari 2007 · 161 Inlägg

Jag håller mej nog till den blandade sorten jag *L* Men visst är det en kul ide' smile

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!
John87 Stolt Volvoägare
6 februari 2007 · 4 913 Inlägg

Nu har man läst igenom hela tråden, mycket intressant läsning!

Ska varken säga bu eller bä, även om det finns vissa här som jag nickar instämmande till när jag läser deras inlägg, medan jag mot andra inte alls håller med.

Vill man se stereotyper och olika inställningar mot de olika könen ska man garanterat läsa detta.

Tråkigt bara att det håller på att bli mer pajkastning än om hemsidan.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Sandra Bilnörd...
6 februari 2007 · 310 Inlägg

explorer så är det att den tar bort coockies som den koden är. Så då ser dom den inte. Har de en annan webläsare så funkar det bättre.
Men om man har endast explorer så kan man göra såhär :

1. Starta internet explorer
2. Gå upp i Verktygsmenyn och välj Internet alternativ
3. Tryck på knappen "sekretess"
4. Dra ner skjutreglaget till "Låg"
5. Gå in registera er på sidan
6. Gå in i internet alternativ igen och dra upp den till det värdet den stod på innan.
7. Klar!

Kopierat från Race Chicks.

~Sandra~
*Kör inte fortare än din skyddsängel flyger*
Projekttråd
Sandra Bilnörd...
6 februari 2007 · 310 Inlägg

Nu när jag har varit medlem där ett tag så kan jag meddela att jag inte har slutat besöka garaget pga detta tjejforum. Loggar in här lika ofta som tidigare. Två hyfsat olika sidor.

~Sandra~
*Kör inte fortare än din skyddsängel flyger*
Projekttråd
740tjejen
6 februari 2007 · 351 Inlägg

na håller mig till garaget och gatbilar. inge roligt å bara snacka med tjejer, om inte annat är de roligare och mer givande att snacka med killar. smile

Våga Köra Sänkt
Anki
7 februari 2007 · 77 Inlägg

Jag trivs skit bra här på garaget! Kul med en sida där tjejer får vara.. men ibland behöver man en kille som svarar på ens frågor.. så jag håller mig här!! smile

No Turbo shit, just real TraktorPower!! :)
TSQ
7 februari 2007 ·

Varför kan inte killar få regga sig? så kan vi bli sextrakasserade och ses som saker precis som vi ser på er kvinnor här..

det är väl ok och rättvists?

mvh
objekt

Mäki Långsam Perfektionist
7 februari 2007 · 4 800 Inlägg

Volvonator skrev:
Varför kan inte killar få regga sig? så kan vi bli sextrakasserade och ses som saker precis som vi ser på er kvinnor här..

det är väl ok och rättvists?

mvh
objekt

därför att tjejerna inte ser det som nå roligt alls? Som jag ser på allt sextrakaseri.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
TSQ
7 februari 2007 ·

Mäki skrev:

Volvonator skrev:
Varför kan inte killar få regga sig? så kan vi bli sextrakasserade och ses som saker precis som vi ser på er kvinnor här..

det är väl ok och rättvists?

mvh
objekt

därför att tjejerna inte ser det som nå roligt alls? Som jag ser på allt sextrakaseri.

Så du gillar också sextrakaseri? Festligt

Mäki Långsam Perfektionist
7 februari 2007 · 4 800 Inlägg

Haha. vilken going tongue

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang