19 februari 2015
Trådstartare
Då har det inte hänt något på ett tag pga sjukdom osv så var det dags att ta tag i lite avancerad felsökning igår.
Rullade in bilen på jobbet och skulle se om jag fick ut mitt elschema på bilen så man lättare kan följa kablar mm så strulade skrivaren. Så blev att gå ut och ställa sig med telefonen och leta i pdfer efter hur det är kopplat med startsignaler mm. Lagom jag ska rulla in bilen i våran carport (regnade ju igår) så vill fanstyget inte starta. Gött, nu får man stå ute i regnet men fram med min fluke multimeter och mäter signalen ifrån tändningslåset till start relät och har då 12,54 volt. Gott mos som dom säger i göteborg, då funkar signalen fram iaf. Stoppar tillbaka relät på sin plats och då startar fanstyget. Kör in i carporten och försöker framkalla samma fel igen men icke. då sartar han varje gång. Jaha, då blir det till att städa ur bilen lite, är nog inte gjort på många år då förra ägaren inte verkade bry sig så mycket om sådant. Dammsög ur förarplatsen lite och tömde skuffen på skit som samlat sig där (jag är duktig på att lasta in men inte ut)
Lagom jag ska åka iväg och göra ett stopp på affärn så startar inte skiten utan för när man handlat klart.
Kul att stå ute på parkeringen där och felsöka. Men man tar ju tillfället i akt och fram med fluken (multimetern heter så) Kollar signal igen och den finns, kollar ström fram till relät som ska dra startmotorn och det finns. Men varför drar inte relät? Nu börjar frustrationen växa igen och botten på mälaren är lockande men jag ska få skiten att gå.
Byter plats på ecu relät (ja det sitter ett relä till den) och startrelät och då startar den. Mycket märkligt det här.
Åker hem och knäpper en kall och sitter och grublar lite samtidigt som jag har min 3 åriga son som springer runt och försöker panga mig med ett nerf gevär lika stort som han själv jag kommer på det. Jag byter ut hela jäkla säkringsdosan i motorrummet där alla relä och skit sitter. Måste ju hänt något i den då jag fixade abs enheten.
Så idag efter jobbet blir det till att åka och fixa en ny och hålla tummarna att detta kommer att funka. Annars blir det mälaren eller sveriges billigaste xc70 på blocket.
För nu är tändningslås kollat, startmotor bytt, startrelä, den berömda kabelskon. Jag har ström när jag vrider nyckeln till relät, relät är nytt så då borde det vara säkringspanelen.
Gråhårig, nä inte jag. Kan inte bli det och det är skönt....
Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??