DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Ludwigk skrev:
Använder inte sealed beams eftersom jag vill ha utbytbara glödlampor. Jag kör med ett märke som heter Autopal, ett mer kvalitetsmärke utöver de andra som görs. har varit grymt nöjd och tyker itne dessa bländar. Utan xenon i usa front är som att köra med två ficklampor fastklistrade på grillen, ingen ljusbild alls

. Får tacka Xenon för det hjälper!

japp det är enligt lagen förbjudet att ha 100w i extraljusen sen 2004 har jag för mig. Det gäller alltså 55w i samtliga, men vem kör med det idag

.
Källa på det påståendet tack...
100w-lampor är inte E-märkta (har inte sett någon som är det iaf) och således inte godkända i trafik, OM man nu ska vara petig. Detta gör det hela i sig olagligt.
DiwraZ skrev:
Du får inte ändra något överhuvudtaget på en helbilsgodkännd bil förutom fabrikatet på däcken. Inga vita blinkers eller vingar ögonlock frontspoiler fälgar eller extraljus.
Allt ska va EXAKT som när bilen lämnade fabriken Som tur är så är varken bes eller Polisen så noga med detta men så ser bestämmelserna ut.
Det är inte alls vad det innebär.
Nehe? Då får du gärna förklara mer ingående om jag nu missuppfattat detta...
Behöver inte förklara det ingående alls, men i princip innebär det att du får inte byta ut något som inte minst motsvarar tillverkarens standard. (Nej det är inte så enkelt, men jag orkar inte vara mer ingående just nu). Det handlar alltså just om att den TYP av godkännande som finns för en specifik del, även ska finnas för den utbytta delen.
Men för att ta alternativet med däck/fälgar som du tog upp;
1. Rullningsomkretsen: max +-5%
2. Fälgbredd: Spårvidden får inte ökas med mer än max 15mm (om inte tillverkaren angett annat)
3. Belastningstalet måste stämma
4. Däcket måste få plats (får alltså inte ta emot vid fullt rattutslag och/eller fjäderrörelse)
Här kommer då lite "roliga" regler in. Ska man vara petig så kan du i princip, på en ickehelbilsgodkänd bil, sätta en 500w halogenbyggstrålkastare som extraljus. På en som är helbilsgodkänd ska då extraljuset vara emärkt (och godkänt).
Det handlar i grund och botten om att du inte får montera fel saker. Inte att du inte får montera andra saker.